2015-11-19, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
så en person som under lång tid, flera år, ägnat sig åt att sexuellt stimulera sitt sinne med att bland annat onanera genom att kolla in helt vanliga flickor på håll. Han liksom får utlopp för sina fantasier genom att onanera och fantisera och kolla.
Hur funkar en sådan person som plötsligt blir inlåst? Borde han inte bli extremt förhandlingsbenägen? Eller är han kanske glad att det äntligen bara finns en cell där han kan sitta och runka så ofta han vill till sina minnen?

Jag har också funderat över det. En tillvaro med rutiner, arbete och mat i fängelset behöver inte vara ett straff för denne mördare. Kanske en lättnad för honom. Hans liv har varit en kamp för tillvaron, långa slitsamma dagar för svältlön i främmande länder. Det han tjänade hos AJ är redan slut, enligt Irina.

Det är inget värdigt liv att vara gästarbetare, bo som tjänstehjon, och inte ens få ut så att det blir ett sparkapital kvar. Litauern har åkt mellan olika länder, och det var ett liv från hand till mun. Alla dessa personer som sliter åt andra står helt utanför de rättigheter vi har på arbetsmarknaden genom LAS och andra bestämmelser som skyddar arbetare.

Om man inte är korkad så borde man fatta att det ligger i sakens natur att det är en viss sorts personer som accepterar dessa villkor, som ingen svensk skulle acceptera. Ingen reagerar ens på att han och brodern jobbade 6 dagar i veckan, mycket långa dagar.
2015-11-19, 02:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av April62
När någon döms till skadestånd är det oftast ett spel för galleriet, tyvärr.
Ärendet överlämnas till kronofogden som ska verkställa detta. Finns det inga utmätningsbara tillgångar, vilket det oftast inte gör, hänger fodran i luften.

I vissa fall går det att få ut pengar via hemförsäkring eller brottsofferfonden.

Ja...via brottsofferfonden brukar det gå ganska bra, om man vet hur man skall begära ersättningen som bäst sköts av advokat.
Det brukar gå ganska bra, men det kan ta en tid innan utbetalningen blir gjord.
Därför bör en advokat anlitas, så allt sköts på rätt sätt.
Att själv hålla på och skriva och klaga drar bara ut på tiden.
2015-11-19, 02:04
Medlem
arkmikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Det är dock något orealistiskt över hans uppträdande. Han kan inte rimligen ha trott att han skulle bli frikänd - om han är vid sunda vätskor. Ändå blir han förtvivlad, när advokaten delger honom domen. Förtvivlad har ett element av överraskning/förvåning i sig. Han blev förtvivlad. Mera adekvat hade varit att han var deprimerad och reagerade med uppgivenhet. Det finns ett element av självbedrägeri, som låter som en del av en diagnos.

Bra iakttagelse. Den typ av förtvivlan vi talar om är egentligen uttryck för en brist på sorg som är ett accepterande.

Om vi ska snegla på diagnosaspekten så kan de handla om flera möjliga. Gemensamt för dem är vad vi kallar ett som-om beteende eller as-if beteende som Kernberg myntade. Eftersom inte förmågan att känna sorg finns i känsloregistret pga förnekelse m.m. återstår bara förtvivlan.

Tänk en begravning med enbart förtvivlan. Ett barn får känna förtvivlan men hos den vuxne är det mycket riktigt en störning, en oförmåga att ta in verkligheten.

Gissar din iakttagelse bygger på vad advokaten ger uttryck för hos NB så jag utgick från det.
2015-11-19, 02:29
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Efter domen och allt runtomkring så har jag funderar lite kring dunkarna med bensin som varit i boden om avsikten har varit att tända på och därmed kanske försvåra ev. kopplingar till GM?

Andra funderingar jag får är då varför inte hennes hjälm, jacka och andra tillhörigheter gömdes i själva boden istället för att slängas utspritt, särskilt hjälm och jacka som ligger precis utanför.

Hade allt legat inne i boden och bränts upp, då hade det hela varit olöst.

Edit: Läste lite andra kommentarer här om hur han kan ha varit funtad, att han hela tiden haft en tro att själv då bli friad och nu då in i det sista bli friad genom hovrätten. Att han då på fullaste allvar då kanske trott att absolut ingenting skulle hittas och in i det sista då kunnat återgå till boden och kanske "ha en viss användning" av kroppen vid andra tillfällen.

Men det känns fortfarande orimligt korkat att sprida ut saker som ett spår på det sättet. Hade han kört iväg med mopeden eller gömt den i boden den med då skulle det bli väldigt svårt att hitta henne med tanke på att man kan anta att hon åkt iväg och försvunnit.
Senast redigerad av Rutinerad-Anka 2015-11-19 kl. 02:34.
2015-11-19, 02:48
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag har också funderat över det. En tillvaro med rutiner, arbete och mat i fängelset behöver inte vara ett straff för denne mördare. Kanske en lättnad för honom. Hans liv har varit en kamp för tillvaron, långa slitsamma dagar för svältlön i främmande länder. Det han tjänade hos AJ är redan slut, enligt Irina.

Det är inget värdigt liv att vara gästarbetare, bo som tjänstehjon, och inte ens få ut så att det blir ett sparkapital kvar. Litauern har åkt mellan olika länder, och det var ett liv från hand till mun. Alla dessa personer som sliter åt andra står helt utanför de rättigheter vi har på arbetsmarknaden genom LAS och andra bestämmelser som skyddar arbetare.

Om man inte är korkad så borde man fatta att det ligger i sakens natur att det är en viss sorts personer som accepterar dessa villkor, som ingen svensk skulle acceptera. Ingen reagerar ens på att han och brodern jobbade 6 dagar i veckan, mycket långa dagar.

