2015-11-25, 22:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Ja, vi är fler som påtalat allt skräp som ligger längs med vägarna. De personer som kommer från Östeuropa slänger ut allt genom bilfönstret, till och med brinnande fimpar. Det låter som fördomar, men det är så det ser ut där de har varit. Jag ser skräp överallt längs vägarna. När man stannar bilen i någon ficka för att gå i skogen ligger det massor med sopor efter folk som övernattat i bilar. Därför är Leif G W s slutsatser de mest rimliga. Det Nero inte vill ha, kastar han bara ut genom fönstret utan att tänka vidare över konsekvenserna när han gör det. Det handlar om vanor som sitter i ryggmärgen.

Ja, absolut - du har tyvärr alldeles rätt.
2015-11-25, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det är också jag övertygad om. När IB slog igen ytterdörren för att gå till Jönssons fru dröjde det nog inte länge förrän NB lämnade bostaden. Han hade all tid i världen att förbereda sig för revanschen för det misslyckade dådet mot "joggerskan" dagen innan.

Var och hur gärningen skulle ske var för honom klart, vem var nog tämligen ointressant (om än han hade preferenser) och var objektet sedan skulle undangömmas var nog också bestämt på förhand. Kontroll och åter kontroll, vilket krävde att han behövde ägna sig åt en mängd alibibyggande för att få alla sina rörelser med bilen att få en naturlig förklaring.

Hemma i bostaden hade han två som var helt beroende av honom och i stort sett var isolerade från omvärlden. Dels kunde dom inte språk att kommunicera med och dels hade Arne inte velat att dom skulle lämna bostaden. Restriktioner som inte alls gällde NB. Bara de övriga i hushållet.

NB ägde enda fordonet dessutom.

Hans bror AB intygar inte heller att NB var hemma. "Det såg ut som han låg i sängen".

En del förundras över hur NB kunde välja ett så litet, smalt och trångt plåtskåp? Det var en del i "kränkningen" som han njöt av, enligt mig, att med stort brutalt våld knyckla in Objektet däri - ett led i gärningen. Hur han slutligen tänkt sig "slutförvaringen" (permanenta), hade varit en än värre kränkning kan jag föreställa mig.

Detta handlar om en djupt störd person. Vars tankevärld det är svårt att ta till sig.

Vittnesförhör sid 270-271:
-Var det något annat som hände den söndagen?
-Det var vid 15.00 tiden när jag var på väg ner mot Götene för att lämna min flickvän. I en
lång nerförsbacke mot martorpsgård mötte jag en cyklist, jag tyckte det var en av bröderna
men jag kan inte säga vem. Jag sade till Lisa min flickvän "vad fan är Litauerna ute och
cyklar, de åker ju alltid bil" Det var bara en person på cykeln och inget mer.

NB kanske puffade upp täcket och kudden så det skulle se ut som om han låg i sängen. Hämtade en cykel och gav sig av på rekognoscering. Undvek att ta bilen för att inte AB skulle höra motorljud.
Intressant vittnesmål men det verkar inte som om det har haft någon betydelse. Inget som man pratat om med NB i förhören i alla fall.
2015-11-25, 22:50
Bannlyst
Så en gärningsman vill förverkliga sinna ultimata fantasier dem som kommer ändra hans liv.
Men han gör det på en timme??? Det är inte logiskt!
Det är fel gärningsman!
2015-11-25, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det är också jag övertygad om. När IB slog igen ytterdörren för att gå till Jönssons fru dröjde det nog inte länge förrän NB lämnade bostaden. Han hade all tid i världen att förbereda sig för revanschen för det misslyckade dådet mot "joggerskan" dagen innan.

Var och hur gärningen skulle ske var för honom klart, vem var nog tämligen ointressant (om än han hade preferenser) och var objektet sedan skulle undangömmas var nog också bestämt på förhand. Kontroll och åter kontroll, vilket krävde att han behövde ägna sig åt en mängd alibibyggande för att få alla sina rörelser med bilen att få en naturlig förklaring.

Hemma i bostaden hade han två som var helt beroende av honom och i stort sett var isolerade från omvärlden. Dels kunde dom inte språk att kommunicera med och dels hade Arne inte velat att dom skulle lämna bostaden. Restriktioner som inte alls gällde NB. Bara de övriga i hushållet.

NB ägde enda fordonet dessutom.

