Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-11-24, 00:18
  #1
Medlem
videofotografens avatar
Vi har en gammal SAAB 9-5 där rostskyddet/underredsmassan börjar släppa delvis eller blivit bortslipat av vatten, sand och salt. Tänkte bättre på rostskyddet. Först står väl bl a länkarmarna i tur att få lite rostskydd. De är rostiga som fan dvs ytrost men självfallet inget som gått på djupet. Detta gäller väl underredet i stort. Ytrost men inget som är genomrostat.

Min fråga är - vad rekommenderar du att pensla på?

Har några burkar med rostskyddsmedel från Biltema ståendes.

Art nr 36-2416
Rostskyddsmedel för hålrum
Lämpligt även som allmänt rostskyddsmedel. Har goda krypande och fuktundanträngande egenskaper. Bildar en flexibel torr film.
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ros...um-2000017145/

36-2412
Rostskyddsmassa för underrede
Bitumenbaserad rostskyddsmassa för bilens underrede. Bildar en elastisk film som skyddar mot stenskott, rost, vatten, olja, värme och ljud. Svart.
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ros...de-2000017149/

36-2414
Tröskelskyddsmassa
Skyddar mot stenskott, korrosion, olja, bensin, vatten och salt. Överlackningsbar. Ljuddämpande.
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ros...sa-2000017160/


ELLER - vanlig linolja - rå som kokt?
__________________
Senast redigerad av videofotografen 2015-11-24 kl. 00:20.
Citera
2015-11-24, 00:58
  #2
Bannlyst
Linolja var the shit innan rostskyddsmassorna fanns, köp dom!
Citera
2015-11-24, 04:41
  #3
Medlem
Du ska använda underredsmassa på sprayburk så slipper du pensla.
Citera
2015-11-24, 08:32
  #4
Medlem
Som föregående ger jag svaret: Linolja, funkar skit bra som underredsmassa. Bara att pensla på några lager, blir väldigt mycket enklare om du har en chans att stå under bilen, medans den är i luften.
Citera
2015-11-24, 15:59
  #5
Medlem
Iloveludas avatar
Om det finns ytrost rekommenderas att göra rent så gott det går och måla ett lager grundfärg först. Min erfarenhet är att rostskyddsmedel fäster dåligt på rostiga ytor och släpper ganska fort.
Citera
2015-11-24, 20:43
  #6
Medlem
Om rost finnes, gör man en förbehandling med ett tunnflytande rostskydd

Tex. Dinitrol ML eller nämda biltema 36-2416
Citera
2015-11-24, 21:53
  #7
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zpillolja
Om rost finnes, gör man en förbehandling med ett tunnflytande rostskydd

Tex. Dinitrol ML eller nämda biltema 36-2416
När jag ser ditt användarnamn så tänker jag på att farsan alltid tjatat om att spillolja är så jäkla bra, gärna uppblandat med lite sågspån eller allmänt damm eller mög. Själv tror jag nog kommersiella rostskyddsprodukter är bättre.
Citera
2015-11-24, 22:12
  #8
Medlem
53....so whats avatar
Aldrig, aldrig, göra nåt innan rosten är väck, och då är det sandblästra som gäller, antar att du jobbar med pensel, börja med tunn grundfärg, flera lager, sen normalt blandad grundfärg, sen lack i flera lager. Sen kan du rostbehandla med avsedda produkter.
Detta för att all rost bara återkommer och går på djupet under dåliga behandlingar.

Om du vill ha det bra gjort.
__________________
Senast redigerad av 53....so what 2015-11-24 kl. 22:15.
Citera
2015-11-24, 22:23
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av videofotografen
Vi har en gammal SAAB 9-5 där rostskyddet/underredsmassan börjar släppa delvis eller blivit bortslipat av vatten, sand och salt. Tänkte bättre på rostskyddet. Först står väl bl a länkarmarna i tur att få lite rostskydd. De är rostiga som fan dvs ytrost men självfallet inget som gått på djupet. Detta gäller väl underredet i stort. Ytrost men inget som är genomrostat.

Min fråga är - vad rekommenderar du att pensla på?

Har några burkar med rostskyddsmedel från Biltema ståendes.

Art nr 36-2416
Rostskyddsmedel för hålrum
Lämpligt även som allmänt rostskyddsmedel. Har goda krypande och fuktundanträngande egenskaper. Bildar en flexibel torr film.
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ros...um-2000017145/

36-2412
Rostskyddsmassa för underrede
Bitumenbaserad rostskyddsmassa för bilens underrede. Bildar en elastisk film som skyddar mot stenskott, rost, vatten, olja, värme och ljud. Svart.
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ros...de-2000017149/

36-2414
Tröskelskyddsmassa
Skyddar mot stenskott, korrosion, olja, bensin, vatten och salt. Överlackningsbar. Ljuddämpande.
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ros...sa-2000017160/


ELLER - vanlig linolja - rå som kokt?
Testa något som heter "Isotrol" Finns eller fanns att köpa hos Lantmännen.
Borsta bort den värsta rosten (löst sittande) med en stålborste och pensla sen på Isotrol så är det slutrostat på din Saab sen. Isotrol binder sig kemiskt med rosten så det du målar måste alltså vara rostigt.
För ca 5 år sedan så målade jag stödben och stora delar av underredet som hade ytrost på en av mina husbilar och det håller än idag.
Citera
2015-11-24, 22:24
  #10
Bannlyst
blästra plåten , rengör med förtunning , spä ut vanlig hammarlack med lite förtunning och stryk noga första gången så det tränger in och fäster i metallen , låt torka . sedan målar du en gång till med outspädd hammarlack och låt torka , pensla sedan rikligt med underedsmassa ett par gånger så har du stoppat fortsatt rost mycket effektivt garanterat !!! ...........................
Citera
2015-11-25, 11:33
  #11
Medlem
videofotografens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flyingfists
Linolja var the shit innan rostskyddsmassorna fanns, köp dom!
Citat:
Ursprungligen postat av Blodherren
Som föregående ger jag svaret: Linolja, funkar skit bra som underredsmassa. Bara att pensla på några lager, blir väldigt mycket enklare om du har en chans att stå under bilen, medans den är i luften.
Jag har hört mycket positivt om just rå Linolja. Då menar jag inte att det är naturvänligt utan just att det har en väldigt god både spridningsförmåga som penetreringsförmåga dvs det går in på djupet.

Här är en bild/beskrivning jag hittade: http://s6.postimg.org/nbqwrwhdt/linolja.png

Dessvärre står bilen utomhus så det blir nog bara att lyfta upp den på ett par pallbockar och krypa under. Men det ska ju bli rena vårtempen närmaste veckan så jag lär nog inte frysa röven av mig.
Citera
2015-11-25, 11:39
  #12
Medlem
videofotografens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Du ska använda underredsmassa på sprayburk så slipper du pensla.
Citat:
Ursprungligen postat av zpillolja
Om rost finnes, gör man en förbehandling med ett tunnflytande rostskydd

Tex. Dinitrol ML eller nämda biltema 36-2416
Frågan jag ställt mig är om jag ska gå direkt på med rå Linolja eller tunnflytande rostskyddsmedel (se mitt första inlägg)? Att spraya är naturligtvis det smidigaste men jag tror jag satsar på att penselstryka då det är lättare att komma åt ställen där man inte kommer åt med en sprayburk samt att det är mycket som går till spillo om man sprayar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in