2015-12-25, 12:28
Medlem
Golonkas avatar
Sjlvaste Rapport gr ut i sin primetime-upplaga 19:30 p Julafton med ett lngre inslag hemma hos en familj i Gteborg som ppnat sina drrar i anda av julens sanna budskap. Inslaget finns p SVT Play ngra veckor till, s skynda att titta! http://www.svtplay.se/video/5193016/...rt-24-12-19-30

Inslaget fljer p en redovisning i frndrad attityd hos svenska folket, dr opinionen nu svngt mot ett mer kritiskt frhllningsstt till den invllande ktt-tsunamin. Frst lite dliga nyheter om kad rasism allts, och sedan en solskenshistoria om humanitet och medmnsklighet. Familjen qvist har ppnat drrarna och bjudit hem en familj som nu sitter i soffan och skruvar obekvmt p sig infr uppmrksamheten de helt pltsligt str mitt uppe i med rullande kameror, mikrofoner och ptrngande frgor frn hustets fru som undrar om man r glada och tacksamma. Naturligtvis har familjen gjort avkall och anpassat sig till att exkludera julens viktigaste bas-livsmedel sedan fornnordisk tid -grisen- och instllet griljerat en bit kokt kalkon till julbordet. Det r minsann integration p allvar vi snackar om! Eftersom pappa Johan sannolikt r nykter alkoholist -att dma av hans facebookprofil- s riskerar afghanerna inte att provoceras av vare sig supar eller jul-mumma, utan det r en helt igenom drogfri julafton utan flskktt som bjuds!

Min frga r, hur i helvete kunde detta bli ett inslag i Rapport/Riks? Hur fick Gteborgsredaktionen reda p att eventet hemma hos qvist ens gde rum? Hur valdes afghanfamiljen ut? Varfr r det inte en hennaskggig gubbe med turban och en krring i burkha vi ser sitta och mysa framfr Kalle Anka, utan en frhllandevis "normal" familj som sitter dr lite bevrade av uppmrksamheten? r det mamma sa eller pappa Johan som knner ngon p Vst-redaktionen? Och varfr r detta en riks-angelgenhet och inte bara ett inslag i lokalnyheterna? Diskutera med bnkgrannen och terkom!
Citera
2015-12-25, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Sjlvaste Rapport gr ut i sin primetime-upplaga 19:30 p Julafton med ett lngre inslag hemma hos en familj i Gteborg som ppnat sina drrar i anda av julens sanna budskap. Inslaget finns p SVT Play ngra veckor till, s skynda att titta! http://www.svtplay.se/video/5193016/...rt-24-12-19-30

Inslaget fljer p en redovisning i frndrad attityd hos svenska folket, dr opinionen nu svngt mot ett mer kritiskt frhllningsstt till den invllande ktt-tsunamin. Frst lite dliga nyheter om kad rasism allts, och sedan en solskenshistoria om humanitet och medmnsklighet. Familjen qvist har ppnat drrarna och bjudit hem en familj som nu sitter i soffan och skruvar obekvmt p sig infr uppmrksamheten de helt pltsligt str mitt uppe i med rullande kameror, mikrofoner och ptrngande frgor frn hustets fru som undrar om man r glada och tacksamma. Naturligtvis har familjen gjort avkall och anpassat sig till att exkludera julens viktigaste bas-livsmedel sedan fornnordisk tid -grisen- och instllet griljerat en bit kokt kalkon till julbordet. Det r minsann integration p allvar vi snackar om! Eftersom pappa Johan sannolikt r nykter alkoholist -att dma av hans facebookprofil- s riskerar afghanerna inte att provoceras av vare sig supar eller jul-mumma, utan det r en helt igenom drogfri julafton utan flskktt som bjuds!

Min frga r, hur i helvete kunde detta bli ett inslag i Rapport/Riks? Hur fick Gteborgsredaktionen reda p att eventet hemma hos qvist ens gde rum? Hur valdes afghanfamiljen ut? Varfr r det inte en hennaskggig gubbe med turban och en krring i burkha vi ser sitta och mysa framfr Kalle Anka, utan en frhllandevis "normal" familj som sitter dr lite bevrade av uppmrksamheten? r det mamma sa eller pappa Johan som knner ngon p Vst-redaktionen? Och varfr r detta en riks-angelgenhet och inte bara ett inslag i lokalnyheterna? Diskutera med bnkgrannen och terkom!
En gissning, familjen r lika representativ fr svenska familjer som Ivana Trump r fr amerikanska hemmafruar. S vad man tro? Journalist p lokal blaska? Lokal representant fr MP alt V? Direkta ekonomiska kopplingar ssom asylbostadsuthyrarproffs/goda mn/anstllda p valfri invandrarorganisation?
Citera
2015-12-25, 13:21
Medlem
pungspark63s avatar
En snabb vnda p google visar att han r konsult i "vrdegrundsindustrin", han tjnar tydligen ganska bra p att hlla fredrag och lra ut hur man skall f alla att tnka "rtt"...
Ta en titt p hans spel fr smbarn...
Rkningen betalas av skattebetalarna.
http://www.pratapariktigt.se/