Hans bror AB intygar inte heller att NB var hemma. "Det såg ut som han låg i sängen".

En del förundras över hur NB kunde välja ett så litet, smalt och trångt plåtskåp? Det var en del i "kränkningen" som han njöt av, enligt mig, att med stort brutalt våld knyckla in Objektet däri - ett led i gärningen. Hur han slutligen tänkt sig "slutförvaringen" (permanenta), hade varit en än värre kränkning kan jag föreställa mig.

Detta handlar om en djupt störd person. Vars tankevärld det är svårt att ta till sig.
Instämmer i det mesta. Beträffande skåpets rymd, så kan förklaringen vara så enkel som att han inte insåg hur besvärligt det skulle bli. Vi har väl inte tillgång till kroppens mått, men sittande vid skrivbordet skulle jag också kunna hamna i uppfattningen att "det går nog". Alla som baxat och pulat med någonting (utom kroppar) har väl gjort den erfarenheten att verkligheten kan spjärna emot på det mest oväntade sätt. Och ibland har man lyckats få in något som visar sig nästan omöjligt att få ut igen. Min erfarenhet av snickare är att de inte tänker abstrakt ("28 cm minus marginal för... gör...") utan kastar en blick och bestämmer sig: "det blir skitbra", "asstarkt" osv. Ofta har de rätt men ibland blir det fel och då rättar de till det.
2015-11-25, 23:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hahahaha - härligt GW, vi är så jävla överens.

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

Exakt #develi, tänkte på din noggranna och logiska analys av FYNDVÄGEN när jag hörde GW igår, så himla samstämmigt

Har själv postat inlägg på samma tema, dock i lite simplare form.

Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Är ingen jävla snitslad bana av LH:s tillhörigheter. Är utkastat, som skräp.
Vissa saker görs alldeles på tok för komplicerat här i tråden,
är som att man vill se något som inte finns.
Göra något avancerat av något som kanske bara är korkat, stressat slarv.
Det är väl självklart att efter att ha varit fullständigt påtänd av adrenalin, upphetsning, kåthet så uppstår nog ett lite irrationellt beteende där han kanske inte hinner tänka riktigt vad som är smartast att göra, när han måste gömma kroppen, få bort spåren och komma tillbaka till verkligheten - snabba sig hem.
Grejerna har han nog bara kastat ut genom bilfönstret, precis som han kastar ut annat skräp - bort, bort, liksom, tänker han. Inte tänkte han då att flera hundra personer skulle komma och genomsöka hela området
.
2015-11-25, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Instämmer i det mesta. Beträffande skåpets rymd, så kan förklaringen vara så enkel som att han inte insåg hur besvärligt det skulle bli. Vi har väl inte tillgång till kroppens mått, men sittande vid skrivbordet skulle jag också kunna hamna i uppfattningen att "det går nog". Alla som baxat och pulat med någonting (utom kroppar) har väl gjort den erfarenheten att verkligheten kan spjärna emot på det mest oväntade sätt. Och ibland har man lyckats få in något som visar sig nästan omöjligt att få ut igen. Min erfarenhet av snickare är att de inte tänker abstrakt ("28 cm minus marginal för... gör...") utan kastar en blick och bestämmer sig: "det blir skitbra", "asstarkt" osv. Ofta har de rätt men ibland blir det fel och då rättar de till det.

Isåfall kunde han väl bara lagt Objektet i soffan och lagt på locket? NB gjorde inte det, han gjorde som han planerat. Oavsett.
2015-11-25, 23:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ZeroTranquility
Så en gärningsman vill förverkliga sinna ultimata fantasier dem som kommer ändra hans liv.
Det är fel gärningsman!

För normala människor ter sig hans beteende ologiskt, irrationellt, galet, vansinnigt, makabert, vidrigt o.s.v.

