2015-12-07, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi

Granntanten Lennström.

Ja, och dom bilar hon såg 21.30 var med största sannolikhet Lisas pappas eller någon kollega.
2015-12-07, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
...
Bland alla vittnen som hon åberopar inför Hovrättsförhandlingen, är det särskilt ett som förbryllar mig. Det gäller ett som hittills har varit okänt i utredningen, och som troligen är boende på orten.
Inger Rönnbäck har alltså kallat detta vittne. Det gäller:

Lena Lennström angående hennes kontakter med Nerijus Bilevicius under aktuell vecka.

Vem tusan rör detta sig om?
Och vilken vändning i målet kan kunna tänkas ske, om hon faktiskt är trovärdig?
....

Det är ju grannfrun (FUP sid 262-264).
2015-12-07, 23:56
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Kommer du med påståenden mot åklagarens version så ska du kunna belägga och påvisa ett förlopp - dvs likaväl som du klagar på dennes dåligt understödda motiv enligt dig.
Kan du inte motivera så kan du lika gärna vara tyst från och med nu. Att enbart gnälla ger dig inte trovärdighet, att inte kunna motivera påståendena likaså.

Men det här är ett diskussionsforum. Inte en disputationsövning. Det är alltså ok vad jag uppfattar att yttrycka misstro även om det passerar gränsen för vad andra får kategorisera som gnälligt och icke trovärdigt.
2015-12-08, 00:04
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disponent
Som du skriver ReeMe, så är det en sjuk mördare som utsatt en oskyldig ung flicka för det mest fula och värsta mord som kan begås bara för att stilla sin sexlust. Vannsine.
Vissa på tråden har svårt att inse FAKTA, därför lägger jag ut Tidslinjen igen.

Efter att ha lyssnat på vittnen om deras iakttagelser sammanställs listan som det mest troligaste händelseförloppet. Tiderna är c:a tider.

TIDERNA
18.22 Lisa Holm skickar sms till sin pappa
18:25 Pizzavittnet ser på sin högra sida en man, X, vara på väg ut ur ladan; denne befinner sig c:a 45 m från mopedplatsen –
18.26 "Fickringning" från Lisa till hennes far som hör henne säga "Det är klart".
18.27 - 18.30 - Anfalls Lisa och Tappar örhänge och handske in till Ladan.
18.35 Blir Lisa indragen in i ladan och mot slaktrummet.
18:36 Pizzavittnet passerar ladan men ser varken människor eller bilar. Vid Cafe.
18.39 Lisas telefon är fortfarande påslagen.
18:48 GJ passerar ladan och ser bil samt övergiven moped
18.52 Gustav Jönsson åker förbi. Ser moped på parkering och ljus bil vid dörr.
En ljus hantverkarbil Skåp/pickup.
18.54 Nerijus Åker bort från ladan Till Martorp
18.56 Henrik Jönsson passerar ladan. Den grå bilen är då borta
18.59 Lisas telefon är inte längre påslagen
19.00 Vittnena Lars och Malin ser en silvergrå Litauenmärkt bil (Nerijus VW Sharan) köra i hög hastighet på vägen från Blomberg till Martorp.
19.05 – 19.10 Malin Björkholm, ser en ljus bil i hög fart. Komma ut ifrån grusväg.
[19.10-19.25 (Under denna tid är det mest troligt att Nerijus gömmer Lisas kropp i byssjan och hennes hjälm och jacka i en rishög.]
19.30 Vittnerna Thomas och Annika ser Nerijus köra på vägen från Martorp mot Blomberg.
[Irina ser att Nerijus kommit hem. Sitter och röker på trappan.]
[Irina ser att Nirijus byxor är vitdammiga nedanför knäna och lägger dem i tvättmaskinen.]
19.35-19.51 Nerijus talar med sin mamma på Skype.
20.00 Nerijus och Irina åker till Källby.
20.07-20.11 Neriijus och Irina köper pizza hos Handlar'n i Källby.

Under rättegången hävdade Nerijus Bilevicius att han var i sin bostad under brottstiden och han fick stöd för det påståendet av sin hustru. Men hans alibi var inte tillräckligt starkt.
Konsekvent genom hela rättegången förnekade Nerijus Bilevicius att han begått brottet och han gav inte några förklaringar till varför hans DNA fanns på Lisa Holms kläder.
Om man granskar vad vittnen säger, så blir det bevisat att NB ljuger om att han var hemma under brottstiden.
Hans hustru begår falskt vittnesmål.