Fr vrigt verkar han vara en jvla gnllspik...
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1....l-knaoperation

Citat:
Johan qvist r uppgiven nr han kontaktar GP. Han har ringt och ringt och ringt fr att bertta fr operationskoordinatorn p Ortopeden Mlndal att han inte lngre behver en plats i operationskn.- Jag verdriver inte om jag sger att jag ringt tjugo gnger sedan i augusti.Varje gng har det tutat upptaget.

Fr mig var eller r det aldrig problem att komma fram till operationskoordinatorn trots att dom var och r verbelastade...och vrre lr det bli om gnllspiken fr som han vill och halva vrlden skall flytta hit.
Citera
2015-12-25, 14:22
Medlem
Onanizts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
En snabb vnda p google visar att han r konsult i "vrdegrundsindustrin", han tjnar tydligen ganska bra p att hlla fredrag och lra ut hur man skall f alla att tnka "rtt"...
Ta en titt p hans spel fr smbarn...
Rkningen betalas av skattebetalarna.
http://www.pratapariktigt.se/

Fr vrigt verkar han vara en jvla gnllspik...
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1....l-knaoperation

Fr mig var eller r det aldrig problem att komma fram till operationskoordinatorn trots att dom var och r verbelastade...och vrre lr det bli om gnllspiken fr som han vill och halva vrlden skall flytta hit.
En parasit i vanlig ordning allts. Case closed.

Bra jobbat.
Citera
2015-12-25, 14:35
Medlem
Separatistens avatar
Tror mer p inblandning av frun men fick inte med hennes namn. Googla dr och ni hittar tror jag.
Citera
2015-12-25, 16:36
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Separatisten
Tror mer p inblandning av frun men fick inte med hennes namn. Googla dr och ni hittar tror jag.

Hon heter sa qvist.
Citera
2015-12-25, 16:51
Medlem
Floragatans avatar
Familjen qvist beter sig mycket ovanligt nr dom bjuder in en flyktingfamilj till sitt julfirande. Den naturliga uppfljningen p nyheten om svenskars minskade vilja att ta emot flyktingar nationellt vore att ppeka just hur ovanliga qvistarna r.
Citera
2015-12-25, 16:58
Medlem
Golonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Hon heter sa qvist.
Enligt Hitta.se bor familjen lyckligt avskrmat frn vpnade gnguppgrelser, droghandel, trafficking och annat spnnande. Det r en hyfsat "rik" stadsdel med en pizzeria som enda frgklick. Vet fr lite om Gteborg fr att kunna sga ngot om inslag av EU-migranter och skggbarnboende, men det r nog mest pittoreskt och p en icke allt fr ptrngande niv.

Jag r allvarligt nyfiken p hur man hamnar i rikstckande nyhetssndning p primetime mitt p julafton i kraft av att bjuda hem ngon vilsekommen flyktingfamilj p det hr sttet... Man mste ju ha knningar p redaktions/producentniv fr att f till en shr pass stor exponering. Ett sdant hr inslag krver ju viss frberedelse och den som jobbar p julafton har ju minst lnen + 200% eftersom det r julhelg, s det kan ju inte lallas omkring hur mycket som helst av fotografer, ljudkille och journalist! Familjen man bjudit hem mste ju ha valts ut p ngot stt ocks och r det familjens preferenser eller redaktionens nskeml som styr? Eftersom hela familjer med minderriga barn r en ytterst liten minoritet av alla afghaner som tagit sig hit, s mste det ju ligga en del frberedelse ocks dr. Har man kt ut til asylboendet och valt ut bland de ledsna och utsatta, precis som man vljer en slagen hund eller bortsprungen katt p ett hem fr tillvaratagna djur, eller har Migrationsverket varit behjlpliga i att rekommendera en lagom behjrtansvrd familj?

