2015-11-06, 09:12
Medlem
allegragellers avatar
Undrar om NB är på suicide watch? Tänker på det tragiska fallet med styckmordet i Örebro då GM hängde sig i gymmet efter att ha blivit presenterad för högst graverande bevis. Vilket antiklimax det vore att inte kunna ge NB sin välförtjänta livstidsdom.
2015-11-06, 09:15
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Det är i grunden sunt att reflektera, analysera och ifrågasätta. Men när det börjar gränsa till en sport att gå emot strömmen så handlar det mycket riktigt om något annat; möjligen som en färgklick till en i övrigt grå vardag? Drivs man däremot som skribent av en uppriktig vilja att förstå, resulterar också ofta den äktheten i ett givande meningsutbyte där båda parter är beredda att överge en tidigare övertygelse, i smått som i stort.
Sedan får man väl ta i beaktning att ett annorlunda tankesätt kan ge upphov till speciella resonemang.
De mest uppenbara självklarheter i det här fallet torde vara DNA-spår samt ett flertal vittnesiakttagelser under dagen. FUP´en är gedigen och visar att utredarna inte har lämnat mycket åt slumpen.
Mycket bra reflektioner och jag har frågat det samma, dock mer riktat till person i tråden - och det raderades naturligtvis. Vad är drivkraften till alla dessa inlägg?
Jag undrar givetvis eftersom det inte ter sig sunt - sunt utifrån att det är hatiskt, det är överdrivet, det är en fixation av sällan skådat slag: det är med andra ord inte normalt. Det är näbbigt, det är motvalls och det är angrepp som förstör pågående dialoger.
Det är inte en vilja att granska för säkerhet, för positiv förändring/förbättring.

Just detta är grundläggande - att se om en debatt är sund, kreativ och för tråden framåt. Vid ett sammanträde, ett APT, en förhandling skulle en ledande person gå in och göra 'time out' när det skenar och föra dialogen i rätt riktning igen. Man göder inte det paranoida, det hatiska, det som inte är kreativt. Här ser man det fria ordet in absurdum - i sin värsta variant.

Detta rättsfall har många intressanta vinklar då det är ett stort, komplicerat indiciemål. Det handlar om ett stort eftersök med många aktörer i flera dagar. Redan innan hon hittas är ett enormt stort antal människor engagerade med stor mediabevakning.
Det är polisens MSO, det är flera brottsplatsundersökningar, det är DNA, juridik och det övergår även till psykologi via mordets udda karaktär.
Det är ett mord som berör via att det är en ung flicka, i en normal miljö som vid en normal tidpunkt på dagen vill åka hem till sin trygga miljö. När hon berövas detta kommer mordet in i vardagsrummet och väcker tankar och känslor.

De som arbetar med förundersökningen har gjort ett enormt bra arbete - det är svårt men det är gediget. De har lyckats täppa till FU på ett strålande sätt då det fanns ett uppenbart behov av att skydda FU. Fortsättningsvis var det en mycket bra sakframställan och slutplädering av åklagaren och ett målsägarbiträde som föredömligt företrädde familjen:
En familj som utsatts för värsta tänkbara men som hånas av personer i denna tråd. Vad skulle Lisa tycka om att hennes älskade pappa omtalas i vedervärdiga termer? Man kränker inte bara familjen:
Man kränker offret.
Senast redigerad av develi 2015-11-06 kl. 09:28.
2015-11-06, 09:26
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annne
Kan SH ana vilken den riktiga GM är och vill rikta all misstänksamhet mot NB för att själv kunna hämnas mördaren när den värsta uppståndelsen lagt sej?
Snarare tror jag att polisen i samverkan med SHs mystiska bekantskapskrets ganska tidigt fick klart för sig vem som var ansvarig för Lisas död och fokuserade alla sina resurser för att få den sannolika eller överbevisade mördaren dömd. De kanske t.o.m. släppte iväg två sannolika medhjälpare för att säkra åtalet: inget alibi och inget strul med vem som gjorde vad.
2015-11-06, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Först markerade den avföringen, därefter mjölkrummet .... ingen specialsökshund.

