2015-11-23, 19:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Så här står det i FUP sidan 1724

På högra underarmens böjsida ses en ca 1 x 0,1 cm stor tvärlöpnade hudavskrapning med centrum 15 cm ovanför handleden. Ytan är svagt ljusröd intorkad och lätt ljusröd hudmissfärgning ses på dess kanter

------- det här sträcket till vänster är den ca längd och bredd det var på den hudavskrapningen NB hade
på sin underarm, alltså inte något djupare snitt, utan bara en minimal hudavskrapning som ju knappt blöder alls.
Så du menar alltså att denna minimala hudavskrapningen skulle ha kunnat avsätta de olika blodbesudligarna som beskrivs i detta mordfall?

Och det om hudavskrapningen övehuvudtaget fanns där den 7 Juni, iom NB själv sa att den uppkom några dagar senare då han rev sig på en spik vid arbetet på torpet som NB & AB renoverade + att vid förhör och toppsning den 8 Juni kl 14 skrev polisen att NB inte hade några skador på just underarmarna*

*FUP sidan 1341
Förhör med Bilevicius, Nerijus; 2015-06-08 14:00
"Förhörsledarens tillägg: Nerijus hade inga avvärjningsskador på hals eller underarmar."

Herregud, ger du aldrig upp med dina bortförklaringar åt Nerijus?

SPIK
- historien låter som en tydlig efterkonstruktion, som ett dåligt skämt.

"Inga avvärjningsskador?" - vem har påstått att han hade avvärjningsskador? Inte jag i alla fall.

Hudavskrapningsskador kallas de småskador han hade, din käre Nerijus.

Rättsintyget säger:

Citat:
Rättsintyg avseende Nerijus Bilevicius till styrkande av att han haft flera hudavskrapningsskador som kan ha avsatt blod.
Är RÄTTSINTYGET som talar om att hans hudavskrapningsskador kan ha avsatt blod, är inget jag hittat på själv, som du beskriver det.
2015-11-23, 19:31
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Jag ställer liknande följdfrågor som iesho.
När labbet har fått fram tilltäcklig mängd DNA för test, kan man då se villken typ av celler som DNA-t härstammar ifrån?
Inte generellt. Men det går att se om det finns DNA från lymfocyter, en sorts vita blodkroppar, om man testar specifikt för detta. Det syns inte i den konventionella DNA-profilen.

Citat:
Det är inte alltid möjligt att få fram DNA från en blodbesudling eller ens från en blodfläck.
Om man inte får DNA från en blodfläck är det antingen ingen blodfläck, eller så har DNA:t brutits ner av enzymatisk aktivitet, eller så finns det PCR-hämmande ämnen i provet. Synliga mängder någorlunda färskt blod ska annars innehålla tillräckliga mängder vita blodkroppar för att ge analyserbart DNA.

Citat:
Om det då finns annan DNA än blod DNA på samma plats, Kan man ändå med säkerhet fasställa vem blodet kommer ifrån? Eller är det enbart ett indicium som man bedömer m h a de yttre omständigheterna?
Om det, utöver blod, finns annat DNA i samma besudling, får man normalt en dubbelprofil, och vilket DNA som kommer från vilken källa är inte möjligt att avgöra i profilanalysen. Om däremot de två personerna som har lämnat profilerna båda är identifierade, och har olika blodgrupp, kan man göra en blodgruppsanalys på blodet - det är svårt och meckigt, men inte omöjligt, på introrkat blod.

Att blodet av ren slump inte skulle innehålla analyserbart DNA, men att fläcken däremot, också av ren slump, skulle innehålla annat analyserbart DNA är så osannolikt att det inte behöver beaktas, och om man vill plantera DNA-bevisning måste man, som jag har påpekat tidigare, antingen chansa vilt eller ha mycket goda kunskaper i DNA-profilering och tillgång till ett molekylärbiologiskt lab.
2015-11-23, 19:32
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Herregud, ger du aldrig upp med dina bortförklaringar åt Nerijus?

