2015-12-02, 06:00
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Stressröker 2 paket cig om dagen, dricker när han jobbar, tappat matlusten, sover oroligt.
Diagnos: inte rent mjöl i påsen
La till en edit i förra inlägget eftersom jag såg att han sen sätter sig i bilen och kör från Martorp efter maskletandet:
Mescal har fått en ny innebörd
2015-12-02, 06:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
La till en edit i förra inlägget eftersom jag såg att han sen sätter sig i bilen och kör från Martorp efter maskletandet:
Mescal har fått en ny innebörd

"Mescal", daggmaskar och alkoholstinkande Nerijus, usch.

Andra ord och påståenden som fått en ny, hemsk innebörd p.g.a Nerijus är;

Ordet byssja - kommer man någonsin att tänka på något annat än kroppen intryckt i skåpet, när man hör det ordet?

Silvertejp - känns ganska äckligt nu, blir aldrig vad det varit.

Påståendet - "har aldrig träffat flickan" - blir översatt till sanning - "har träffat och mördat flickan".
Påståendet - "det är privat" - blir översatt till sanning - "runkade där med utsikt mot cafeet".
Påståendet - "vet inte, har ingen förklaring" - blir översatt till sanning - "har förklaring, den allra jävligaste som finns."

Det här kan vi "tacka" Nerijus för....
2015-12-02, 07:17
Medlem
Rallarsvingens avatar
En rookie-fråga:
Är det "enklare" att överklaga ett brottsmål till HR, jämfört med ett tvistemål? Vad "krävs" för att det ska lyftas en instans? Detta mål uppfattar jag som glasklart och då blir jag fundersam över hur prövningstillstånd beviljas. Har försökt googla, men sitter via mobil och har ej lyckats. Så frågan fortsätter bränna mig! Hoppas på att någon vill förbarma sig och lägga någon minut på ett svar.
2015-12-02, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
NFC är utomstående experter.

Säker på det?

http://www.barometern.se/kalmar/fel-...forlosamordet/

Citat:
Men när polisen fick tillbaka resultatet från NFC, tidigare Statens kriminaltekniska laboratorium, som är polisens egna tekniska laboratorium, fick de svaret att det inte rörde sig om humant blod.
2015-12-02, 07:38
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rallarsvingen
En rookie-fråga:
Är det "enklare" att överklaga ett brottsmål till HR, jämfört med ett tvistemål? Vad "krävs" för att det ska lyftas en instans? Detta mål uppfattar jag som glasklart och då blir jag fundersam över hur prövningstillstånd beviljas. Har försökt googla, men sitter via mobil och har ej lyckats. Så frågan fortsätter bränna mig! Hoppas på att någon vill förbarma sig och lägga någon minut på ett svar.

Jag är absolut ingen expert. Men en ryggmärgsreaktion säger mig att en livstidsdom per automatik alltid borde gå att överklaga åtminstone i en instans.
2015-12-02, 07:38
Medlem
develis avatar
NB:s personlighetsdrag etc ur FUP

