2015-11-23, 09:54
Medlem
Innehåller Fup otäcka bilder? Vill då inte gå igenom den...
2015-11-23, 10:18
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanggaveln
Innehåller Fup otäcka bilder? Vill då inte gå igenom den...
Det finns ingen bild på kroppen, men bilder på tejp, snören, upphittade tillhörigheter etc. Plus en del porrbilder som fanns i broderns telefon. I övrigt bara flygbilder, interiörbilder etc.
2015-11-23, 10:24
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Det är därför jag tror att han har begått andra " nära döden" strypsexbrott och nu gick över gränsen. Han har kommit undan förut men inte denna gång.

Jag tycker också att det känns otroligt att detta skulle vara ett "förstagångsbrott". Är man av sådan natur som NB visat sig vara bör det ha yttrat sig tidigare än i 35-årsåldern.

Tror, som även debattören blackmolly123 tidigare varit inne på, att han har "testat" en del av sina fantasier på prostituerade.
Inte nödvändigtvis mördat men tejpning och strypvarianter.
2015-11-23, 10:37
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Jag tycker också att det känns otroligt att detta skulle vara ett "förstagångsbrott". Är man av sådan natur som NB visat sig vara bör det ha yttrat sig tidigare än i 35-årsåldern.

Tror, som även debattören blackmolly123 tidigare varit inne på, att han har "testat" en del av sina fantasier på prostituerade.
Vilket syfte har tejpning och strypvarianter?
Finns det någon som kan förklara njutningen av strypning och tejpning av offer för en okunnig?
Vad fick GM ut av det hela?

Jag trodde tidigare att han mördade henne för att slippa undan våldtäktsanklagelse men så är tydligen inte fallet.
2015-11-23, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Även om jag förutsåg att Nejirus skulle dömas redan från början, så kan jag ändå inte lösgöra mig från hur skrämmande det är.
Dvs skrämmande att en svensk domstol kan döma någon till livstid, trots det motsägande och bristande bevisläget.
Skrämmande också hur domen omedelbart öppnade upp en flodvåg av stämplande och kränkande krönikor och artiklar i media om den dömde, där krönikörer inte ens drar sig för att klistra allt ont som bara finns på honom, använda honom som ett redskap för sin egn propaganda.

Jag blev riktigt sorgsen faktiskt, dagen då domen föll.
Då förstod jag att Lisa aldrig skulle få upprättelse. Att hennes mördare skulle gå fri.

Hur kan det hända, att en svensk domstol helt överger allt sunt förnuft och bara låter sina egna känslor styra. Hur ska man som vanlig medborgare kunna känna någon trygghet nu då?
Då kan ju vem som helst ha oturen att inte bara bli misstänkt, utan tillomed dömd. Dömt till livstids fängelse, och livstids stämpling.

Frågan är om en annan, kanske bättre, advokat hade kunnat sköta arbetet bättre?
Eller hade medierapporteringen gjort varje försökt till en objektiv rättegång omöjlig?

Dvs Vad var det i Lisa-mordet som kunde påverka en hel nation Så Djupt?
Varför just Lisa Holm?

Hon är ju inte den enda som var försvunne, som var mördad?

Det finns tex en annan ung flicka som är försvunnen i Sverige - har varit försvunnen ända sedan i våras.
En 14-årig flicka.

Varför blev inte media lika engagerad i det fallet?
Varför blev svenskarna inte lika engagerad i det fallet?

Dvs något i Lisa-mordet påverkade Allt för djupt.
Så djupt att varje försök till objektiv analys saboterades så svårt.
Så djupt att varje misstänkt blev dömd på förhand?
Jag blev också sorgsen när jag läste ditt inlägg. Att tro att någon annan skulle gå igenom detta planerande bara för att sätta dit en i så fall oskyldig NB är inte lite långsökt. Det hela måste isåfall vara mycket utstuderat, till och med det faktum att NB har en tvivelaktig bakgrund och personlighetsdrag som är misstänkta måste den riktiga mördaren eller de som konspirerat mot NB vetat. Om jag svamlar på lite tror jag att en sadomasochistisk sekt likt Spectre ligger bakom. De agerar med mellanrum på olika platser runt om i Europa. Oh well, den här tråden tillför inte särskilt mycket nytt till de 10 DNA träffarna på Lisas kläder och på repet. Jag stämplar in igen vid överklagandet till nästa instans. Då måste det framgå något nytt annars blir det nog inte resning, men NB är ju totalt oskyldig så det enda som lär framkomma är väl att han vill säga att han inte gjort det igen.
2015-11-23, 10:53
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Vilket syfte har tejpning och strypvarianter?
Finns det någon som kan förklara njutningen av strypning och tejpning av offer för en okunnig?
Vad fick GM ut av det hela?

