2015-11-28, 04:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
Endast skadan på höger underarm var färsk dock, och det är svårt att tänka sig att denna lilla hudsavskrapning skulle vara upphov till alla blodbesudlingarna på LH:s kläder. Hur tänker ni er för övrigt att blödningen på NB ska ha uppstått under hans kamp med LH? Om hon rivit honom borde det väl rimligen ha funnits spår under hennes naglar? Vad återstår då för möjliga förklaringar?

Lägg märke till att undersökningen är gjord 150613, alltså sex dagar efter mordet.
På sex dagar hinner sådana småsår läka ganska mycket. Det är därför troligast att ett eller
flera av dessa småsår har kunnat blöda och avsätta de besudlingar som finns på
jackan och på de snören som användes vid dådet.
2015-11-28, 06:19
Medlem
Flamsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
Tackar för många av dina senaste inlägg med fakta i allmänhet som berör fallet i synnerhet! Alltid skönare med bra fakta i ryggen.

Placeringen i boden är "det sista stället" att placera någon enligt experten och jag tycker också att det finns en anomali här. Sadister jobbar sig inte med någon som inte längre ger juice och BO var död. Min utgångspunkt har tidigt varit att han av någon anledning var riktigt förbannat på BO för att inte ha fått vad han velat ha och därmed låste in sig själv lisa och hela fallet i denna ände som han därefter inte kunde göra något åt.

-Har du någon som motsäger det? Någon vetenskaplig data eller andra aspekter?
På flera plan är Nerijus mer omogen och kan bara vara överlägsen på ett sätt genom brute force. Tacksam för dina aspekter på just det! om du har några.

Min tanke med att vNB placerade Lisa i skåpet i boden är att han var inte "klar" med henne. Han ville ha möjlighet att gå till henne och det gick ju inte att lämna henne i ladan eller ute i naturen. Medans boden bara fanns där ingen använde den längre och ingen gick ut och in där.
Det är inte helt ovanligt att mördare gör så.
Att de inte hittade en massa i hans dator, dels gick det nästan em vecka innan han plockades in oc så delade han ju datorn med frun.

Och jah gortsätter att tjata om amerikanska dokumentärer, fasiken galoperande altzheimers, brottsplats avsnitt 24 säsong 10.gick på fyran fakta i onsdags mellan 4-6 på eftermiddagen. Där förklarades hur en mördare kunde å ena sidan sköta mordet och det som ledde fram till morden så planerat och fint för att sedan göra de mest punshiga sakerna efter själva mordet.
Bla var det att adrennalinpåslaget och ruschen av att mörda inte kunde förutses. Jag är värdelös på att återge sånt som sägs.

Detta mordet må vara ovanligt och så här i Sverige men inte i tex i USA räcker att öäsa på lite eller titta på teve.
Sånt här händer även här i Sverige.
2015-11-28, 07:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det är en väl genomförd och väl strukturerad utredning som vänt på i stort sett varenda sten det är rimligt att vända på. Som professionell utredare kan jag bara lyfta på hatten för detta gedigna arbete. Att ett antal personer med ytterst oklar eller obefintlig kompetens för utredningsarbete sitter i tråden och sprätter skit på den behöver man inte fästa något avseende vid. Även om vissa säger sig ha både "god utbildning" och "lång erfarenhet"

Nej det är definitivt ingen utredning som vänt på i stort sett varenda sten. Långt ifrån.
Hur kan du få för dig det?

Det finns mycket oklarheter i det här fallet som man i utredningen inte kollat närmare på eller ens brytt sig om att undersöka överhuvudtaget.

Utredningen är präglad av ett tunnelseende av inte så små mått. De har tidigt bestämt sig för en misstänkt och kört på det spåret benhårt utan att ens titta på omständigheter vid sidan om som hade kunnat leda in utredningen i en annan riktning.

Så nej det är ingen väl genomförd utredning där man undersökt alla möjliga spår och omständigheter som kunnat ha betydelse för fallet och som möjligtvis hade kunnat rikta om utredningen mot ett annat håll.
Senast redigerad av JWP 2015-11-28 kl. 08:00.
2015-11-28, 07:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag tycker nog att AB, tack vare sina få uttalanden, klargjort ganska tydligt sin synpunkt. Högst värderliga.

Han har familj och barn, så att han väljer bort media är snarast naturligt.

Detta är NB ensamt ansvarig för.

Att NBs mamma vill hänga på löpsedlarna, är hennes val.