Det där låter vettigt. Ska vi bygga på tidslinjen sen innan förmodar jag i så fall att Nerijus tog sig till till ladan så han var där strax innan 18. Att det här var ett brott som begicks som resultat av stundens ingivelse är såklart bullshit. Han var ett jävla rovdjur som var på jakt efter sitt byte. Därför visste han såklart om caféets öppettider och han visste nog ännu mer om flickorna som jobbade där. Han hade nog lyckats se sina favoriter. Han iakttar från ladan och går sedan ner när Lisa är ensam. När fickringningen sker är det med all säkerhet honom hon konverserar med.

I övrigt tror jag allt stämmer som du skriver. Det gör det också rätt uppenbart att de har rätt man. Jag är också konspiratoriskt lagd, men är helt övertygad i detta fallet, förstår inte hur vissa kan tvivla. Teknisk bevisning finns och alla vittnen känns pålitliga. Finns inget oberoende vittne som skyddar Nerijus.

Det enda vi inte fått svar på och som vi troligen aldrig kommer få veta är väl hur han får med henne i ladan samt hur hon attackeras och dödas. Min gissning är att lyckas locka över henne. Har han pratat med henne nere vid mopeden, så kanske han har lagt på sin charm för att bygga upp ett förtroende. När de går över vägen så kollar han sig förmodligen noga omkring för att försäkra sig om att inga vittnen finns och sedan slår han till inne i ladan eller precis intill den. Gissningsvis har han snöret i fickan och stryper henne direkt. Alternativt kan han ju ha använt en påse också av något slag för att kväva henne. Hon är sedan död eller medvetslös när hon blir upphängd.

Det största misstaget och mest avgörande han gjorde var att han underskattade det efterföljande pådraget och valde att stuva in kroppen i klädskåpet. Hur hade han tänkt att få ut den sen när liket börjat stelna? Planen måste väl ha varit att bränna upp den och hade aldrig kroppen återfunnits hade han kanske kommit undan.
Senast redigerad av Ferry31 2015-12-08 kl. 00:07.
2015-12-08, 00:05
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Men det här är ett diskussionsforum. Inte en disputationsövning. Det är alltså ok vad jag uppfattar att yttrycka misstro även om det passerar gränsen för vad andra får kategorisera som gnälligt och icke trovärdigt.
Lägg dig inte i. Han har pressats på att redogöra för det han påstår och det lär inte vara nåt jävla överkrav bland alla personangrepp och den enda slutsatsen jag kan dra är en skramlande tunna - trots skryt om högre utbildning och att besitta enorm logisk förmåga.
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Jag baserer inte mina antagande på annat än mitt eget intellekt och vad jag snappat upp genom åren. Jag är högutbildad och har ett yrke där logik är väsentligt. Kanske därför jag sätter stort värde vid just logik. Vetenskapsgrenen jag baserar svaren på skulle då vara just logik.
2015-12-08, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Det är ju grannfrun (FUP sid 262-264).
Stämningsansökan sid 3: Vittnesförhör med Lena Lennström angående vad Nerijus Bilevicius uppgivit till henne samt hennes iakttagelser i övrigt av Nerijus Bilevicus veckan efter mordet till styrkande av att Nerijus Bilevicius känt sig utpekad och verkat nedstämd samt nervös.

Överklagandet sid 7: Lena Lennström angående hennes kontakter med Nerijus Bilevicius under aktuell vecka.

Överklagandet sid 8: Samtliga ovan åberopade vittnesförhör begärs ske via uppspelning av i tingsrätten hållna förhör.

Så advokaten vill tydligen lyfta fram något som grannen redan sagt.
2015-12-08, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen

Visst, ordet är fritt men jag tycker att det ändå krävs att man har något som liknar ett belägg för att understödja sitt tyckande. Annars är det ju tämligen värdelöst tyckande.

Om man inte kan relatera sitt tyckande till FUP, tidslinjer och övrig fakta vi känner till och belägga sina åsikter, ja då faller det obönhörligen platt ner i mitt icke-trovärdighets träsk.
2015-12-08, 00:21
Medlem
ieshos avatar
Kan man bara bortse från vittnet som sett Lisa åka söderut i hög fart på mopeden runt 18:30? Vittnet var en bekant till ägaren av cafét. Intressant också att två oberoende vittnen såg mopeden stående utanför cafét nära vägen strax före 19:00.
2015-12-08, 00:24
Medlem
Du säger att du baserar ditt tänkande på din höga utbildning och intellekt. Vetenskapsgrenen uppges vara logik? Men jag kanske missförstod dig? Hur som, kan du specificera vilken institution den har sin hemvist i.

Din argumentation nedan avspeglar inte vad du förespeglar direkt.

Citat:
Så fort man för fram ett argument som inte kan mötas så kommer sedvanliga förklaring: Det spelar ingen roll. Löjligt och fjantig argumentation.

