2015-12-02, 20:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Vem säger att dom inte gjorde så? Kanske är hemligstämplat.

Det tror jag INTE dom har gjort
2015-12-02, 20:41
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det har jag trott hela tiden att både hustru och lillebror vet mer än vad de har velat berätta. Det verkar dock som om kommer de kommer att klara sig undan ytterligare förhör.

Varför tror du det, och vad vet de? Mer detaljer om hans psyke och tillkortakommanden eller att de vet mer om dådet?
2015-12-02, 20:53
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Den gröna teleskoplastaren.

Jag läste just igenom FUP s.51-64 angående iakttagelelserna av teleskoplastaren på söndagen. Såvitt jag förstår så är mysteriet här att ett vittnesmål kom in 13/6 om att en grön teleskoplastare sågs ute på en grusväg omkring 14:30 den 7/6, och den sågs senare på sin vanliga plats vid ladan c:a 20:20. Även AJ såg den ute kl 14:30 (FUP s.180). Man vet inte vem som körde, eller när den parkerades vid ladan igen.

Finns det en slutsats nämnd i TR eller någon annastans om vad som hände med teleskoplastaren?
AJ verkar ju tro att NB kört den, men just vid 14:30 borde han väl ha alibi för detta? Om någon annan kört den borde han väl gett sig till känna och talat om när den parkerades vid ladan?
Inga direkta slutsatser finns; bara att LÅ tyckt att den varit placerad som den brukar.

NB kan ha smitit i väg ut, tagit cykeln och trampat i väg; nyckeln till spritfabriken visste han att AB förvarade i en av fickorna i hallen, AB befann sig på sitt rum, helt uppslukad av någon film; IB satt som klistrad vid sitt datorspel. - Betr. IB kan hon ha mörkat bortovaron eller trott han vattnat plantor eller rensat ogräs.

NB visste att joggerskan fortfarande fanns kvar hos AJ. Han kan ha bestämt sig för att bege sig ut på grusvägarna för att om möjligt få syn på henne igen.

Kl. 15.00 säger sig ett vittne ha sett en av litauerna komma cyklande i en backe ned mot Martorp. Lastaren kan han temporärt ha parkerat för att ha som bas för sina cykelturer fram och tillbaka, för att kunna återvända snabbare samt vid behov som ett slags alibi.

När han sedan vid 16-tiden återvänder till bostaden är han helt uppe i varv: Han ställer till en liten scen där han skriker på AB efter nyckeln till verktygsdepån, pratar med IB om plåtjobb, osv.

Ett annat tänkbart användningsområde för lastaren kan ha varit att han ville rekognoscera utan att behöva visa upp sin bil.
2015-12-02, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Jag är absolut ingen expert. Men en ryggmärgsreaktion säger mig att en livstidsdom per automatik alltid borde gå att överklaga åtminstone i en instans.
Jag tror att det är så, att någon av experterna i tråden sagt så.

Jag vet mera om 1600-talets förhållanden. Jag kan inte låta bli att göra jämförelser.
En dödsdom överklagades alltid till hovrätten, som mycket ofta mildrade straffet (till något annat hemskt, typ gatlopp). Livstids fängelse fanns inte, det var alldeles för kostsamt att nära en fånge i åratal. Den tidens dödsstraff kan ju sägas ha moderniserats till mera civiliserat livstidsstraff och reglerna för överklagande kan ha hängt med.
En iakttagelse är att sådana här perversiteter aldrig förekom förr i tiden, enda undantaget tidelag, som mest nog var en nödlösning för vallpojkar. Synd att inte GM nöjde sig med det. Faktum är att överfallsvåldtäkter var mycket ovanliga också. Det var ju belagt med dödsstraff förstås och kvinnan hade rätt att döda våldtäktsmannen. Varför har vi så många snedvridna galningar nuförtiden ?
2015-12-02, 21:14
Medlem
Gosifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det har också visats att hans dator varit påslagen hela söndagen varför man trott att han varit hemma och suttit på sitt rum och tittat på film.

