2015-11-23, 17:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blygtjej
Nu skriver du massa strunt igen som vanligt.
Vad har parkeringsböter med det här fallet att göra?
Påstår du också att domstolen har påverkats av media m.fl till den milda grad att det har
påverkat deras sätt att döma? Jag är ingen lagexpert men jag kan inte se att man hade kunnat
döma annat än till skyldig. Allt annat är ju helt förkastligt att ens tänka sig. Ditt misstroende mot domstolen är tragiskt att se. Man undrar vad som ligger bakom detta sätt att tänka? Att media skriver en massa strunt hela tiden är väl inget nytt direkt och det händer väl vid alla mordfall som sker. Att domstolarna skulle fästa sådan vikt vid det som står i media och vid vad så kallade experter tror och tycker visar bara på hur snedvriden din och dina polare här i tråden syn på hur rättsväsendet fungerar är. Domstolen har gjort det enda rätta och dömt mannen till livstids fängelse.

Och varför skulle man inte få ha en annan åsikt än din?

Du tycker som du tycker. Jag som jag. Jag instämmer därtill i två andra inlägg vilket gör att jag inte är ensam i det jag tycker. Långt ifrån.

Om inte domstolar gjorde felbedömningar hade det väl varit rätt meningslöst med överinstanser som hovrätt och Högsta Domstolen.

Målet ska prövas igen. Återstå att se om det prövas på exakt samma sätt.

Jag påstår ingenting. Jag frågar mig varför saker och ting förhåller sig på ett visst sätt. Som dagens bevisläge med dna, vilket jag tagit upp även i tidigare inlägg.

Media har ett ansvar. Om jag kritisererar att de inte tar sitt ansvar får du tåla det.
2015-11-23, 17:10
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blygtjej
Att domstolarna skulle fästa sådan vikt vid det som står i media och vid vad så kallade experter tror och tycker visar bara på hur snedvriden din och dina polare här i tråden syn på hur rättsväsendet fungerar är. Domstolen har gjort det enda rätta och dömt mannen till livstids fängelse.
Man kan ha olika utgångspunkt gällande mordet på Lisa. Personligen ser jag det som ett alldeles vidrigt mord på en ung person parallellt med att jag har en tilltro till rättsväsendet så sett att det inte är ofelbart - men vi ligger på tredje plats i världen vilket säger en hel del. Vi bor i ett öppet land med möjligheter till insyn i myndigheters förfarande (förutom sekretess givetvis) och rätten att diskutera och kritisera detta. Att tro att gnäll är det samma som att kritiskt granska är att vara på tunn is.
Man har rätt till meningsskiljaktigheter - det kan ge kreativa slutsatser och nya vinklar. Men utgår man enbart från att myndigheter, rättsväsen, polis, militär och kanske till och med fäder (auktoritär personlighet) har gjort fel så blir det en ganska enkelspårig debatt:
Speciellt när det är allmänt svammel som inte är förankrat i detta specifika rättsfall. Än har ingen kommit med nåt belägg som pekar på korruption eller rättsröta väl värd att granska.

Vad det gäller mordets händelseförlopp verkar flera tro att vartenda fragment ska vara utrett. Först då är det en superbra utredning och NB kan dömas för mord. Det åberopas fingeravtryck, vittnen som nästintill ser mordet, motiv och fan och hans moster.
Det finns delar som absolut ingen annan än NB kan kan förklara och detta krävs inte av åklagaren gällande bevisbördan. Det vore orimligt och det skulle inte bli många dömda med den ansatsen.
2015-11-23, 17:22
Medlem
arkmikes avatar
Psykopatispektrat är stort.

En god början för den nyfikne som vill veta mer är
http://www.psykopati.se/16914064

Sidan är en guldgruva. Bl a hittar du checklistan PCL-r inkl 20 diagnostiska punkter.

Som lekmän bör vi dock vara lite återhållsamma även om det inte generellt är nått honnörsord på Flashback.
2015-11-23, 17:28
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arkmike
Psykopatispektrat är stort.
En god början för den nyfikne som vill veta mer är
http://www.psykopati.se/16914064
Sidan är en guldgruva. Bl a hittar du checklistan PCL-r inkl 20 diagnostiska punkter.
Som lekmän bör vi dock vara lite återhållsamma även om det inte generellt är nått honnörsord på Flashback.
Antar det var till mig via frågan om checklistan. Den sidan har jag redan läst, men tack för tipset där andra kan förkovra sig. Som lekmän har vi rätten att spekulera - det är skillnaden från den som ska sätta diagnosen. Där ska det vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet (evidens).
Vore intressant att ta del av rättsmedicinalverket och teamets uttalande angående en bedömning.

Edit: Jag undrar dock fortfarande om nån besitter information om listan används vid en bedömning.
Senast redigerad av develi 2015-11-23 kl. 17:31.
2015-11-23, 17:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det är något konstigt med både NB och IB. De har båda lämnat barn efter sig i Litauen, och IB har gjort detta för att kunna vara oavlönad hemmafru som sköter hushåll åt två vuxna män. Det är mycket som inte rätt till med dessa två.