Jag trodde tidigare att han mördade henne för att slippa undan våldtäktsanklagelse men så är tydligen inte fallet.

Jag trodde som du i början att det handlade om våldtäkt och att dölja den med mord.

Han verkar ha haft svårt "att få till det" med sin fru. Tejpning och strypning får honom att gå igång sexuellt. Men det är inte lätt att förstå det. Det är sadisten i NB.
Inte många som är såna som tur är, men de finns.
Senast redigerad av PeoFallmo 2015-11-23 kl. 10:55.
2015-11-23, 11:11
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Du skrev tidigare att klorin förstörde DNA. Finns det lättflyktiga ämnen (koltetraklorid, trikloretylen?) med liknande inverkan? Om DNA förstördes i en blodfläck med ett sådant ämne som sedan avdunstade, skulle då ett annat DNA kunna tillsättas så att det verkade som att blod och DNA hörde ihop? Avdunstar kloret i klorin så att nytt DNA sedan kan tillsättas utan att förstöras?
Det där har jag svårt att svara på på rak arm. Det har inte publicerats några systematiska tester på vilka föreningar som förhindrar PCR-reaktioner vid olika koncentrationer. Som du skriver, skulle man teoretiskt sett kunna använda en flyktig DNA-modifierande kemikalie. Hur länge effekten av just Klorin finns kvar beror på vilka kvantiteter man startar med, och jag tror inte att någon har försökt testa det heller, men jag skulle aldrig våga räkna med att effekten från Klorin skulle vara helt borta på mindre än ett par dagar, också om man försökte använda måttliga mängder.

Själv skulle jag nog tycka att det var enklast att strunta i att förstöra tidigare DNA, och tillsätta det DNA man vill plantera i överskott i stället. Men då måste det röra sig om färdigamplifierade profiler, och för det måste man dels ha tillgång till ett lab med en PCR-amplifieringsmaskin, och dels ha klart för sig exakt alla mikrosatelliter som det ansvariga rättsgenetiska labbet kan testa för.
2015-11-23, 11:28
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Även om jag förutsåg att Nejirus skulle dömas redan från början, så kan jag ändå inte lösgöra mig från hur skrämmande det är.
Dvs skrämmande att en svensk domstol kan döma någon till livstid, trots det motsägande och bristande bevisläget.
Du har inte den intellektuella ödmjukheten att ens ett ögonblick överväga möjligheten att det är din egen förmåga att göra en korrekt värdering av bevisningen som fallerar, snarare än domstolens och trådmajoritetens?
2015-11-23, 11:58
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mycket svårt att se "debuten" vid 35 års ålder.

Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo

Som jag skrivit förut så har jag också mycket svårt att se att NB "debuterar" i en ålder av 35 år.

Hans sjuka fantasier har funnits hos honom under mycket lång tid och dessa har under årens lopp växt sig allt starkare. Han lär sannolikt tidigare ha agerat utifrån dessa.

Det kan vara på det sätt som blackmolly123 har tagit upp tidigare. Om han var en seriemördare innan ankomsten till Blomberg eller en sådan "in progress" är svårt att säga, men vad han än har gjort så har han aldrig åkt dit.

Mycket bra att polisen nu försöker att få fram träffar efter att han har blivit dömd. Hans bakgrund är ju mer eller mindre som ett oskrivet blad. Man har låtit honom själv berätta men det han har sagt har mycket låg trovärdighet.
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-11-23 kl. 12:01.
2015-11-23, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag uppfattade det som att du kände dig påhoppad och ville bara klargöra att jag inte kunde påbörja någon lång diskussion/gräl om detta eftersom det råder låg tolerans i tråden för sånt nu (med all rätt efter all tjafs som varit). Det blev nog klumpigt uttryckt från min sida, så jag förstår att du missuppfattade det.