Det är inte möjligt att se att datorn har varit påslagen en hel dag. Isf tittat på film via internet?
2015-12-02, 21:15
Medlem
[/QUOTE, ]
Om NB talar saning då och har verkligen inte gjort något hur kan han rubba dna bevisningen?
Varför har vi inte lögndetektor test?
Om polisen verkligen är korrumperad så har inte den misstänkte något som helst skydd!

Det är bara att titta på dem och se att dem ljuger i förhör behandlar de misstänka illa förvränger historien.
Det är rätt så tydligt att de har mixtrat med bevisningen för att få någon fälld och slippa leta gärningsmän.[/quote]

Jag funderade också - varför använder inte lögndetektor? Är de rädda för resultat, att
lögndetektor visar att han talar sanningen?
2015-12-02, 21:16
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Det fetade är så fel det kan bli. Lastaren stod c:a 20:20 vid porten där handsken sedan hittades. Den skulle ha stått i den så kallade maskinhallen, men det finns ingen uppgift vem som kört fram eller ställt tillbaks den. Och det var inte NB som ställde tillbaka den, om inte hans fru var med när han gjorde det.

OM nu Lisa blev hängd, och inte strypt, så är en teleskoplastare säkert användbar för att hissa upp kroppar.
Det intressanta var nu iofs inte om den stod på sin vanliga plats, utan vem som körde den och om den var tillbaka 18:30. Att den skulle använts vid själva mordet förefaller långsökt, och vi kan utesluta att den används för transporten till Martorp i och med att ingen sett den brumma fram på kvällen. Man missar ju inte precis en traktor men ser en Sharan.
2015-12-02, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
...Jag funderade också - varför använder inte lögndetektor? Är de rädda för resultat, att
lögndetektor visar att han talar sanningen?
En lögndetektor är ett trubbigt instrument och den visar aldrig vare sig lögn eller sanningsenlighet. Apparaten registrerar nervös reaktion vid vissa känsliga frågor, men man kan inte veta varför frågan är känslig och det finns människor som är så kallhamrade att de kan ljuga sig igenom en test. Inte ens i USA, där man fortfarande är förtjust i detta instrument, är resultatet av en test godkänt bevis i domstol, utan det används bara för preliminär gallring av misstänkta under spaningen.

EDIT:
LGWP visade upp ett exemplar i Veckans brott igår (Sveriges enda ?) och lovade att i ett kommande program utsätta sig för en test själv.
Senast redigerad av LOE2 2015-12-02 kl. 21:50.
2015-12-02, 21:28
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
/.../ Med sitt misslyckade attackförsök på joggerskan i gott minne bör NB den här gången ha vinnlagt sig om en garanterat framgångsrik anfallsplan; han skulle se till att det var LH som bad honom om hjälp. - Bakgrundsinfo:
Det kan konstateras att LH:s privata tillhörigheter samt nämnd kätting låg under mopedsadeln. Startnyckeln satt i. – Mycket talar för att LH inte fått i gång sin moped – och att detta kan ha varit en väg för NB att på ett eller annat sätt etablera kontakt - men det måste vara vältimat.
Mer talar för att NB haft koll på kaféet och passerat gatan samtidigt som LH vek om hörnet och var utom synhåll för honom.

Ett vittne; s. 312, ringde strax efter kl. 18.00 K-by pizzeria och beställde två pizzor. När han passerar ladan är det 5 min körtid till pizzerian. Utgående från hans kvitto: 18:31:51 med avdrag för 5 min körtid + 1 min uthämtning och betalning har vittnet passerat ladan 18:25:51 – vilket i så fall skulle innebära att den man vittnet såg komma ut från ladan var NB på väg över gatan och fram till LH. – Det är nu endast 50 sek kvar till fickringningen 18:26:41 – vilket helt utesluter att LH talar med sina kollegor i samband med kaféets låsning. Däremot talar det starkt för att NB närmat sig henne med en fråga, typ: ”Hann ni ta ned alla flaggor?” – för att sedan LH – som pappan tyckt sig höra – försökt kicka i gång sin moped.
2015-12-02, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disponent
Man behöver inte leta efter en gärningsman...när det klart och tydligt framgår minst 10 st DNA-träffar och vittnes uppgifter och allt pekar bara åt ett och samma mål på vem som är skyldig.