SPIK
- historien låter som en tydlig efterkonstruktion, som ett dåligt skämt.

"Inga avvärjningsskador?" - vem har påstått att han hade avvärjningsskador? Inte jag i alla fall.

Hudavskrapningsskador kallas de småskador han hade, din käre Nerijus.

Rättsintyget säger:

Citat:
Citat:
Rättsintyg avseende Nerijus Bilevicius till styrkande av att han haft flera hudavskrapningsskador som kan ha avsatt blod.

Är RÄTTSINTYGET som talar om att hans hudavskrapningsskador kan ha avsatt blod, är inget jag hittat på själv, som du beskriver det.

Mitt fetande.

Kan du posta vilken sida i FUP det står?
2015-11-23, 19:38
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
DNA-bevisningen är inte als odiskutabel!
Jo, det är den, och det kan jag faktiskt bättre än du.

Citat:
Lisa's jeans och träningsbyxor var "vrängda ut och in" och neddragna ner på smalbenen , det var trosorna också.
Det finns kritiska DNA-träffar på andra ställen, som inte påverkas av detta. Det är vidare djupt osannolikt att man bara skulle få upp just NB:s DNA av att släpa Lisa längs med golvet. Varför inte några av de andra som jobbat där?

I praktiken hävdar du att DNA-bevisning överhuvdtaget inte gills i det alternativteoretiska universumet.
2015-11-23, 19:46
Bannlyst
Citat:
DNA-bevisningen är inte als odiskutabel!
Lisa's jeans och träningsbyxor var "vrängda ut och in" och neddragna ner på smalbenen , det var trosorna också.
Dvs när GM har drar Lisa's kropp över golvet med jeans och täningsbyxor "vrängda ut och in", i en lokal där NBs DNA finns i rummet i stora mängder iom han arbetat där med att ta ner mjölkmaskiner, runkat etc, då kommer der lätt DNA på Lisas byxer också innanför linningen iom byxorna är "vrängda ut och in" och därmen rör vid golvet där NBs DNA mycket sannolik finns.

Skulle du vilja komma med dina långsökta bortförklaringar utan verklighetsförankring - som svar till Lisas pappa i rätten, när han gråtfärdig men nästan ödmjukt ber om ett svar?
Citat:
" Jag skulle ju oerhört gärna vilja att försvaret berättar varför hans fingrar finns..vad heter det, hans fingrar finns innanför min tös byxor, i linningen där och i knappar och grejer. Dom flyger inte dit.*
Han får vara hur snäll han vill men där kan han börja med att berätta
."

MITT FETADE - Det funkar ju inte så - DNA:t som finns på kläderna har hamnat där genom direkt besudling av blod från NB. LÄGG NER dessa sjuka påståenden, det är rena lögner eller den ultimata okunskapen, välj själv.
Senast redigerad av blackmolly123 2015-11-23 kl. 19:50.
Medlem
develis avatar
Citat:
Mitt fetande.
Kan du posta vilken sida i FUP det står?

Du kan prata direkt med NB själv.
Ur rättegången:
Citat:
- De har tagit prover från mina sår och skrapmärken på händerna, säger han.
http://www.svt.se/nyheter/live/ratte...t-pa-lisa-holm
Medlem
arkmikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Antar det var till mig via frågan om checklistan. Den sidan har jag redan läst, men tack för tipset där andra kan förkovra sig. Som lekmän har vi rätten att spekulera - det är skillnaden från den som ska sätta diagnosen. Där ska det vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet (evidens).
Vore intressant att ta del av rättsmedicinalverket och teamets uttalande angående en bedömning.

Edit: Jag undrar dock fortfarande om nån besitter information om listan används vid en bedömning.

Med största sannolikhet är svaret"Ja". Ska kolla med en bekant med anknytning till RPK när jag stöter på. För övrigt är PCL-R mer ett riskbedömningsinstrument än än ett diagnosinstrument.

