2015-11-15, 16:40
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Hur vanligt är det att torra hårstrån fastnar på kakel? Jag minns inte att jag sett hårstrån fastna på kakel hemma. I morse blötte jag ett av mina hårstrån och fäste det på en kakelplatta. Och det sitter kvar ännu, som klistrat på kaklet.

Men kan något få ett torrt hårstrå att fastna på kakel och sitta som klistrat?

Håret satt fast i kaklet vid hålet.
2015-11-15, 16:40
Medlem
angladotters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
På sid 657, bild 5, finns en blå hink, enligt texten på sid 655 är det två hinkar i varandra. På sid 665, bild 20, är hinkarna vända upp och ner. Är det brukligt att flytta och ändra på grejer vid fotodokumentation av brottsplats?
På foto sid 657 står båda hinkarna rättvända framför den 9-10 kakelplattan räknat från hörnet (framför ett lodrätt mörkt "streck" i kakelskarven).

På fotot sid 658 är hinkarna borttagna.

På fotot på sid 665 står hinkarna uppochner framför kakelplatta nr 11 räknat från hörnet.

Att döma av ljus/skugga på föremål och väggar i rummen är bilderna tagna vid olika tillfällen. Man kanske kan tänka sig att hinkarna i mellantiden undersökts och ställts tillbaka på lite annat sätt än de stod först. Troligen stod de uppochner från början men ställdes tillbaka rättvänt.
Senast redigerad av angladotter 2015-11-15 kl. 16:45.
2015-11-15, 16:41
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Att man "sett en person vid ett silobygge" säger inte mycket i sammanhanget. Någon konversation har inte skett utan möjligen ett "hej" på avstånd. Hursomhelst, ingen härinne ska avgöra om hennes vittnesmål är trovärdigt eller inte.
Om man upplever ett obehagligt möte med en person och sedan förevisas bilder och om man är lite osäker och om en av personerna på bilderna är en person man träffat som hastigast samma dag, så är sannolikheten stor att man omedvetet pekar ut den personen man tidigare träffat.
2015-11-15, 16:41
Medlem
katws avatar
Citat:
Hur vanligt är det att torra hårstrån fastnar på kakel? Jag minns inte att jag sett hårstrån fastna på kakel hemma. I morse blötte jag ett av mina hårstrån och fäste det på en kakelplatta. Och det sitter kvar ännu, som klistrat på kaklet.

Men kan något få ett torrt hårstrå att fastna på kakel och sitta som klistrat?

Hur långa hårstrån har min herre/dam då? Lägg därtill smutsig lokal, statisk elektricitet eller NB:s hanterande då hårstrået sitter vid hålet i väggen. Ska detta också diskuteras nu som något sorts ditplacering eller vad är syftet?
Senast redigerad av katw 2015-11-15 kl. 16:45.
2015-11-15, 16:44
Medlem
katws avatar
Citat:
Om man upplever ett obehagligt möte med en person och sedan förevisas bilder och om man är lite osäker och om en av personerna på bilderna är en person man träffat som hastigast samma dag, så är sannolikheten stor att man omedvetet pekar ut den personen man tidigare träffat.

Jag motsäger inte det?
2015-11-15, 16:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Det hade kunnat visa på annan GM, medhjälpare eller bara stärkt bevisningen mot MGM så att även jag varit nöjd.

Det är lite som är undersökt tycker jag. Jag kan räkna upp massor av intressanta platser och objekt som borde ha undersökt. Det här gäller mord och livstids fängelse för någon och då är det självklart att så mycket som möjligt ska undersökas inom rimliga gränser. Rättsäkerhet helt enkelt.

Att det inte är undersökt beror helt enklelt på att utredningen inte ville krångla till sin inkörda historia med resultat som kan peka åt fel riktning. En del kallar detta utredningsekonomi, kanske använd sannolikhetslära men är enbart svepskäl och en icke objektiv utredningsmetod.

