2015-12-25, 11:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rosa-Pantern
Det glunkas i andra trådar om kriminalteknikern Jan Olssons vittnesmål och att detta ska ha varit "märkligt". Kan någon vara så vänlig och förklara huruvida vittnesmålet var underligt och i så fall på vilket sätt?

Han var dåligt insatt i fallet, verkar inte ha fått alltför mycket information av försvarsadvokat Rönnbäck. Förhöret med honom blev ju ganska kort, han var dåligt insatt, hade föråldrade kunskaper om DNA-bevisning. Beskrev också NB som "DNA-släppare" p.g.a hans lindriga psoriasis, utan att ha en susning om hur sånt funkar. Här några citat från förhören i tingsrätten.

Åklagaren ställer frågor.
Citat:
Du uttalar dig om DNA, men när du var aktiv var nästan innan DNA:s tid?
- Jo det var inte riktigt på det sättet.*

Citat:
Du uttalar dig om 35-åringen som en dna-släppare, vad har du för grund till det?
- Det förefaller vara så eftersom det är så mycket dna som kommer från honom.
Det kan ju vara så att han är skyldig också?
- Visst , så kan det vara.

Målsägarbiträdet ställer frågor.
Citat:
Målsägarbiträdet undrar om Jan Olsson har någon teori om hur 35-åringens dna hamnat innanför Lisa Holms byxor.
- Ja, nej jag har ingen direkt teori om det. Det är väl vad det är.

Det sista där är ungefär som att Brandtler säger att NB riktigt ordentligt ertappats med fingrarna i syltburken och att det blir enkel resa till Kumlabunkern.
2015-12-25, 11:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Du som är expert på sexualsadism, hur ofta behöver de få kicken? En gång per dag, vecka, månad, år eller decennium?

Du som är expert på trams, vad tror du själv?

Sexualsadism är individuell, olika från person till person, som annan sexualitet.
Ofta lider sexualsadisten av en sexuell upptagenhet med ett tvångsmässigt onanerande, det var NB:s "ventil" som vi kan se av hans spermabesudlingar i ladan.

PS: är du intresserad av NB:s behov av kickar i sin sexualsadism, skriv ett brev till honom och fråga när han sitter på livstid i fängelset. Endast NB är ju expert på just sin sexualsadism.
Senast redigerad av blackmolly123 2015-12-25 kl. 12:14.
2015-12-25, 13:10
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
...
Sexualsadism är individuell, olika från person till person, som annan sexualitet.
Ofta lider sexualsadisten av en sexuell upptagenhet med ett tvångsmässigt onanerande, det var NB:s "ventil" som vi kan se av hans spermabesudlingar i ladan.

PS: är du intresserad av NB:s behov av kickar i sin sexualsadism, skriv ett brev till honom och fråga när han sitter på livstid i fängelset. Endast NB är ju expert på just sin sexualsadism.

NB är troligen inte sexualsadist, hur mycket du och andra här i tråden än önskar att det vore så. Det finns inget belägg för att han skulle ha ägnat sig åt tvångsmässigt onanerande; att han runkat i personalutrymmet någon enstaka gång är allt vi vet. Det säger ingenting.
2015-12-25, 13:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Eftersom jag anser att Adrianas uppgifter handlar om NB, så är det intressant att jämföra händelserna och se om det finns ett mönster gällande hans beteende.
A kommer joggande på vänster sida, har hörlurar med musik på, hon hör inte, så han vinkar på henne:

"Min första tanke då jag kom springande var att det här är en av Arnes anställda, han verkade vilja nånting, jag var inte jättesugen på att stanna men då tänkte jag att det är klart att jag ska hjälpa honom."

Han vill sen ha med Adriana till bilen (eller kopplingsstationen):

"Han sa att han inte riktigt förstod så han pekade mot bilen och frågade om jag inte kunde visa på hans karta istället."
"Han var inte framfusig alls han pekade bara mot bilen."

Adriana stannar för att det är ett igenkännande, tänker det är en av AJs anställda och att hon därför ska hjälpa honom.
Inte fjärran från vad Lisa kan ha tänkt med tanke på att han stod vid ladan.
Samma dag blev Lisa presenterad för AJ enligt honom i media. Han berättade säkert att han var ägaren av både cafét och ladan tvärs över vägen - vilket inkluderar anställda.
Kanske hon såg honom gå ut och in i porten med verktyg strax innan - en syn som Lisa troligen var bekant med sen tidigare - en vanlig, ofarlig byggarbetsplats som tillhör Arne.

