2015-12-07, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Länk till överklagan

http://www.homokozo.se/lh/hr/overklagan.pdf
Advokatens yrkande verkar vara ungefär samma hopkok som i tingsrätten. Varför hon tror att denna strategi ska ha större framgång i hovrätten är svårt att se. En överklagan ska innehålla ett s k bevistema. Jag tycker just tema är det sista man kommer att tänka på vid läsningen. Det verkar som om hon försöker samla poäng – en för varje påkommen, välgrundad eller ej (oftast), anledning till anmärkning (varibland hon stoppat in en hel del rent lögnaktiga eller uppenbart orimliga anmärkningar). I denna iver ”stampar” hon ”på ett antal redan döda flugor”, dvs sådant som inte haft avgörande betydelse för domslutet. Exempel: att maskletandet vid Martorp väckte misstanke hos Missing People ledde till en insats som fick stor betydelse för spaningen – att bevisa att reaktionen från Missing People var obefogad eller överdriven påverkar ju inte bevisprövningen. Om hon vill gneta med småsaker så kan hon försöka klandra polisen för att ha lyssnat för mycket på Missing People. Möjligen är utpekandet av brodern mera direkt än i tingsrätten, genom att hon refererar till den åtalades ”funderingar”. Alltså: repris på en taskig uppsättning av ett smaklöst spektakel.
2015-12-07, 17:11
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av depla
Jo det finns alltid konstiga men oftas är de konstiga och fungerar dåligt även i andra situationer med människor.

NB är fullt frisk. Det är en avsevärd skillnad varför det måste ställas mycket höga krav på bevisning. Han saknar dessutom motiv.

Nog vill väl även du att det ska vara svårt att döma någon för mord som faktiskt nekar.

Hans spermafläckar bryr mig inte och balsnöre kan han ha rört vid i ett tidigare skede.
Jag tror också att NB är fullt frisk. Ida-mördaren är också frisk i lagens mening, men begick ett besinningslöst våldsdåd mot en okänd människa utan planering. Det är alltså inget krav.

Det är svårt att döma den som nekar. Menn lite lättare om denne lämnar 10 (!) DNA-spår på offret samt sin frus DNA på offrets trosor för säkerhets skull.

Citat:
Jag tror faktiskt inte någon som skulle hänga nån skulle använda balsnöre... Men å andra sidan har aldrig studerat strypning/hängning. Vad brukar användas? Allt och inget?

Strypning ok

Hängning nää.
Wow. Nä, du tror inte det så då var det inte så. Fast nu råkar det vara så att LH ströps och /eller hängdes just med ett balsnöre. Inget annat. Det råkar också vara så att bitar av sådant snöre hittats nedanför röret där hon hängdes och i rummet bredvid, och dessa bitar har hennes DNA och ett hårstrå samt NBs DNA.
Men du tror inte det.

Citat:
Lite långsökt att han skulle studerat cafetjejetns genom ett fönster. Vadå? Med kikare?

Varför inte en helt vanlig porrtidning eller sätta på grannens fru i ladan?
Men vad i h-e. Är du ett troll eller bara oförmögen att öppna en zip-fil med FUP i?
Titta på bilderna i FUP så ser du att hörnrummet ligger direkt över vägen från kafét. Poängen är ju precis att han inte använde en porrtidning på dass utan onanerade och ejakulerade i just detta hörnrum med insyn från två håll, men också med utsikt över kafét. Kan du ge ett enda skäl till varför han onanerade just där som inte har med utsikten att göra?
Senast redigerad av farbror_barbro 2015-12-07 kl. 17:16.
2015-12-07, 17:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Men du svamlar ju bara.
Läs dagens tidning om sköne Kristoffer som fick en "impuls" och ströp Ida, funderade en stund och sedan förgrep sig på henne varpå han körde en pinne i halse på henne och gick därifrån.
(http://www.expressen.se/nyheter/kris...jde-en-impuls/)

Sedan har du ju noll aning om huruvida NB hade planerat mordet, eller i så fall hur länge.
Jag och flera med mig är övertygade om att han hade fantiserat om och planerat iför mordet en längre tid. Spermafläckarna i hörnrummet med utsikt över flickorna på cafét och balsnöret i slaktutrymmet är då en del av en plan, liksom den byggplast han förmodligen använde i bilen.

Att LH, som bara hade arbetat där en vecka, blev hans offer var rimligen en slump. Men mordplatsen och tillvägagångsättet var det säkerligen inte.

Dessa två fall har egentligen mycket genensamt.

Flickorna är jämngamla

Mordet sker vid nästan samma tidpunkt på dan.

Både är vansinnes dåd.

Ändå hade jag inte svårt att acceptera det som ledde till att idas gärningsman greps.

Det hade jag direkt i Lisas fall.
För det kändes fel. Inte rätt gärningsman. Det var så jag började intressera mig för fallet.

Blev enormt besviken på leif och övriga jurister och är det än.

För mig är rättsäkerhet viktigt. Blir man nonchalant går det som i Quick. Vad som helst slinker igenom.

I lisafallet ligger gärningsman i underläge redan från början pga av att han är utländsk.

Mordet känns ovanligt tillkrånglat och hon hittas inte på flera dagar.