NB har ju inte träffat sin tonårsdotter på flera år. Han har varit våldsam mot mamman, sin X-fru, uppger AB i förhör. Är nog ganska stor chans att NB inte får träffa dottern för mamman och/eller att dottern inte ens vill. Han vet ju inte ens var de bor och det säger ganska mycket. Låter ju inte bra direkt.

IB verkar helt undergiven mot NB, vet att han "bestämmer" och accepterar det. Hon är försörjd av honom, i beroendeställning. Hur hon kan välja att vara med honom som oavlönad hemmafru istället för med sin 11-årige son, är för mig helt obegripligt. Men, jag förmodar NB har en del makt och kontroll över henne, rent mentalt också. Hon uppträder i alla fall som om så vore fallet, det märks i förhören, typ ingen egen vilja.
2015-11-23, 17:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
NB har ju inte träffat sin tonårsdotter på flera år. Han har varit våldsam mot mamman, sin X-fru, uppger AB i förhör. Är nog ganska stor chans att NB inte får träffa dottern för mamman och/eller att dottern inte ens vill. Han vet ju inte ens var de bor och det säger ganska mycket. Låter ju inte bra direkt.

IB verkar helt undergiven mot NB, vet att han "bestämmer" och accepterar det. Hon är försörjd av honom, i beroendeställning. Hur hon kan välja att vara med honom som oavlönad hemmafru istället för med sin 11-årige son, är för mig helt obegripligt. Men, jag förmodar NB har en del makt och kontroll över henne, rent mentalt också. Hon uppträder i alla fall som om så vore fallet, det märks i förhören, typ ingen egen vilja.

Mja nu blandar du väl ihop det.
Vad förhör återger att broder sagt och vad NB gjort är väl inte samma sak.

Vad har NB sagt om att han misshandlat sitt ex? Sin fru? Finns bevis? Och källa på det.
2015-11-23, 17:38
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Jag anser inte det finns bra vittnesmål från brodern eller frun om tidpunkter. Båda rör till det ganska bra och det märks tydligt att dom gärna vill ut ur häktet, framför allt brodern. Det är svårt för de flesta att veta vad man exakt gjorde för fem dagar sedan om det inte var något speciellt, som en middag hos Jönssons. Tyvärr så verkar inte Arnes frus vittnesmål betyda mycket för vissa.

Det är ju märkligt att ingen annan såg någon större oro hos NB, han var som vanligt men inte brodern. Att NB var orolig framgår ju i förhören då han nog tidigt insåg var spåren bar då handsken hittades där på morgonen vid brunnen. En brunn som bröderna tömde på veckodagarna varje morgon. En slump antar jag.

Övriga vittensmål håller dålig enlig mig och Martorp och Adrianahistorien la tingsrätten inte heller någon vikt vid. Så allt som finns är ett dåligt alibi, osäkra vittnesmål och naturligtvis bra med DNA-spår på flickans kläder. Just mängden DNA-spår är också förbryllande av en GM som varit så ren vid andra ställen som bilen, överfallsplats, tejpen, snöret runt halsen och arbetsboden. Man tycker att efter allt kladdande på tyg så borde DNA-materialet till slut vara borta och inte lämna mer än några få. Men han kanske var otroligt fet om fingrarna (fingeravtryck?), snöt sig i handen eller blödde bra (golvet?). Kanske han hade mycket skitiga handskar. IB DNA på trosorna är ju förbryllande men här fungerar tydligen kontamination bra eller var hon med? hade hon städat där inne? Sen säger en del att det bara är deras och Lisas DNA på kläderna och även det känns ju otroligt då hon jobbat i ett kafeé hela dagen.

Om NB har en brottshistoria så har det som du skriver inget bevisvärde men det räcker för att få mig övertygad som sagt.

Det är väl bra att du inte tycker det finns mer att diskutera. Jag tycker det dyker upp frågor varje gång man läser FUP en runda till, tur att man inte har tillgång till 5000 sidor slask.

Problemen jag ser med DNA som huvudbevis i ett sådant här fall är dels rättsäkerhet men också att skyldiga och dömda senare inte ska få resning och sen frias med ett fett skadestånd. Det räcker med att DNA i framtiden degraderas som bevis eller att en polis fastnar med handen i syltburken för att det skulle kunna hända. Så jag tycker att polis ska vara riktigt noga med att säkra bevis och undersöka samt utesluta så mycket som möjligt då det gäller mord med denna karaktär.

Ja och det är ju himmla underligt att det finns ca 10 DNA träffar + 2-3 blodbesudligar, dvs NB kan ju då inte ha haft på sig hanskar om han avsatt blod. men i hela FUP finns inte ett enda alltså 0 fingeravtryck från NB !!!

