Citat:
Ursprungligen postat av Westling
Njae. Låter helt OK!
Säg att vi har en 2:a på Artillerigatan där det kostar 10 000 :-/m2 som är på 60 m2.
Denna kostar 600 000 :- att ta över kontraktet.
En bostadsrätt i samma storlek och samma läge ligger nog på 2-3 miljoner.
Ganska tveksamt till att en 2:a på 60m2 hamnar på en 3 miljoner trots att den ligger på Artillerigatan/Östermalm. Ett mer realistiskt pris är 2 miljoner. Max 2,5. Priser går nuförtiden inte upp lika mkt på själva budgivningen som för ett par år sen.
Av dessa säg max 2,5 miljoner behöver du "endast" äga 10% då du lånar resten från banken. Räntorna e ju som bekant rekordlåga nuförtiden vilket e kalas. Sen vad själva totaltkostnaden för boendet blir per månad kommer ju att variera beroende på hur mycket lånet kostar samt hur hög avgiften till föreningen e (ofta ganska låg summa på Östermalm).
Sätt ovanstående summa i relation till att ge ngn person som du antagligen inte känner 600.000:- i handen för att få ta över en viss lägenhet som inte ens blir din (visst du kan ju sälja förstahandskontraktet sen när du flyttar men ändå). Du begår en olaglig handling (inget som bekymrar de flesta iofs) och blir du blåst finns det ganska lite du kan göra.
Har ju dessutom varit prat om diverse lagändringar som ska omöjliggöra försäljning av förstahandskontrakt.
När jag för just ett par år sen skulle flytta så funderade jag faktiskt ett kort tag på om det kanske skulle kunna vara värt att just köpa ett förstahandskontrakt. Valde dock att köpa en bostadsrätt istället. Ska tilläggas att jag letade en 1:a och där e prisskillnaderna mindre än med ovanstående 2:a.