2016-01-05, 01:27
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag har inte rätt i mycket när det gäller DNA. Men om en forensisk generalist på NFC och en f.d. professor i mikrobiologi är oense så tror jag mer på generalisten.

Helt rätt!

Dom är inte oense, dom säger precis samma sak, och det vet du också. Du provocerar sämre nuförtiden, ta av tomteluvan så kanske det går bättre.
2016-01-05, 01:30
Medlem
Jag har funderat lite på det där med att det skulle vara något fuffens inblandat i upphittandet av ett av Lisas örhängen. En polis visste säkert att han inte sett det där förut. Eller en polis visste säkert att det inte fanns där förut. Det räcker att titta på bilden i fup. Där ser man det slags band som brukar användas till att spänna åt allehanda emballage. Kan vara av blånerat stål men mer troligt att det är av plast. Det räcker att man kommer åt det med foten så kommer det att fösa fram i blickfånget det som tidigare legat skymt. Så slapp vi vidare deskussion om att det skulle vara fråga om plantering.
2016-01-05, 01:39
Medlem
Theforeigners avatar
Varför anlände rättsläkaren Lena Ström inte till Martorp förrän kl 04:40 den 13 Juni ?
dvs minst 7 timmar efter att Lisa hittades död !

18:47 Lisa's jacka & hjälm hittas i rishögen.

Heléne Almgren, kriminaltekniker säger i tingsrätten (ljudfil) + info från FUP

Ca kl 19:00
HA kommer till Martorp iom MP har hittat jacka och hjälm.

Innan hon säkrar Lisa's jacka & hjälm, säkrade hon skospår iom man jobbade utifrån och inn.

Men INNAN hon säkrar jacka och hjälm bestämde hon sig att titta i arbetsboden,
HON ville titta in i boden iom grenar var instuckna i dörren, inne i BODEN luktar hon att det luktar lik lukt, och HA hittar SNABBT Lisa's lik i klädskåpet inne i boden.
HA beställer rättsläkare (Lena Ström) till platsen och avvakta ytterligare till Rättsläkaren kom så att hon kunde vara med hela vägen.

HA hittar alltså Lisa's lik ganska kort efter hon anländer till Martorp kl 19:00, till och med INNAN hon säkrar Jackan & hjälmen som ju var anledningen att hon kallades till Martorp.

I FUP står det att Lisa hittades kl 21:10, vilket jag har svårt att få till at stämma IOM HA anlände kl 19, säkrade några skospår vid rishögen och därefter, INNAN hon säkrade jacka och hjälm, gik hon in i boden och hittade Lisa, så jag skulle nog säga att den var närmare kl 20 när hon hittade Lisa.

Kl 20:45 ringer hon en kollega och berättar att hon säkrat jacka och hjälm.

Så dvs att HA nog närmare hittade Lisa, ska vi säga ca kl 20.

Sendan så skriver HA i dödsfall primärrapportten att hon anmält till polisen att hon hittat
Lisa kl 22:00 FUP 470

Varför väntar HA 1-2 timmar innan hon anmäler det till polisen ? polisen är ju redan där på Martorp.

Men nu kommer det märkligaste av det hela;
Rättsläkaren Lena Ström anlände inte till Martorp förrän kl 04:40 !!!
dvs minst 7 timmar efter Lisa hittades, och man måste väl anta att HA ringde och beställde rättsläkaren rakt efter hon hittade Lisa dvs vid 20-21 tiden, eller ringde HA mycket senare på natten efter rättsläkaren? och om det var det hon gjorde, i så fall VARFÖR så länge efter hon hittat Lisa? och vad hade hon/dom för sig i alla dessa timmar?

Så varför kom rättsläkaren inte föränd kl 04:40 ???