Räkna då upp alla de platser där inte tillräckliga undersökningar har utförts.
Peka också ut på vilket sätt som utredningen har bedrivits på ett felaktigt sätt
i syfte att slippa få in resultat som fått utredningen i fel riktning.
Det där låter som ännu ett sätt att kasta skit på utredningen utan att komma
med konkreta bevis på att dessa felaktigheter har begåtts.
Du påstår en massa saker men de är inte underbyggda av några konkreta bevis
som kan visa på att det du presenterar i dina inlägg har en bärkraftig grund att stå på.
2015-11-15, 16:47
Medlem
valleros avatar
Det finns många saker som NB kommer ta med sig i graven:

Hur Lisa fraktades/lockades till mordplatsen.

Hur han transporterade Lisas kropp till fyndplatsen utan att lämna spår.

Hur han hade planerat att bli av med kroppen.

Varför han spridit ut Lisas ägodelar.

Varför han bara delvis använt handskar.

Varför han verkar ha totalt överraskats av det snabba och massiva pådraget.
2015-11-15, 16:48
Medlem
Citat:
Det förändrar en del för mig. Att handsken hittades i en grop! Då är det mer troligt att SH och kanske även polishunden missat den. Hade handsken varit planterad, på ett så tidigt stadium, så hade det varit mer än märkligt.

Handsken och spiklådan med silvertejp (med Lisas DNA) befann sig nära varandra och nära platsen för den observerade hjullastaren. Och detta med all sannolikhet redan på söndag kväll. Örhänget som hittades på onsdag kväll av en bekant till familjen H*lm återfanns vid den den dörr som vätter emot cafeterian.

Om Lisa överfölls vid mopeden och släpades in i ett fordon som transporterade henne till ladan, så tror jag att den bakre dörren, där handsken hittades, är den mest troliga vägen in. Men en enda person skulle få det svårt med att köra henne t.o.m. bara runt ladan.

Om Lisa omedelbart dödades vid mopeden, som jag tror, t.ex genom att gm ströp/hängde henne bakifrån och lyfte henne i snaran så att inga spår på strid syntes, så kunde denne ensam fraktat kroppen till ladans baksida, där handsken och framför allt tejprullen kan förknippas med mordet.
Grop och grop, det var ca 50cm utgrävt runt brunnen. Lite gropar och högar här och var där grävmaskinen stod.

Tejpen och spiklådan stod uppskattningsvis 8m från handsken och tejpen bakom grävmaskinen. Örhängen hittades bakom dörröppningen närmast kaféet in till det andra stora utrymmet i ladan ca 12m från tejpen.

Så är inte handsken ditlagd efteråt så har Lisa varit vid brunnen. Har inte GM gått tillbaka med tejpen har hon även varit där. Blev hon överfallen bakom dörröppningen så förklarar det örhängen där. Hon kan ha sprungit fram till den dörröppningen från brunnen och tappat handsken i farten. Eller till platsen där tejpen låg och sen buren genom dörröpningen där örhängen tappas.

Rörigt att få ihop så här i efterhand men utredningen skulle enkelt kunna tagit fram hur överfallet gick till. Bara att undersöka skor och kläder, dörröppning, golv, hjälm efter damm, fibrer och andra material. Tejprullens klistersida innehåller också en del. Detta var inte viktigt enligt utredningen, dom hade ju DNA, fallet löst.

En del tycker tydligen inte att exakt plats för överfall och mord är viktigt att fastställa och bevisa, märklig inställning till ett mord.
2015-11-15, 16:54
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angladotter
Vad som stör mig mest, när det gäller fotokonfrontationen, är att polisen använt sig av 12 bilder där två foton - bilderna på de litauiska bröderna - skärskiljer sig helt i fråga om kontrast och ljushetsgrad. Det är omöjligt att titta på fotona utan att blicken genast fastnar vid de (då) två misstänkta.