IB beskriver sin man:
# NB anser att han är överhuvud i familjen och ska bestämma.
# Hon uppger att han försökt slå henne vid ett tillfälle men hotat att lämna honom om han rör henne.
# Han delger aldrig inre känsloliv/tankar även om hon frågar vad han grubblar på.
# Hon ser inte nån chans att han öht skulle erkänna dådet.
# Hon anser att han är omtänksam och gillar att skoja.
# I ett förhör vill IB spontant berätta att han har erektionsproblem om han inte druckit alternativt är bakfull.
NB är förändrad efter söndagen enligt IB:
IB uppger att han förändrat beteende efter mordet och ordvalet är att han vägrade äta hela veckan, är bekymrad, förvirrad, nervös, nedstämd, fundersam, suckade, rökte hela tiden och drack öl.
IB:s sociala roll
Hon har en 11-årig son som bor hos hennes föräldrar.
Citat:
När kom du till Sverige?
Ungefär vid påsken 2013. Anledningen var att Irinas man Nerijus skulle arbeta för Arne
Jönsson.
Citat:
Jag är här för att laga mat och hjälpa min man. Ibland hjälper jag Fru Arne Jönsson.
Citat:
Nej, vi är hemma och jag plockar ogräs, lagar mat och tar hand om min katt
Citat:
Har du kontakt med andra människor än Fru Jönsson
Nej inga
AB beskriver sin bror:
# Skicklig arbetare, att de har en bra relation.
# impulsiv, saker går fort, är lättirriterad, lyssnar inte när han får dessa utbrott.
# AB får avsluta NB:s arbeten när han blir förbannad om nåt går emot honom.
# Han tar åt sig äran för arbete som AB egentligen utfört.
# Han är inställsam mot svenskar, fjäskar, lovar och gör allt de ber om direkt.
# Han är dominant och den som bestämmer.
# Han delger väldigt lite om sig själv, nästan bara saker kring jobb.
# Han förändras rejält på fyllan och trakasserar då IB halva nätterna. Letar anledningar att provocera på fyllan, använder fula ord mot IB och hon har gråtit många ggr. Samma sak kan ses även när han är nykter, men det blir aldrig lika allvarligt, mer skämt då.
# Har inte slagit henne men han puttar henne med armbågen, axeln eller slår henne på knät då han är full - lika kraftfullt som mot en man.
# Han var värre förr, provocerade fram slagsmål (20-års åldern) och har även varit våldsam mot sin förra fru så de skildes. AB fick gå emellan och skydda henne.
NB är förändrad efter söndagen enligt AB:
NB är förändrad, lättirriterad, oro, inte sovit, rökt mycket. Han sprang till datorn i vanliga fall för att spela dataspel varje dag - under sökveckan spelade han ingenting utan kollade nyhetssidor och översatte via google. Han kedjeröker och röker 2 paket cigg istället för ett. Han beter sig förvirrad.
Senast redigerad av develi 2015-12-02 kl. 07:43.
2015-12-02, 07:47
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rallarsvingen
En rookie-fråga:

Kolla här: http://www.domstol.se/Publikationer/...and_080619.pdf
2015-12-02, 08:54
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Och som väntat: Slasken innehåller inget av värde. Fallet är lika solklart som det varit från dag ett. Rätt monster är fångat och Skövdepolisen och åklagaren har gjort ett fantastiskt jobb!

Personligen tror jag dock att fru och broder vet mer än vad som framkommit. Vi får hoppas att polisen inte släppt tanken på dem, om det nu skulle vara så.

Mitt förslag till alla vettiga som skriver här, är att ni slutar svara foliehattarna.

Citat:
SKÖVDE. GT har fått se Lisa Holm-utredningens slask. Här samsas tips om mannen som felaktigt hängdes ut som flickans mördare med uppgifter om kriminella mc-gäng och "snuskgubbar" i Blomberg

http://www.expressen.se/gt/villospar...holms-mordare/
2015-12-02, 09:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Och som väntat: Slasken innehåller inget av värde. Fallet är lika solklart som det varit från dag ett. Rätt monster är fångat och Skövdepolisen och åklagaren har gjort ett fantastiskt jobb!

Personligen tror jag dock att fru och broder vet mer än vad som framkommit. Vi får hoppas att polisen inte släppt tanken på dem, om det nu skulle vara så.

Mitt förslag till alla vettiga som skriver här, är att ni slutar svara foliehattarna.

Glädjande läsning.
Hoppas Strutsarna kan inse och förstår vad det innebär.
Senast redigerad av Disponent 2015-12-02 kl. 09:29.
2015-12-02, 09:30
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige

Instämmer helt med det du skriver!
Vad gäller lillebror tror jag inte att han visste vad NB gjort, men han misstänkte absolut att något var fel pga NB blev konstig dagarna efter att Lisa försvann.
Däremot tror jag att Rysskan vetat betydligt mer än hon erkännt, exakt vad blir bara gissningar.
Vi får ev aldrig veta exakt vad som hände,om inte den Sadistiska Mördaren öppnar käften.
2015-12-02, 09:45
Medlem
Pre 1914s avatar
Terrorbombaren från boliden blev snabbt frikänd och inga misstankar kvarstår hos polisen.

