2015-12-02, 22:28
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det intressanta var nu iofs inte om den stod på sin vanliga plats, utan vem som körde den och om den var tillbaka 18:30. Att den skulle använts vid själva mordet förefaller långsökt, och vi kan utesluta att den används för transporten till Martorp i och med att ingen sett den brumma fram på kvällen. Man missar ju inte precis en traktor men ser en Sharan.
Nej, det intressanta är att den stod vid den ladugårdsdörr där Lisa skulle ha befunnit sig en timme tidigare alldeles nära den tappade handsken och att det inte är utrett vem som var vid ladan med lastaren då.

Med snöret fäst i gafflarna kan en kropp lyftas till önskad höjd, så varken lastaren eller dess operatör är det minsta ointressant för mig.

Vad lastaren gjorde ute på åkrarna verkar desto mer ointressant.
2015-12-02, 22:45
Medlem
ieshos avatar
Åklagaren har ingenting att säga till om när det gäller det kommande överklagandet. Det finns inget rävspel annat än att det är av betydelse hur överklagandet är formulerat. Dessutom vinner försvaret tid genom att dröja.
2015-12-02, 23:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Mer talar för att NB haft koll på kaféet och passerat gatan samtidigt som LH vek om hörnet och var utom synhåll för honom.

Ett vittne; s. 312, ringde strax efter kl. 18.00 K-by pizzeria och beställde två pizzor. När han passerar ladan är det 5 min körtid till pizzerian. Utgående från hans kvitto: 18:31:51 med avdrag för 5 min körtid + 1 min uthämtning och betalning har vittnet passerat ladan 18:25:51 – vilket i så fall skulle innebära att den man vittnet såg komma ut från ladan var NB på väg över gatan och fram till LH. – Det är nu endast 50 sek kvar till fickringningen 18:26:41 – vilket helt utesluter att LH talar med sina kollegor i samband med kaféets låsning. Däremot talar det starkt för att NB närmat sig henne med en fråga, typ: ”Hann ni ta ned alla flaggor?” – för att sedan LH – som pappan tyckt sig höra – försökt kicka i gång sin moped.
Ja redan vid anblicken så bör hon nog reagera på Nerijus i så fall och då bör det nog vara en höggradigt medveten fickringning. Då är det bara rena tillfälligheter som gör att han går i land med sin fisketur.

Nu blir jag verkligen nyfiken på om det är känt att Lisa vid någon gång tidigare fick-ringt. Att lisa låter lugnt verkar ju bra men anar hon något ändå. Jag tror att Nerijus agerar tämligen omgående. Dels har han misslyckats nyss med Kartläsningsmanövern, så nu är det nog mer rally som gäller.

Gissar jag, är det en medveten ringning och nu handlar det bara om att inte hetsa upp någon person som verkar obehaglig. Är det verkligen något problem med mopeden så är ju den rimligaste vägen telefonen. Men kommer han ändå inte med sin bil och med radion på ... i ett sken av nästan svenskt sommarprogram och gamla fina låtar med en intervju som fadern uppfattar...

18:15 Tove Lo - Timebomb
Lite prat mellan låtarna kanske pappan hör
18:28 Petter, Sam-E, Sara Zacharias - Kul På Vägen
2015-12-03, 00:40
Bannlyst
Inte en chans att NB är mördaren han ska ha överfalligt lisa. Hon som springer och han som storröker.
Sedan ska han flygit runt som en flipperkula på extasi. När han i själva verket har varit trött och varit hemma.
Att han hotat brodern och frun stämmer inte.
Att han varit på mantorp stämmer inte.
Att han stoppat joggaren stämmer inte.
Han har onanerat på platsen i våras.
Han har skitit inne i ladan.
Någon grovporr har han inte.
Han har inte motivet.
Kort sagt han är inte gärningsmanen.
2015-12-03, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zerolighting
Inte en chans att NB är mördaren han ska ha överfalligt lisa. Hon som springer och han som storröker.
Sedan ska han flygit runt som en flipperkula på extasi. När han i själva verket har varit trött och varit hemma.
Att han hotat brodern och frun stämmer inte.
Att han varit på mantorp stämmer inte.
Att han stoppat joggaren stämmer inte.
Han har onanerat på platsen i våras.
Han har skitit inne i ladan.
Någon grovporr har han inte.
Han har inte motivet.
Kort sagt han är inte gärningsmanen.

