2015-11-15, 14:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123

#Theforeigner - kan du svara ärligt vad det är du vill komma till med dina frågetecken kring pappans agerande?
Ni som har nolltolerans för sanningen ifrågasätter saker tvärtemot vad ni förut har gjort, när det passar ett annat syfte, ni växlar ofta och stort. Endera agerar pappan misstänkt för att han blir orolig och börjar leta sin dotter för tidigt - men nu tycks det passa att påstå att han agerar för sent?
Vad är syftet och vad är det du vill påstå?
Det första man som förälder skulle göra det är att leta så snabbt som möjligt själv - ens barn kan ju finnas i närområdet, i nöd på något vis och i direkt behov av hjälp. Han har gjort allting rätt och riktigt - ett föredöme som förälder.

Han ska ha en ENORM RESPEKT för sitt agerande och borde få en ENORM RESPEKT av folk i allmänhet för det och en ENORM RESPEKT för att han och hans familj orkar att leva vidare, att han orkade vittna i rättegången och hela familjen ska ha en ENORM RESPEKT för att de över huvud taget orkade sitta med under rättegångens alla dagar och se odjuret som mördade Lisa i ögonen. RESPEKT!!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner

Ta det lugnt! och läs vad det var jag svarade på, det här:

Citat:
Ursprungligen postat av ingo22
Ja. Lisa,s Pappa insåg ganska omgående att allt inte stod rätt till.
Hans snabba tänkande är A och O till att mördaren kunde hindras att röja alla spår av Lisa i rishögen.
Det är genom pappans snabba tänkande som det NU finns en gärningsman, som kommer att få livstids fängelse och utvisning för alltid.
FRÅGAN är hur länge denna idiot till gärningsman kan gå innan han avlivas.

Och eftersom det gik 1 1/2 timme innan pappan ringde polisen, så har han ju inte insett "ganska omgående att allt inte stod rätt till"
Ingen kritik av pappan i det, utan en konstatering av att han inte ganska omgående insåg att allt inte stod rätt till utan han letade på egen hand i 1 1/2 timme innan han ringde polisen iom han innan trodde att Lisa tagit sig hem på annat sätt etc etc.

Jag är alldeles lugn, hur mår du själv?

Du svarade aldrig på min fråga - jag undrade vad det är du vill uppnå med dina frågetecken kring pappans agerande?
Vad är liksom syftet? Du skriver att det "inte är kritik av pappan" men insinuerar att han av någon anledning skulle väntat för länge med att ringa polisen, att han inte skulle tagit försvinnandet på allvar? Alla som hängt med i fallet något så när vet ju att i verkligheten var det precis tvärtom - som jag skrev. Det är ju tack vare pappan som allt sök drogs igång så snabbt, med militär, polis och sen MPS. Utan pappans direkta och snabba agerande så hade nog Nerijus kunnat få bort spåren efter mordet - kropp, kläder, hjälm, alltihopa.
Så, vad är det du ifrågasätter hos pappan och vad är syftet?
2015-11-15, 15:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Jag är alldeles lugn, hur mår du själv?

Du svarade aldrig på min fråga - jag undrade vad det är du vill uppnå med dina frågetecken kring pappans agerande?
Vad är liksom syftet? Du skriver att det "inte är kritik av pappan" men insinuerar att han av någon anledning skulle väntat för länge med att ringa polisen, att han inte skulle tagit försvinnandet på allvar? Alla som hängt med i fallet något så när vet ju att i verkligheten var det precis tvärtom - som jag skrev. Det är ju tack vare pappan som allt sök drogs igång så snabbt, med militär, polis och sen MPS. Utan pappans direkta och snabba agerande så hade nog Nerijus kunnat få bort spåren efter mordet - kropp, kläder, hjälm, alltihopa.
Så, vad är det du ifrågasätter hos pappan och vad är syftet?