För en sexualsadist ter sig inte gärningen ologisk på något vis. Du måste förstå att han har sjuka drifter som han inte kan stå emot. Inte tänker han innan "oj, hoppas jag inte åker i finkan för resten av livet bara".
2015-11-25, 23:14
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZeroTranquility
Det är fel gärningsman!
Tvärtom, jag är övertygad om att han inte förverkligade sina ultimata fantasier.
Kanske fanns det en någon slags fantasi om en villig motvillig kvinna från början, en ogripbar fantasi som sakta malde inuti honom.
Men så fort han gick från känsla till handling träffade den brutala verkligheten honom med full kraft och det blev bara skit med alltihopa.
Han var onekligen synnerligen aktiv i brottet men det som hände var inte som han tänkt sig.
2015-11-25, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Och var han inte redan störd så det räckte och blev över - så skulle störning läggas till störning:AB, som vid tillfället var tillsammans med NB, om händelsen:NB börjar bli allt mer nervös. Han kan inte komma åt alla de snören han vid lämplig tidpunkt lättvindigt tänkt plocka åt sig, och han förstår instinktivt att så fort man hittat LH kommer man att vända upp och ned på allt inne i slaktrummet. AB:s handskfynd satte effektivt käppar i hjulet för NB; ladan spärrades av innan han hunnit lägga sista handen vid sin brottsplats. Nu var hans enda chans att via fisket samt ett artigt och belevat uppträdande försöka få dispens att komma in bakom ladan där han i ett obevakat ögonblick kan antas ha planerat att smita in i slaktrummet – men inte heller denna gång gick det som planerat.

AB var den som gillade att fiska, inte alls NB, AB hade gjort det massor av gånger, gjort mackor, plockat mask och fiskat som han brukade.

NBs hastiga upptäckt av maskplockning som en nyupptäckt hobby måste tett sig ytterst udda för AB. Dessutom där han inte brukar plocka/hitta mask. Utan helt andra perifiera ställen. För de måste man vara bilburen. Det var inte AB.
2015-11-25, 23:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Att NB skulle ha känt medlidande med BO eller att han skulle hysa medlidande med hennes familj kan vi allt glömma. Detta rör honom inte ryggen. Precis som du skriver "Vad skulle han annars säga?"

Den enda person han känner medlidande över är över sig själv, och orsaken till detta är därför att han åkte fast. Han gråter och skakar på huvudet ideligen över sina stora "otur". Kanske kan han ev. också känna medlidande över sin mamma hemma i Litauen. Han förstår att hon kommer att få det "tufft".

Du har rätt. Under rättegången visade han ingen reaktion alls när bilder på Lisas döda kropp visades upp, eller när Lisas pappa med gråten i halsen vittnade och nästan ödmjukt bad försvaret om en förklaring till varför NB:s fingrar varit innanför knapparna/gylfen på hans dotters jeans.

Däremot börjar han nästan gråta när suveräne Tore Brandtler kör sitt ganska tuffa, känslosamma förhör, när det blir så uppenbart för NB att det är kört - då tycker han väldigt synd om sig själv som "drabbats" av allt detta, att han satt där som åtalad - han kände nog att snaran började dras åt, runt sin egen hals denna gång...LYCKLIGTVIS.
Senast redigerad av blackmolly123 2015-11-25 kl. 23:53.
2015-11-25, 23:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
För normala människor ter sig hans beteende ologiskt, irrationellt, galet, vansinnigt, makabert, vidrigt o.s.v.

För en sexualsadist ter sig inte gärningen ologisk på något vis. Du måste förstå att han har sjuka drifter som han inte kan stå emot. Inte tänker han innan "oj, hoppas jag inte åker i finkan för resten av livet bara".

En person som har dessa psykiska problem handlar och utför sina handlingar på ett onormalt sätt.
Därför har många personer det svårt att sätta sig in i hans uppträdande och handlande och sedan
inbilla sig själv att han är oskyldig mot alla bevis.
Med alla de fakta som finns så är det en störd och rätt person som nu ska skaka galler i många år.
Men...det är ju ändå ganska lindrigt:
2015-11-25, 23:41
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN

Rätta mig gärna där jag har fel gällande den oskrivna regeln, du kan gå via mediala artiklar

Nja jag anser att NL har kompetens dock inte alltid som jag håller med honom.
Jag är långt ifrån den ende som inte alltid håller med en expert eller en s k
"professor".

Otaligt med sekretessade rättspsykiatriska undersökningar har jag kommit över genom åren och
fler lär det bli.

Bevisligen så har man dömt den här mannen utan din påstådda oskrivna regel. Då blir det inget annat än fel.

Gällande Långström kan man ta del av följande.
Långström var 2008-2013 medlem i expertgruppen för Sexual and Gender Identity Disorders inom ramen för arbetet med den femte versionen av den amerikanska psykiatriska diagnosmanualen Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5)(V).

Jag tror nog att just det här fallet är hans område och det du läser i vissa RPU är säkert från hans expertgrupp och deras arbete.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in