Vad är konstigt, att man inte hittat inte enda spår från andra personer... Det är helt otroligt.
2015-12-02, 21:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Jo, man kan dra ett prejudikat ur detta med Idas mördare, men inte på basen du presenterar - bestående av vare sig erkännande eller teknisk bevisning.
Jag snackar om en man som har livet ur en för honom okänd kvinna/tjej, med mer eller mindre sexuellt avvikande förtecken alt hat, som motiv. (ja, allt inom denna ram) Inget annat.
Nu är inte motivet i Ida-fallet bekräftad, så mina belägg för matchningen kanske får mer bäring när åtal väcks?

En man som mördar en okänd kvinna, oprovocerat och utan historik, oavsett motiv - innebär väl egentligen alltid något i spannet lätt personlighetsstörning till tvångströja, och det är också här jag matchar fallen Ida och Lisa.
Det är också detta som är i första ledet att framkalla en P7a, med motiv/personhistorik/brottsdetaljer i släptåg.

Jag räknar med att Ida´s mördare gås igenom igen, likväl som jag tycker en P7 bör göras på Nerijus.
Men jag tycker det utifrån "allt rabalder på Flashbacks tolkningar av FUP osv" och därmed kanske det tyckandet inte är värt så mycket?
Som du själv säger, det har ännu inte kommit på tal av dom som handhar honom och dådet han gjort. Trots alla sjuka delar av brottet. Trots en för brottet kraftigt motsägande personutredning.

Vi kanske lika gärna ska vänja oss vid tanken att han ej är föremål för sinnesundersökning?

Vi väntar lite med denna debatt tycker jag då åtal inte ens har väckts i Ida fallet. Att du
redan kan se en möjlighet att fallet kan gå ända upp till HD för att bli den nya vägvisaren i fall,
om jag förstår dig rätt, där män dödar en för dem okänd kvinna och motivbilden anses vara
sexuell ? Du vi avvaktar helt enkelt med detta. Det fanns en anledning till att jag satt predujikat
inom "citattecken" i inlägget du besvarade.

Meningen jag kursiverat förstår jag inte, formulera om eller så hoppar vi.

Däremot kan jag bemöta din sista fråga vilket jag gjort flertalet med gånger redan. Han är föremål
för en sinnesundersökning tycker jag av skäl jag tidigare gett. Tror jag det blir så?
Nej det tror jag inte att HR kommer av, än den ena än den andra, anledningen att skicka
NB på en RPU. HR fastslå TR-domen "rakt av"
Senast redigerad av LKVN 2015-12-02 kl. 21:51.
2015-12-02, 22:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Detta lär säkerligen åklagaren vara beredd på.

Det är bara att hoppas att han gör det och detta gör han absolut hemma i Litauen.

Ja..åklagaren har ju FAX så han kan på bara ett par minuter skicka in sin överklagan.
Var Nerijus ska förvaras...det är en mycket intressant fråga.
Har han tur så kommer han till Saltvik, tror jag det heter, som är ganska modernt och rent.
Själv hoppas jag att han nu av TR dom redan blivit fraktad till KUMLA-inskrivningen.
Därefter kommer en risk och lämplighets prognos att diskuteras.
När det blivit bestämt Var han ska placeras så får han vänta några veckor tills det finns plats.
Denna procedur har säkert redan kommit igång. Att han överklagar till HR spelar ingen roll, han har ju fått sin dom och ska placeras på lämpligt ställe.
Han kommer med säkerhet att få tillbringa många år i Sverige innan han kan begära förflyttning till sitt eget land.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in