OM...någon annan än LH pappa råkat ut för liknande...Ja då skulle den personen inte kunna få igång
militär i sökande på så kort tid. Vederbörande skulle först få skriva till Försvaret och be om tillstånd
vilket skulle ta vek: och sedan få avslag. Med hänvisning till Polisen.
Pappa Holm behövde troligen bara ringa ett samtal för att få igång söket.
2015-11-15, 15:21
Bannlyst
Citat:
OM...någon annan än LH pappa råkat ut för liknande...Ja då skulle den personen inte kunna få igång
militär i sökande på så kort tid. Vederbörande skulle först få skriva till Försvaret och be om tillstånd

Ja, precis! Han har gjort allt i sin makt för att se till att sökandet påbörjades så fort det någonsin gick.
Är därför jag ställde frågan till #Theforeigner , vad syftet är med att ifrågasätta pappans agerande,
"som han inte skulle insett allvaret, som om han kunde agerat snabbare än han gjorde."
2015-11-15, 15:22
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Varför skulle han inte ha gömt hjälmen och jackan där kroppen var gömd?

Kan man elda upp en hjälm?
Jag kör själv motorcykel och en normal intergralhjälm är något för bred för att gå in i ett klädskåp i en modern byggbod... jag antar att det kan vara en anledning till att hjälmen inte lades där, däremot att han lagt jackan på samma ställe förstår jag inte heller.
2015-11-15, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Min profilbild har en något djupare mening till detta så kallade yttrandefrihetsforum än en löjlig närbild av en ful människa.

Om hon är ett trovärdigt vittne eller ej är upp till rätten att avgöra, ingen härinne. En fotokonfrontation och ett utpekande av en levande människa är något helt annat. Hon sa i ett första förhör att personen liknade en polack, så att hon går efter "baltiskt utseende" är inget konstigt. Hon sa ju själv att hon skulle ha svårt att kunna peka ut svinet, men sa utan tvekan att det var han i rätten.

Dom hade setts på avstånd, om ens det, samma dag. Vad NB uppger är knappast trovärdigt i sammanhanget. Bilen såg hon, för femitioelfte gången, bara en liten del av. Hon har inte presenterad för NB av Arne. Ytterligare en trådsanning. Sprid inte rena lögner.

Du får nog ta och läsa FUP innan du anklagar någon för lögner.
s.1025 (987)
Citat:
Adrian har tidigare sett en av det två litauerna som jobbar på Blomberg. Det var när hon var
och tittade på bygget av silon på lördagen några timmar innan hon var ute och joggade. När
den killen som sedan kom fram till henne när hon joggade så tänkte hon att det var samma
person hon sett vid silobygget. Killen vid bilen kändes kortare så hon vet inte om det var
samma person men hon reagerade över att de var lika.

Litauern hon såg på bygget pratade hon inte med och vet inte om denne kunde prata engelska.
Han sa nog bara "hej" och inget mer.
NB bekräftar detta och det som saknas är Henrik och Arnes vittnesmål om detta, praktiskt att det in tas med eller hur, objektivt. Den som visade bygget av silon bör ha varit Arne tillsammans med Henrik eller är Adriana speciellt intresserad av byggen på gårdarna?
2015-11-15, 16:13
Medlem
Reviewss avatar
[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Du måste skämta. Jag håller med om att allt inte kan analyseras, men lite får man spara när man gallrar från en fyndplats.

Du tror inte att rättsväsendet är de som här är mest kapabla att avgöra vad som ska prioriteras?

Det finns en anledning till att ni envetna alternativteoretiker sågar en utomordentligt välgjord utredning (betydligt proffsigare än V*tchareeyas, om du tog del av den) genom att blunda för det uppenbara för att istället kika på detaljer under lupp (detaljer som inte ens handlar om misstag utan om ett medvetet prioriterande). Min uppfattning är att den brist på nyansering (svart/vitt resonemang) som man kan se från er sida kan grunda sig i, en i första hand, svag koherens (förmågan att samordna detaljer till en helhet). Våra hjärnor arbetar helt enkelt olika utifrån vilka vi är. Kommunikationsbristen och en frustrerande känsla hos majoriteten härinne i att inte uppleva sig "nå fram" kan hittas i just ett annorlunda sätt att resonera; abstraktare resonemang blir svåra att greppa.
Att en allmän misstro mot rättsväsendet sen föreligger kan ni förhoppningsvis själva hålla med om.

