• 1
  • 2
2013-09-01, 00:49
Bannlyst
Jag jobbade som råddare och allt i allo på en modevisning för ett par modebutiker i en liten stad typ 30 000 inv runt 1984 minns att Monica Zetterlund var dragplåstret för denna sorgliga tillställning på denna lilla gågata i denna lilla håla.

Hon dök upp för sent med en vit täckkappa iförd stora svarta "Helge glasögon" Ugglan på taket. Fast det var mulet och regnade ute hon var lika känd som Ulf Lundell för att supa hårt på den tiden.

Minns inte vad eller hur hon sjöng minns bara att jag tänkte vad gör hon här och fasen vad gammal hon har blivit sen hon spelade in Invandrarna 15 -16 år tidigare.

Ärligt på den tiden fanns inga tiggare eller uteliggare men hon skulle lätt kunnat tagits för en sådan om hon gått omkring så klädd i dag 2013.

Till sist. Hon var ingen jag gillade 1984 när jag var 21 år ingen i min släkt gillade Jazz ej heller någon som jag kände. Min känsla var att det var lite fint att gilla Monica Zetterlund.
Senast redigerad av Bodies 2013-09-01 kl. 00:52.
Citera
2013-09-01, 12:14
Medlem
psaks avatar
Tyckte ärligt talat hon blev lite väl upphaussad efter sin död. Det var ingen ände på hyllningarna i tv och övrig offentlighet. Flera andra stjärnor dog i ungefär samma veva (mest notabel Povel Ramel) och ingen av dem vart lika upplyft.
Mest hyllningsvärd av låtarna hon sjöng tycker jag är Bedårande sommarvals av Hasse & Tage, ett måste under årstiden som just var: http://www.youtube.com/watch?v=Yd4JL8SCgAc
Citera
2014-01-27, 17:20
Bannlyst
Hade Monica Zetterlund levt i dag hade hon ändå lev i skuggan av Lill-Babs och Lill Lindfors.

Dom var och är mkt mer folkliga då och nu.
Citera
2014-01-27, 18:54
Medlem
Hon rökte på redan på 60-talet och framåt.
Rena hasch-skorstenen.
Citera
2014-01-27, 18:57
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bodies
Hade Monica Zetterlund levt i dag hade hon ändå lev i skuggan av Lill-Babs och Lill Lindfors.

Dom var och är mkt mer folkliga då och nu.

Nej, det hade hon garanterat inte. M Z har haft en lika bra och uppmärksammad karriär som Lill-Babs och Lill Lindfors.
Citera
2014-01-27, 20:35
Medlem
bernters avatar
Monica Z spelade i en helt annan divison, gjorde avtryck internationellt tillsammans med jazzens stora elefanter.
Citera
2016-01-03, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psak
Tyckte ärligt talat hon blev lite väl upphaussad efter sin död. Det var ingen ände på hyllningarna i tv och övrig offentlighet. Flera andra stjärnor dog i ungefär samma veva (mest notabel Povel Ramel) och ingen av dem vart lika upplyft.

Det var lite drygt två år sedan du skrev det där inlägget. Ungefär lika lång tid som förflöt mellan Monica Z:s tragiska bortgång och Povel Ramels frånfälle, alltså. Tycker du det känns som "i ungefär samma veva"?
Citera
2016-01-03, 18:26
Medlem
Photoshoppeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nitro74
Det var lite drygt två år sedan du skrev det där inlägget. Ungefär lika lång tid som förflöt mellan Monica Z:s tragiska bortgång och Povel Ramels frånfälle, alltså. Tycker du det känns som "i ungefär samma veva"?

Har du väntat i två år för att kunna trycka till honom med den? Starkt.

Jag minns en tv-sändning, från Skansen tror jag. Monica satt på en stol och sjöng. I nästa klipp hade hon nån slags vit gegga i håret som ingen tog bort. Det var en fågel som hade bajsat förstod jag något senare. Det kändes i alla fall tragiskt att hon fick sitta sådär i TV och att ingen gjorde nåt. Jag glömmer det aldrig.
Citera
2016-01-03, 18:37
Medlem
catamis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernter
Monica Z spelade i en helt annan divison, gjorde avtryck internationellt tillsammans med jazzens stora elefanter.

Sant. Hennes tolkningar och röst levde i en egen division. En av anledningarna till att Hasse & Tage tog henne under sina armar. Hon var riktigt stor som artist, det går inte att ifrågasätta.
Citera
2016-01-03, 18:57
Medlem
hängballens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Discolampan
Hon rökte på redan på 60-talet och framåt.
Rena hasch-skorstenen.
Hur vet du det? Vore inget konstigt men nått slags "bevis" kanske du kan komma med?
Citera
2016-01-03, 19:32
Medlem
Filmen "Monica Z" var iaf mkt bra.

Men skulle vilja sett mer, alltså slutet av 70 o framåt.
Citera
2016-01-03, 19:39
Medlem
Hennes röst var ju riktigt bra och hon var rolig och bra som skådespelare i bl.a. Söderkåkar och Utvandrarna. Men av filmen om henne att döma verkar hon vara en riktigt obehaglig person privat och extrem diva.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in