Citat:
Ursprungligen postat av
MrFold
Jag uppfattade det som att du kände dig påhoppad och ville bara klargöra att jag inte kunde påbörja någon lång diskussion/gräl om detta eftersom det råder låg tolerans i tråden för sånt nu (med all rätt efter all tjafs som varit). Det blev nog klumpigt uttryckt från min sida, så jag förstår att du missuppfattade det.
I övrigt... Tja, jag får konstatera att vi har väldigt olika syn på bevisningens styrka och kanske framför allt sannolikheten att kontaminationer uppstår. Fynden i hörnrummet av hans DNA kan knytas till ett specifikt beteende: Att han stått och runkat efter att (antagligen) ha stått och smygkikat på tjejerna vid caféet. De kan inte användas som bevis för att det nog var fullt av DNA från honom i resten av ladan.
Du förbiser andra saker också: Om det vore kontamination - varför har inget annat DNA hittats på henne? Åtskilliga andra personer har ju rört sig i ladan av olika skäl. Ändå är det just bara den misstänktes DNA som hittas. På ett antal olika ställen. Och hur förklarar du det? Jo - du måste dra in scenarion där det ligger blodfläckar från just honom på just det ställe på golvet där den riktige mördaren (som ingen har sett och som inte lämnar några spår efter sig) far hit och dit med kroppen så att DNA från dessa fläckar avsätts både på ut och insidan av byxorna och på jackan. Och eftersom det inte räcker för att förklara blandningen av hans och Lisas DNA på repet så måste du uppfinna ett par handskar som NB använt och "dna:t ner" och som på något vis kommer i kontakt med snöret, i nära anslutning till att mördaren överför Lisas DNA till det.
Men... NB har aldrig använt handskar när han arbetar. Det säger han åtminstone själv:
(s. 1628)
Det är inte direkt något som talar för ens oskuldshypoteser när inte ens den dömde mördaren håller med om de premisser man ställer upp.
Jag hör ju att du själv tycker att de scenarion du beskriver är relativt sannolika och att det inte alls är otroligt att indirekt kontamination av den sort du beskriver kan ha uppstått vid ett och samma tillfälle. Det är tyvärr svårt att ta en sån sannolikhetsbedömning seriöst. Det du beskriver är scenarion med låga eller ytterst låga sannolikheter i varje led som adderat till varandra blir en orimlig berättelse.
Tyvärr ligger det nära till hands att dra slutsatsen att du fallit i samma intellektuella fälla som övriga tvivlare i tråden. Du utgår från en ytterst skakig och i grunden på ingenting byggd personanalys av NB som du inte tycker verkar vara en bra mördarkandidat (oklart varför - Långströms forskning visar ju att 30-40% inte är dömda för något brott tidigare, tycker du att det är en LÅG sannolikhet?) Sen skjuter du in dig på de luckor och frågetecken som naturligtvis finns (Visa mig ett spaningsmord med nekande GM och utan ögonvittnen till mordet där man med säkerhet lyckats ringa in hela förloppet i alla delar) och blir ännu mer tveksam. Kvar står dock DNA:t Och eftersom enda sättet att komma runt det är att berätta en historia för sig själv om kontamination eller rentav plantering så gör du det och sätter då (psykologiskt sett) inte någon särskilt hög gräns för dig själv för att acceptera den som möjlig, eller rentav trolig. Samtidigt som du skjuter undan den mest självklara hypotesen: Att allt är vad det till det yttre synes vara.
Vad skulle du själv sätta för procentuell sannolikhet för att det var Nerijus själv som avsatte DNA-spåren kontra att det var indirekt kontamination?
Angående handskar. Lade han plåt på taket så hade han nog handskar för annars har han nog blodat ner ordentligt men som snickare ville han nog inte ha det. Han vill känna det han arbetar med säger han i förhör.
Då det gäller om varför man kan tycka att NB inte passar för detta mord så är det för att det är så överarbetat med ett så stort risktagande tillsammans med nonchalans. Är det så att det kommer fram att han kan misstänkas för andra grova brott eller mord så faller bitarna bättre på plats.
Jag tycker det är helt orealistiskt att detta är hans första mord för i så fall skulle nog kroppen ha funnits på mordplatsen eller strax intill. Hans första mord skulle ha varit tillräckligt tillfredställande ändå utan komplicerade vägar, hänging, eventuell inplastning och övriga konstigheter. Den lilla tid han i så fall hade på sig gör att det ser ut som om han hade viss vana med att döda och hantera kroppar. Det borde finnas andra kvinnor som känner igen honom för sexuella trakaserier, strypsex eller annat våld, kanske någon prostituerad. Han borde kunna misstänkas för annan form av spänningssökande som inbrott eller smuggling.
Sen är det den detaljen att mördare i den här kategorin ofta erkänner efter ett tag. Dom inser att dom är sjuk och har ett behov att prata om det eller så är det renodlade psykopater som kommer med en massa underliga historier innan dom erkänner och som sedan nästan stolt pratar om sina gärningar.
Om man ser till dessa litauiska bröders personlighet så är den yngre brodern mer intressant. Han har inga problem att kasta skuld på sin bror och pratar gärna men har svårt att hålla ihop sin historia. Man kan även ana en del lögner bara för att ta sig ur häktet. Han var den som sågs som nervös eller med ett annat beteende efter försvinnandet av Lisa av andra. Han var också den som Angelica känt olustkänslor för, Angelica som var mycket lik Lisa enligt hennes mamma. Han var den som snart skulle lämna landet och flytta hem samt den som var mest isolerad i familjen. Hans bilder i mobilen var mer graverande än broderns. Nu är det svårt att passa in honom i den här mordhistorien men hans profil passar bättre än hans äldre bror.
Ja, det är en hög procentuell sannolikhet för att det var NB själv som avsatte DNA-spåren men problemet jag har är att jag inte kan utesluta indirekt kontamination i denna miljö. Polisen har tyvärr inte gjort något för att utesluta det och det är trist tycker jag. Dessutom är det inte helt omöjligt att någon planterat bevis för det är ju möjligt då byxor och jacka inte säkrades förrän fem dagar efteråt, mycket tid fanns då kroppen inte var långt bort. Det är inte heller omöjligt att polisen helt kört fast med bevisning och att någon oärlig "hjälpte" utredningen. Det blev nog en extra press på polisen utöver allmänhet och lokal militär då LGWP sågade dom i början. Att poliser sitter och skrattar i rättsalen inger ju inte direkt förtroende och vittnar om bristande respekt för domstolens arbete. Ja, jag ifrågasätter här polis och det bör man göra ibland för att hålla dom på tårna så att dom inte tar genvägar. När skickades kläderna in på analys? Byxornas rapport tex. blev elektroniskt underskriven av Helena Eriksson 2015-09-04. Allt detta gör att DNA bör kompletteras med bra övrig bevisning eller en tidigare brottshistoria för NB för att få mig riktigt nöjd.
Sen finns det andra intressanta förklaringar och scenarion men det hör hemma i den andra tråden.