Adrianas intuition säger henne dock att nåt inte stämmer:

"Det var nånting som var obehagligt, han var stressad och lite svettig och lite komplicerad så jag fick bara en känsla av att jag skulle kanske inte gå till hans bil."
".. Jag bara kände att det inte var läge."

Lördag
Adriana joggar 1.3 mil, startar med att springa förbi NBs bostad och in på vägen mot Gum.
NB kan ha iakttagit henne då hon startade joggingturen vid 18-tiden och passerade hans hus.

NB säger att han slutade jobbet vid 17.30-18 och åker hem. Han kommer då plötsligt på att det finns en kvarglömd cirkelsåg som han åker och lämnar till LÅ.
Han åker sen till Martorp och tankar (uppger detta vara vid 19-tiden), hem och hämtar pengar för att handla i Källby. Restid från NBs bostad till Handlarn i Källby tar 6 min och 20 sek (50-70 km/h.) enligt FUP. Han betalar kl 19.21 och åker vägen förbi kopplingsstationen mot cafét.

Strax före 19.30 sker händelsen vid kopplingsstationen.
Adriana minns tiden väl eftersom hon var sen till middag (är hemma från joggingtur c:a 19.40):
"Ja, det vet jag ju för vi skulle äta middag och jag var sen till middagen så klockan måste ha varit strax före klockan hav åtta."

Söndag
Lisa lär ha passerat hans hus nånstans vid 9.20 på väg till jobbet. En granne till NB ser en tjej på moped med rosa jacka passerar på söndag.
NB påstår han att han sov till kl 14, men på söndag förmiddag iakttas hans bil av två olika vittnen: på gården Gum samt att bilen ses komma från Martorphållet kl 10.00—10.30 i närheten av hans bostad.

På eftermiddagen (vid 16-tiden) åker han till Gum för att montera fönsterblecket. Ett jobb som borde ta 20 min max, restiden mellan de olika platserna är minimal:
Klostercafét/ladan till Martorps egendom (via litauernas hus) - färdtid 3 min 40 sek (50 km/h.)
Han åker till ladan, är hemma en kort sväng och resten är en tragedi för Lisa..

# Har han iakttagit båda tjejerna hemifrån och om det blir optimalt/rätt tillfälle så tänker han slå till? NB är ute med bilen, hem en kort sväng, upp till Martorp alt. Gum och sen Källby. Samma beteende bägge dagarna i samband med att tjejerna antingen passerar hans hus eller är vid väg 2714.

# Han flackar runt i bilen på snarlikt sätt - är även hem en kort sväng båda dagarna. Försök till snävt alibi (visa upp sig) som ingår i hans master plan?

# Jag är tveksam om han skulle ta Adriana till bilen. Snaran som är placerad precis innanför dörren i kopplingsstationen känns som rekvisita obehagligt nog. Fortsättningsvis funderar jag på om resten har nåt med hans arbetsplats Blomberg 10 att göra?

# Han är vid/i närheten av båda sina arbetsplatser - ladan och Blomberg 10. Enligt förhör med AB 14/6 har de arbetat en del i huset förra året och att de öppnat en vägg "förr-förra veckan".
Enligt FUP går vägen vid kopplingsstationen in till detta hus:

Det kan finnas flera gemensamma nämnare i båda dessa händelser om hans tillvägagångssätt där då tillfället gör "tjuven".
Citat ur ljudfil TR.

Bra sammanställt, intressant, kloka tankegångar.

Jag kan mycket väl tänka mig att NB försökte lura Adriana närmare bilen/kopplingsstationen för att då övermanna henne och använda blå snöret till strypsnara. Sen, när Adriana är omtöcknad eller medvetslös vidare till Blomberg 10 för att fullfölja dådet, hänga Adriana och utföra alla vidrigheter som han nästa dag gjorde med Lisa. Han vill utföra mordet på plats han är mycket bekant med, som han känner till och kan.

Tycker man verkligen kan skönja ett likartat beteende hos honom, både lördagen och söndagen, hur han beter sig tiden innan han går till attack, hur han förbereder sig. Kortare besök i hemmet, ut igen osv, som att det knappt skulle märkas att han var borta. Kör omkring, rekognoserar, ser till att saker finns på plats, förbereder sig. Inväntar offer och rätt tillfälle.