Jag måste verkligen vara överbevisad att innan jag accepterar NB som gärningsman. Det blir jag inte av dna, jag blir av att utesluta andra alternativ som möjliga.
2015-12-07, 17:22
Medlem
Citat:
Jag tror faktiskt inte någon som skulle hänga nån skulle använda balsnöre... Men å andra sidan har aldrig studerat strypning/hängning. Vad brukar användas? Allt och inget?

Strypning ok

Hängning nää.

Snörena skulle skära in i handen på en. Även om man bar handskar.
Du måste ha haft oturen att missa ett flertal detaljerade diskussioner om mekaniken i upphängningen. Ingen fara för GM:s händer, jag försäkrar ! Man lyfter kroppen och säkrar "repbromsen" på slangen med tummen och pekfingret om man vill.
2015-12-07, 17:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag tror också att NB är fullt frisk. Ida-mördaren är också frisk i lagens mening, men begick ett besinningslöst våldsdåd mot en okänd människa utan planering. Det är alltså inget krav.

Det är svårt att döma den som nekar. Menn lite lättare om denne lämnar 10 (!) DNA-spår på offret samt sin frus DNA på offrets trosor för säkerhets skull.

Wow. Nä, du tror inte det så då var det inte så. Fast nu råkar det vara så att LH ströps och /eller hängdes just med ett balsnöre. Inget annat. Det råkar också vara så att bitar av sådant snöre hittats nedanför röret där hon hängdes och i rummet bredvid, och dessa bitar har hennes DNA och ett hårstrå samt NBs DNA.
Men du tror inte det.

Men vad i h-e. Är du ett troll eller bara oförmögen att öppna en zip-fil med FUP i?
Titta på bilderna i FUP så ser du att hörnrummet ligger direkt över vägen från kafét. Poängen är ju precis att han inte använde en porrtidning på dass utan onanerade och ejakulerade i just detta hörnrum med insyn från två håll, men också med utsikt över kafét. Kan du ge ett enda skäl till varför han onanerade just där som inte har med utsikten att göra?

Absolut. Han ville ha uppsikt över sin chef så inte den klampade in mitt under akt... Typ.
2015-12-07, 17:24
Medlem
Citat:
Lite långsökt att han skulle studerat cafetjejetns genom ett fönster. Vadå? Med kikare?

Varför inte en helt vanlig porrtidning eller sätta på grannens fru i ladan?
40 m.

Inte hans grej.
2015-12-07, 17:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Du måste ha haft oturen att missa ett flertal detaljerade diskussioner om mekaniken i upphängningen. Ingen fara för GM:s händer, jag försäkrar ! Man lyfter kroppen och säkrar "repbromsen" på slangen med tummen och pekfingret om man vill.

Jo fast det förtar väl lite av tjusning då...också. Då kan ju lika gärna döda sitt offer med kniv.
2015-12-07, 17:28
Medlem
Citat:

även som personen som hängs skulle viffta o hoppa tills den dör?
2015-12-07, 17:33
Bannlyst
Citat:
40 m.

Inte hans grej.

Man skjuter rådjur på max 35 m tror jag för hagelbössa. Jag har mätt upp det. Det är inte nära. Vad inbillar man sig att han ser på det avståndet?
2015-12-07, 17:33
Medlem
Skurtrasans avatar
Lek med tanken att det som NB säger är sant.
Han har aldrig träffat Lisa, han har aldrig ens sett Lisa och han är oskyldig.
Lek med tanken, att det han säger om att han inte vet hur hans och hans frus DNA kunnat hamna på Lisa?
Vem kan då vara gärningsman?
2015-12-07, 17:34
Medlem
Citat:
Dessa två fall har egentligen mycket genensamt.

Flickorna är jämngamla

Mordet sker vid nästan samma tidpunkt på dan.

Både är vansinnes dåd.

Ändå hade jag inte svårt att acceptera det som ledde till att idas gärningsman greps.

Det hade jag direkt i Lisas fall.
För det kändes fel. Inte rätt gärningsman. Det var så jag började intressera mig för fallet.

Blev enormt besviken på leif och övriga jurister och är det än.

För mig är rättsäkerhet viktigt. Blir man nonchalant går det som i Quick. Vad som helst slinker igenom.

I lisafallet ligger gärningsman i underläge redan från början pga av att han är utländsk.

Mordet känns ovanligt tillkrånglat och hon hittas inte på flera dagar.

Jag måste verkligen vara överbevisad att innan jag accepterar NB som gärningsman. Det blir jag inte av dna, jag blir av att utesluta andra alternativ som möjliga.
Men om vi går på din linje och underkänner utredningen som förhastat målinriktad, så får man väl erkänna att polisen haft en väldig tur, som kunnat styrka sin magkänsla med mängder av bevis ? Allt fel men resultatet gott s a s. Inte ens försvarsadvokaten med tillgång till utredningsapparaten har kunnat lägga fram en alternativteori, så vad skulle rimligen ha kunnat missas ? Hon insinuerar brodern som gärningsman, men denne var ju under utredning för mordmisstanke lika tidigt som den nu åtalade, men polisen har inte kunnat styrka bevisning mot denne, tvärtom släppt honom.
2015-12-07, 17:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xurique
även som personen som hängs skulle viffta o hoppa tills den dör?

Ja det känner han ju inte.
Jag tror utstuderade mördare vill andas vånda. Ha det riktigt nära.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in