Utan minsta tanke på resten av familjen. Tämligen hänsynslöst, måste jag säga.

Ingen jagar media, media jagar. Löpsedlarna, reportagen får sedemera respons. Av dig osv.

Jag föraktar inlägg likt dessa och det finns hundratalets liknande dessa. L*sa H,s pappa är "helig mark"
i tråden. Helig mark såklart men det är fritt fram att gå på NB,s mamma/pappa/familj. Dessa är ju både si och så, ja tom orsaken till att deras " hungrigt psykopatiske sexualsadistiske monster till son/bror/familjemedlem helt utan spärrar" blev "den han blev" .

Kör på för fan. NB är mördaren och på så vis är ingen i hans familj "helig mark".

Har aldrig sett liknande tråd utan fakta gällande en dömnd mans "historia", allt är tillåtet i detta fall med given utgång.. Diagnoser,
familjens "problematik" osv. Varför kan man undra. ? Just det ni har en del +4: or i ert bagage. Då är allt fritt fram. Bevis upp över öronen ger fritt spelrum. Både i "debatten" här och i TR. Snacka om att tappa omdömet, så dessa +4, or ställer till det för er alla. Idioter!!
Senast redigerad av LKVN 2015-11-28 kl. 08:53.
2015-11-28, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av depla
Men likstelhet försvinner ju också efter ett tag. Det vet väl alla.

Bra du tar upp detta med att flytta lik...

Detta är nämligen en av de viktigaste faktorerna till att fallet känns rekonstruerat... Mördare flyttar inte sina offer!

Jag skulle vilja påstå att mördare bara flyttar på offret om det finns en relation till offret.

Och utan några direkta belägg att visa upp håller jag det för sanning till 90 %. Övriga 10 % som flyttar offer skulle närmast röra sig om dråp/ vållande till död exempelvis olycka / smitning med paniksituation som grund för det.

Vem kan ens föreställa sig att en våldtäcksmsn skulle flytta sitt offer 300 m norrut? Söderut? Det gör dom inte. Dom begår sitt brott och drar.

När set gäller mord på anhöriga däremot tycks det vara så att mördaren alltid vill flytta offret

Finns också fall som 10-åriga Helene från Hörby... Men där skedde mordet i gärningsmannens egna bostad varför det såklart måste flyttas...

Detta tycker jag är en av det absolut viktigaste saker i detta brott för det skiljer sig helt från andra brott med samma motiv och händelsekedja.

För min del är det logiskt att NB flyttade Lisas döda kropp
Det var på hans arbetsplats som han mördade henne och då var det naturligt att han ville få undan kroppen

Och då faller den ev konspirationsteorin mot NB - om någon försöker sätta dit honom borde hen rimligtvis bara dragit iväg
Inte gjort sig besvär med att flytta kroppen
2015-11-28, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JWP
Nej det är definitivt ingen utredning som vänt på i stort sett varenda sten. Långt ifrån.
Hur kan du få för dig det?

Det finns mycket oklarheter i det här fallet som man i utredningen inte kollat närmare på eller ens brytt sig om att undersöka överhuvudtaget.

Utredningen är präglad av ett tunnelseende av inte så små mått. De har tidigt bestämt sig för en misstänkt och kört på det spåret benhårt utan att ens titta på omständigheter vid sidan om som hade kunnat leda in utredningen i en annan riktning.

Så nej det är ingen väl genomförd utredning där man undersökt alla möjliga spår och omständigheter som kunnat ha betydelse för fallet och som möjligtvis hade kunnat rikta om utredningen mot ett annat håll.

Håller med dej helt , utan att ta ställning till om NB är skyldig

angående tiden när Gustav och Dottern sågs
Man får väl förmorda att både Gustav och Dottern hade telefoner ? eftersom polisen väl hävdar ?att de kartlagt telefon trafiken runt Blomberg så borde det vara enkelt att nära exakt spika när de lämnade Årnäs och även åkte till Gum ? jag har fått uppgiften att det ska gå att positionsbestämma en telefon ner till 70 meter ?

detta är ju en exemplarisk FU enligt "handboken" ...? vilket vissa raspar på om och om igen ,som en skiva som hakat upp sig .

vänt på varenda sten ...
så var finns exempelvis kartläggningen av hur telefoner rört sig runt Blomberg ? som väl måste gjorts ?????

visst FU talar klockrent mot NB !

