2015-12-16, 18:57
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Fast då reser sig frågan, varför just »vitan«. Den syns nog bäst av ögats delar även på lite längre håll.
Nej, det tycker jag inte. Ögonvitan syns väldigt dåligt på avstånd i synnerhet om man inte har ögonen fullt öppna eller inte möter blicken. Symboliken i uttrycket (för mig i alla fall) är att man står öga mot öga med döden och att döden stirrar tillbaka. Sen kan ju "döden" bytas ut mot annat mindre dramatiskt om man vill.

En annan faktor är att "vitan" är den enda detalj i ögat som har ett folkligt namn. "Pupill", "iris", "hornhinna" etc låter alldeles för medicinska/kliniska för att passa i denna typ av uttryck.
Citera
2015-12-16, 18:59
Bannlyst
Tappad bakom en vagn. Varför ska man vara dum för att man har blivit tappad?!
Citera
2015-12-16, 19:08
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZenoElia
Att se döden i vitögat påminner mig om Bunker Hill.
Exakt. När man kommit så nära att man kan skönja någon annans ögonvita så innebär det att man är så nära (öga mot öga) att den andre också kan se en. Det gäller då att skjuta (först).
Citera
2015-12-16, 19:17
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnUngKvinna
Tappad bakom en vagn. Varför ska man vara dum för att man har blivit tappad?!

Förklaringen kan vara enkel...blir man tappad så finns risken att man slår i huvudet vilket kan skapa irreparabla skador.
Citera
2015-12-16, 19:32
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Nej, det tycker jag inte. Ögonvitan syns väldigt dåligt på avstånd i synnerhet om man inte har ögonen fullt öppna eller inte möter blicken. Symboliken i uttrycket (för mig i alla fall) är att man står öga mot öga med döden och att döden stirrar tillbaka. Sen kan ju "döden" bytas ut mot annat mindre dramatiskt om man vill.

En annan faktor är att "vitan" är den enda detalj i ögat som har ett folkligt namn. "Pupill", "iris", "hornhinna" etc låter alldeles för medicinska/kliniska för att passa i denna typ av uttryck.

Fast då hade man ju kunnat nöja sig med att »se döden i ögat«. Låter verkligen »pupill« medicinskt? Sedan kan man ju alltid fundera över varför det är i »vitögat«, inte »ögonvitan«.
Citera
2015-12-16, 19:42
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Fast då hade man ju kunnat nöja sig med att »se döden i ögat«.
Tja ... "Öga" i bemärkelsen "skuggad del av ansiktet" (ögonhåla) kan man ju se på hundra meters håll. Själva ögonvitan ser man däremot bara när man är ganska nära och den andre (helst) möter blicken. Det är ju (återigen) en ganska logisk förstärkning, tycker jag.

Citat:
Låter verkligen »pupill« medicinskt?
Ja, absolut. Det låter ju till och med "latinskt".

Citat:
Sedan kan man ju alltid fundera över varför det är i »vitögat«, inte »ögonvitan«.
Tja, varianter? "Ögonvitan" hade ju inneburit att man stirrade på just ögonvitan. "Vitögat" är ett öga där ögonvitan syns.
Citera
2015-12-16, 19:45
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Tja ... "Öga" i bemärkelsen "skuggad del av ansiktet" (ögonhåla) kan man ju se på hundra meters håll. Själva ögonvitan ser man däremot bara när man är ganska nära och den andre (helst) möter blicken. Det är ju (återigen) en ganska logisk förstärkning, tycker jag.

Ja, absolut. Det låter ju till och med "latinskt".

Tja, varianter? "Ögonvitan" hade ju inneburit att man stirrade på just ögonvitan. "Vitögat" är ett öga där ögonvitan syns.

Ok, du känner att det är den logiska förklaringen?
Citera
2015-12-16, 19:47
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ok, du känner att det är den logiska förklaringen?
Ja? Om jag skämtat hade jag nog varit roligare.
Citera
2015-12-16, 19:54
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ja? Om jag skämtat hade jag nog varit roligare.

Nu var du ganska rolig. Du menar således att antingen har man rätt eller så skämtar man. Nåväl skämt åsido, var hittade du källan som bekräftar det du inte skämtade om.
Citera
2015-12-16, 20:06
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
var hittade du källan som bekräftar det du inte skämtade om.
Jag har ingen annan källa än mig själv då det handlar om min tolkning. Jag trodde det framgick av att jag inledde med "Jag tolkar".

Citat:
Jag tolkar det som att ...

Var är din egen källa?
Citera
2015-12-16, 20:15
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Var är din egen källa?

Bergets källa är himlens öga. Allvarligt skämtat så skrev jag inledningsvis: alluderar förmodligen på. Det är väl tämligen uppenbart att det var en teori.
Citera
2015-12-16, 20:43
Medlem
intesants avatar
Inte full enighet om vitögat men kanske är det mest närheten man syftar på, den engelska bunkertexten pekade åt det hållet också.

Man hade kunnat tänka sig "se döden i regnbågshinnan" istället för iris men dödens ögon är säkert svarta och inte så regnbågiga alls...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in