I övrigt... Tja, jag får konstatera att vi har väldigt olika syn på bevisningens styrka och kanske framför allt sannolikheten att kontaminationer uppstår. Fynden i hörnrummet av hans DNA kan knytas till ett specifikt beteende: Att han stått och runkat efter att (antagligen) ha stått och smygkikat på tjejerna vid caféet. De kan inte användas som bevis för att det nog var fullt av DNA från honom i resten av ladan.

Du förbiser andra saker också: Om det vore kontamination - varför har inget annat DNA hittats på henne? Åtskilliga andra personer har ju rört sig i ladan av olika skäl. Ändå är det just bara den misstänktes DNA som hittas. På ett antal olika ställen. Och hur förklarar du det? Jo - du måste dra in scenarion där det ligger blodfläckar från just honom på just det ställe på golvet där den riktige mördaren (som ingen har sett och som inte lämnar några spår efter sig) far hit och dit med kroppen så att DNA från dessa fläckar avsätts både på ut och insidan av byxorna och på jackan. Och eftersom det inte räcker för att förklara blandningen av hans och Lisas DNA på repet så måste du uppfinna ett par handskar som NB använt och "dna:t ner" och som på något vis kommer i kontakt med snöret, i nära anslutning till att mördaren överför Lisas DNA till det.

Men... NB har aldrig använt handskar när han arbetar. Det säger han åtminstone själv:

(s. 1628)

Det är inte direkt något som talar för ens oskuldshypoteser när inte ens den dömde mördaren håller med om de premisser man ställer upp.

Jag hör ju att du själv tycker att de scenarion du beskriver är relativt sannolika och att det inte alls är otroligt att indirekt kontamination av den sort du beskriver kan ha uppstått vid ett och samma tillfälle. Det är tyvärr svårt att ta en sån sannolikhetsbedömning seriöst. Det du beskriver är scenarion med låga eller ytterst låga sannolikheter i varje led som adderat till varandra blir en orimlig berättelse.

Tyvärr ligger det nära till hands att dra slutsatsen att du fallit i samma intellektuella fälla som övriga tvivlare i tråden. Du utgår från en ytterst skakig och i grunden på ingenting byggd personanalys av NB som du inte tycker verkar vara en bra mördarkandidat (oklart varför - Långströms forskning visar ju att 30-40% inte är dömda för något brott tidigare, tycker du att det är en LÅG sannolikhet?) Sen skjuter du in dig på de luckor och frågetecken som naturligtvis finns (Visa mig ett spaningsmord med nekande GM och utan ögonvittnen till mordet där man med säkerhet lyckats ringa in hela förloppet i alla delar) och blir ännu mer tveksam. Kvar står dock DNA:t Och eftersom enda sättet att komma runt det är att berätta en historia för sig själv om kontamination eller rentav plantering så gör du det och sätter då (psykologiskt sett) inte någon särskilt hög gräns för dig själv för att acceptera den som möjlig, eller rentav trolig. Samtidigt som du skjuter undan den mest självklara hypotesen: Att allt är vad det till det yttre synes vara.

Vad skulle du själv sätta för procentuell sannolikhet för att det var Nerijus själv som avsatte DNA-spåren kontra att det var indirekt kontamination?
Angående handskar. Lade han plåt på taket så hade han nog handskar för annars har han nog blodat ner ordentligt men som snickare ville han nog inte ha det. Han vill känna det han arbetar med säger han i förhör.

Då det gäller om varför man kan tycka att NB inte passar för detta mord så är det för att det är så överarbetat med ett så stort risktagande tillsammans med nonchalans. Är det så att det kommer fram att han kan misstänkas för andra grova brott eller mord så faller bitarna bättre på plats.

Jag tycker det är helt orealistiskt att detta är hans första mord för i så fall skulle nog kroppen ha funnits på mordplatsen eller strax intill. Hans första mord skulle ha varit tillräckligt tillfredställande ändå utan komplicerade vägar, hänging, eventuell inplastning och övriga konstigheter. Den lilla tid han i så fall hade på sig gör att det ser ut som om han hade viss vana med att döda och hantera kroppar. Det borde finnas andra kvinnor som känner igen honom för sexuella trakaserier, strypsex eller annat våld, kanske någon prostituerad. Han borde kunna misstänkas för annan form av spänningssökande som inbrott eller smuggling.