Nänä, det är väl hans fru då förstås.
2015-12-03, 01:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av silversurfers
hmm, har jag gjort, men jag fått en annan uppfattning om vilket lidande lilla Lisa måste
haft.....det går visst inte så snabbt.....tyvärr

Annars är jag övertygad efter läst fup, att Nerijus på ngt sätt lockat över Lisa till Ladan, alt, tvingat dit henne, överfallt henne, strypt/hängt henne, hängt henne i mjölkrummet, poserat henne enl hans scen runkat, dragit ner henne på en byggplast, transporterat henne till martorp, dumpat, dragit hem, användt handskar vid alla moment annat än vid trådhanteringen för det icke var hanterligt och handvändarvänligt, byggplasten gjorde han av med, bilen baktill var jävligt städat, men inte för övrigt, har sett en annan detalj som inte är upptagen i fup:en, men som kan kopplas ihop om man läser fupen noga o ser på bilden där man hittade lisa......
2015-12-03, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Om det är frun som haft ihjäl Lisa skulle det kunna se ut så här. NB är då en gentleman som bara nekar och det vill till att hon plötsligt erkänner. Tänk vilken vändning det vore. Vi får hela berättelsen upprullad, IB blir fälld för dråp och NB för griftefridsbrott och skyddande av brottsling, grovt brott. De får då kanske se varandra igen redan om åtta år.

Bortsett från att frun har alibi.
Det har även broder.
2015-12-03, 01:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Bortsett från att frun har alibi.
Det har även broder.

Fattar ni inte ?? bästa beviset mot Nerijus är just kontamineringen på Lisas trosor ??
någon som aldrig träffat Lisa ??? aldrig träffat henne, rört henne ? överför sin frus dna på
Lisas trosor........herregud läs fup och forenskiskas dna-rapport, ta av foliehatten....
2015-12-03, 03:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Japp, jag har tidigare i tråden faktiskt påtalat att ens indikation för RPU saknas kring NB, av dom som handhaft utredningen, likväl av dom som hittills beslutat i målet.

Gällande personutredningen är den tunn, mycket riktigt. Ställ den utredningen mot hur brottets detaljer ser ut, så är det inte konstigt att ett frågetecken om RPU höjts av allmänheten (tex här) då utrednings-resultatet och brottsdetaljerna skiljer sig åt i stor grad, och borde enligt mångas tycke därmed föranleda paragraf 7-undersökning.
Men man har alltså inte ens sett relevans i att försöka lägga en grund här, och nu finns även ett slags prejudikat att få indikationer genom, i Ida-fallet.

Trots detta, ska det bli intressant att se hur det handhas i Hovrätten.

Bra att du tar upp frågan. Jag uppfattar att det är olika hur tingsrätterna bedömer behovet av paragraf 7 utredning. Med tanke på den personutredning som gjordes med endast Nero själv och AJ som källa är det underligt att en tingsrätt utgår ifrån slutsatser de omöjligen kan vara säkra på är riktiga. Vi vet inte hur tingsrätten resonerat, och om de ens övervägt en undersökning av Nero.

Det borde uppfattas av en tingsrätt att det är prejudicerande att göra en paragraf 7 utredning med tanke på att Nero framstår som helylle i personutredningen, samtidigt som han åtalas för mord i ett av de värsta mord som begåtts i Sverige. Diskrepansen mellan den personutredning som presenterats i målet om Nero och de gärningar Nero är skyldig till visar på en störning som borde utredas på rutin.

Om det uppfattas som uppenbart att Nero inte har en störning, eller en störning som inte utgör hinder för fängelse borde det sättas på pränt. I och med att han blånekat, borde den lilla undersökningen ge någon indikation på om Nero ska få en rättspsykiatrisk undersökning eller om han är så "frisk" som juristerna bedömer honom. Som du skriver borde det vara prejudikat/rutin med tanke på att denna undersökning görs i så många andra fall där brotten är allvarliga.

Skulle Nero ha samma advokat och samma inställning i hovrätten som tingsrätten blir det så många saker som är underliga om hur han hanterades av sin advokat under processens gång, och frågan kvarstår om han hade ett adekvat försvar som tillvaratog hans intressen.

Förutom Ida fallet, har vi dubbelmördaren i Dalby som undersöktes direkt, och efteråt var det en smidig hantering i tingsrätten och sen i hovrätten. Det blev livstid och ingen debatt alls om det processuella.

Vill någon åta sig att busa lite, kan saker som avviker från det normala bli resningsgrund i framtiden. Nero kan påstå att han inte blev informerad om hur det går till i en svensk domstol, att han inte fick ett kompetent försvar, att han borde ha fått vård i stället för fängelse, påstå att han hade någon vanföreställning och dylikt som mördare kan skylla på, språksvårigheter m.m.
2015-12-03, 08:58
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Bra att du tar upp frågan. Jag uppfattar att det är olika hur tingsrätterna bedömer behovet av paragraf 7 utredning. Med tanke på den personutredning som gjordes med endast Nero själv och AJ som källa är det underligt att en tingsrätt utgår ifrån slutsatser de omöjligen kan vara säkra på är riktiga. Vi vet inte hur tingsrätten resonerat, och om de ens övervägt en undersökning av Nero.

Det borde uppfattas av en tingsrätt att det är prejudicerande att göra en paragraf 7 utredning med tanke på att Nero framstår som helylle i personutredningen, samtidigt som han åtalas för mord i ett av de värsta mord som begåtts i Sverige. Diskrepansen mellan den personutredning som presenterats i målet om Nero och de gärningar Nero är skyldig till visar på en störning som borde utredas på rutin.

