2016-01-06, 20:44
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hon vittnar under ed och hon lär inte ha varit ensam på platsen* - läs MPS, poliser, krim.tekniker.
NEJ - det är inte konstigt att denna del är sekretessbelagd! Det handlar om Lisa och brottsplatsundersökning inklusive kroppsundersökning. Fattar du?
Men för all del - vi kan ju yra runt och dra in det på nivå misstro. Då kanske ni får ihop det

* Martorp.

Edit: Alla händelser är dokumenterade, men du skiljer inte på att det dels finns tillgängligt men inte till för din skull. Jag har redan citerat in att delar inte finns med i ett redan enormt material samt att delar är helt sekretessbelagda. Du skiljer sen inte på att det är en sammanfattad rapport, en sammanställning från krim.tekniker som finns i FUP.

Spellar ingen roll att hon vittnar under ed för hon påstår aldrig at dom rejält väntade tills rättsäkaren anlände, enbart att dom bestämde sig att göra det.

Jag har många gånger nu sagt att visst förstår jag att hemska bild detaljer om Lisa ska vara sekretess belagda, men info om NÄR olika händelser händer finns det absolut ingen anledning att sekretess belägga, så man kan ju bara fråga sig; VARFÖR önskar polisen och ÅK att dessa upplysningar ska hållas så hemliga?

Till ex. så finner jag det ochså mycket märkligt och kritisabelt att det inte finns datum på när de olika kriminaltekniska prov/tests har gjorts och när svaren inkommit !!!
2016-01-06, 20:50
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Spellar ingen roll att hon vittnar under ed för hon påstår aldrig at dom rejält väntade tills rättsäkaren anlände, enbart att dom bestämde sig att göra det.

Jag har många gånger nu sagt att visst förstår jag att hemska bild detaljer om Lisa ska vara sekretess belagda, men info om NÄR olika händelser händer finns det absolut ingen anledning att sekretess belägga, så man kan ju bara fråga sig; VARFÖR önskar polisen och ÅK att dessa upplysningar ska hållas så hemliga?

Till ex. så finner jag det ochså mycket märkligt och kritisabelt att det inte finns datum på när de olika kriminaltekniska prov/tests har gjorts och när svaren inkommit !!!
Det var fyra kriminaltekniker närvarande när kroppen hittades (aktbilaga 89, sid 44). Det krävdes fyra man för att lyfta ut kroppen ur skåpet. Rättsläkaren anlände 04:40, kroppen transporterades från platsen 6:35. Om kroppen lyftes ur skåpet, fotograferades, kläddes av och undersöktes ytligt under den tiden gick det fort.

Tillägg: Kroppen hittades 21:10. Något måste kriminalteknikerna hitta på att göra medan de väntar 7,5 timmar.
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2016-01-06 kl. 20:53.
2016-01-06, 20:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sherlock1881
Det är åklagaren som beslutar att väcka åtal. Han får endast göra det då det finns tillräckliga skäl för åtal. Det är bedömning. En del åklagare kör bara på säkra fall och andra chansar av olika anledningar, tex trycket från media, polis, målsägare osv.
Vad det exakta nivå för åtal är, blir alltså en personlig uppfattning. Det finns många personer ska du veta som är åklagare. Varje åklagare en unik individ med egna uppfattningar och värdering.
ÅK är skyldig att väcka åtal om han anser det finns tillräcklig bevisning så ett åtal håller (åtalsplikt). Han arbetar under objektivitetsprincipen, Har han inte tillräckligt läggs åtal ner. Väcker han ändå åtal så bedöms det av domstol och givetvis straffnivån.
Du skrev dess innan:
Citat:
Du behöver inte vara skyldig för att bli dömd till livstids fängelse. Det räcker med att du blir åtalad så hänger ditt liv på en tråd.
Det handlar inte ens om åklagaren - det avgörs via rätten.
2016-01-06, 20:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Varken du eller framförallt poliser får döma någon på förhand. Man ska betraktas som oskyldig tills man är dömd. Polisen får inte använda hårdare förhörsmetoder mot misstänkta flickmördare än mot andra. NB är misstänkt till dom vinner laga kraft. Så det är du som får ge dig till tåls tills HR kommer med sin dom.

TR har redan avkunnat sin dom.
Att han överklagar är en helt annan sak, men du ska väll vänta till HD ger sin syn.
2016-01-06, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Hon utsattes för tortyr under förhören, kränkande behandling i häktet och på Arlanda - då Bennhage sa ifrån.
Den sista sadistiska förhöret var i Litauen då Niklas Lindström utan anledning visade otäcka bilder. Det gjordes i syfte att bryta ner henne - den sista chansen innan rättegången.

Så att se på en otäck bild är din definition på sadistiskt förhör?

Den bilden visade hur Lisa såg ut när hon hittades och IBs man är anklagad för brottet.

Hans fru borde vetat något om makens böjelser, kan man ju tycka. Det var väl det man ville veta.

Jag tror hon vet en hel del som hon inte sagt.