MEN !massor av fynd finns ju längst vägen som man INTE begärt test av DNA/fingeravtryck ?
Lastmaskinen som 4 vittnen ser ute och åka + sedan inkörd i Ladan 20.20 ?
den fanns ju inte där 21.00 vad jag kan förstå ,utan var på morgonen i sitt låsta garage !
var är uppföljningen -förhören på detta ? borde i min värld vara ett högprioriterat spår att följa upp?
en person som fanns på mordplatsen !!

denne "Anders" som sett Lisa ? på väg söderut ? är han ens förhörd ?

den första telefonpositioneringen ,som tydligen visar (enligt kartbilden )att hon flyttat sig mellan 18,22 och 18,26.
"Fickringningen" 18.26 då hon talar svenska med någon ? förklaras tydligen med att det "troligen" är jobbarkompisarna .... men de borde då redan åkt för att en av tjejerna skulle med en buss ?
de hade väl telefoner ? borde vara enkelt se när deras telefoner rörde sig och kopplade upp mot en ny mast ?

Men visst ! utelämnar man detta + mycket mera , frågetecknen i ladan .mm ,.så är det en klockren FU som utan tvekan binder NB till brottet
jag är ju bara en amatör som bor några kilometer från platsen ,så jag begriper ju inget...
hoppas bara vid gud !!! att jag aldrig blir anklagad för nåt liknande !
och då får en lika inkompetent försvarare !!
, följer med spänning kommande HR förhandling
2015-11-28, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flamsan
Min tanke med att vNB placerade Lisa i skåpet i boden är att han var inte "klar" med henne. Han ville ha möjlighet att gå till henne och det gick ju inte att lämna henne i ladan eller ute i naturen. Medans boden bara fanns där ingen använde den längre och ingen gick ut och in där.
Att de inte hittade en massa i hans dator, dels gick det nästan em vecka innan han plockades in oc så delade han ju datorn med frun.

Jag har också tänkt i dom banorna. Har för mig att det fanns bord och stolar där och en del tomma ölflaskor. Väldigt ostädat och skitigt. N tycks dra sig till skitiga miljöer. Ja, varför behöll han henne, under en klädhög ? Han vill möjligen behålla henne och känna makt. Kunna komma tillbaka ? Jag tycker användaren GooogleSEO via sina länkar och poster gett oss en bild av hur N sjuka hjärna fungerar. Om man tittar på vad N gillar för sidor och klipp på nätet så inser man snabbt att det vilar något mycket sjukt över honom. Sen tror jag att det lika gärna kan vara han som använt sin brors dator. Allt N säger är precis tvärtom. Han är lik sin mor i det avseendet !
2015-11-28, 10:58
Medlem
@Remark
Jag instämmer i det du säger

NB:s mamma är säkerligen övertygad om att hennes son är oskyldig till detta fruktansvärda

Men det blir aldrig bra att uttala sig i media - det räcker med att berätta för dom närmaste
Spekulationer blir det oavsett hur hon gör men dom tystnar fortare om hon inte bjuder in
Lillebror har gjort helt rätt

Att jag funderar på NB:s uppväxt beror på att jag försöker få en förklaring till hur i hela friden någon kan göra detta?
Hur fungerar denna mördare som är kapabel till detta?
2015-11-28, 11:01
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
(...)
Din kritik av utredningen är grundlös. Det är en väl genomförd och väl strukturerad utredning som vänt på i stort sett varenda sten det är rimligt att vända på. Som professionell utredare kan jag bara lyfta på hatten för detta gedigna arbete. Att ett antal personer med ytterst oklar eller obefintlig kompetens för utredningsarbete sitter i tråden och sprätter skit på den behöver man inte fästa något avseende vid. Även om vissa säger sig ha både "god utbildning" och "lång erfarenhet"
1. Hur kunde gm locka med sig Lisa? Enligt pappan skulle hon aldrig följa med en främmande man och enligt systern måste hon ha blivit "jävligt överraskad". Och hon skulle aldrig ha lämnat nycklarna kvar i låset, enligt anhöriga.

2. Hur förklara att hjälmen följde med ända till Martorp? Att den innehöll spår av blod som kan ha uppkommit vid strypningen/hängningen? Att snöret var virat utanpå hennes hår och tejpen utanpå snöret: hon kunde inte gärna ha tejpats med hjälmen på.