Du kanske själv sett Rättsmedicinalverkets riktlinjer vid riskutredning inför prövning av omvandling av fängelse på livstid där verket slår fast att "för att utföra en kvalificerad riskbedömning krävs såväl en klinisk avvägning som skattningar enligt strukturerade metoder. Forskningen kring strukturerade riskbedömningsmetoder utvecklas, vilket gör att förutsättningarna för val av metod förändras. De metoder som används vid riskbedömningen ska vara godkända av Rättsmedicinalverket. Följande metoder för riskbedömning är godkända:
1/ Psychopathy Checklist ? Revised (PCL-R
2/ Historical, Clinical and Risk-20 (HCR-20)
3/ Sexual Violence Risk-20 (SVR-20)
4/ Spousal Assault Risk Assessment (SARA)
5/ Violence Risk Appraisal Guide (VRAG) (används som komplement till HCR-20)
6/ Static-99 (används som komplement till SVR-20)
7/%LSI-R (Level of Service Inventory-Revised). "
http://www.rmv.se/index.php?id=215
2015-11-23, 19:58
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
MITT FETADE - Det funkar ju inte så - DNA:t kan inte hamnat på kläderna på det viset, det är ju helt uteslutet sen jättelång tid. LÄGG NER dessa sjuka påståenden, det är rena lögner eller den ultimata okunskapen, välj själv.
Foreigner hänvisar till förhör med IB där FL givetvis använder eget ordval. Det är således inte det samma som sekretessbelagda bilder, krim.tekniker ordval. Är det nåt IR skulle ältat under rättegången så vore det just detta.
Ingenstans talas om annat än neddragna eller att de satt nere vid anklarna.

Då offret undersöks på BP tas byxor av och skickas sen in i det vrängda skicket.
Ses i andra FUP/rättsfall likaväl som jämförelse.
FUP
Citat:
Jeansbyxa med livrem - Satt nere runt smalbenen på
målsäganden Lisa Holm
Vid ankomst till laboratoriet var byxorna vrängda ut- och in.
Citat:
Träningsbyxa, svart - Satt nere runt smalbenen på målsäganden
Lisa Holm
TR
Citat:
Hur säkrade ni kläderna?
Vi kallade på en rättsläkare och avvaktade tills denne kom till platsen.
Vi drog av de dubbla byxorna som satt nere vid anklarna. Vi gjorde det innan urlyftningen. Samma sak gjorde vi med trosorna och strumpor.
live brottsplatssverige

Men syvende och sist:
¤ Det är både på insida och utsida på bägge byxparen (avigsida+rätsida), det ena paret sitter i det andra och det funkar med andra ord inte som argument gällande kontaktytor.
¤ BLOD kontamineras inte på det sättet oavsett.
2015-11-23, 20:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av depla
Ja tråden genomsyras av att NB har mycket grava sadistiska störningar ändå återfinns inte en tillstymmelse av detta våld / sadistiska störning på offrets kropp.

Offret har inga skador förutom dödsorsaken och mystiskt blod under foten som visar på att hon måste varit helt avklädd då blodet inte återfinns på strumpor och skor.

NB lider så av sadistiska tendenser att han inte brukar detta våld när han har chansen?

Ändå slår han både ex o fru titt som tätt visst.

Er slutledningsförmåga haltar och går rakt på tvären mot ni själva säger.

NB är impulsiv och planerande.

Talar knaglig engelska när han beskrivs av vittnen men förstår det utmärkt vid förhör med polis.

Har han ingen kontakt med sin dotter så därför mördar han sadistiskt...

Ni lämnar kilometerlånga inlägg om strypvåld och psykiska störningar så man undrar hur insatta ni är varför ni är det.

Måste vara av vördnad för Lisa familj från ert sätt att se det.

Beklämmande.

