2015-11-20, 15:15
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Några "enstaka bilder med t.ex en tejpad skolflicka" (jag rättar din stavning om du ursäktar),

" kombinerat humor/sexuellt innehåll".

Förstår du inte själv att det är osmakligt och kan väcka anstöt när du beskriver Nerijus intressen för sexuell avvikelse som du gör?
Att du beskriver det som om det inte är någon fara, som om det inte är konstigt att han gillar att kolla
på tejpade skolflickor för det fanns bara "enstaka bilder."
Sen har man bilder framför sig på hur han hängt och tejpat Lisa, fy fan alltså.

Tycker du ska fundera lite på vad det är du håller på med och vad anledningen är till att du försvarar Nerijus så mycket att du går över gränsen och hamnar i respektlöshet mot offret.

Hur vet du eller polis/åklagre vilka bilder NB sett på och gillat på den website han likade iom det fanns hundratals foton/ritningar på websitet som INTE hade sexuelle motiver utan bara roliga motiv och då bara enstaka foton var av tejpade/bunden tjen , förklara det för mig om du kan ?
2015-11-20, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Ja det har du rätt i, kanske det finns fynd som enbart finns att hitta i den sekretessbelagda delen av FUP ?

Jag tycker att det är oerhört problematiskt att man sekretessbelagt så mycket i just detta fall iom att det är SÅ himmla mycker i fallet som inte har kunnat förklaras, att man då tillockmed har valt att hemligstempla så mycket som man gjort styrkar ju bara att man misstänker att något inte gått rätt till i denna utredning.

Lite frustrerande kanske, men det viktiga är att försvaret har
tillgång till allt.
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Vägbiten mellan G008 och G009 kallas "Högeboleden" är den grusvägen som AJ/LÅ gjort för att det skulle vara lättare att åka med div maskiner/fordon från Martorp till ladan

FUP 244
Arne frågade Lars på måndagen, efter försvinnandet, om det var han som körde sin gröna lastmaskin i söndags. Det hade varit Arnes son Henrik som hade uppmärksammat Arne på att lastmaskinen var ute och körde. Lars tror att Arne sa att klockan kan ha varit mellan sju och halv åtta på söndagen då han såg lastmaskinen kördes. Platsen de hade sett lastmaskinen på var en plats som de själva kallar
Högeboleden. Platsen har Lars byggt för att kunna passera Gums med sina maskiner på ett enklare sätt
.

Jag har uppfattat det så att det var just denna vägsträckan, Högeboleden, som AJ gav Lisa tillåtelse att köra på då han på cafeet på förmiddagen hade blivit introducerad för den förtjusande flickan Lisa.

Just att GM benyttat denna mycket okända, primitiva och privata vägsträckningen, Högeboleden, pekar på att GM sannolikt måste vara någon med tillknytning till Blomberg Säteri närområdet.
Det finns inget som talar för att den som placerade ut fynden åkte den vägen. Eftersom det inte finns några fynd mellan G008 och G009 kan han lika gärna ha åkt vägen på kartan.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
När han klippte till plåten stod han sannolikt på knäna som är normalt, och gjorde att han blev smutsig.

Om man som person, typ duschar en gång i veckan eller vad han nu sa. Varför går man då och ber någon att tvätta sina kläder för lite skit på byxorna om det nu inte är så att brottat ner Lisa på ladans skitiga golv?
2015-11-20, 15:20
Medlem
Citat:
Vägbiten mellan G008 och G009 kallas "Högeboleden" är den grusvägen som AJ/LÅ gjort för att det skulle vara lättare att åka med div maskiner/fordon från Martorp till ladan

FUP 244
Arne frågade Lars på måndagen, efter försvinnandet, om det var han som körde sin gröna lastmaskin i söndags. Det hade varit Arnes son Henrik som hade uppmärksammat Arne på att lastmaskinen var ute och körde. Lars tror att Arne sa att klockan kan ha varit mellan sju och halv åtta på söndagen då han såg lastmaskinen kördes. Platsen de hade sett lastmaskinen på var en plats som de själva kallar
Högeboleden. Platsen har Lars byggt för att kunna passera Gums med sina maskiner på ett enklare sätt
.