3. Sedan handsken hittats och ladan spärrats av första gången genomsöktes ladan med kriminalsökhund som hittade avföringen och personalrummet där NB brukat onanera, men som inte hittade snörstumparna eller något annat i det rum där Lisa påstås ha blivit hängd.

4. På kakelväggen vid den påstådda hängningsplatsen satt ett hårstrå från Lisa direkt på kaklet. Försök att fästa ett torrt hårstrå på en torr kakelvägg! Håret tycks ha fästs när det var vått.

5. Sedan ladan genomsökts i två dagar utan ytterligare fynd så hävdes avspärrningen på onsdag eftermiddag. Efter några timmar besöktes ladan av en nära vän till familjen som då hittade ett örhänge på ett ställe där en kommissarie intygade att han var hundra procent säker på att det inte fanns något örhänge på måndagen. Ladan avspärrades och är delvis avspärrad t.v.

6. På fredagen tittade en polis med polishund in i byssjan utan någon reaktion. Hon var tillsammans med civilkläda militärer som varit runt byssjan redan på torsdagen. Militärerna hade då anlänt i ett flertal personterrängbil 5, vilket framkom i polisförhör med Bj*rn S*hl.

7. Efter att NB varit på Martorp och talat med Bj*rn S*hl på fredagen så kom MPS till Martorp och hittade ganska omgående Lisas jacka och hjälm bakom en rishög nära byssjan. Något som varken militärer eller polishund hade hittat. Sedan litauerna hämtats till förhör gick en kvinnlig brottsplatsundersökare in i byssjan och hittade kroppen inpressad i en klädskåp och gömd under en hög med kläder. Senare samma natt anhölls litauerna.

8. Det finns vittnen som sett Lisa stå och prata med någon i en svart Kia, vilket från polisens håll avfärdats med att den föraren "inte var en mördare".

9. Vittnen har sett en hjullastare stå bakom ladan på kvällen nära platsen där handsken hittades i ladan nästa förmiddag. Normalt ska lastaren stå i ett garage i en annan lada och det finns inga uppgifter om vem som använt lastaren denna kväll eller var den var parkerad nästa morgon. Lastaren sågs vid den tid då NB med fru var på väg hem från Handlar'n.

10. Ett vittne såg en ljus japansk bil stå parkerad på samma p-plats som Lisas moped vid 19-tiden på söndagskvällen. Vittnet har ofta sett litauernas bil och är säker på att det inte var den.
2015-11-28, 12:14
Bannlyst
Klo Natt
Citat:
Jag tror att Modern gör allt för att skydda sig själv. Tror hon fruktar vad en ev RPU skulle innebära. För henne. Som jag uppfattar det, skyddar hon mest sig själv. Ingen annan.
Javisst hon bryr sig bara om sig själv och hon har ett stort behov av att vara behövd för det ger henne den känsla av kontroll hon vill ha. Rent socialt kan sådant nog gå i arv i delar eller falla omlott.

Citat:
Båda sönerna har abdikerat. Hon är ensam kvar.

Flygresa Lituaen - Sverige, högst någon timme bort.

Varför är hon inte vid sin sons sida utan sitter kvar i Litauen och säljer sig till media? Högst märkligt val.

Hennes trovärdighet ligger platt klistrad vid en åkerplätt efter ihållande åskregn.

Vad mig anbelangar.
Underbar liknelse
Krypskyttedåd och utsagor är nog en familjespecialitet. För upp i dagen riskerar ju åkerläppen att möta väggen av fakta och vad återstår då annat än att sladdra runt i världen med sin fläskläpp? Men så kommer nästa säsong och det har börjar gro lite i hennes kattlåda, å hon krafsar på, nu med ett nytt raffset av frolic å cirkelbevis. Men säden på lampfatet undviker hon nog skickligt, hon äger i sina ritningar upphovsrätten till dess befintlighet.
Hon är nog också intresserad av Nerijus nu speciellt för att hon kan känna sig extra behövd. Men han har också lärt sig av henne och haft ett selekterat urval i vad som överförts vilket är mycket svårare nu. Hursomhelst är det nog mest upplösningen som är klar mamman anser sig ha blivit förd bakom ljuset och sonen har blivit lurad av en konspiration vilket nog är sant, problemet är att konspirationen står de för själv. Att lura sig själva är det yttersta bedrägeriet. Så visst kan hon komma att stamma ut sin oskuldsfulla otur som en narcissistisk crackprimadonna och försöka göra andra till foliehattar precis som Nerijus tejpar andras mössa. Nej, inte är det vackert, men fan vad det Speglar Spe!