Jag har reagerat mycket på arbetsvillkoren hos farbror Arne som säkert tycker han är genial som kan få ut så mycket arbete av dessa " drängar". Dom jobbar 60 timmar i veckan, antagligen för att kunna spara lite pengar.

Det ter sig som ett trist och grått liv, inga sociala kontakter kunde/ville dom ha. Kanske NB " spicade" upp sitt liv med det som fanns tiilgängligt. Dator, titta på tjejer och onanera.

Nu tror inte jag att pengarna är slut, hela grejen var väl att dom skulle spara och ha gott om pengar med litauiska mått mätt. Dom gjorde ju inte åt några pengar och dom bodde hyresfritt.

Irina har nog koll på pengarna tror jag. Hon verkar ju inte ha några större problem med att ljuga när det passar henne.
2015-11-19, 03:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Jag har reagerat mycket på arbetsvillkoren hos farbror Arne som säkert tycker han är genial som kan få ut så mycket arbete av dessa " drängar". Dom jobbar 60 timmar i veckan, antagligen för att kunna spara lite pengar.

Det ter sig som ett trist och grått liv, inga sociala kontakter kunde/ville dom ha. Kanske NB " spicade" upp sitt liv med det som fanns tiilgängligt. Dator, titta på tjejer och onanera.

Nu tror inte jag att pengarna är slut, hela grejen var väl att dom skulle spara och ha gott om pengar med litauiska mått mätt. Dom gjorde ju inte åt några pengar och dom bodde hyresfritt.

Irina har nog koll på pengarna tror jag. Hon verkar ju inte ha några större problem med att ljuga när det passar henne.

Det behöver inte vara lögn. Varför skulle hon ljuga om att pengarna på mannens konto snart är slut?

Ett trist liv var det onekligen, så därför tror inte jag på att ett svenskt fängelse blir ett straff för Litauern, så som vi skulle uppleva en livstidsdom. Om Litauern sköter sig kan han lära sig svenska, och få lugn och ro. Han kommer få tandvård och näringsrik mat som får bort det äckliga bleka utseendet.

Sen har det ju visat sig att de vidrigaste av brottslingar alltid får kvinnor som söker upp dem. Det jag noterat är att när Sveriges värsta brottslingar kommer ut är de i god form och välmående efter ett halvt liv i fängelse. Ute i samhället hade de inte överlevt.
2015-11-19, 03:19
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
I och med sitt idoga nekande till att överhuvudtaget ens ha sett LH så har han ju målat in sig i ett hörn. Han kommer inte ut. Det faktumet är ju i princip ett erkännande.

Han nekar till brott. Men vägrar svara på hur hans fingrar hamnat på LH.
Det blir ett mindre starkt erkännande än att direkt stå för vad han har gjort.
Hans tystnad gentemot en total bevisning om hans skuld säger nästan mer än ett uttalat erkännande.

Det finns inga, säger inga, fingeravtryck.
2015-11-19, 04:05
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedBlueGreen
en annan intressant tanke är om de i förhören med honom visat bilder på hans egen dotter och lisa om vartannat. för att väcka nån slags respons/emotion.

eller/och lägga in hans porrsamling....

han verkar ju ha stängt valvet och svalt nyckeln. och det är bara lösa rapningar som kommer upp...
Det finns ingen porrsamling.
2015-11-19, 05:00
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Eller "kan du visa mig vägen till Medelplana? Jag har kartan i bilen rakt över vägen".
Om hon stod vid mopeden skulle hon då gå övergatan och lämna mopeden med nyckeln i för att gå och titta på en karta som väl knappast var fastklistrad i bilen? Nej, du är inte ens nyfiken.
2015-11-19, 06:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Det är många kommentarer i Litauisk press. Det skulle vara intressant att se vad de tycker.

http://www.lrytas.lt/

TEISINGUMAS NUGALEJO! Betyder RÄTTVISAN SEGRADE!

Någon vill att NB efter överklagande överförs till Litauen så han får lära sig vad helvetet är.

En av mina döttrar har en kompis som är i Litauen nu, han har släktingar där. Han säger att det pratas mycket om fallet och Nerijus som är allmänt hatad av gemene man. Man tycker att han förstört ryktet för Litauen och att han är ett förskräckligt as som man välkomnar dit så de får hämnas Lisas död. Typ sådant pratas det.
2015-11-19, 06:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Om hon stod vid mopeden skulle hon då gå över gatan och lämna mopeden med nyckeln i för att gå och titta på en karta som väl knappast var fastklistrad i bilen? Nej, du är inte ens nyfiken.

Det fetstilta - tror du att hon befinner sig på Sveavägen vid rusningstid eller?
"gå över gatan", lämna mopeden "med nyckeln i" är ifrågasättanden som passat bättre in om platsen varit mitt i city i Stockholm, men nu var det inte det.
2015-11-19, 06:55
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Jag kan inte låta bli att fundera över vad som hade hänt om detta brott hade inträffat för några decennier sedan, innan DNA-analyser kunde göras.
Hade han kunna övertyga omgivningen genom sitt skådespel? Personer med bedrägligt beteende kör ju med den metoden så länge det går.
Jag tror att bevisvärderingen förändras med tiden och med tekniken. För riktigt länge sedan kunde det räcka med att en utböling setts i trakten för att denne skulle få skulden för diverse brott som nyligen begåtts. Och i mitten på 1900-talet dömdes väl Olle Möller på ganska vaga indicier om jag inte misstar mig. (Oavsett vad Möller gjorde eller inte gjorde).

Den jordiska rättvisan har aldrig varit särskilt rättvis.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in