Citat:
Ursprungligen postat av
Tamborino
Intressant , jag är också tveksam till kopplingsstationen som tänkt brottsplats pga det finns troligtvis ingen ström där och inga fönster .
Alltså kolsvart om dörren stängs vilket jag tror han velat göra .
Blomberg 10 är mycket möjlig som tänkt mordplats eller varför inte en kort resa till mjölkrummet !
Jag tror heller inte att han känner igen joggingtjejen pga ev ändrad frisyr , keps , solglasögon m m .
Han ser en vacker tjej , och då vaknar rovdjuret .
Det är nog "tjej" rent generellt, men mycket möjligt de har passande ideal ihop med lättövermannade (späda, smala).
Han ser Adriana på lördagen, några timmar innan, så han kan dock ha känt igen henne då hon startar joggingturen eller på annan plats då han är ute med bilen överallt på lördag kväll (hem, till ladan, till LÅ, till Martorp, hem, till Källby)
Hade varit intressant om han pressats mer om lördagens kvällsaktiviteter ihop med söndag morgon
för han verkar ljuga friskt kring dessa händelser med tanke på vittnen samt vad andra förhörda säger. Samt att det hade varit intressant om det fördjupats mer i uppgifterna med vittnen inkl IB. I de tidiga förhören berättar IB mer äkta, med överensstämmande detaljer som brodern sagt. Hon säger även att hon är ytterst tveksam till om AB nånsin skulle ljuga (hon beskriver honom som en lugn, ärlig och ordentlig person)
På lördag (efter han varit till LÅ med cirkelsågen) påstår han att LÅ bjudit honom på alkohol då IB frågar om han druckit. Märkligt påstående med tanke på bilkörning till Källby, men främst pga att LÅ dementerar detta i förhör: Han har aldrig bjudit honom på sprit.
Citat:
Jag vet inte men han var hos Lars denna lördag, på kvällen tror jag efter jobbet. Och då sa han att Lars har bjudit honom på någonting. Men exakt vad det vet inte jag. Och då när vi rökte ute så att säga hans hustru frågade varför ser du ut så konstig, har du druckit?
Och då han sa ju du vet att Lars har bjudit på ett glas och då menar jag stor.
Citat:
Det finns uppgifter i utredningen om att du efter arbetets slut på lördagen ska ha bjudit Nerijus på någon form av alkohol. Stämmer det?
Nej. Absolut inte.
Andra märkliga påstående om lördag: NB påstår
att IB berättat om att A blivit stoppad av en polack - men IB säger i slutförhör att hon fått veta om detta i förhör av polis.
Citat:
..och min hustru på söndags när hon kom eh, klockan två från Arne och då, och då, hon min hustru säger att typ jag minns inte vad hon heter den, hon sa det var nån polack som har stoppat mig, henne, och frågade efter vägen, om, om, om, om, om jag skulle stoppat henne hon skulle svara direkt att det var jag som stoppade henne
Citat:
det är från min hustru jag fick veta att någon har stoppat henne…
IB i slutförhör:
Citat:
Irina berättar om att hört om en flicka som var ute och sprang, det var polisen* som berättade om det i ett tidigare förhör.
*IB informeras i förhör den 20/6 om händelsen med Adriana.
NB påstår även att han blivit presenterad för Adriana och Henrik. Samma sak tycks han ha sagt till IB.
Henrik säger dock att han inte blivit presenterad, vet inte vilka de är. Adriana uppger att hon inte talat med honom, enbart hälsat och bara sett en av dem dvs NB:
NB:
Citat:
då kom min arbetsgivare Arne tillsammans med sin andre son,Henrik äh, och då fanns denna kvinna och sen så säger Arne bekantade oss han sa det är min son och det var hennes kompis, eh, hans kompis eller nåt
IB:
Citat:
Flickan som var ute och sprang, hade tidigare på dagen varit i ladan där Nerijus och Aivaras jobbade. De blev då presenterade för varandra, av Arne Jönsson. Arnes son Henrik och tjejen var med.
Henrik:
Citat:
På fråga om han vet vilka litauerna är så säger han att han besöker Blomberg ca 4 ggr/ år och har inte blivit presenterad för dom, så han vet inte vilka dom är eller vad dom har för bil.
Adriana:
Citat:
Citat:
Litauern hon såg på bygget pratade hon inte med och vet inte om denne kunde prata engelska. Han sa nog bara "hej" och inget mer.
Citat:
Adrian har tidigare sett en av det två litauerna som jobbar på Blomberg. Det var när hon var och tittade på bygget av silon på lördagen några timmar innan hon var ute och joggade.