Citat:
Förutom Lisas kropp, de kläder, smycken, snara och tejp som hon hade på sig säkrades 28 spår i och runt byssjan. Ett av dessa var Lisas kofta som låg ovanpå kroppen.

Därutöver analyserades ett spår av NFC, Tops - Insida ytterdörr, handtag.

Övriga 26 spår analyserades inte. Kläderna som låg ovanpå kroppen, skåpdörren och plastpåsen som låg under kroppen skickades till NFC tillsammans med en mängd andra spår.

Argumentationsfel - hur många personers DNA tror du fanns i byssjan, på kläder och annat material? Om samtliga prover hade analyserats, hade resultatet då haft någon som helst bäring i bevishänseende? Teknikernas jobb att säkra spår, men det betyder inte att samtliga behöver skickas till NFC för analys.
Det vet du med. Du vet också att NB förmodligen använde handskar när han drog in henne i byssjan.
Citat:
Endast nämnda kofta analyserades, trots att här fanns en stor chans att hitta en med-GM, som hade underlättat för NB att utföra brottet under den korta tidsrymd som han hade till förfogande.

Återigen ett argumentationsfel: din slutsats är att man med en analys av övriga spår hade kunnat plocka fram en MGM. Detta trots att inget i utredningen visar på en MGM; den korta tidsrymd du anger ligger i linje med ett händelseförlopp som åklagaren lägger fram. Ej heller indikerar övriga resultat från NFC att någon ytterligare person skulle vara inblandad. För att inte tala om de vittnen som iakttar en, endast en person komma körande i hög fart både till Martorp och från Martorp.
Senast redigerad av Reviews 2015-11-15 kl. 16:42.
2015-11-15, 16:23
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Du får nog ta och läsa FUP innan du anklagar någon för lögner.
s.1025 (987)

NB bekräftar detta och det som saknas är Henrik och Arnes vittnesmål om detta, praktiskt att det in tas med eller hur, objektivt. Den som visade bygget av silon bör ha varit Arne tillsammans med Henrik eller är Adriana speciellt intresserad av byggen på gårdarna?

Att man "sett en person vid ett silobygge" säger inte mycket i sammanhanget. Någon konversation har inte skett utan möjligen ett "hej" på avstånd. Hursomhelst, ingen härinne ska avgöra om hennes vittnesmål är trovärdigt eller inte.
2015-11-15, 16:25
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews

Du tror inte att rättsväsendet är de som här är mest kapabla att avgöra vad som ska prioriteras?

Det finns en anledning till att ni envetna alternativteoretiker sågar en utomordentligt välgjord utredning (betydligt proffsigare än V*tchareeyas, om du tog del av den) genom att blunda för det uppenbara för att istället kika på detaljer under lupp (detaljer som inte ens handlar om misstag utan om ett medvetet prioriterande). Min uppfattning är att den brist på nyansering (svart/vitt resonemang) som man kan se från er sida kan grunda sig i, en i första hand, svag koherens (förmågan att samordna detaljer till en helhet). Våra hjärnor arbetar helt enkelt olika utifrån vilka vi är. Kommunikationsbristen och en frustrerande känsla hos majoriteten härinne i att inte uppleva sig "nå fram" kan hittas i just ett annorlunda sätt att resonera; abstraktare resonemang blir svåra att greppa.
Att en allmän misstro mot rättsväsendet sen föreligger kan ni förhoppningsvis själva hålla med om.

Argumentationsfel - hur många personers DNA tror du fanns i byssjan, på kläder och annat material? Om samtliga prover hade analyserats, hade resultatet då haft någon som helst bäring i bevishänseende? Teknikernas jobb att säkra spår, men det betyder inte att samtliga behöver skickas till NFC för analys.
Det vet du med. Du vet också att NB förmodligen använde handskar när han drog in henne i byssjan.

