Citat:
Ursprungligen postat av
PiiM
Samma i alla! Det är gammalt trägolv! Grannens ser inte ut att vara samma träslag men är även där ett gammalt trägolv i vardagsrum och sovrum!
Misstänkte det. Är du säker på att grannen inte har samma golv? Min första tanke var att våningen som era lägenheter ligger på har någon gång i tiden varit en enda stor våning och inte varit uppdelad i två lägenheter, och sedan har dom i efterhand smällt upp väggar och på så vis bildat två lägenheter.
Det skulle betyda att ditt och grannens golv sitter ihop under väggarna, det i sig skulle förklara varför ditt golv berörs när hon springer runt i sin lägenhet.
Hade jag varit dig så hade jag först och främst ringt hyresvärden och förklarat problemet. Sen kan du kila över och knacka på hos grannen och se om det är samma golv. (Det kan vara samma golv som du har, men att det har slipats och behandlats och fått ett annat utseende. Utöver det så kan det vara samma golv under, och sedan har den hyresgästen bara lagt ett nytt golv ovanpå det befintliga.)
Prata med hyresvärden och be dom komma förbi. Om du vill ta reda på det själv så tar du bort sockeln (golvlisten) som sitter mot grannens vägg och kikar om plankorna fortsätter in under väggen eller om du ser ändan på plankorna. Ser du inte ändorna så betyder det att golvet går ihop med grannen.
Ett inlägg här ovanför lämnar en liten förklaring om en skum som man kan använda. Vi har använt det många gånger i äldre hus där gamla golv har börjat svikta. Då borrar man ett hål i golvet, sätter ner tuben i hålet och sedan fyller undergolvet med skum. Ingenting man bör göra som hemmapulare. Men det första du ska göra är som sagt att prata med hyresvärden, vilket jag förmodar är en privat hyresvärd?