Citat:
Ursprungligen postat av
Sir.
Har jag sagt att INGA konspirationsteorier baseras på seriösa granskningar? Det jag har sagt är att det
så gott som alltid (alltså NÄSTAN alltid) är rena fantasier. Konspirationer existerar och har existerat, ja! Men
nästan samtliga teorier som florerar, är som jag ser det totalt substanslösa fantasier.
Och mitt svar är att de inte ska behöva tvingas bli jämförda med galenskaper. Som sagt, en seriös granskning - av vad det nu än må vara - är inte något som i alla fall jag (och inte särskilt många andra heller, tror och hoppas jag) sätter i samma fack.
Beror på vilka av exemplen vi jämför med. Snackar vi om de vanliga WTC-konspirationerna (jag vet ju inte exakt vad just du har för teorier kring detta), så kan det definitivt sättas i samma fack som gang stalking, dvs teorier som saknar belägg.
Därför att nästan samtliga teorier är löjliga, substanslösa, flummiga fantasier. Men jag sätter som sagt inte seriösa granskningar och teorier som baseras på riktiga belägg och argument, i samma fack.
För det första utgår jag inte från att allt som är officiella förklaringar, per definition måste vara sant.
Jag utgår i första hand utifrån de belägg som existerar (även om jag såklart inte sitter och granskar alla belägg för allting som jag håller för sant. Men om man exempelvis diskuterar en teori på ett diskussionsforum, så är det beläggen som är det viktiga, inte vem/vilka det är som förklarat något)
För det andra så sätter du upp en dikotomi här mellan "officiellt bekräftade förklaringar" och "seriöst grävande i kontroversiella frågor", som om en officiell förklaring inte kan byggas på seriös granskning..
Då klargör jag det här en gång för alla: mina eventuella fördomar om konspirationsteorier och konspirationsteoretiker, är något som jag är villig att bortse ifrån helt när en sakfråga diskuteras. Jag är då endast intresserad av belägg och argument, oavsett vad jag har för åsikter om personen jag diskuterar med.
Men det är fortfarande inte konstigt att man har dessa åsikter om konspirationsteorier och konspirationsteoretiker i allmänhet, då de teorier som dyker upp, som sagt
nästan alltid är rena fantasier.
Nej. Jag godkänner inte maktmissbruk. Jag hånar inte heller allt som kallas konspirationsteorier. Det är mer korrekt att säga att jag hånar den absoluta merparten av de konspirationsteorier som
florerar idag. En konspirationsteori är naturligtvis inte felaktig bara för att det är en konspirationsteori. Beläggen är det viktiga, som sagt.
Debattregler? Jag påpekar dina ohederliga argumentationsfel.
Allvarligt talat, används det här tramset fortfarande..
https://sv.wikipedia.org/wiki/Nazistargumentet
Och om man inte lyckas med att sortera bort argumentationsfel ur sin egen argumentation och därför presenterar den, så är det fullt rimligt att motdebattören påpekar detta.
Har den man debatterar med kunskap om grundläggande logik, så går kritiken förhoppningsvis fram.
Annars får man väl hoppas att hen skaffar sig sådan kunskap inför framtida diskussioner.
Detta var en mycket dålig liknelse. Det är ingen som påstår att det är olagligt att presentera en falsk dikotomi.
Detta beror på vilket typ av påstående det är som framförs. Därav lade jag till "extraordinära" inom parentes när jag påstod detta.
"Nästan samtliga teorier" X2
"Nästan alltid är rena fantasier"
"Den absoluta merparten"
"Extraordinära"
Detta är alltså din utgångspunkt, din referensram, när det gäller "konspirationsteoriers" duglighet, verklighetsanknytning, etc - att de är trams.
Genomgående och urskillningslöst.
Med bara de där "speciella" undantagen som bekräftar regeln."
Det tråden handlar om är vad CIA ville uppnå med att etablera detta begreppet - "konspirationsteorier" - och här ser du.
Dvs genom att klistra allt möjligt Trams till begreppet "konspirationsteorier" så börjar man förknippa alla "teorier" som blir kallade "konspirationsteorier" som trams.
Guilt by association - som du med dina "debattregler" hade kallat det ...
Så fort du, och alla vi andra, numera bara hör ordet "konspirationsteori" som tex inledande förklaring till någon slags granskning, så börjar vi omedelbart tänka på det tramsiga.