Som vanligt. Tomt och innehållslöst argument. Ointressant om det inte finns sexualsadistiska vinklar du kan gotta dig i.

Jag utgår från att mördaren inte är så insatt och intresserad av sexualsadism som du utan inte tänker så logiskt, ja det finns logik i att inte tänka logiskt vid ett mord.

Jag utgår inte från att det är en proffisionell mördare som gått i sexualmördarskola hos dig utan NB som är en kåt och föga kunnig i mördarprocessen och offers benägenhet att blöda eller inte. Ditt argument är barnsligt och ovesäntligt.

Jag har aldrig nämnt något om bilen.

NB kan ha trätt snaran kring Lisas hals och mer eller mindre dragit henne till ladan och i den processen med adrenalinpåslag missbedömt helt och helt enkelt strypt henne till döds med snaran. Därefter sker tejpning för att Lisa inte ska blöda ner saker. Inte logiskt men logiskt ur ett perspektiv av att NB har mer eller mindre panik.

Det scenariot känns inte heller klockrent och logiskt hela vägen. Att våldta en flicka som jobbar på cafét mitt emot där man själv jobbar? Kanske av någon som är lite halvt sinnesslö men det finns ju många som vittnar om att NB inte är det.

Jämfört med åklagaren? Jag har svarat diverse på dessa med tänkbara scenarion men du kommer inte få någon helhetshypotes av mig förens jag är klar med FUP helt och hållen.

Ibland känns det som man argumenterar med en trotsig tonåring som verkar tro att det är en tävling och att man kan skrika och kräva lite vad som helst av de man argumenterar med.
2015-12-08, 00:27
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Så fort man för fram ett argument som inte kan mötas så kommer sedvanliga förklaring: Det spelar ingen roll. Löjligt och fjantig argumentation.

Som vanligt. Tomt och innehållslöst argument. Ointressant om det inte finns sexualsadistiska vinklar du kan gotta dig i.

Jag utgår från att mördaren inte är så insatt och intresserad av sexualsadism som du utan inte tänker så logiskt, ja det finns logik i att inte tänka logiskt vid ett mord.

Jag utgår inte från att det är en proffisionell mördare som gått i sexualmördarskola hos dig utan NB som är en kåt och föga kunnig i mördarprocessen och offers benägenhet att blöda eller inte. Ditt argument är barnsligt och ovesäntligt.

Jag har aldrig nämnt något om bilen.

NB kan ha trätt snaran kring Lisas hals och mer eller mindre dragit henne till ladan och i den processen med adrenalinpåslag missbedömt helt och helt enkelt strypt henne till döds med snaran. Därefter sker tejpning för att Lisa inte ska blöda ner saker. Inte logiskt men logiskt ur ett perspektiv av att NB har mer eller mindre panik.

Det scenariot känns inte heller klockrent och logiskt hela vägen. Att våldta en flicka som jobbar på cafét mitt emot där man själv jobbar? Kanske av någon som är lite halvt sinnesslö men det finns ju många som vittnar om att NB inte är det.

Jämfört med åklagaren? Jag har svarat diverse på dessa med tänkbara scenarion men du kommer inte få någon helhetshypotes av mig förens jag är klar med FUP helt och hållen.

Ibland känns det som man argumenterar med en trotsig tonåring som verkar tro att det är en tävling och att man kan skrika och kräva lite vad som helst av de man argumenterar med.

Tejpen har ingen funktion i praktisk mening. Det är en spegling av NBs fantasi. En fantasi som han gör verklighet av.
2015-12-08, 00:30
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Kan man bara bortse från vittnet som sett Lisa åka söderut i hög fart på mopeden runt 18:30? Vittnet var en bekant till ägaren av cafét. Intressant också att två oberoende vittnen såg mopeden stående utanför cafét nära vägen strax före 19:00.

Det är inte Lisa. Lisa skulle inte åka söderut.
2015-12-08, 00:34
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Stämningsansökan sid 3: Vittnesförhör med Lena Lennström angående vad Nerijus Bilevicius uppgivit till henne samt hennes iakttagelser i övrigt av Nerijus Bilevicus veckan efter mordet till styrkande av att Nerijus Bilevicius känt sig utpekad och verkat nedstämd samt nervös.

Överklagandet sid 7: Lena Lennström angående hennes kontakter med Nerijus Bilevicius under aktuell vecka.

Överklagandet sid 8: Samtliga ovan åberopade vittnesförhör begärs ske via uppspelning av i tingsrätten hållna förhör.

Så advokaten vill tydligen lyfta fram något som grannen redan sagt.

Eller inte sagt...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in