2016-01-05, 16:14
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Exakt vad även krim.tekniker säger och sen ska tilläggas blodets konturer vs kringliggande partier. Grattis till den som lyckats så exakt. De ser givetvis på delar som inte vi ser via en bild. Slutsatsen är att avsättningen är efter februari.
Fortsättningsvis ska saker sättas i sitt sammanhang: skav på rör samt NBs DNA på snöre strax under ihop med Lisas - samt hennes hårstrå. Samma sorts snören som sitter runt hennes hals - förutom snöre på diskbänk med hennes hårstrå, DNA samt återigen NBs DNA.
.. Sen 10 DNA träffar på hennes kläder.
Det handlar således om rimligt tvivel. Är det rimligt i detta sammanhang att tro att det är nån annan?
Hur som haver: Det står inte och faller med blodfläcken och den är givetvis fotad innan topsning.
Ydrik:

Jag tror i stort som du, dock så anser jag att din egen övertygelse överskuggar onödigt mycket i ditt resonemang och dina påståenden och antaganden, det är inte att diskutera sakligt tycker jag. Det blir i det närmsta omöjligt att föra intressanta resonemang med dig. Du framstår snarare som en åsiktspolis än en jämbördig diskussionspartner som ger ett läsvärde.
2016-01-05, 16:17
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CatTheHunter
Jag är inte ett orakel och hade jag varit det hade den här trista grymma historien varit uppklarad för länge sen.

Läst FUP idag, tejp satt utanpå snaran, OK HINDRAR INTE DET BLODET FRÅN ATT RINNA OAVBRUTET OCH KANSKE DET ÄR DÄRFÖR DET KLARAT SIG SÅ BRA MED TRANSPORT I EN PLASTSÄCK, ALTERNATIVT STÖRRE PLASTLÅDA SOM DE LÄGGER DÖDA DJUR I? Där blir det inget läckage om det är tjockare plast. Har varit med vid slakt av djur, haft jägare i familjen.

Och läs sid 459 FUP, där står det om hur tyst broder AB är enligt vittnesmål och hur han fånglor. Du hittar det nog säkert.

Jag orkade inte traggla igenom hela FUP, men vet att en utländsk arbetare skall ha sagt nåt liknande som jag läste samma dag som rättegången var i media.
På sid 459 upplever CB AB som väldigt tyst, inte tyst efter att NB greps som du skrev här: (FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad. Jag vidhåller att ingen arbetskompis träffade AB efter att NB greps.
2016-01-05, 16:18
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Hahahaahha - så att jag blir irriterad på din lögn visar en svag punkt i åtalet?
Oförmåga till eget tänkande pga av citat? Waow.. sicken slutledning. Du tror inte jag förankrar snarare mina påstående för att påvisa att det jag skriver antingen har vetenskaplig förankring eller är sakfakta från FUP eller via ljudfil TR? Jag tror snarare det härrör via uppsatsskrivande dvs att särskilja eget, förankra samt ge källhänvisning för fortsatt kontroll om andan faller på hos nån alternativt vill fördjupa sig.
Vad krim.tekniker ser på plats skiljer sig givetvis från att granska bilder sekundärt. Deras dokumentation är sen en förankring. Det är mil från att se saker IRL vs bilder. Det vore lika korkat att tro att via att läsa en text och se bilder tro sig veta mer än en rättsläkare på plats som ett exempel. Hon säger mer på sidan (än översidan som hon dess innan diskuterar) och det lär aldrig bli en undersida hur mycket du än tjatar.

Edit. Tillägger IGEN att åtalet står inte och faller med röret - förklaringsbörda angående DNA på kläder.

Din selektiva oförmåga att själv avgöra vad som är över- resp undersida och vilken av dessa sidor som samlar damm eller ej lär inte imponera på HR. Men du kanske dammar bokhyllans undersida också?
Javisst är det lika korkat att tro att via att läsa en text tro sig veta mer än att granska en bild som säger mer än tusen ord. Sammantaget står det nu klart att du har inget som visar annat än att blodfläcken lika gärna har avsatts i februari. Och då med, den dagen, färskt blod.

Nej då, -åtalet står inte och faller med röret men det vore väl bra med något som faktiskt visar att NB var på BP den 7/6?
2016-01-05, 16:20
Medlem
Nosemonkeys avatar
Förstår inte dividerandet, rätt man är dömd och han kommer att dömas även i hovrätten.

Var på plats och körde genom Blomberg nyligen då jag var i närheten i ett ärende (bor långt ifrån). Det som slog mig när jag såg det i verkligheten var två saker: det är mycket närmare mellan caféet och ladan än vad som framgår på bilder och att NB måste ha haft span på Lisa/tjejerna redan innan de slutade. Hade han inte haft koll på att Lisa var ensam hade han förmodligen aldrig vågat genomföra sitt vidriga brott. Att genom lögn eller med våld få med Lisa till ladan har nog gått snabbt, mycket snabbare än jag trodde med tanke på det korta avståndet. Det är inte omöjligt att Lisa försatts i medvetslöst tillstånd redan vid caféet för att ta sig över vägen snabbare och när NB sett att inga bilar var på väg.