Jag har uppfattat det så att det var just denna vägsträckan, Högeboleden, som AJ gav Lisa tillåtelse att köra på då han på cafeet på förmiddagen hade blivit introducerad för den förtjusande flickan Lisa.

Just att GM benyttat denna mycket okända, primitiva och privata vägsträckningen, Högeboleden, pekar på att GM sannolikt måste vara någon med tillknytning till Blomberg Säteri närområdet.

Tror du har fel ? Vägen Arne gav klartecken för är nog säkerligen vägen upp förbi herrgården -alltså samma som var förbestämt , även om det där är en "förbudsskylt" som hon kanske var lite obekväm med att bryta mot ,och nu fick OK av ägaren till marken

såvitt jag minns finns inga skyltar på "Högeboleden" det är mest två hjulspår ! ingen bra mopedväg ,
speciellt om man är lite rädd efter att nyligen gjort en vurpa !
2015-11-20, 15:25
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Är en jävla skillnad på hemligstämplat material och sekretessbelagt material. Fattar du inte den skillnaden? Vill du se de "hemligstämplade" bilderna på Lisas döda kropp eller vad menar du?
Förstår du inte varför en del av utredningen är SEKRETESSBELAGD?

Jag har skrivt många gånger här i tråden att jag förståss tycker att foton på Lisa's döda kropp skal sekretessbeläggas men resten bör inte sekretessbeläggas.

Och det är ju inte bara obduktionsrepporten som är sekretessbelaggd, det finns också annan info från utredningen som är sekretessbelaggd och jag frågar bara VAD rör det sig om och VAFÖR är det sekretessbelaggt ???

I fallet V Bangsuan i Boden som också var ett oerhört bestialiskt mord då var det i FUP ENBART foton på VBs kropp som var sekretessbelaggda.
Så varför denna skillnad i dessa två fall ?
2015-11-20, 15:28
Bannlyst
Citat:
Hur vet du eller polis/åklagre vilka bilder NB sett på och gillat på den website han likade iom det fanns hundratals foton/ritningar på websitet som INTE hade sexuelle motiver utan bara roliga motiv och då bara enstaka foton var av tejpade/bunden tjen , förklara det för mig om du kan ?

Kan du säga, med gott hjärta, att Du inte tror att det finns ett samband mellan att Nerijus gillat bilder med tejpade skolflickor och sen hänger plötsligt en tejpad, brutalt mördad, skolflicka på hans arbetsplats, stallet där han onanerat multum samt bajsat? Är det bara OTUR??
Förstår inte du alls att din lilla gullponke Nerijus helt stämmer in på gärningsmannaprofilen för en sexualsadistmördare? Förstår inte du alls att det inte går att bortförklara hans blodbesudlingar på Lisas kläder? Det är hans blod som droppat direkt på hennes kläder, hur mycket du än inte vill tro på det. Förstår inte du alls att Nerijus inte har alibi för tiden för mordet? Var han ute och plockade hallon, eller?
2015-11-20, 15:32
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det finns inget som talar för att den som placerade ut fynden åkte den vägen. Eftersom det inte finns några fynd mellan G008 och G009 kan han lika gärna ha åkt vägen på kartan.

Ja, i så fall har GM åkt vidare ner söderut på grusvägen som går genom Gustav Jönssons torp och straks därefter slängt ut G009: Körkort och G206: Nycklar.
2015-11-20, 15:41
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av depla
Och vem har bestämt att dna är ett tungt tekniskt bevis? Du? Polisen? Domstolen ?

Ja, inte fan är det du i alla fall... med dina töntiga exempel. Domstolen har dömt NB för mord.
Jag skulle tro att Johanna Björkman är den mest relevanta att bedöma bevisningen sen hon började studera just DNA 1995 i USA. Hon är jurist, fd åklagare och är DNA-expert. Det vill säga en sju helsickes insyn och bredd.
Hon doktorerar sen 7 år i ämnet:
Citat:
– Jag forskar om den bevisrättsliga aspekten av tekniska spår. Alltså hur domstolar ska värdera till exempel ett DNA-spår. Avhandlingen som jag sitter med nu räknas komma ut nästa år.
https://brottsplatssverige.se/video/...anna-bjorkman/

Hon betonar ofta att man inte ska ha en övertro på DNA, men i detta fall anser hon att den tekniska bevisningen är stark - ihop med att han förnekar.
2015-11-20, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av countrychick
Jag är också nyfiken på detta. Hittar inget i lagstiftningen (som jag länkade till igår) så jag vore tacksam om du kan peka mig i rätt riktning var jag kan hitta lagstöd eller praxis för att straffet måste vara tidsbestämt.