Hur hänger det ihop frågar jag DNA/blod kramarna ?
Senast redigerad av Theforeigner 2015-11-23 kl. 17:56.
2015-11-23, 17:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av depla
Och varför skulle man inte få ha en annan åsikt än din?

Du tycker som du tycker. Jag som jag. Jag instämmer därtill i två andra inlägg vilket gör att jag inte är ensam i det jag tycker. Långt ifrån.

Om inte domstolar gjorde felbedömningar hade det väl varit rätt meningslöst med överinstanser som hovrätt och Högsta Domstolen.

Målet ska prövas igen. Återstå att se om det prövas på exakt samma sätt.

Jag påstår ingenting. Jag frågar mig varför saker och ting förhåller sig på ett visst sätt. Som dagens bevisläge med dna, vilket jag tagit upp även i tidigare inlägg.

Media har ett ansvar. Om jag kritisererar att de inte tar sitt ansvar får du tåla det.

Du ifrågasätter bara för ifrågasättandets skull.
Dessutom har jag hittills inte sett att du har kunnat bevisa att några av de påståenden du skriver om
stämmer. Om du nu ska ha en annan åsikt så får du väl på något sätt försöka underbygga den med
att med faktiska bevis eller andra fakta redogöra för hur du har kommit fram till dina avvikande åsikter. Inte bara skriva instämmer och hålla med i vad andra skriver. Sådan argumentationsteknik har jag sett av andra som har haft liknande åsikter som du har. Redogör då istället på vilket sätt domstolen ska ha gjort fel i detta fall och varför det skulle kunna bli ett annat utslag i hovrätten. Jag kan garantera att utslaget blir precis det samma som i tingsrätten. Och det har inget med medias eller experters påverkan att göra. Det beror enbart på att utredningen klargjort på ett mycket bra och professionellt sätt att det är den nu dömde mannen som har mördat flickan.
2015-11-23, 17:47
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Jaså? Jag tyckte den passade så bra.

För mig stämmer i alla fall din beskrivning in perfekt på sexualsadistiske mördaren Nerijus.

Eller, så kanske "NB är snällaste killen i världen" som du trodde att hans misshandlade X-fru kanske skulle säga, om hon blev tillfrågad.

Finns inga bevis för att NB misshandlat sin x-fru, enbart AB som påstår något liknande.
Jag har för mig att helt i början av fallet kort tid efter de 2 bröder + IB greps så var det någon som fick tag på NBs x-fru eller också var det en x-flickvänn som berättade att NB var helt igenom snäll och omtänksam, jag hittar det tyvärr inte just nu.

Men varför i helsikke har polisen inte kollat up det? varför har polisen inte bett Litauen polisen letat rätt på x-frun, och förhört henne om hur NB behandlat henne och dotteren? frågat om NB utvisat våld? sadism? manipulativa sidor? psykopatiska drag? avvikande sexuella läggningar? etc etc etc
2015-11-23, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Finns inga bevis för att NB misshandlat sin x-fru, enbart AB som påstår något liknande.
Jag har för mig att helt i början av fallet kort tid efter de 2 bröder + IB greps så var det någon som fick tag på NBs x-fru eller också var det en x-flickvänn som berättade att NB var helt igenom snäll och omtänksam, jag hittar det tyvärr inte just nu.

Men varför i helsikke har polisen inte kollat up det? varför har polisen inte bett Litauen polisen letat rätt på x-frun, och förhört henne om hur NB behandlat henne och dotteren? frågat om NB utvisat våld? sadism? manipulativa sidor? psykopatiska drag? avvikande sexuella läggningar? etc etc etc

Av den enkla anledningen att det inte behövdes såklart.Om det hade funnits färre entydliga bevis är det möjligt att så skett.
Men det blev ju nästan öppet mål...
Det är väldigt svårt för vissa att ta in det.
2015-11-23, 17:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av depla
Mja nu blandar du väl ihop det.
Vad förhör återger att broder sagt och vad NB gjort är väl inte samma sak.

Vad har NB sagt om att han misshandlat sitt ex? Sin fru? Finns bevis? Och källa på det.

AB har sagt i förhör att NB varit våldsam mot sin X-fru.

NB har inte ens fått frågan.

Är en ganska naturlig och uppenbar "källa" på att det är sannolikt att NB gjort något ont då han helt förlorat kontakten med sin tonårsdotter,
trots att han vill träffa henne. Han vet inte ens var de bor. Skumt? Ja, såklart.
2015-11-23, 18:01
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noningra
Av den enkla anledningen att det inte behövdes såklart.Om det hade funnits färre entydliga bevis är det möjligt att så skett.
Men det blev ju nästan öppet mål...
Det är väldigt svårt för vissa att ta in det.

Ja men polisen hade ju PLIKT till också att leta efter bevis/vittnesmål som var till NBs fördel och det kunde ju ett sådant evt positivt vittnesmål från kvinliga x-partner ju ha varit, samtidigt med att de kunnat avslöja NBs bror AB som lögnare som av någon mystisk anledning försökt svarmåla sin bror.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in