Var för övrigt och tände ett ljus vid Lisas fina lilla gravsten, att ha sett Blomberg och hennes grav gör detta så mycket verkligare och hemskare. All medkänsla med hennes familj som måste orka gå vidare och dessutom genomlida ännu en rättegång.
2016-01-05, 16:22
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag tror i stort som du, dock så anser jag att din egen övertygelse överskuggar onödigt mycket i ditt resonemang och dina påståenden och antaganden, det är inte att diskutera sakligt tycker jag. Det blir i det närmsta omöjligt att föra intressanta resonemang med dig. Du framstår snarare som en åsiktspolis än en jämbördig diskussionspartner som ger ett läsvärde.
Jag argumenterar mot det som jag anser är fel och att du inte tål det bryr jag mig inte ett skvatt om.
Men jag förstår varför (påbackad..)
Det är ett diskussionsforum och jag är inte här för att slicka röv. Kasta inte sten i glashus. Du är inte riktigt den rätte att gnälla erinrar jag mig ..
Min övertygelse är att NB är mördare och argumenten står oftast mot konspirationsteoretiker. Speciellt om jag anser argumenten korkade eller helt fel i sak. Däremot är jag betydligt mer enig vissa vilket medför trevligare diskussioner.

Åter till ämnet. NB har sammantaget avsatt övrigt DNA. Jag är intresserad av varför blodfläcken får ett sånt fokus när det snarare handlar om en sammantagen bild och främst DNA på kläderna.
2016-01-05, 16:25
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
/.../Det står inte och faller med blodfläcken och den är givetvis fotad innan topsning

Källa?
2016-01-05, 16:28
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
Källa?
Kriminalteknisk utbildning dag 1. Tror du att de rör bevisningen innan fotografering?
Ny jämförelse som kanske är enklare: brottsplatsundersökning gällande den avlidne.
2016-01-05, 16:31
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Kriminalteknisk utbildning dag 1. Tror du att de rör bevisningen innan fotografering?
Ny jämförelse som kanske är enklare: brottsplatsundersökning gällande den avlidne.
De har flyttat både slangen på golvet och hinkarna i mjölkrummet mellan fotograferingar. Alltså har de rört bevisningen före fotografering.
2016-01-05, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Varför anlände rättsläkaren Lena Ström inte till Martorp förrän kl 04:40 den 13 Juni ?
dvs minst 7 timmar efter att Lisa hittades död !

....
Du får läsa i FUP aktbilaga 89, som till stor del handlar om obduktionen och om undersökningen av fyndplatsen. Denna bilaga finns bl a på kluriglurings sammanställningssida.

Även rättsläkare sover ibland eller är bortresta. Hennes arbetsplats var i Göteborg, så däromkring kanske hon bor - det är en bit att åka efter att ha gjort sig i ordning, kanske fått åka till sin arbetsplats och rusta sig för undersökningen på platsen.
2016-01-05, 16:35
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
De har flyttat både slangen på golvet och hinkarna i mjölkrummet mellan fotograferingar. Alltså har de rört bevisningen före fotografering.
Please... have mercy. Lägg ner det här tramset, du vet mycket väl vad jag menar och det är rena skitdiskussionerna det mynnar ut i. TOPSAD var utgångsläget, röret lär de inte ha flyttat på. Sen kan saker givetvis flyttas men inte fan går de in i en BP och rör runt. Slangen är fotat via örhänget. Din hink ägnar jag inte ens en tanke. Den går inte ens att stå på.
2016-01-05, 16:39
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Please... have mercy. Lägg ner det här tramset, du vet mycket väl vad jag menar och det är rena skitdiskussionerna det mynnar ut i. TOPSAD var utgångsläget, röret lär de inte ha flyttat på. Sen kan saker givetvis flyttas men inte fan går de in i en BP och rör runt. Slangen är fotat via örhänget. Din hink ägnar jag inte ens en tanke. Den går inte ens att stå på.
Källa på att de fotograferade innan topsning när de fotograferade efter att ha flyttat hinkarna och slangarna?
2016-01-05, 16:39
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ett väldans vridande och vrängande kring den där blodbesudlingen på röret. Utan att vidröra skuldfrågan som jag redan har en bestämd uppfattning om, kan blodbesudlingen ha varit täckt med damm och därefter frilagd efteråt genom att någon eller något har vidrört den dammiga ytan över besudlingen?

Det är vad jag tror ungefär, först när han satte snaran på plats och sen när han kom dit med offret och sista gången när han skar ner henne

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in