Resten vet vi.
2015-12-25, 13:28
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Intressant , jag är också tveksam till kopplingsstationen som tänkt brottsplats pga det finns troligtvis ingen ström där och inga fönster .
Alltså kolsvart om dörren stängs vilket jag tror han velat göra .
Blomberg 10 är mycket möjlig som tänkt mordplats eller varför inte en kort resa till mjölkrummet !
Jag tror heller inte att han känner igen joggingtjejen pga ev ändrad frisyr , keps , solglasögon m m .
Han ser en vacker tjej , och då vaknar rovdjuret .
Det är nog "tjej" rent generellt, men mycket möjligt de har passande ideal ihop med lättövermannade (späda, smala).
Han ser Adriana på lördagen, några timmar innan, så han kan dock ha känt igen henne då hon startar joggingturen eller på annan plats då han är ute med bilen överallt på lördag kväll (hem, till ladan, till LÅ, till Martorp, hem, till Källby)

Hade varit intressant om han pressats mer om lördagens kvällsaktiviteter ihop med söndag morgon för han verkar ljuga friskt kring dessa händelser med tanke på vittnen samt vad andra förhörda säger. Samt att det hade varit intressant om det fördjupats mer i uppgifterna med vittnen inkl IB. I de tidiga förhören berättar IB mer äkta, med överensstämmande detaljer som brodern sagt. Hon säger även att hon är ytterst tveksam till om AB nånsin skulle ljuga (hon beskriver honom som en lugn, ärlig och ordentlig person)

På lördag (efter han varit till LÅ med cirkelsågen) påstår han att LÅ bjudit honom på alkohol då IB frågar om han druckit. Märkligt påstående med tanke på bilkörning till Källby, men främst pga att LÅ dementerar detta i förhör: Han har aldrig bjudit honom på sprit.
Citat:
Jag vet inte men han var hos Lars denna lördag, på kvällen tror jag efter jobbet. Och då sa han att Lars har bjudit honom på någonting. Men exakt vad det vet inte jag. Och då när vi rökte ute så att säga hans hustru frågade varför ser du ut så konstig, har du druckit?
Och då han sa ju du vet att Lars har bjudit på ett glas och då menar jag stor.
Citat:
Det finns uppgifter i utredningen om att du efter arbetets slut på lördagen ska ha bjudit Nerijus på någon form av alkohol. Stämmer det?
Nej. Absolut inte.
Andra märkliga påstående om lördag: NB påstår att IB berättat om att A blivit stoppad av en polack - men IB säger i slutförhör att hon fått veta om detta i förhör av polis.
Citat:
..och min hustru på söndags när hon kom eh, klockan två från Arne och då, och då, hon min hustru säger att typ jag minns inte vad hon heter den, hon sa det var nån polack som har stoppat mig, henne, och frågade efter vägen, om, om, om, om, om jag skulle stoppat henne hon skulle svara direkt att det var jag som stoppade henne
Citat:
det är från min hustru jag fick veta att någon har stoppat henne
IB i slutförhör:
Citat:
Irina berättar om att hört om en flicka som var ute och sprang, det var polisen* som berättade om det i ett tidigare förhör.

*IB informeras i förhör den 20/6 om händelsen med Adriana.

NB påstår även att han blivit presenterad för Adriana och Henrik. Samma sak tycks han ha sagt till IB.
Henrik säger dock att han inte blivit presenterad, vet inte vilka de är. Adriana uppger att hon inte talat med honom, enbart hälsat och bara sett en av dem dvs NB:

NB:
Citat:
då kom min arbetsgivare Arne tillsammans med sin andre son,Henrik äh, och då fanns denna kvinna och sen så säger Arne bekantade oss han sa det är min son och det var hennes kompis, eh, hans kompis eller nåt
IB:
Citat:
Flickan som var ute och sprang, hade tidigare på dagen varit i ladan där Nerijus och Aivaras jobbade. De blev då presenterade för varandra, av Arne Jönsson. Arnes son Henrik och tjejen var med.