Forensikern? Detta var hunden till första polis på plats,
Jag tror att jag läste nånstans (möjligen i FUP) att en lik, blod _och spermahund sökte genom ladan på måndagen men markerade inget! Den hunden skall man inte lita på.
2015-11-06, 10:18
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Är det riktigt att döma NB för mord om AB har begått det? I så fall tycker jag synd om nästa flicka som hamnar i AB:s klor, oavsett om hon bor i Sverige eller Litauen.
Serial killer on the loose.. Kan du inte berätta hur just NB då ska frias med tanke på all DNA-bevisning?
Ska man reflektera i liknande termer vid friande dom?
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Som jag ser det tycks scenariot med "lustmordet" vara planterat av mystiska bekanta till SH. Hon skulle aldrig kunna lockas till ladan utan dödades nog tämligen omgående vid mopeden. En strypsnara runt halsen ovanpå hjälmen och sedan lyftes hon i snaran in bakom kafeterian där hon strax efter dog.
Tråkigt att så många vill heja på åklagarens scenario i stället för att delta i en objektiv rekonstruktion med hjälp av FUP.
Kan du berätta varför lustmordet - enligt dig - är planterat av Lisas pappas vänkrets. Att lockas till förövaren är inte första gången i historien så det är irrelevant det du skriver som argument.
Jag "hejar" personligen på åklagarens scenario utifrån en gedigen utredning där det pekar på NB som inte kan förklara sig - det är med andra ord inte en egen rekonstruktion. Utifrån detta reflekterar jag från livserfarenhet, yrkesinriktining och privat sfär, samt förkovran i litteratur gällande forensisk inriktning, brottsplatsundersökningar samt profilering. Ett privat intresse där andra intresserar sig för te.x frimärken.
Senast redigerad av develi 2015-11-06 kl. 10:20.
2015-11-06, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Oh no, vad säger nopomil om det här?

Vilken jävla ickenyhet av Expressen.
Men det talar ju bara om hur jävla urbota dumma de är de här snorisarna till journalister.

För en normalfuntad männsika är det inget konstigt i det alls.
Att bli plötsligt frihetsberövad och bara mat på bestämda tider etc etc, inget godisknaprande mao.
Ingen hårvård för att stilla fåfängan..
2015-11-06, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Jag tror att jag läste nånstans (möjligen i FUP) att en lik, blod _och spermahund sökte genom ladan på måndagen men markerade inget! Den hunden skall man inte lita på.
Den jycken bör polisen avyttra till typ pensionär för enbart sällskaps skull
2015-11-06, 10:35
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Du behöver inte tro utan kan läsa på sidan 43 att det var en kriminalsökhund plus fem forensiker som undersökte ladan på måndagen efter det att handsken hade hittats där av bröderna. Hunden markerade ganska omgående i lokalen där NB uppgivit att han masturberat i sydöstra delen av ladan. Men i övrigt inte alls, trots att rummet där hon ska ha hängts, med alla besudlade snörstumpar, låg precis i närheten.
2015-11-06, 10:40
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Sympatiserar med dig, jag dras ibland med i detta maniska "sanningssökande". Hela ämnet för diskussionen är ju motbjudande men just detta med skåpet har knappast någon bäring på gärningsbeskrivningen.

Och då har det ingen relevans för brottet hur kroppen är placerad i skåpet menar du?

Själv är jag nöjd med åklagarens gärningsbeskrivning samt det jag tagit till mig som det troligaste MO. Mer än så har jag inte behov av att grotta ner mig i händelsens praktiska detaljer som i varje fall aldrig går att få något svar på. Oavsett trådens psykopatiska och maniskt besatta postare ,vilkas inlägg jag inte ens läser pga deras sjuka innehåll, så är mitt intresse inriktat på att studera och förstå GM.s beteende och psykologiska profil vad gäller det sexualsadistiska motivet.
Därför som jag intresserat mig för just efterbehandlingen av den döda kroppen eftersom det är så obeskrivligt brutalt och kommunicerar GMs totalt likgiltiga inställning till sin gärning. Behandlingen av den döda kroppen som ett avskräde , värdelös sopa, likvärdigt detta kadaver som ligger o ruttnar på utsidan boden som han inte har kunnat undgå att se och lägga märke till, visar ingen ånger, ingen skuld, ingen som helst mänsklighet inifrån den person som gjort detta. Förfarandet av BO.s kropp informerar oss om vad mördaren anser att denna unga flicka är värd. Det är ren ondska som ligger där i det fjärde skåpet från vänster mitt i all skit och kaos.

Det ville jag ha sagt, och nu är bilderna borta från min dator och det är dags att gå vidare ut från tråden.

