2016-01-06, 21:15
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Fast om det är så att tiderna framkommer i offentlig domstol så kan det inte vara sekretessbelagt.
Så när rättsläkaren anlände är kanske inte så mycket att orda om eftersom dom kommer när dom har tid. Det är vanligt att dom anländer långt senare än då offret hittas.

Det finns ingen upplysning om vilken tid Lisa's kropp togs ur skåpet, det är sekretessbelagt, VARFÖR ?

Källa på att det "är vanligt att dom (rättsläkare) anländer långt senare än då offret hittas"

Och att det går hela 7 timmar! från offret (ett barn i ett högprofilerat bestialisk mord) hittas till rättsläkare anländer ja det tror jag ganska enkelt inte på hör under det normala, långt ifrån.
2016-01-06, 21:17
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Spellar ingen roll att hon vittnar under ed för hon påstår aldrig at dom rejält väntade tills rättsäkaren anlände, enbart att dom bestämde sig att göra det.

Jag har många gånger nu sagt att visst förstår jag att hemska bild detaljer om Lisa ska vara sekretess belagda, men info om NÄR olika händelser händer finns det absolut ingen anledning att sekretess belägga, så man kan ju bara fråga sig; VARFÖR önskar polisen och ÅK att dessa upplysningar ska hållas så hemliga?
Till ex. så finner jag det ochså mycket märkligt och kritisabelt att det inte finns datum på när de olika kriminaltekniska prov/tests har gjorts och när svaren inkommit !!!
För att det går omlott med sekretessbelagda delar. Det finns ett protokoll, det finns en sammanfattning om undersökningarna med i FUP. Återigen: FUP är en sammanställning av en förundersökning som är relevant för åtalet. Inte för din skull.
Att du sen fantiserar ihop en massa antaganden kan tyvärr ingen göra nåt åt.
2016-01-06, 21:19
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Den du beskyller för att fara med lögn kunde ha varit död idag.
Gått samma öde till mötes som väntade en 17-årig sommarjobbande tonårstjej dagen därpå.

Det kunde ha blivit så om det nu inte hade varit på det viset att den joggande unga kvinnan
anat att något inte stod riktigt rätt till och skyndat sig att ta sig därifrån.

Den upplevelsen kopplad till vad morgondagen rymde av förfärligheter i samma bygd
lär svårligen gå att skaka av sig brådrasket.
Det sätter sina spår och jag kan föreställa mig möjligheten av många sömnlösa nätter som
följt och kommer att följa. Döden som var där ett oförglömligt ögonblick och lurade på en.

Att ta och ifrågasätta denna persons ärlighet gällande saken ifråga må man väl få göra
om man vill. Det är dock rätt anmärkningsvärt att det ska behöva ske.

Du tror Adrina ljuger? Men Nerijus håller sig förstås till sanningen när han hävdar att han
aldrig sett eller träffat Lisa Holm?

Tingsrätten köpte inte heller Adriana historien, men det har du kanske "glömt"
2016-01-06, 21:20
Medlem
develis avatar
Citat:
Det finns ingen upplysning om vilken tid Lisa's kropp togs ur skåpet, det är sekretessbelagt, VARFÖR ?

Källa på att det "är vanligt att dom (rättsläkare) anländer långt senare än då offret hittas"

Och att det går hela 7 timmar! från offret (ett barn i ett högprofilerat bestialisk mord) hittas till rättsläkare anländer ja det tror jag ganska enkelt inte på hör under det normala, långt ifrån.
Hur många ggr ska samma fråga gå på repeat?
# Jourtid, fredag kväll.
# Upptagen med annat?
# Restid till Blomberg.