Henrik:
Citat:
På fråga om han vet vilka litauerna är så säger han att han besöker Blomberg ca 4 ggr/ år och har inte blivit presenterad för dom, så han vet inte vilka dom är eller vad dom har för bil.
Adriana:
Citat:
Citat:
Litauern hon såg på bygget pratade hon inte med och vet inte om denne kunde prata engelska. Han sa nog bara "hej" och inget mer.
Citat:
Adrian har tidigare sett en av det två litauerna som jobbar på Blomberg. Det var när hon var och tittade på bygget av silon på lördagen några timmar innan hon var ute och joggade.
Senast redigerad av develi 2015-12-25 kl. 13:33.
2015-12-25, 13:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
NB är troligen inte sexualsadist, hur mycket du och andra här i tråden än önskar att det vore så. Det finns inget belägg för att han skulle ha ägnat sig åt tvångsmässigt onanerande; att han runkat i personalutrymmet någon enstaka gång är allt vi vet. Det säger ingenting.

Varför påbörja denna diskussion igen?

Det är inte normalt runkande han pysslat med, det svarar alla normalt funtade killar. Vem fan sprutar ner hela väggar? Vem fan lämnar sånt efter sig? Är vidrigt, äckligt och sjukt. Tvångsbeteende. Tvångstankar. Sjuka drifter. Riskbeteende.

Tre meter silvertejp i ansikte och på hals, blottat bröst och underliv, strypning, hängning, det säger dig fortfarande inget?

Lite Långström igen, bara i denna lilla text rymmer det mesta om NB.
Citat:
Själva kontrollen över brottsoffret och att utsätta det för dominans kan innebära en stark sexuell upphetsning. Det kan räcka att gärningsmannen tittar på blottade bröst eller könsorgan. De som gör sig skyldiga till ett sexuellt motiverat brott är förvånansvärt ofta personer som inte har någon tidigare känd brottslighet.

I fallstudier finns beskrivet att tejpande av ett offer kan vara ett sätt att
uppleva en sexuell fantasi. Ett övervåld kan vara ett gestaltande av en sexuell
fantasi.

Oftast har de inte någon högre utbildning utan arbetar som hantverkare eller
chaufförer. Det mesta tyder på att det är personer som är tillbakadragna. Ofta kan de lida av en sexuell upptagenhet med ett tvångsmässigt onanerande eller konsumtion av porr.
Senast redigerad av blackmolly123 2015-12-25 kl. 13:32.
2015-12-25, 13:45
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag kan mycket väl tänka mig att NB försökte lura Adriana närmare bilen/kopplingsstationen för att då övermanna henne och använda blå snöret till strypsnara. Sen, när Adriana är omtöcknad eller medvetslös vidare till Blomberg 10 för att fullfölja dådet, hänga Adriana och utföra alla vidrigheter som han nästa dag gjorde med Lisa. Han vill utföra mordet på plats han är mycket bekant med, som han känner till och kan.
Tycker man verkligen kan skönja ett likartat beteende hos honom, både lördagen och söndagen, hur han beter sig tiden innan han går till attack, hur han förbereder sig. Kortare besök i hemmet, ut igen osv, som att det knappt skulle märkas att han var borta. Kör omkring, rekognoserar, ser till att saker finns på plats, förbereder sig. Inväntar offer och rätt tillfälle.
Resten vet vi.
Ja, man kan ju börja undra då det är delar som sammanfaller:
kan ha iakttagit offret - offrets utseende/kroppsbyggnad - börjar cirkulera i bilen vid tidpunkterna - angreppssätt - arbetsplatser vid samma länsväg - snara - strypning.
Master plan i hjärnan, viss förberedelse på platserna och sen invänta rätta offret, rätta tiden, rätta platsen?
Var snaran tänkt att användas vid kopplingsstationen för ett "snabbt oskadliggörande", dvs mer hanterbart offer, ligger det nära till hands att tro att Lisa utsattes för samma.
2015-12-25, 13:48
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Varför påbörja denna diskussion igen?

Det är inte normalt runkande han pysslat med, det svarar alla normalt funtade killar.
(...)

Därför att det annars riskerar att bli en trådsanning, att NB skulle ha runkat i ladan mer än någon enstaka gång.
Normalt funtade killar åstadkommer lätt ett flertal spermabesudlingar vid en enda ejakulation.
2015-12-25, 14:00
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
(...)
På lördag (efter han varit till LÅ med cirkelsågen) påstår han att LÅ bjudit honom på alkohol då IB frågar om han druckit. Märkligt påstående med tanke på bilkörning till Källby, men främst pga att LÅ dementerar detta i förhör: Han har aldrig bjudit honom på sprit.