Det skulle isåfall också innebära att han eventuellt aldrig kommer skickas över till Litauen eftersom ett livstidsstraff inte nödvändigtvis behöver bli tidsbestämt.

Jag har googlat för jag undrade också. Det verkar vara olika från fall till fall.

https://www.kriminalvarden.se/for-do...-i-annat-land/

Kriminalvården länkar, längst ner på sidan till olika lagar:

Lag (2015:96) om erkännande och verkställighet av frihetsberövande på- följder inom Europeiska unionen
Lag (1972:260) om internationellt samarbete rörande verkställighet av brottmålsdom
Lag (1963:193) om samarbete med Danmark, Finland, Island och Norge angående verkställighet av straff m. m.

Fördjupning:

Justitiedepartementet: Enheten för brottmålsärenden och internationellt rättsligt samarbete (BIRS)
2015-11-20, 15:54
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klasAndersson198
Tror du har fel ? Vägen Arne gav klartecken för är nog säkerligen vägen upp förbi herrgården -alltså samma som var förbestämt , även om det där är en "förbudsskylt" som hon kanske var lite obekväm med att bryta mot ,och nu fick OK av ägaren till marken

såvitt jag minns finns inga skyltar på "Högeboleden" det är mest två hjulspår ! ingen bra mopedväg ,
speciellt om man är lite rädd efter att nyligen gjort en vurpa !

I FUP står det att det gällde en genväg som går över AJs marker.

Det låter ju inte som om det rör sig om allé vägen som går förbi godset utan att det är en genväg över AJs marker präcis som Högeboleden.
FUP 80

Lisas kontakt med Arne Jönsson
Uppgift
Jag (Niklas Lindström) kontaktades via telefon den 9 juni av Insp Carina Andersson i Lidköping. Carina är nära vän med Lisas föräldrar och vill därför inte lägga sig i ärendet, utan mer stötta familjen
.
Efter att Helena fått veta att en dela av Lisas mobiltelefonskal anträffats och var de anträffats, så ville hon via Carina skulle framför att Lisa blivit introducerad för Arne Jönsson av Lena som äger Café på Klostret. Efter det skulle det gå bra för Lisa att åka med sin moped över en genväg som går över Arne Jönssons marker.
Carina tillfrågades av mig när introduceringen skett eller om det varit något konstigt med det?
Carina uppgav då att hon inte visste det eller så mycket mer. Helena hade bara sagt att hon ville att polisen skulle veta detta.
2015-11-20, 15:56
Medlem
Surfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag tror du ser fel.
Kartan på s.765 är i linje med flygfotot och markering på s.762 (och s.12). Vägen mellean G008 och G009 är verkligen en väg; förstora fotot på s.765 så ser du, särskilt vid kröken söderut på nästa väg. Dessutom stämmer den prickade sträckingnen på s.762 med positionen för skogsdungen bakom (d.v.s. NV om Gum).

EDIT: dessutom var en poäng i åklagarens framställan att vägen var svår att hitta för en utomstående.

Vidhåller fortfarande att det inte finns någon befintlig väg mellan G008 och G009 enligt Fupen. Den sträckan (långrakan ca 700m lång) finns absolut inte utmärkt på någon karta som jag har studerat. Däremot finns flera andra småvägar utmärkta över ägorna. Att åklagaren poängterade att den var svårhittad förstår jag, och jag tror han menade hela grusvägen. Kolla Google Street Wiev förbi Gum så kan du sedan se och jämföra med sid.12 och sid.765 i FUP.

Kolla denna länk: Den visar där den "eventuella vägen" ska anknyta till väg mot Martorp. Jag ser ingen väg utan bara en åker som gränsar mot stenrösen.
Fynd G009 hittades strax bortom denna plats.

https://www.google.se/maps/@58.53218...7i13312!8i6656

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in