Sen är det den detaljen att mördare i den här kategorin ofta erkänner efter ett tag. Dom inser att dom är sjuk och har ett behov att prata om det eller så är det renodlade psykopater som kommer med en massa underliga historier innan dom erkänner och som sedan nästan stolt pratar om sina gärningar.

Om man ser till dessa litauiska bröders personlighet så är den yngre brodern mer intressant. Han har inga problem att kasta skuld på sin bror och pratar gärna men har svårt att hålla ihop sin historia. Man kan även ana en del lögner bara för att ta sig ur häktet. Han var den som sågs som nervös eller med ett annat beteende efter försvinnandet av Lisa av andra. Han var också den som Angelica känt olustkänslor för, Angelica som var mycket lik Lisa enligt hennes mamma. Han var den som snart skulle lämna landet och flytta hem samt den som var mest isolerad i familjen. Hans bilder i mobilen var mer graverande än broderns. Nu är det svårt att passa in honom i den här mordhistorien men hans profil passar bättre än hans äldre bror.

Ja, det är en hög procentuell sannolikhet för att det var NB själv som avsatte DNA-spåren men problemet jag har är att jag inte kan utesluta indirekt kontamination i denna miljö. Polisen har tyvärr inte gjort något för att utesluta det och det är trist tycker jag. Dessutom är det inte helt omöjligt att någon planterat bevis för det är ju möjligt då byxor och jacka inte säkrades förrän fem dagar efteråt, mycket tid fanns då kroppen inte var långt bort. Det är inte heller omöjligt att polisen helt kört fast med bevisning och att någon oärlig "hjälpte" utredningen. Det blev nog en extra press på polisen utöver allmänhet och lokal militär då LGWP sågade dom i början. Att poliser sitter och skrattar i rättsalen inger ju inte direkt förtroende och vittnar om bristande respekt för domstolens arbete. Ja, jag ifrågasätter här polis och det bör man göra ibland för att hålla dom på tårna så att dom inte tar genvägar. När skickades kläderna in på analys? Byxornas rapport tex. blev elektroniskt underskriven av Helena Eriksson 2015-09-04. Allt detta gör att DNA bör kompletteras med bra övrig bevisning eller en tidigare brottshistoria för NB för att få mig riktigt nöjd.

Sen finns det andra intressanta förklaringar och scenarion men det hör hemma i den andra tråden.
2015-11-23, 12:14
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Som jag skrivit förut så har jag också mycket svårt att se att NB "debuterar" i en ålder av 35 år.

Hans sjuka fantasier har funnits hos honom under mycket lång tid och dessa har under årens lopp växt sig allt starkare. Han lär sannolikt tidigare ha agerat utifrån dessa.

Det kan vara på det sätt som blackmolly123 har tagit upp tidigare. Om han var en seriemördare innan ankomsten till Blomberg eller en sådan "in progress" är svårt att säga, men vad han än har gjort så har han aldrig åkt dit.

Mycket bra att polisen nu försöker att få fram träffar efter att han har blivit dömd. Hans bakgrund är ju mer eller mindre som ett oskrivet blad. Man har låtit honom själv berätta men det han har sagt har mycket låg trovärdighet.

Ja med tanke på vad som kommit fram om NB så är hans eget ord inte värt någonting alls.
2015-11-23, 12:19
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Allt detta gör att DNA bör kompletteras med bra övrig bevisning eller en tidigare brottshistoria för NB för att få mig riktigt nöjd.

Sen finns det andra intressanta förklaringar och scenarion men det hör hemma i den andra tråden.

Dna är ju kombinerat med andra starka bevis som vittnesmålen från brodern och frun som inte ger honom alibi, beskriver nb som ovanligt orolig dagarna innan gripandet, och ger en bild av vad som hände på martorp i konfrontationen med mp.
Hans ev. brottshistoria har inget bevisvärde utan är mer av kuriös art.

Finns ju inget mer att diskutera tycker jag. Eller möjligen då varför polisen inte släppte misstankarna på AB förrän i början av oktober om de ens gjort det ännu? Ser inget som tyder på att ab kan vara inblandad.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in