Om det uppfattas som uppenbart att Nero inte har en störning, eller en störning som inte utgör hinder för fängelse borde det sättas på pränt. I och med att han blånekat, borde den lilla undersökningen ge någon indikation på om Nero ska få en rättspsykiatrisk undersökning eller om han är så "frisk" som juristerna bedömer honom. Som du skriver borde det vara prejudikat/rutin med tanke på att denna undersökning görs i så många andra fall där brotten är allvarliga.

Skulle Nero ha samma advokat och samma inställning i hovrätten som tingsrätten blir det så många saker som är underliga om hur han hanterades av sin advokat under processens gång, och frågan kvarstår om han hade ett adekvat försvar som tillvaratog hans intressen.

Förutom Ida fallet, har vi dubbelmördaren i Dalby som undersöktes direkt, och efteråt var det en smidig hantering i tingsrätten och sen i hovrätten. Det blev livstid och ingen debatt alls om det processuella.

Vill någon åta sig att busa lite, kan saker som avviker från det normala bli resningsgrund i framtiden. Nero kan påstå att han inte blev informerad om hur det går till i en svensk domstol, att han inte fick ett kompetent försvar, att han borde ha fått vård i stället för fängelse, påstå att han hade någon vanföreställning och dylikt som mördare kan skylla på, språksvårigheter m.m.
Du menar att han i ett senare skede (efter HRs dom vunnit laga kraft) skulle kunna begära resning (ny HR-förhandling i så fall?) eftersom ingen RPU gjorts av honom?

Detta förutsätter väl rimligen att han först erkänner vad han gjort och berättar om det. Hur ska någon kunna slå fast att han led av "en allvarlig psykisk störning" vid brottet, om han inte först berättar vad som hände? Han är ju helt klart inte uppenbart galen.

Sedan tror jag att hans chanser att får vård i.s.f. livstid är minimala i dagens rätts-klimat, även om en RPU görs. Alltsedan Flink fick sitt livstidsstraff har det ju varit livstid mer eller mindre konstant för de som tidigare lätt skulle fått dår-stämpel och vård, Mihailovic är ett bra exempel liksom Ida-mördaren som nämnts här (får ej livstid p.g.a. ålder, men förklarad "frisk" likväl!).

Det är väl också yttterst tveksamt om det ligger i NBs intresse att få psykvård. I dagens kriminalpolitiska läge skulle han ju faktiskt hamna bland riktiga dårar i ett främmande land där han knappt kan språket. Låter inget vidare.
Senast redigerad av farbror_barbro 2015-12-03 kl. 09:32. Anledning: Fel ang. Ida-mördaren.
2015-12-03, 09:58
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Vi väntar lite med denna debatt tycker jag då åtal inte ens har väckts i Ida fallet. Att du
redan kan se en möjlighet att fallet kan gå ända upp till HD för att bli den nya vägvisaren i fall,
om jag förstår dig rätt, där män dödar en för dem okänd kvinna och motivbilden anses vara
sexuell ? Du vi avvaktar helt enkelt med detta. Det fanns en anledning till att jag satt predujikat
inom "citattecken" i inlägget du besvarade.

Meningen jag kursiverat förstår jag inte, formulera om eller så hoppar vi.

Däremot kan jag bemöta din sista fråga vilket jag gjort flertalet med gånger redan. Han är föremål
för en sinnesundersökning tycker jag av skäl jag tidigare gett. Tror jag det blir så?
Nej det tror jag inte att HR kommer av, än den ena än den andra, anledningen att skicka
NB på en RPU. HR fastslå TR-domen "rakt av"

Ja, jag föredrar också att vänta innan det ska detaljeras upp. Det enda jag egentligen lagt fram är en indikation på vart det barkar gällande RPU för NB, eller rättare sagt, vartåt det inte barkar.

Jag väljer högst medvetet att matcha mot Ida-fallet, då motivbilden i det fallet mest sannolikt ligger inom samma ram som motivet i Lisa-fallet.
Jag skrev inte bara "sexuellt". Jag skrev även "hat", och inom den ramen finns alla grader av aggression.
Om du har ett adekvat förslag på annat motiv i Ida-fallet, är jag nyfiken på att höra det?

Ja, alltså, du skrev ju:
Citat:
NB "tog" sig inte ens till en §7-utredning han. Ingen, varkev försvar, åklagare eller domstol
ville så.
Alltså, dom som handhar ärendet, och ännu mer tydligt, dom som vistats i hans närvaro - sett hur han beter sig i olika situationer, pratat med honom utanför protokollen och helt enkelt observerat honom har bevisligen ännu inte funderat i någon riktning mot en p7a.

Men vi behöver ett motiv i Ida-fallet, samt ett HR-utslag i Lisa-fallet, innan matchning och "prejudikat" kan komma på tal i bärande detaljnivå.
2015-12-03, 12:51
Medlem
klurigklurings avatar
Ett möjligt utfall i HR som inte har diskutterats är att målet kan återvisas till TR.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in