Men att yra om tortyr och sadistiska förhör då har man tappat fotfästet i verkligheten.
2016-01-06, 20:57
Medlem
develis avatar
Citat:
Det var fyra kriminaltekniker närvarande när kroppen hittades (aktbilaga 89, sid 44). Det krävdes fyra man för att lyfta ut kroppen ur skåpet. Rättsläkaren anlände 04:40, kroppen transporterades från platsen 6:35. Om kroppen lyftes ur skåpet, fotograferades, kläddes av och undersöktes ytligt under den tiden gick det fort.
Är det utplockningen ur skåpet du har som argument att det handlar om plantering, vantro mot teknikerna eller vad är motivet till ditt inlägg? Har du koll på annan tid för kroppsundersökning undrar jag likaväl?
Jag har. Det tog ungefär 1.5-2 timmar* per avliden i trippelmordet där flertal skottskador undersöktes - ingångshål, vinklar etc.
Edit: tid när rättsläkare anländer, när anhöriga meddelas och de avlidna lämnar platsen. Om jag inte missminner mig var det 3 skott i grabbarna, en i tjejen samt kulskott som snuddat.
Senast redigerad av develi 2016-01-06 kl. 21:02.
2016-01-06, 20:59
Medlem
Mooskys avatar
Citat:

Fast om det är så att tiderna framkommer i offentlig domstol så kan det inte vara sekretessbelagt.
Så när rättsläkaren anlände är kanske inte så mycket att orda om eftersom dom kommer när dom har tid. Det är vanligt att dom anländer långt senare än då offret hittas.
2016-01-06, 21:03
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Är det utplockningen ur skåpet du har som argument att det handlar om plantering, vantro mot teknikerna eller vad är motivet till ditt inlägg? Har du koll på annan tid för kroppsundersökning undrar jag likaväl?
Jag har. Det tog ungefär 2 timmar per avliden i trippelmordet där flertal skottskador undersöktes - ingångshål, vinklar etc.
Missade du mitt tillägg? Det var mänskligt att göra något under väntetiden. Hittades de avlidna vid trippelmordet också i klädskåp? HA uttryckte sig underligt, hon beskrev vad de beslutade, inte vad de gjorde, som om hon inte ville tala om sanningen samtidigt som hon inte ville begå mened.
2016-01-06, 21:07
Medlem
develis avatar
Citat:
Missade du mitt tillägg? Det var mänskligt att göra något under väntetiden. Hittades de avlidna vid trippelmordet också i klädskåp? HA uttryckte sig underligt, hon beskrev vad de beslutade, inte vad de gjorde, som om hon inte ville tala om sanningen samtidigt som hon inte ville begå mened.
Där har du frågan om misstro om tekniker - tack, du har besvarat den.
Nej, de hittades ute samt i bil med flertal skottskador. Sensmoralen var att det undersöks både ingångs- och utgångshål på skottskador. dess vinkel och vart mördaren kan ha varit placerad samtidigt. De hade minst 3 skott per person utom tjejen i bilen som var skjuten i huvudet.
Citat:
Om kroppen lyftes ur skåpet, fotograferades, kläddes av och undersöktes ytligt under den tiden gick det fort.
Tiden är ungefär den samma var jämförelsen med många undersökningar av skottskador.
Senast redigerad av develi 2016-01-06 kl. 21:11.
2016-01-06, 21:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Så att se på en otäck bild är din definition på sadistiskt förhör?

Den bilden visade hur Lisa såg ut när hon hittades och IBs man är anklagad för brottet.

Hans fru borde vetat något om makens böjelser, kan man ju tycka. Det var väl det man ville veta.

Jag tror hon vet en hel del som hon inte sagt.

Men att yra om tortyr och sadistiska förhör då har man tappat fotfästet i verkligheten.

Kloka ord:
I brottmål är det en fördel om man kan visa vissa bilder som styrker brott och misstankar.
Att vissa yrar om tortyr och sadistiska förhör, vet inte mycket om verkligheten.
Sådant förekommer inte i våra närmsta länder.
I andra länder som ex: Öststatsländer och Afrika kan man snacka om tortyr och sadistiska förhör.
Att vissa svamlar om och yra om tortyr och sadistiska förhör här i Sverige eller under Svensk Polis med Advokater, verkar ha vissa problem....inte vet jag..men vissa misstankar har jag.
2016-01-06, 21:13
Medlem
Citat:

Ja, dom var ett team. Man kom fram till hur man skulle arbete tills rättsläkaren kom. Sedan gjorde man det, helt enkelt. Spårsäkrade jacka, hjälm, hörlurar mm

Det viktiga var beslutet, sedan visste alla vad dom skulle göra. Inget märkligt alls.

Händer varje dag, på alla arbetsplatser ...
2016-01-06, 21:14
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Det tror jag inte på, jag tror att Adriana ljuger i Tingsrätten, hon "pyntar" på det för att försöka få historien om att det var NB som bad om hjälp till att hitta vägen till Medelplana till att framstå mera sannolik.
På samma sätt tror jag att hon ljuger när hon säger att hon är säker på att det är NB när hon ser han i Tingsrätten.
Den du beskyller för att fara med lögn kunde ha varit död idag.
Gått samma öde till mötes som väntade en 17-årig sommarjobbande tonårstjej dagen därpå.

Det kunde ha blivit så om det nu inte hade varit på det viset att den joggande unga kvinnan
anat att något inte stod riktigt rätt till och skyndat sig att ta sig därifrån.

Den upplevelsen kopplad till vad morgondagen rymde av förfärligheter i samma bygd
lär svårligen gå att skaka av sig i brådrasket.
Det sätter sina spår och jag kan föreställa mig möjligheten av många sömnlösa nätter som
följt och kommer att följa. Döden som var där ett oförglömligt ögonblick och lurade på en.

Att ta och ifrågasätta denna persons ärlighet gällande saken ifråga må man väl få göra
om man vill. Det är dock rätt anmärkningsvärt att det ska behöva ske.

Du tror Adriana ljuger? Men Nerijus håller sig förstås till sanningen när han hävdar att han
aldrig sett eller träffat Lisa Holm?
Senast redigerad av Grandioso 2016-01-06 kl. 21:18.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in