Någon som har en förklaring på detta?
Senast redigerad av Theforeigner 2016-01-05 kl. 01:50.
2016-01-05, 01:50
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Det handlar om exponering i 5 till 10 sekunder vägt mot vartåt folk mest troligt har blicken riktad. Your guess is as good as mine.
Han åker runt på vägarna flera ggr per dag - ingen skulle ens reagera på en sväng förbi huset. Vad skulle hänt? Stoppad och husrannsakan?
Skulle nån ens försöka vinka in honom spelar han dum, hälsar och fortsätter - på samma sätt som när han slog i näven och hälsade på grannarna på hem vägen. Kollade tillbaka till inlägget och inte mycket bärande argument där du..
X:
Citat:
Om det låg en kropp i bilen ville nog föraren komma fram till Martorp så fort som möjligt, och då inte ta omvägen runt fyndvägen.
Jamen eller hur? Han tog upp en termos och fikade eller? Det skiljer 2 minuter mellan vägval..
Citat:
Mycket talar för att fynden placerades ut vid ett helt annat tillfälle.
2016-01-05, 01:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Hur många tror du inte har dömts för mord på betydligt svagare bevisning än vad
som är fallet här?
Bevisningen för att Nerijus Bilevisious har bragt Lisa Holm om livet är de facto blytung.
Det är ett mål som inte lämnar utrymme det minsta för någon annan som skyldig till mordet.
Så ligger det till tveklöst. Om man förmår se klart.

Ja, för dig räcker det kanske inte med alla dessa 10 DNA-träffar. Och överföringen av
fruns DNA till Lisa och hennes trosor. Snörstumpar som både har offrets och Nerijus DNA.
Ett långt blont hårstrå från Lisa som hamnat en bit från röret på vilket den dömdes
färska blod var avsatt. Det må inte övertyga dig med flera om att här utspelat sig
en ren avrättning medelst hängning och att den som verkställt det hela är densamme
från vilka alla DNA-spår härrör men det lär övertyga dem som har något att säga till om
i saken ifråga.
Vidare all stödbevisning med vittnesmål som här görs betydande ansträngningar för att
ifrågasätta giltigheten hos. Den lär hålla en domstolsprocess till gissar jag.

Mord är bevisat utom allt tvivel. Och att det är Nerijus och ingen annan som begått det.
Här behövs ingen kamera. Här behövs inget vittne. Bevisen talar alldeles tillräckligt bra
för att det har skett och vem som utfört det.
Om man bara tar och rycker av sig skygglapparna så ser man det så tydligt som kan begäras.

Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag har skrivit det gällande IR och hennes överklagan redan innan: det behövs inte fingeravtryck vs DNA. Glöm inte starka indiciemål utan DNA. Erfarna från brottsmål, advokater, fd ÅK, fd chefsåklagare, professorer, DNA-expert som doktorerar i ämnet säger att detta är stark bevisning - men här är krävs det minsann mer. Hahahahaha.
Instämmer med föregående två "talare", Grandioso och develi
Ni har helt rätt i allt ni skriver. Jag fattar faktiskt inte varför det blivit så här galet? Är som att alla diskussioner tas om och om igen. Det tar aldrig något slut? Planteringar, kontamineringar, allt vrids och vänds på i det oändliga och sen är det tyst ett tag om just det, men snart dyker det upp igen.
Varför inte bara acceptera verkligheten och sanningen som den är? Sanningen är ju betydligt enklare än alla dessa märkliga teorier som ska till i försök att snacka bort bevisen. Inser man aldrig när ifrågasättande övergår i rena önskedrömmar och fantasier så långt borta från verkligheten man kan komma? Men, verkligheten kanske kommer ikapp när Hovrätten fastställer Tingsrättens dom?
För så blir det, han kommer ju att få livstid - ingen som helst tvekan eller tvivel om den saken.
Senast redigerad av blackmolly123 2016-01-05 kl. 01:57.
2016-01-05, 02:04
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Tack som frågar, dra ner på frågetecknen - det är inget mystiskt.
Ja, fredag kväll och jourtid, restid från Göteborg och kanske upptagen med annat.
I trippelmordet Uddevalla hittades de sju på lördag morgon och runt lunch kom rättsläkaren och sen startade brottsplatsundersökningen av kropparna.