Men AB är väl fortfarande formellt misstänkt av polisen för att ha mördat lisa, eller har jag missat något? Jag har inte sett något i fup som tyder på att det finns några oklarheter som skulle kunna tyda på att han skulle ha begått brottet.
Dock slirade han till lite och uppgav falskt alibi för nb men det gör honom inte misstänkt för mordet.
Är han frikänd eller varför misstänker polisen honom fortfarande?
2015-12-02, 09:58
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
NB:s personlighetsdrag etc ur FUP

IB beskriver sin man:
# NB anser att han är överhuvud i familjen och ska bestämma.
# Hon uppger att han försökt slå henne vid ett tillfälle men hotat att lämna honom om han rör henne.
# Han delger aldrig inre känsloliv/tankar även om hon frågar vad han grubblar på.
# Hon ser inte nån chans att han öht skulle erkänna dådet.
# Hon anser att han är omtänksam och gillar att skoja.
# I ett förhör vill IB spontant berätta att han har erektionsproblem om han inte druckit alternativt är bakfull.
(...)NB är förändrad efter söndagen enligt IB:
IB uppger att han förändrat beteende efter mordet och ordvalet är att han vägrade äta hela veckan, är bekymrad, förvirrad, nervös, nedstämd, fundersam, suckade, rökte hela tiden och drack öl.
(...)
IB:s sociala roll
Hon har en 11-årig son som bor hos hennes föräldrar.

AB beskriver sin bror:
# Skicklig arbetare, att de har en bra relation.
# impulsiv, saker går fort, är lättirriterad, lyssnar inte när han får dessa utbrott.
# AB får avsluta NB:s arbeten när han blir förbannad om nåt går emot honom.
# Han tar åt sig äran för arbete som AB egentligen utfört.
# Han är inställsam mot svenskar, fjäskar, lovar och gör allt de ber om direkt.
# Han är dominant och den som bestämmer.
# Han delger väldigt lite om sig själv, nästan bara saker kring jobb.
# Han förändras rejält på fyllan och trakasserar då IB halva nätterna. Letar anledningar att provocera på fyllan, använder fula ord mot IB och hon har gråtit många ggr. Samma sak kan ses även när han är nykter, men det blir aldrig lika allvarligt, mer skämt då.
# Har inte slagit henne men han puttar henne med armbågen, axeln eller slår henne på knät då han är full - lika kraftfullt som mot en man.
# Han var värre förr, provocerade fram slagsmål (20-års åldern) och har även varit våldsam mot sin förra fru så de skildes. AB fick gå emellan och skydda henne.
NB är förändrad efter söndagen enligt AB:
NB är förändrad, lättirriterad, oro, inte sovit, rökt mycket. Han sprang till datorn i vanliga fall för att spela dataspel varje dag - under sökveckan spelade han ingenting utan kollade nyhetssidor och översatte via google. Han kedjeröker och röker 2 paket cigg istället för ett. Han beter sig förvirrad.
En ganska bra sammanfattning av förhören med litauerna i FUP. Egentligen räcker dessa uppgifter, tillsammans med kunskap om området och hans alibiproblem, för att man ska känna sig säker på att polisen har funnit gm.

Men det räcker ju inte. Finns det outredda uppgifter som ger anledning till minsta tvekan så är skuldfrågan fortfarande öppen. Och sådana uppgifter finns det gott om:

- Vem gjorde vad med lastaren som på kvällen stod där Lisa skulle ha varit?
- Vem var det i den svarta Kian som Lisa talade med innan hon skulle åka hem?
- Varför hade ett vått hårstrå från Lisa fästs på väggen där hon skulle ha hängts?
- Vems var den ljusblåa japanska bil som stod parkerad när mopeden vid 19-tiden?
- Vems bil stod utanför ladan? Den som GJ menade liknade arrendatorns hantverkarbil?
- Rörde sig Lisas telefon 18:39?
- Varför stod mopeden först närmare vägen, men sedan på den ursprungliga platsen?
- Hade någon fifflat med mopeden och sedan återställt dess funktion efter mordet?
- Hade Lisa hjälmen på sig i dödsögonblicket?
- Varför var Lisas saker utspridda mellan den påstådda mordplatsen och byssjan?

Etc. Dessutom finns många oklarheter när det gäller militärers agerande, skruvade tolkningar av situationer och förvrängda vittnesuppgifter.

Även om de flesta förstår att HR måste döma NB skyldig, främst p.g.a. DNA-bevis och saknat alibi, så finns det många frågor som pockar på mer kvalificerade svar än de som krystats fram hittills.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in