Citat:
Det finns en del som talar för att ett släp kan ha använts vid transporten till Martorp.Någon som har sett något om att en släpkärra undersökts? Hittade inget när jag sökte i FUP'en. Med tanke på att inget DNA från Lisa hittats i VW Sharanen?
Ett vittne har ju på s. 280 som uppger att han sett Sharanen med ett släp veckan innan. (När de var och jobbade på Blomberg 10?)
Tänkte också på att likhundarna markerade vid Blomberg 10? Hittar ingen förklaring till detta. (s. 759) Kan släpkärran då eventuellt stått i garaget efter att den transporterat liket? Alternativt kan ju "städning" av VW Sharanen skett i det aktuella garaget?
Ett vittne har ju på s. 280 som uppger att han sett Sharanen med ett släp veckan innan. (När de var och jobbade på Blomberg 10?)
Tänkte också på att likhundarna markerade vid Blomberg 10? Hittar ingen förklaring till detta. (s. 759) Kan släpkärran då eventuellt stått i garaget efter att den transporterat liket? Alternativt kan ju "städning" av VW Sharanen skett i det aktuella garaget?
Till att börja med kan konstateras att de vittnen (ett par, s. 375ff) som 19.00-19.05 mött en bil som kört i riktning mot Martorp stämmer dåligt överens vad avser mötesplats i förhållande till var körkort resp. nycklar återfunnits; det senare fyndet norr om grusväg mellan Blomberg och Martorp. - Det förefaller inte troligt att det skulle ha varit den tidspressade NB i sin bil som paret mött.
Vad finns det då för indikationer på att NB kan ha använt ett släp – och hur stämmer detta med kända tider? – Vilket släp kan han i så fall ha använt?
Citat:
NB om sina släp:
Ursprungligen postat av AB, s. 1061, 1074
Du pratar om en släpvagn var står den?
Den står inuti 1-2 meter ifrån dörrarna.
Den står inuti 1-2 meter ifrån dörrarna.
Citat:
Vid 16-tiden ska NB ha beordrat fram nyckeln till gamla spritfabriken (eller hangaren eller vinhuset som AB kallar den) och åkt i väg:
Ursprungligen postat av s. 1367
Mmm, mmm, mmm, äh, när vi ändå pratar om bilen så nämnde du en släpkärra igår…
Ja.
… är, är det, har, har ni tillgång till nån mer släpkärra än den som, som du berätta om igår?
(hostar) ja, i år har vår chef köpt äh, eller skaffat äh, en mindre äh, släpkärra.
Ja.
… är, är det, har, har ni tillgång till nån mer släpkärra än den som, som du berätta om igår?
(hostar) ja, i år har vår chef köpt äh, eller skaffat äh, en mindre äh, släpkärra.
Citat:
Här har alltså NB redan hjälpligt satt in fönsterblecket hos GJ. Två vittnen har en mycket säker iakttagelse av hans bil 10.00 – 10.30; s. 359f. Även en av GJ:s grannar kan ha sett bilen; s. 295.
Ursprungligen postat av s. 1117
Nä… när låna han den nyckeln?
Det var då när han åkte iväg första gången.
Vi… vid fyra?
Ja, jag låg på mitt rum och jag hörde hur han skrek och frågade vart nyckeln fanns, och jag sa i min ficka, och han tog nyckeln och åkte iväg.
Okej, så det var inte när han var hemma och fika som han lånade den, eller den här korta svängen in till fika?
Nej, då hade han redan den här nyckeln…
Ha…
…när han första gång var iväg så det var då han hämtade nyckeln.
Det var då när han åkte iväg första gången.
Vi… vid fyra?
Ja, jag låg på mitt rum och jag hörde hur han skrek och frågade vart nyckeln fanns, och jag sa i min ficka, och han tog nyckeln och åkte iväg.
Okej, så det var inte när han var hemma och fika som han lånade den, eller den här korta svängen in till fika?
Nej, då hade han redan den här nyckeln…
Ha…
…när han första gång var iväg så det var då han hämtade nyckeln.
NB kan ha använt sig av ett släp vid brottets utförande.