Orkade inte läsa mer än sista radena förut men snälla människa, lugna ner dig.
Citat:
Senast redigerad av develi 2016-01-05 kl. 02:27.
2016-01-05, 02:16
Medlem
Grandiosos avatar
Så här uttalade sig advokat Marko Tuhkanen inför rättegången i tingsrätten:

”Extremt stark bevisning” mot Lisa Holms misstänkta mördare

Citat:
– Den tekniska bevisningen är extremt stark, vid sidan av detta så saknar 35-åringen alibi och har haft ett misstänkt beteende vid fyndplatsen. Så jag har svårt att se en annan utgång än en fällande dom, säger Marko Tuhkanen.

Citat:
Rådet: ”erkänn”

https://brottsplatssverige.se/marko/

Jag vet inte sedan riktigt hur många namnkunniga experter som ansett detsamma och
uteslutet allt annat än en fällande dom med ett livstidsstraff+utvisning.
Men åtskilliga är det onekligen.

Och inför det som komma skall:

Experterna om Lisa Holm-mördarens chanser i hovrätten

Citat:
Ingen av Brottsplats Sveriges rättsliga experter tror på ett friande eller ens en lindrigare dom för Nerijus Bilevicius. Lisa Holms mördare fortsätter att neka till allt och mot det ställs tung teknisk bevisning som han inte kan förklara.

Citat:
Är rätt man dömd?

JOHANNA:– Givet den utredning som finns och det vi vet så skulle jag säga ja. För det finns ingenting som tyder på att någon annan.
MARKO: – Ja. Det har jag varit övertygad om sedan jag tog del av förundersökningen.

https://brottsplatssverige.se/expert...sts_position=0
Senast redigerad av Grandioso 2016-01-05 kl. 02:24.
2016-01-05, 02:22
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Så här uttalade sig advokat Marko Tuhkanen inför rättegången i tingsrätten:
”Extremt stark bevisning” mot Lisa Holms misstänkta mördare
https://brottsplatssverige.se/marko/
Jag vet inte sedan riktigt hur många namnkunniga experter som ansett detsamma och
uteslutet allt annat än en fällande dom med ett livstidsstraff+utvisning.
Men åtskilliga är det onekligen.
Här har du en hel flock. Sporadiskt saxat i media, det finns fler.
Innan TR:
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
Efter TR, inför HovR:
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
2016-01-05, 02:24
Bannlyst
Citat:

dvs minst 7 timmar efter Lisa hittades, och man måste väl anta att HA ringde och beställde rättsläkaren rakt efter hon hittade Lisa dvs vid 20-21 tiden, eller ringde HA mycket senare på natten efter rättsläkaren? och om det var det hon gjorde, i så fall VARFÖR så länge efter hon hittat Lisa? och vad hade hon/dom för sig i alla dessa timmar?

Vilken är din viktigaste fråga här?

Om HA ringde direkt när de hittat LH eller mycket senare?
Eller om hon ringde mycket senare undrar du VARFÖR?
Eller, är din viktigaste fråga vad hon/de "hade för sig" alla dessa timmar?
Att rättsläkaren dröjer har väl sina naturliga förklaringar som restid, upptagen med andra fall o.s.v.

Dina andra frågor verkar vara ute efter något riktigt mystiskt svar.
Det verkar nästan som att du tror att de andra där hade något fiffel för sig innan rättsläkaren kom?
Kanske du själv kan svara på vad det är som du misstänker att de "hade för sig"?
2016-01-05, 02:35
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Tack som frågar, dra ner på frågetecknen - det är inget mystiskt.
Ja, fredag kväll och jourtid, restid från Göteborg och kanske upptagen med annat.
I trippelmordet Uddevalla hittades de sju på lördag morgon och runt lunch kom rättsläkaren och sen startade brottsplatsundersökningen av kropparna.

Orkade inte läsa mer än sista radena förut men snälla människa, lugna ner dig.

I trippelmordet Uddevalla hittades offren kl sju på lördag morgon och rättsläkaren kom ca kl 11.