Återigen ett argumentationsfel: din slutsats är att man med en analys av övriga spår hade kunnat plocka fram en MGM. Detta trots att inget i utredningen visar på en MGM; den korta tidsrymd du anger ligger i linje med ett händelseförlopp som åklagaren lägger fram. Ej heller indikerar övriga resultat från NFC att någon ytterligare person skulle vara inblandad. För att inte tala om de vittnen som iakttar en, och endast person, komma körande i hög fart både till Martorp och från Martorp.
Nej, jag vet inte att NB bar handskar öht. Spåren talar för annat. Fynd av DNA eller fingeravtryck från någon som förnekar att ha varit i byssjan hade varit intressant, likaså från någon som har redovisat vad denne har gjort i byssjan och spåren visar annat.

Av 27 säkrade spår som inte anknyter direkt till Lisa så har ett analyserats. Om fynd i byssjan var ointressant, varför analyserades detta då? Jag tycker fortfarande att de spår som hittades närmast Lisas kropp, plastpåse, skåpdörr och kläder skulle vara högintressanta.
2015-11-15, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Annat fingeravtryck på dunk, golv och skåp hade inte bevisat mycket i alla fall. Det finns begränsat med vad som kan undersökas. Det här var inte det enda mordet i landet under den här tiden.
Det hade kunnat visa på annan GM, medhjälpare eller bara stärkt bevisningen mot MGM så att även jag varit nöjd.

Det är lite som är undersökt tycker jag. Jag kan räkna upp massor av intressanta platser och objekt som borde ha undersökt. Det här gäller mord och livstids fängelse för någon och då är det självklart att så mycket som möjligt ska undersökas inom rimliga gränser. Rättsäkerhet helt enkelt.

Att det inte är undersökt beror helt enklelt på att utredningen inte ville krångla till sin inkörda historia med resultat som kan peka åt fel riktning. En del kallar detta utredningsekonomi, kanske använd sannolikhetslära men är enbart svepskäl och en icke objektiv utredningsmetod.
2015-11-15, 16:37
Medlem
ieshos avatar
Hur vanligt är det att torra hårstrån fastnar på kakel? Jag minns inte att jag sett hårstrån fastna på kakel hemma. I morse blötte jag ett av mina hårstrån och fäste det på en kakelplatta. Och det sitter kvar ännu, som klistrat på kaklet.

Men kan något få ett torrt hårstrå att fastna på kakel och sitta som klistrat?
2015-11-15, 16:38
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:

Troligen ringde S till sina VÄNNER inom militären som hjälpte sin vän S för att han är deras VÄN.
Under första kvällen var de säkert där och hjälpte till i egenskap av vänner och inte i första hand som militärer.
2015-11-15, 16:39
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Det hade kunnat visa på annan GM, medhjälpare eller bara stärkt bevisningen mot MGM så att även jag varit nöjd.

Det är lite som är undersökt tycker jag. Jag kan räkna upp massor av intressanta platser och objekt som borde ha undersökt. Det här gäller mord och livstids fängelse för någon och då är det självklart att så mycket som möjligt ska undersökas inom rimliga gränser. Rättsäkerhet helt enkelt.

Att det inte är undersökt beror helt enklelt på att utredningen inte ville krångla till sin inkörda historia med resultat som kan peka åt fel riktning. En del kallar detta utredningsekonomi, kanske använd sannolikhetslära men är enbart svepskäl och en icke objektiv utredningsmetod.

Nu bedrivs inte den här utredningen för att göra folk härinne "nöjda". Läs och begrunda MrFolds inlägg och försök att att in om vad som faktiskt står där.

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

Ska vi tala ekonomi hade självklart det bästa varit om NB sluppit sina sjuka fantasier bli verklighet. Då hade vi sluppit att diskutera härinne sida upp och sida ner. Jag, och jag hoppas de flesta, hade gärna låtit bli just detta men en del ser väl detta som någon sorts nöje och tidsfördriv i brist på annan sysselsättning. Sjukt, är ordet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in