2015-11-10, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Snörena

Xenia, du som pusslat med repen/snörena – hur förklarar du följande ?

Det finns ett fynd S208. I FUP dokumenteras det lite olika.

På sid 668 beskrivs det som ett blått snöre, S208, med flera ändar.

På sid 671 ser det ut som en knut med 6 utgående snörändar, man benämner fyndet snöret.

På sid 676 talas också om snöret.

På sid 521, 537 och 678 står det blått rep.

På sid 559 syns 3 bitar, men de benämns blått rep.

Är det språkförbistring eller har de tillvaratagit en sammanhängande härva och löst upp den ? I så fall skulle den gemensamma knuten kunna vara den låsknut som jag förväntar mig strax under slangen ? Därmed skulle det vara rätt lätt att para ihop den bärande änden med fyndet i byssjan och bitarna som legat runt slangen falla sig naturligt. Kvar blir den fria tampen. Då skulle man omedelbart se om det varit 2,5 eller 3,5 törnar runt slangen. Och Xenias gyllene snitt skulle kunna beskådas !

Är jag alltför optimistisk ?

S208 utgjordes av fem bitar snöre där två bitar var hopknutna, S.25 i Tilläggsprotokollet
2015-11-10, 22:15
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Långt bak i tråden gjorde jag en mekanisk analys, som visar att nerböjningen inte blir så stor och om slangen ö h t kommer emot insidan av hålet så är det i den andra änden.

Men hår kan ju hur lätt som helst vara lösa/lossna. Det behövs inget våld.

Jag misstänker att du inte är hantverkare iallafall... inte för att vara taskig, men din analys suger verkligen. Det är en pem-slang inte ett stålrör. Hur kan du ens veta om slangen sitter stumt uppe i taket? Herregud människa, är du på riktigt allvarlig eller trollar du? Jag skulle rekommendera dig att göra om din analys eller ta en grundkurs i fysik och återkomma senare.
2015-11-10, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Jag översatte sidan med den polska gula byggplasten.
http://folnet.pl/towar/folia-paroizo...parotec-izopar

Folie ånga Parotec Isopar 2m x 50m 250,00 PLN vilket motsvarar ca 550 kronor.
Tittar på man bilden på bilens bagage så stämmer nog 2 meters bredd bättre i utvikt läge.
Var är den rullen nu? Finns några spår på den?
Den Nerijus eventuellt använde till att frakta Lisa i är nog uppeldad.

Ha i åtanke att han och hans fru brukar titta mycket på film så han är nog inte helt okunnig när det gäller spår och DNA och därför finns det så pass lite spår av honom.
MEN tillräcklig för att låsa in honom på livstid!

Mitt fetade: Rullen kan finnas kvar vid någon av arbetsplatserna, men den kan inte kopplas till ett fraktemballage då man inte hittat detsamma. Det som möjligen använts kan faktiskt ligga inom området men ingen har tagit notis om det eller helt enkelt åkt med i en container eller sopkärl.
Med tanke på hur han spritt vissa tillhörigheter så tror jag att ett eventuellt emballage kan finnas kvar men inte påträffats, kanske långsökt men absolut inte osannolikt.

Man har säkert letat men det kan vara instoppat i en hålighet, under en byggnad eller under annat gammalt bråte som verkar finnas både här och där på dessa ägor.
2015-11-10, 22:18
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disponent
Bra Svar Poppsan.
Om Lisa blev överfallen direkt inne på logen, så finns det bilder på en LEGA som hon kanske låg en kort stund:
Får man en snara runt halsen som direkt dras åt, så tar det inte lång stund innan man blir medvedslös, och död:
Hon kanske flyttades från LEGAN inne på logen, och in i slakterirum där hon hängdes upp.

Disponent
Det har aldrig funnits någon lega! Det är polisen som vid sitt sökande har gjort så det ser ut som en lega.

Fup sidan 617
I Nordanstigs protokoll beskrivs en plats i stalldelen där han ser något som han beskriver som en ”lega”.
Efter kontroll med polispersonal samt förevisande av foton (se sidan 2) så har det framkommit att den s.k. legan har uppkommit vid en genomsökning av halmen/stalldelen som gjordes den 8 juni 2015.
2015-11-10, 22:19
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Jag misstänker att du inte är hantverkare iallafall... inte för att vara taskig, men din analys suger verkligen. Det är en pem-slang inte ett stålrör. Hur kan du ens veta om slangen sitter stumt uppe i taket? Herregud människa, är du på riktigt allvarlig eller trollar du? Jag skulle rekommendera dig att göra om din analys eller ta en grundkurs i fysik och återkomma senare.

I någon mån kan den del av röret där snöret påstås ha suttit skvallra om hur en eventuell tyngd påverkade anordningen. På bilderna ses spåren av snöret gå snett uppifrån vänster i bild till snett höger i bild. Jag tolkar det som om att något har tvingat slangen nedåt i den ände som går in i väggen.

Kanske så vek röret i taket sig åt vänster i bild.
2015-11-10, 22:27
Medlem
Ja, jag är fullständingt totalt naiv.

Vad skulle fått mig? Att gå över vägen?

Svaret, är enkelt, ett skadat djur (katt eller hund, oavsett ...) hade jag sprungit över vägen.

Lisa hade en egen katt. NB hade en kissemiss.