Och därför slutar vi bry oss.
Vi låter denna titel förklara allt för oss - istället för att ta till oss informationen förutsättningslöst.
Vare sig Du - eller jag - har särskilt lätt för att komma förbi det där berömda "första intrycket". Så är det för oss Alla.
Och det är därför det är en så effektiv metod att kalla något "konspirationsteorier."
Det är samma mekanismer som de idag så populära "rasism-anklagelserna".
---
Men du har tyärr hållit dig kvar vid detta "serveringsstadium".
Du låter andra bestämma åt dig vilken information som ska vara av värde och vilken som inte är det.
Som du själv skriver så bryr du dig inte ens om att själv granska informationen, själv försöka komma fram till en slutsats - du nöjer dig med att låta etiketten styra.
Det är därför du säger att "de flesta konspirationer är oseriösa" osv.
Men Hur Vet Du Det?
Vet du ens ifall de "konspirationsteorier" du attackerat har några seriösa, hållbara komponenter?
Eller har du bara tittat på de "recensioner" någon uttalad kritiker (skeptiker) valt att plocka ut och redovisa? Dvs en kritiker som medvetet valt att bara redovisa det allra tramsigaste och dummaste den kan komma på.
Du tittar bara på de konstigaste teorierna som finns om olika händelser. Och du låter dessa konstiga teorier få representera Alla teorier som finns om händelsen ifråga.
Så när du säger att "de flesta konspirationsteorier är galna och oseriösa" så visar det bara vilka teorier DU läser. Och att DU inte alls är intresserade om de olika saker, händelser, fenomen etc som de Handlar om.
Du skrattar tex så fort någon pratar om "False Flag-operationer", elelr hur.
Du tycker det är helt vrickat och helt verklighetsfrämmande, eller hur?
Men vet du tex att även USA hade långtgående planer på att börja utföra just "False Flag-operationer" i form av "statsterrorism" riktat mot egna medborgare, på amerikansk mark? Men att Kennedy-administrationen stoppade det (och de blev båda mördade ...). Hur vet Du att dessa planer aldrig fick fortsatt förtroende under senare administrationer? (Operation Northrop)
Dvs det Finns alltså Verklighetsanknytning - och så länge det finns är det fullt legitima teorier.
Har du hört talas om Operation Gladius som pågick i tiotals år i Europa? Också det "False Flag-operationer" i form av statsterrorism mot egna befolkningen.
Jag kan fortsätta ... och Fortsätta ...
Men du väljer av någon anledning att blunda för detta, trots att det faktiskt Hänt, i Verkligheten.
Istället väljer Du att bara fokusera på rent Trams, som inte har Någon form av verklighetsanknytning.
Visst, jag förstår dig om du har svårt att tänka dig att "våra ledare" medvetet planerat och utfört illdåd mot egna folket. Jag har också svårt för att ta till mig något sådant.
Men det hindrar mig inte från att trots det Veta Att det hänt. Och att det hänt Ofta t.o.m.
Det man alltså istället borde fråga sig är väl varför "de" av någon anledning ska ha slutat upp med det - just nu. Dvs vad är så speciellt med "just nu" egentligen?
Mer än att vi "inte vill att det ska kunna vara så."
--
Det jag har svårt för, det är när folk så snabbt börjar hitta på "övergripande förklaringar."
Och det gäller för både "konspirationsteoretiker" och "skeptiker."
Dvs i stil med helt obekräftade Gissningar om att tex "Bush och hans onda gäng planerade 911" och sånt.
Men det finns inga bevis överhuvudtaget om det.
Det är bara ett slags behov av att hitta "enkla lösningar."
Risken finns att man drar ner hela teorin i löjet när man försöker klistra på en sådan övergripande förklaring.
Man borde hålla sig till de rena Sakfrågorna.
Ta var sak i sänder, och hålla sig till det.
Varje större händelse är ju allt för komplex i sig - även utan några "konspirationer".
Och en "besynnerlig" del i en stor sak leder inte automatiskt till ett stort nätverk.
Dvs bara för att tex United 93 blev officiellt förklarad med en gigantiskt Lögn, så Måste det inte innebära att "bush och hans onda hejdukar planerat Allt som hände 911".