Citat:
det fastnar på fingrarna, klibbigt och svårt att släppa
Det går i vågor som det sista man såg, det såga och såga sig ut
som det sista speglingen av mig själv jag såg i någon annans öga

Juicy me
The fruit
2015-11-28, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
1. Hur kunde gm locka med sig Lisa? Enligt pappan skulle hon aldrig följa med en främmande man och enligt systern måste hon ha blivit "jävligt överraskad". Och hon skulle aldrig ha lämnat nycklarna kvar i låset, enligt anhöriga.

Nr 1 kan jag förklara, även om jag tror att du kan tänka ut det själv. Lisa är fortfarande ett barn trots sina 17 år. Hon befinner sig på sitt första arbete. Hon växer sakta in i arbetsrollen där det innebär att vara service-minded. Hon har alltså talat och servat många "främmande personer "i sin nya arbetsroll på caféet. Säkert förutom servering pekat ut platser på kartor mm. Brottet sker i direkt anslutning till hennes arbetsplats och som sagt hon är ett barn som är oerhört lycklig över sitt första sommarjobb. Hon vill göra sitt bästa !

Det pappan och systern relaterar till är naturligtvis Lisa i sin högst privata roll långt bort från sitt nya service inriktade arbete, där det faktiskt ingår att vara tillmötesgående.

Sen vill jag också skjuta in att jag ofta har märkt att att det inte är ovanligt att lite blyga och osäkra tonåringar har en tendens att svara på Svenska trots att dom blir tillfrågade på Engelska, vid kortare konversationer, en del reflekterar inte ens över det.
2015-11-28, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flamsan

Och jah gortsätter att tjata om amerikanska dokumentärer, fasiken galoperande altzheimers, brottsplats avsnitt 24 säsong 10.gick på fyran fakta i onsdags mellan 4-6 på eftermiddagen. Där förklarades hur en mördare kunde å ena sidan sköta mordet och det som ledde fram till morden så planerat och fint för att sedan göra de mest punshiga sakerna efter själva mordet.
Bla var det att adrennalinpåslaget och ruschen av att mörda inte kunde förutses. Jag är värdelös på att återge sånt som sägs.

Detta mordet må vara ovanligt och så här i Sverige men inte i tex i USA räcker att öäsa på lite eller titta på teve.
Sånt här händer även här i Sverige.

Det är precis så som du skriver om planerandet. Man behöver inte gå till amerikanska fall eller litteraturen för att förstå det. Men det du skriver är ju precis så det är i varenda brottsfall. Dessa brottslingar har en plan som skiter sig, i stora som små brott!

Man kan börja med att tänka på sin egen vardag och hur det går när man planerar hur noga man än är. Det blir aldrig enligt planen. Och tur är ju det ibland när man är på bilsemester! I andra fall planerar man för någon renovering där hemma, men alltid är det något som inte blev som man hade tänkt eller så saknas något som försenar arbetet. Jag tänker ofta att saker inte blir som man planerar, plötsliga bilköer, sjukt barn eller bortsprungen hund, vädret förstör planer som att bada eller plocka svamp. Det är så mycket vi eller en brottsling inte kan påverka och därför blir det aldrig som planerat.

Min slutsats är att det går inte att planera det perfekta brottet, för det går inte att planera det gensvar man får. Som i detta fall att Blomberg skulle krylla av folk som letade efter flickan, efter att en pappa agerar direkt och letar efter sin flicka.

Det är ju faktiskt så att när brottslingar kommer undan så beror det oftast på tur, och att reaktionen från oss andra och polisen hade mer att önska.

I detta fall är det ett planerat brott och Nero hade lyckats med tanke på att det är landsbygden om inte Lisas pappa hade agerat direkt. En annan flicka som är borta mycket, kanske hemma ofta hos en pojkvän hade inte blivit saknad lika fort. Samma sak med flickor från öst som jobbar långt borta från sina hem blir inte saknade förrän lång tid har gått.

Det som är så vidrigt med detta brott är att det är så kallt planerat och mekaniskt utfört, med färdig brottsplats, rep, kökskniv, tejp, byggplast, byggbod m.m. Det är ett planerat brott utifrån vad Nero rår över, men han rår inte över vad andra människor kommer att göra. Det är alltid så att brottslingar ser inte andra människor, så de reflekterar aldrig över hur vi andra tänker och känner. Det är därför de åker dit förr eller senare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in