Har mamma eller pappa qvist tagit beslut om den hr manifestationen och frberett en flskfri jul i god tid och sedan ringt SVT-Vst eller knner man ngon som tipsat om detta fina?

S mnga frgor....
Citera
2015-12-25, 17:40
Medlem
Citat:

S mnga frgor....
Och s meningslsa frgor....
Citera
2015-12-25, 17:42
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Enligt Hitta.se bor familjen lyckligt avskrmat frn vpnade gnguppgrelser, droghandel, trafficking och annat spnnande. Det r en hyfsat "rik" stadsdel med en pizzeria som enda frgklick. Vet fr lite om Gteborg fr att kunna sga ngot om inslag av EU-migranter och skggbarnboende, men det r nog mest pittoreskt och p en icke allt fr ptrngande niv.

Jag r allvarligt nyfiken p hur man hamnar i rikstckande nyhetssndning p primetime mitt p julafton i kraft av att bjuda hem ngon vilsekommen flyktingfamilj p det hr sttet... Man mste ju ha knningar p redaktions/producentniv fr att f till en shr pass stor exponering. Ett sdant hr inslag krver ju viss frberedelse och den som jobbar p julafton har ju minst lnen + 200% eftersom det r julhelg, s det kan ju inte lallas omkring hur mycket som helst av fotografer, ljudkille och journalist! Familjen man bjudit hem mste ju ha valts ut p ngot stt ocks och r det familjens preferenser eller redaktionens nskeml som styr? Eftersom hela familjer med minderriga barn r en ytterst liten minoritet av alla afghaner som tagit sig hit, s mste det ju ligga en del frberedelse ocks dr. Har man kt ut til asylboendet och valt ut bland de ledsna och utsatta, precis som man vljer en slagen hund eller bortsprungen katt p ett hem fr tillvaratagna djur, eller har Migrationsverket varit behjlpliga i att rekommendera en lagom behjrtansvrd familj?

Har mamma eller pappa qvist tagit beslut om den hr manifestationen och frberett en flskfri jul i god tid och sedan ringt SVT-Vst eller knner man ngon som tipsat om detta fina?

S mnga frgor....

"Ny kalldusch fr regeringen Lfven och Fridolin tappar" publicerade DN den 20 dec baserat p DN/Ipsos vljarbarometer.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/ny-...idolin-tappar/

Man fr vl frmoda, att de ovlkomna siffrorna p vljarnas instllning till den vrldsunika invandringspolitken var tillgngliga samtidigt... men att DN skt p den publiceringen till julafton, d lsekretsen kan frmodas ha annat fr dig.

Vidare frmodar jag, att SVT ocks fick tillgng till de ovlkomna siffrorna ca 20 dec ... s SVT hade ca fem dagar p sig att arrangera det folkuppfostrande inslaget med familjen qvist.
Citera
2015-12-25, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sguelaiche
Och s meningslsa frgor....
Klla p det?
Citera
2015-12-25, 17:57
Medlem
tlcswes avatar
Citat:

ven jag funderade ver detta reportage. Jag kan tnka mig att det gick till som s att familjen ringde SVT. De sa rtt ut att de bjudit ver en afghansk flyktingfamilj. SVT stllde inga motfrgor, d bde parterna i samtalet ingick en tyst verenskommelse dr de bda frstod direkt vad det handlade om.

SVT frstod snabbt att vi kan prngla ut propaganda p den bsta propaganda-dagen som finns. Medan familjen skulle framstllas som ett praktexempel p godhet p sjlvaste julafton. Win-win. Nr kamerorna sedan stngdes av, ville nog mamman, f ut familjen ur sin boning s fort som mjligt.

Om man verkligen vill veta hur det gick till, kan det nog inte vara s svrt att f fram deras nummer. Och frga dem, lugnt och sansat, hur detta vckelsemte gick till.

Titta bara p aftonbladet, nr de har liverapportering ver hur mnga 'de gula btarna har rddat'. (Allts deras egna btar) Idag tror jag de rapporterade om att de rddat 693st totalt. Och det r s hr man mter godhet idag. De som p pappret kan sga hur mnga de hjlpt, r de godaste mnniskorna. Aftonbladet har hjlpt 693st och tar dr med tten. Denna familjen ligger nog p botten p denna lista och har mycket kvar att lra.
Senast redigerad av tlcswe 2015-12-25 kl. 18:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in