Jag hoppas verkligen att inga fler bilder kommer att läcka ut från de sekretessade delarna av FUP, då det vore förödande för familjen om detta hände.
2015-11-06, 10:54
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dripatologi
Den jycken bör polisen avyttra till typ pensionär för enbart sällskaps skull
Jag tror snarare man ska fundera i termer kring att FU är väldigt rätt tidsmässigt - Lisa har inte befunnit sig lång tid i ladan. Söndag natt visades intresse för avföringen (givet) samt mjölkrummet till viss del.
Citat:
Det bör dock betonas att om en död kropp kommer i kontakt med denna typ av material
under begränsad tid i direkt anslutning till döden är det inte möjligt för en
kriminalsökhund att identifiera eventuella spår.
Måndag:
Citat:
Bild 8: Visar det vänstra området i delen som var under ombyggnation. I närheten av
brunnen skall enligt uppgift Lisas handske anträffats. Bakom brunnen markerade
kriminalsökshunden.

Citat:
Vidare in ca 4 meter, på högra sidan om dörröppningen, hittades ytterligare ett örhänge (G103). På betonggolvet ca 2 meter innanför samma dörröppning säkrades en besudling (S192) efter markering av krimnalsökshund.
Citat:
Längre in i stalldelen, ungefär mitt i och i en utgödslingsränna, markerade
kriminalsökshund på några stenar. Under stenarna sågs avföring med papper ovanpå.
I FUP ses fler kommentarer om hundarna:
8/6
Citat:
..en kriminalsökhund men har specialiten att endast söka efter lik och likdoft.
Citat:
Min hund markerade i en del av ladugården som var kaklad och som låg i motsatt ände från där handsken hittades. Ulf Lundström sökte även detta utrymme med sin hund även han markerade . Tekniker Thomas Carlsson topsade där hunden markerat.
11/6 bekskrivning av en annan hund:
Citat:
..utbildad och godkänd kriminalsökhund vilket innebär att hon söker och markerar lik, blod och sperma.
2015-11-06, 11:17
Medlem
XeniaOnatopps avatar
På kvällen 7 juni sökte en polishund genom ladan och tillbyggnaden. Hundföraren rapporerade att golvet i tillbyggnaden var tomt på föremål. Ekipaget hittade ingenting, inget blod, inga föremål som kunde tillhöra Lisa. En handske hittades, liggande fullt öppet, i ladan av en privatperson 8 juni. I ladan hittade en annan privatperson två örhängen 10 juni på en plats där ett polisbefäl är övertygad om att det inte fanns något örhänge 8 juni, "detta måste kommit dit efteråt". Platsen hade genomsökts av kriminalsökshundar, polispersonal och tekniker. Örhängena hittades med lätthet av privatpersonen kl 22 på kvällen, efter att avspärrningarna av ladan hävdes 10 juni kl 15:32. Han ringde direkt till polisen efter att ha hittat båda örhängena. Varför inte redan efter första fyndet? 12 juni hittade polisen ett örhänge på golvet i tillbyggnaden.

Detta luktar plantering i efterhand. Att polisen missade ett av fyra fynd första kvällen kan man förstå, och möjligen två. Men att polisen skulle missa alla fyra fynden av Lisas tillhörigeter är för mycket. Man kan naturligtvis undra varför planteringen inte gjordes redan på kvällen 7 juni, men då var sannolikt uppståndelsen kring försvinnandet redan för stor för att det skulle vara möjligt. Vid arbetsdagens start 8 juni gavs tillfälle att smussla in handsken i ladan, och när avspärrningarna hävdes några timmar 10 juni kunde även örhängena och snörena placeras ut.
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2015-11-06 kl. 11:37.
2015-11-06, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag tror snarare man ska fundera i termer kring att FU är väldigt rätt tidsmässigt - Lisa har inte befunnit sig lång tid i ladan. Söndag natt visades intresse för avföringen (givet) samt mjölkrummet till viss del.

Måndag:

I FUP ses fler kommentarer om hundarna:
8/6

11/6 bekskrivning av en annan hund:
Att tränad nos icke uppfattade lukt av kadaverin har jag fullständig empati för, enär liket knappast hunnit avge det i tillräcklig mängd under det snabba förloppet...Jag syftade på sädesvätska som fanns i rikliga mängder o vidhåller mitt råd om just denne specifika människans bästa vän, är till mer gagn att följa med någon senior för att utfodra duvor i stadens oas

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in