Bild: https://minfil.org/Tdw8kdb4b6/FOTOKONFRONTATIONEN.jpg

Vilken betydelse det här hade för Adrianas utpekande är ju omöjligt att säga - kanske ingen alls - men nog tycker jag att alla bilderna vid en fotokonfrontation ska vara likadana i bildhänseende så att det inte finns någon risk att ett vittne påverkas och "styrs" av sådana faktorer.
Hon fastnar inte öht för bilden på hans bror så ditt inlägg är irrelevant.
2015-11-15, 16:55
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Nerijus har knappast kastat sakerna för då hade dom hamnar mer ovanpå och inte som nu nere vid basen av rishögen. Hjälmen är instucken i högen och har kvistar ovanpå.
Fup sid 836-838
Har tittat på de här bilderna: lätta, glest liggande, kvistar som utsätts för t.ex. en hård hjälm fjädrar lätt undan, för att efter hjälmens kraschlandning försöka återgå till ursprungligt läge.
Citat:
På rishögens baksida, i nedre delen, låg en jacka (G014) och en hjälm (G013). Jackan låg ovanpå en gren i kanten av rishögen. Inga kvistar eller ris låg direkt ovanpå jackan.
Det var ju väldigt konstigt - om han nu i sitt tidspressade läge ska ha gjort sig besväret att "vada genom brännässlorna för att ta sig till baksidan av högen". Varför ligger då samtliga tillhörigheter synliga för blotta ögat - om han nu medvetet har "gömt" dem? - Att de inte skulle vara synliga från grusvägen bör ha varit hans enda mål; han har inte gått ända fram till rishögen, utan ser mer ut att ha gjort en sidomanöver. - Hjälmen synes genom kastet också ha rubbat ett antal odlingskrukor, och de lättare hörlurarna har hamnat längst bort i förhållande till kastet; ett kast som i såväl symbolik som i praktiken kan jämföras med de småsaker han portionerat ut längs med grusvägen på sin väg mot Martorp. - Före kastet kan han ha försökt knöggla in jackan i hjälmen, men att jackan under flygturen och studsandet mot allehanda grenar lösgjort sig och hamnat vid sidan av. - Ev. har han befunnit sig nära området där hörlurarna återfanns.

Hans avsikt var att gömma grejerna - men tiden var viktigare: Han fick inte under några som helst omständigheter missa att skypa morsan (vilket det mesta tyder på att han inte riktigt hann med; betr. samtalet som ska ha inletts 19.35 har IB och NB helt olika versioner; IB har t.o.m. två låghalta utsagor).
2015-11-15, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torskrygg
Räkna då upp alla de platser där inte tillräckliga undersökningar har utförts.
Peka också ut på vilket sätt som utredningen har bedrivits på ett felaktigt sätt
i syfte att slippa få in resultat som fått utredningen i fel riktning.
Det där låter som ännu ett sätt att kasta skit på utredningen utan att komma
med konkreta bevis på att dessa felaktigheter har begåtts.
Du påstår en massa saker men de är inte underbyggda av några konkreta bevis
som kan visa på att det du presenterar i dina inlägg har en bärkraftig grund att stå på.
Har redan gjort det i tidigare inlägg men jag kanske ska ta det igen, en sammanställning, ska fundera om jag har tid. En del här gillar inte mina långa texter men det kanske du gör? Sen vet jag inte vad du menar med konkreta bevis, det är ju utredningen som ska ta fram och inte jag. Har dom utelämnat en massa här som inte är undersökt så vad kan vi göra åt det?
2015-11-15, 16:56
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Inte utan att man blir lite "mörkrädd" när man inser att NB skulle så när ha kunnat lyckas med att genomföra det "perfekta brottet".

Du tror på fullt allvar att en kropp går att elda upp om den läggs på en rishög? Eller menar du att NB enbart ville väcka uppmärksamhet ..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in