Det är 4 timmar, i Lia fallet gick det 7 timmar !!!
Och Lisa fallet var redan et hög profilerat mord på et barn, så jag tycker fortfarande att det är mycket konstigt att det skulle gå 7 timmar innan rättsläkaren Lena Ström kom till fyndplatsen på Martorp.

trippelmordet Uddevalla:
(FB) Trippelmord i Uddevalla, 2015-03-07 - två bröder häktade
"På förmiddagen väntade man på polisens tekniker och rättsläkare, som kom först vid 11-tiden."

Och du develi tyckte tydligen att 4 timmar var lång tid eftersom du skrev "kom först vid 11-tiden"
2016-01-05, 02:38
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Vilken är din viktigaste fråga här?

Om HA ringde direkt när de hittat LH eller mycket senare?
Eller om hon ringde mycket senare undrar du VARFÖR?
Eller, är din viktigaste fråga vad hon/de "hade för sig" alla dessa timmar?
Att rättsläkaren dröjer har väl sina naturliga förklaringar som restid, upptagen med andra fall o.s.v.

Dina andra frågor verkar vara ute efter något riktigt mystiskt svar.
Det verkar nästan som att du tror att de andra där hade något fiffel för sig innan rättsläkaren kom?
Kanske du själv kan svara på vad det är som du misstänker att de "hade för sig"?
Bry dig inte, som vanligt har det ingen bäring. Det blir inte mer märkligt via en överdos utropstecken..
HA beskriver allt via ljudfilen.
De kallas till Martorp pga fynd jacka, hjälm. De spårsäkrar framför rishögen, HA iakttar då att det sitter växter mellan dörren och går dit.
De har således inte säkrat baksidan på rishögen än.
Hon upptäcker Lisa och rättsläkare beställs (att det normal väntetid skrev jag om innan). Hade det varit 2013 hade de väntat förgäves, då drogs jourtiden in av RMV och det blev rabalder.
Under tiden de väntar på att hon ska komma säkrar de sen jacka, hörlurar, hjälm etc. samt allt annat ute. Det är väl det vi ser på de första bilderna. De står utanför och resonerar och glor på backen.
Gäsp. Typ.
2016-01-05, 02:43
Medlem
develis avatar
Citat:
I trippelmordet Uddevalla hittades offren kl sju på lördag morgon och rättsläkaren kom ca kl 11.

Det är 4 timmar, i Lia fallet gick det 7 timmar !!!
Och Lisa fallet var redan et hög profilerat mord på et barn, så jag tycker fortfarande att det är mycket konstigt att det skulle gå 7 timmar innan rättsläkaren Lena Ström kom till fyndplatsen på Martorp.

trippelmordet Uddevalla:
(FB) Trippelmord i Uddevalla, 2015-03-07 - två bröder häktade
"På förmiddagen väntade man på polisens tekniker och rättsläkare, som kom först vid 11-tiden."

Och du develi tyckte tydligen att 4 timmar var lång tid eftersom du skrev "kom först vid 11-tiden"
Vad yrar du om?
JAG gräver fram denna fakta i den tråden, JAG sitter sen på samma sätt i den tråden och får förklara samma skit som nu. Jourtider, restider och annat dravel.
Är du dum ärligt talat?
Har du nån aning om sen att den inte är Gtbg-Uddevalla dvs E6 som går till Blomberg? Vet du om hon bor nedanför Gtbg? Det är jour i hemmet.
Har du nån aning om hon var upptagen med annat?
Det har absolut inte minsta värde det du tjatar om.

Sen förklarar jag TOTALA tiden för undersökningarna, men det fattade du inte heller..
Jösses..
Det är ett citat.

Citat:
Jag vet inte vad jag ska tro för det är så himla mycket som inte stämmer i det här fallet.
Fundera på den här meningen, minns tillbaka på allt du inbillat dig och fått korrigerat gång efter annan...
Senast redigerad av develi 2016-01-05 kl. 02:53.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in