Citat:
Ursprungligen postat av
rotesau
Jo, man kan dra ett prejudikat ur detta med Idas mördare, men inte på basen du presenterar - bestående av vare sig erkännande eller teknisk bevisning.
Jag snackar om en man som har livet ur en för honom okänd kvinna/tjej, med mer eller mindre sexuellt avvikande förtecken alt hat, som motiv. (ja, allt inom denna ram) Inget annat.
Nu är inte motivet i Ida-fallet bekräftad, så mina belägg för matchningen kanske får mer bäring när åtal väcks?
En man som mördar en okänd kvinna, oprovocerat och utan historik, oavsett motiv - innebär väl egentligen alltid något i spannet lätt personlighetsstörning till tvångströja, och det är också här jag matchar fallen Ida och Lisa.
Det är också detta som är i första ledet att framkalla en P7a, med motiv/personhistorik/brottsdetaljer i släptåg.
Jag räknar med att Ida´s mördare gås igenom igen, likväl som jag tycker en P7 bör göras på Nerijus.
Men jag tycker det utifrån "allt rabalder på Flashbacks tolkningar av FUP osv" och därmed kanske det tyckandet inte är värt så mycket?
Som du själv säger, det har ännu inte kommit på tal av dom som handhar honom och dådet han gjort. Trots alla sjuka delar av brottet. Trots en för brottet kraftigt motsägande personutredning.
Vi kanske lika gärna ska vänja oss vid tanken att han ej är föremål för sinnesundersökning?
Vi väntar lite med denna debatt tycker jag då åtal inte ens har väckts i Ida fallet. Att du
redan kan se en möjlighet att fallet kan gå ända upp till HD för att bli den nya vägvisaren i fall,
om jag förstår dig rätt, där män dödar en för dem okänd kvinna och motivbilden anses vara
sexuell ? Du vi avvaktar helt enkelt med detta. Det fanns en anledning till att jag satt predujikat
inom "citattecken" i inlägget du besvarade.
Meningen jag kursiverat förstår jag inte, formulera om eller så hoppar vi.
Däremot kan jag bemöta din sista fråga vilket jag gjort flertalet med gånger redan. Han är föremål
för en sinnesundersökning
tycker jag av skäl jag tidigare gett.
Tror jag det blir så?
Nej det
tror jag inte att HR kommer av, än den ena än den andra, anledningen att skicka
NB på en RPU. HR fastslå TR-domen "rakt av"