Citat:
Jag vet inte men han var hos Lars denna lördag, på kvällen tror jag efter jobbet. Och då sa han att Lars har bjudit honom på någonting. Men exakt vad det vet inte jag. Och då när vi rökte ute så att säga hans hustru frågade varför ser du ut så konstig, har du druckit? Och då han sa ju du vet att Lars har bjudit på ett glas och då menar jag stor.

NB påstår även att han blivit presenterad för Adriana och Henrik. Samma sak tycks han ha sagt till IB.
Henrik säger dock att han inte blivit presenterad, vet inte vilka de är. Adriana uppger att hon inte talat med honom, enbart hälsat och bara sett en av dem dvs NB.
(...)

Alltså, det är AB:s vittnesmål du citerar angående huruvida NB blivit bjuden på sprit eller ej. Hur pålitligt är det? Inte alls, skulle jag säga. Du påpekar ju själv det orimliga i det hela med tanke på bilkörningen.

Tänk på tolkkaoset och vad det kan innebära för hur man beskriver situationer. Ytterst tveksamt om NB verkligen sagt att de blivit presenterade för varann. Uppenbarligen har de ju åtminstone hälsat. Sedan om NB fick veta av någon annan, vilka det var han just hälsat på, så kan det i en tolksituation nog lätt formuleras som att de blivit presenterade. Kom ihåg att tolkarna inte var auktoriserade.
2015-12-25, 14:01
Medlem
Citat:
Därför att det annars riskerar att bli en trådsanning, att NB skulle ha runkat i ladan mer än någon enstaka gång.
Normalt funtade killar åstadkommer lätt ett flertal spermabesudlingar vid en enda ejakulation.

Och sprutar det på väggar och golv? Har du något som du baserar detta på? Eller är det egen erfarenhet?

Hur många "normalt funtade" killar känner du som gör detta?

Något måste du ju basera dina återkommande påstående på.
2015-12-25, 14:06
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Det är nog "tjej" rent generellt, men mycket möjligt de har passande ideal ihop med lättövermannade (späda, smala).
Han ser Adriana på lördagen, några timmar innan, så han kan dock ha känt igen henne då hon startar joggingturen eller på annan plats då han är ute med bilen överallt på lördag kväll (hem, till ladan, till LÅ, till Martorp, hem, till Källby)

Hade varit intressant om han pressats mer om lördagens kvällsaktiviteter ihop med söndag morgon för han verkar ljuga friskt kring dessa händelser med tanke på vittnen samt vad andra förhörda säger. Samt att det hade varit intressant om det fördjupats mer i uppgifterna med vittnen inkl IB. I de tidiga förhören berättar IB mer äkta, med överensstämmande detaljer som brodern sagt. Hon säger även att hon är ytterst tveksam till om AB nånsin skulle ljuga (hon beskriver honom som en lugn, ärlig och ordentlig person)

Andra märkliga påstående om lördag: NB påstår att IB berättat om att A blivit stoppad av en polack - men IB säger i slutförhör att hon fått veta om detta i förhör av polis.

IB i slutförhör:

*IB informeras i förhör den 20/6 om händelsen med Adriana.

Henrik säger dock att han inte blivit presenterad, vet inte vilka de är. Adriana uppger att hon inte talat med honom, enbart hälsat och bara sett en av dem dvs NB:

NB:

IB:

Henrik:

Adriana:

Mycket bra sammanställning !
NB är en notorisk lögnare , han ljuger om precis ALLT tom om sådant som han inte har något att vinna på att ljuga om .
Jag tror vi bara vet en bråkdel om hur vedervärdig han är , ta bara en sådan sak som att hans egen bror , en vuxen man är RÄDD för honom !!!
2015-12-25, 14:11
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Alltså, det är AB:s vittnesmål du citerar angående huruvida NB blivit bjuden på sprit eller ej. Hur pålitligt är det? Inte alls, skulle jag säga. Du påpekar ju själv det orimliga i det hela med tanke på bilkörningen.

Tänk på tolkkaoset och vad det kan innebära för hur man beskriver situationer. Ytterst tveksamt om NB verkligen sagt att de blivit presenterade för varann. Uppenbarligen har de ju åtminstone hälsat. Sedan om NB fick veta av någon annan, vilka det var han just hälsat på, så kan det i en tolksituation nog lätt formuleras som att de blivit presenterade. Kom ihåg att tolkarna inte var auktoriserade.

Och det skulle förändra vad ?
Vill du ha det till att Tolkarna översatt fel eller ?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in