Men här var väl varken en enda stavelse eller stavningen rätt för fem öre?
Det du visar i dina inlägg är bara total okunskap, plus att du gör ungefär
som mannens advokat. Du sparkar och slår åt alla håll utan att kunna visa på
något vis att det du skriver stämmer. Tycker du inte att det våld han har brukat
mot offret räcker för att bevisa att han är en brutal och sadistisk person?
Alla utom du plus en handfull till har kunnat förstå vad som har framkommit
under rättegången och av dessa uppgifter dragit slutsatsen att mannen är en
sadistisk och brutal mördare som har dödat en ung flicka på ett vedervärdigt
sätt och brukat kraftigt våld både under själva dödandet men även efteråt då
han på ett ohyggligt brutalt sätt fortsatt att kränka offret genom att med våld pressa
in kroppen i ett litet klädskåp.
2015-11-23, 20:07
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arkmike
Med största sannolikhet är svaret"Ja". Ska kolla med en bekant med anknytning till RPK när jag stöter på. För övrigt är PCL-R mer ett riskbedömningsinstrument än än ett diagnosinstrument.

Ja, tack - det vore intressant att ta del av! Jo, jag har sett alla dessa så det vore intressant att mer praktiskt få information om "verktygen" - jag undrar ju kring mordets karaktär och om då detta blir vägledande vid val av skattning?
Alltså.. det är ju väldigt signifikant, udda sexualsadism här. Äh, svårt att förklara vad jag menar.
På ren svenska: Hur fan bär de sig åt när de får in en sån här? Hahahahaha.
2015-11-23, 20:14
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Inte generellt. Men det går att se om det finns DNA från lymfocyter, en sorts vita blodkroppar, om man testar specifikt för detta. Det syns inte i den konventionella DNA-profilen.

Om man inte får DNA från en blodfläck är det antingen ingen blodfläck, eller så har DNA:t brutits ner av enzymatisk aktivitet, eller så finns det PCR-hämmande ämnen i provet. Synliga mängder någorlunda färskt blod ska annars innehålla tillräckliga mängder vita blodkroppar för att ge analyserbart DNA.

Om det, utöver blod, finns annat DNA i samma besudling, får man normalt en dubbelprofil, och vilket DNA som kommer från vilken källa är inte möjligt att avgöra i profilanalysen. Om däremot de två personerna som har lämnat profilerna båda är identifierade, och har olika blodgrupp, kan man göra en blodgruppsanalys på blodet - det är svårt och meckigt, men inte omöjligt, på introrkat blod.

Att blodet av ren slump inte skulle innehålla analyserbart DNA, men att fläcken däremot, också av ren slump, skulle innehålla annat analyserbart DNA är så osannolikt att det inte behöver beaktas, och om man vill plantera DNA-bevisning måste man, som jag har påpekat tidigare, antingen chansa vilt eller ha mycket goda kunskaper i DNA-profilering och tillgång till ett molekylärbiologiskt lab.

Mitt fetannde.

Ok, så det betyder då att om det funnits en blodfläck i Lisa's byxlinning tillex. och både Lisa's eget DNA och NBs DNA finns i den blodfläcken, då kan man alltså INTE påstå att det är NBs blod, utan det skulle lika gärna kunna vara Lisas blod, är det riktigt uppfattat ?

För det ytterligare svåra prov du omtalar det har väl inte gjorts eller?
2015-11-23, 20:25
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar

Tillbaks till en annan diskussion. Jag nämnde +4 på blandning som högsta (och stark träff) bortom hans blod +4 (via det JB sa i live). Får berätta fritt igen så får vi se om jag får till det.
Förut tittade de inte på 15 olika ställen på cellkärnan som de däremot gör nu och därför når det +4 nu för tiden. Sa det nåt? Hahahaha.
Jeans (blandning med LH)
Citat:
I ytterligare en undersökt besudling på avigsidan vid knäppningen fram (f) påvisades blod. Analysen visar en blandning av DNA från minst två personer. Resultaten visar extremt starkt att huvuddelen av DNA:t kommer från Nerijus Bilevicius (Grad +4)
Senast redigerad av develi 2015-11-23 kl. 20:37.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in