Detta släp kan sedan under veckan vid ett eller flera tillfällen ha stått i det aktuella garaget i det hus man höll på att renovera (där hunden markerat).
NB:s tidsschema kan se ut så här:
1. c:a 16.00: NB innehar nyckeln till den gamla spritfabriken och förbereder slaktrummet med diverse rekvisita.
2. c:a 17.30: Avslutar med att hämta släpet och ställa detta i skydd bakom ladan, t.v. om slakthusets dubbeldörrar, varpå han kopplar från sin bil för att vid lämplig tidpunkt köra fram den till öppningen mitt emot kaféet. - Han drabbas av akut magont, men hinner inte fram till platsen han utsett som nödtoalett varför han efter att ha uträttat sina behov gnider in sina byxor med jord/damm så att IB inte ska märka något.
3. c:a 17.40 Anländer till bostaden: klädbyte, tvätt, reservkläder, kaffe, cig.
4. c.a 18.00 Återvänder till ladan – medför kökskniv. - Klädbyte.
5. c:a 18.30 Lurar över LH till ladan. Hans bil står då parkerad framför ladan för att skymma öppningen och vad som initialt utspelar sig bakom hans bil. Sedan han övermannat LH kör han sin bil till baksidan av ladan och kopplar på släpet. - Återvänder till ladan/slaktrummet.
6. c:a 19.15 Kör mot Martorp med sin last, gömmer kroppen i boden, hjälm/jacka i rishögen, kopplar loss släpet och ställer det på lämplig plats för senare avhämtning, klädbyte; kör därefter omedelbart mot bostaden. Gör sig av med mordkläderna under vägen.
7. c:a 19.50 Sjunker ned på stentrappan och tar en cig. IB hör att han är hemma och avslutar sitt Skype-samtal.
8. c.a 20.00 Påbörjar körning till Handlar´n.
9. 20.07 Anländer till Handlar´n; besöket varar 3 min 14 sek. Kör 36 sek senare mot bostaden.
10. 20.18 Anländer bostaden.
11. 20.18 – 20.30 Kör ev. till Martorp; hämtar och återställer släpet (alt. mån).
(20.39 Kaféägarinnan får indikation på larm från kaféet och anländer dit 21.05)
2. c:a 17.30: Avslutar med att hämta släpet och ställa detta i skydd bakom ladan, t.v. om slakthusets dubbeldörrar, varpå han kopplar från sin bil för att vid lämplig tidpunkt köra fram den till öppningen mitt emot kaféet. - Han drabbas av akut magont, men hinner inte fram till platsen han utsett som nödtoalett varför han efter att ha uträttat sina behov gnider in sina byxor med jord/damm så att IB inte ska märka något.
3. c:a 17.40 Anländer till bostaden: klädbyte, tvätt, reservkläder, kaffe, cig.
4. c.a 18.00 Återvänder till ladan – medför kökskniv. - Klädbyte.
5. c:a 18.30 Lurar över LH till ladan. Hans bil står då parkerad framför ladan för att skymma öppningen och vad som initialt utspelar sig bakom hans bil. Sedan han övermannat LH kör han sin bil till baksidan av ladan och kopplar på släpet. - Återvänder till ladan/slaktrummet.
6. c:a 19.15 Kör mot Martorp med sin last, gömmer kroppen i boden, hjälm/jacka i rishögen, kopplar loss släpet och ställer det på lämplig plats för senare avhämtning, klädbyte; kör därefter omedelbart mot bostaden. Gör sig av med mordkläderna under vägen.
7. c:a 19.50 Sjunker ned på stentrappan och tar en cig. IB hör att han är hemma och avslutar sitt Skype-samtal.
8. c.a 20.00 Påbörjar körning till Handlar´n.
9. 20.07 Anländer till Handlar´n; besöket varar 3 min 14 sek. Kör 36 sek senare mot bostaden.
10. 20.18 Anländer bostaden.
11. 20.18 – 20.30 Kör ev. till Martorp; hämtar och återställer släpet (alt. mån).
(20.39 Kaféägarinnan får indikation på larm från kaféet och anländer dit 21.05)