Jag tror att hon själv gick över till ladan. För att hjälpa kissen.

Den kissen han gråter över i rättegången.
Senast redigerad av Remark 2015-11-10 kl. 22:35.
2015-11-10, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Nej, en flicka i chock kan bli helt paralyserad av skräcken och skräck är rätta ordet för vad hon har känt, man kan bli förlamad av en stor chock. Händer och fötter kan ha bundits med repbitarna som låg kvar för det var ju just rep och tejp som var den stora grejen för GM. Det verkar som någon har frågat om hon kan göra/ låna ut något och det är då hon säger - Ja det är klart ! Därifrån ska hjärnan förstå att man gått i fälla för att sedan hamna i djup chock och slutligen när man är bunden och har ett snöre runt halsen totalt resignera , det är ett sätt att reagera när man inser att det inte finns en enda chans att komma loss eller få hjälp

Hon blev ju aldrig bunden är ju konstaterat,

Jag tror att hon var så jävla rädd för mördaren så om han sa att håll armarna rakt ner så gjorde hon det helt enkelt.
Tänk er själv att bli utsatt för ett monster och dessutom under hot då gör man det man blir tillsagd
2015-11-10, 22:29
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
S208 utgjordes av fem bitar snöre där två bitar var hopknutna, S.25 i Tilläggsprotokollet
Det är bäst att vara övertydlig här... men vete fan om det hjälper på vissa

Tilläggsprotokoll sidan 25
5503/26565-15/S208 Blått rep - I diskbänksho på den östra bänken i slaktrum
Samhörighet, snöre
Textila material
Materialet 5503/26565-15/S208 utgjordes av fem bitar snöre där två bitar var hopknutna till längden ca 118 cm, två andra bitar var hopknutna till längden 65 cm och den femte var ca 62 cm lång. Snörena hade en diameter av ca 7 mm diameter och bestod av blå z-slagna polyolefin-fibrer.
2015-11-10, 22:33
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Mitt fetade: Rullen kan finnas kvar vid någon av arbetsplatserna, men den kan inte kopplas till ett fraktemballage då man inte hittat detsamma. Det som möjligen använts kan faktiskt ligga inom området men ingen har tagit notis om det eller helt enkelt åkt med i en container eller sopkärl.
Med tanke på hur han spritt vissa tillhörigheter så tror jag att ett eventuellt emballage kan finnas kvar men inte påträffats, kanske långsökt men absolut inte osannolikt.

Man har säkert letat men det kan vara instoppat i en hålighet, under en byggnad eller under annat gammalt bråte som verkar finnas både här och där på dessa ägor.

Det är nog det troligaste scenariot, det finns tusen skrymslen att gömma en hopvikt byggplast på... förmodligen behöver den inte ens vara gömd för att försvinna i den mängd bråte som finns i området. Det skulle vara mycket intressant att veta hur han gjorde för att få spåren efter Lisa att inte synas i det fordon han fraktade kroppen i, vilket troligtvis var hans sharan. Byggplast står nog högst upp på min lista över sätt som spår har dolts i fordonet.
2015-11-10, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Oj, har jag missat en fil ? Jag har tre filer, namnen slutar med Aktbil 86, Aktbil 87, Aktbil 88. I dessa hittar jag inget S25 (eller S.25). Har du länk till en ev fjärde fil ?
2015-11-10, 22:34
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag funderar också över den gula "byggplasten". Läst FUP med dom "ögonen"utan att hitta något.

Den "sticker" helt klart ut på något sätt. Ja, den har inte riktigt den färg man förväntar sig. Åtminstone inte jag, som har ytterst begränsad erfarenhet och spekulationsförmåga.

Den har säkert sin hemvist i någon rulle? Kan inte föreställa mig något annat.

Någon?

Jag är långt ifrån expert i ämnet, men den plasten ser ut som något som är att likna vid isoleringsplast. Tänkt för inomhusbruk/isolering. Den är tunn, mjuk, följsam och ganska slitstark. Men ingen renodlad byggplast/skyddsplast.
Om tilläggsisolering lagts i tex ladu-taket eller Blomberg 10-renoveringen, kan jag föreställa mig att sådan plast finns i väggar/tak.

Fabrikat på plasten i Sharanen är Budfol - saluförs ej i Sverige(?):
https://www.google.se/search?q=budfo...Ch0NeQ1o&dpr=1

https://www.google.se/search?q=budfo...IVzIUsCh3qgg0V

Den gula plasten är troligtvis intressant i hög grad.

EDIT
Ursäkta stark dragning åt offtopic.

Citat:
Ursprungligen postat av ToZon

Med tanke på det iordningställda bagaget på Sharanen, vill jag gärna ha det till att en bagagestädning skett, dagar efter 7/6. Nära på tillfället dom kneps faktiskt.
Minns att någon skribent berättat att det finns en soptipp i området/intill. Väl sent påtänkt i dagsläget kanske, men sopkärl och containerinnehåll tar ju vägen någonstans.
Senast redigerad av rotesau 2015-11-10 kl. 22:43.
2015-11-10, 22:35
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Oj, har jag missat en fil ? Jag har tre filer, namnen slutar med Aktbil 86, Aktbil 87, Aktbil 88. I dessa hittar jag inget S25 (eller S.25). Har du länk till en ev fjärde fil ?
Sidan 25 i tilläggsprotokollet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in