Nej, det påverkas inte av varken högprofilerat, bestialiskt eller ålder på offret.
2016-01-06, 21:21
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:

Jag tycker inte det är ett dugg konstigt att rättsläkaren dröjde 7,5 timmar en fredagkväll. Patienten led inte direkt. Du kan ha samma väntetider på akuten, där är läkaren på plats och du har ont.
2016-01-06, 21:25
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag tycker inte det är ett dugg konstigt att rättsläkaren dröjde 7,5 timmar en fredagkväll. Patienten led inte direkt. Du kan ha samma väntetider på akuten, där är läkaren på plats och du har ont.
.. För en gång skull är vi överens och relevant reflektion - kanske sjuksköterskan kan förstå detta bättre. Det vore tacknämligt.
2016-01-06, 21:27
Medlem
develis avatar
Citat:
Tingsrätten skriver inte att Adriana pyntar sin berättelse, att hon ljuger. De bedömde utifrån andra delar - fotokonfrontationen och ansåg sig inte helt kunna belägga att det var NB.
Senast redigerad av develi 2016-01-06 kl. 21:30.
2016-01-06, 21:27
Medlem
Mooskys avatar
Citat:

Så här är det att man sekretessbelade mycket inledningsvis av åtalet. Jag fick skriftliga beslut på orsaken som handlar om att skydda privatlivet och anhöriga kort sagt. Sen så drog rättegången igång och man började vittna och en del inför öppen domstol och annat inför stängda dörrar.
Jag gjorde ett nytt försök fick samma svar som innan, men den här gången överklagade jag till Hovrätten, och dom skickade begäran tillbaka till Tingsrätten som var tvingade att lämna ut en viss del av det som avhandlats inför öppen domstol. Lagmannen menade först att det inte hade betydelse vad som rapporterats osv. Men hon hade fel och fick med minsta marginal lämna ut en del.

Så ibland får man svar av domstolen att det ligger i den sekretessbelagda delen och då ger många upp. Men det kan finnas material i den delen som faktiskt går att lämna ut.
Om du nu är intresserad av tiderna tex, så kan du begära ut dom specifikt och hänvisa till att det redan har dragits i offentlig domstol. Men det gäller bara det som är offentligt sedan innan.

Det är lite rörigt i FU angående brottsplatsundersökningen och obduktionsmaterial eftersom dom hackat i det för att sekretessbelägga det. Men du kan säkert leta och lyssna så du kan anteckna vad du saknar och begära ut uppgifterna.

Din fråga om källan till att rättsläkaren anländer betydligt senare än man funnit offret är många tidigare fall. Dom stressar inte ihjäl sig det ska man veta. Ibland flygs dom in i helikopter osv.
Lena Ström bor en bra bit ifrån Martorp och vill man ha en av dom bättre tar man dom ifrån Göteborg.
2016-01-06, 21:30
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Tingsrätten skriver inte att Adriana pyntar sin berättelse.
Nej, hon var inte åtalad för mened.
2016-01-06, 21:32
Medlem
Citat:

NBs skuldvåg vägde så tungt att det behövdes inte mera för att TR enigt skulle döma NB för mord.

Jag tyckte hennes vittnesmål var starkt och övertygande. HR kan göra en annan bedömning än TR.

Ett sexualsadistiskt mord av detta slag är sällsynt. Att Adriana skulle råka ut för en dylik "invit" i lilla Blomberg, som dagen efter följs upp av en attack mot 17-åriga Lisa. Som ändar LHs liv, på det vidriga sätt det gjorde.

Det är inte sannolikt. Det måste hänga ihop.
2016-01-06, 21:38
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Så här är det att man sekretessbelade mycket inledningsvis av åtalet. Jag fick skriftliga beslut på orsaken som handlar om att skydda privatlivet och anhöriga kort sagt. Sen så drog rättegången igång och man började vittna och en del inför öppen domstol och annat inför stängda dörrar.
Jag gjorde ett nytt försök fick samma svar som innan, men den här gången överklagade jag till Hovrätten, och dom skickade begäran tillbaka till Tingsrätten som var tvingade att lämna ut en viss del av det som avhandlats inför öppen domstol. Lagmannen menade först att det inte hade betydelse vad som rapporterats osv. Men hon hade fel och fick med minsta marginal lämna ut en del.

Så ibland får man svar av domstolen att det ligger i den sekretessbelagda delen och då ger många upp. Men det kan finnas material i den delen som faktiskt går att lämna ut.
Om du nu är intresserad av tiderna tex, så kan du begära ut dom specifikt och hänvisa till att det redan har dragits i offentlig domstol. Men det gäller bara det som är offentligt sedan innan.

Det är lite rörigt i FU angående brottsplatsundersökningen och obduktionsmaterial eftersom dom hackat i det för att sekretessbelägga det. Men du kan säkert leta och lyssna så du kan anteckna vad du saknar och begära ut uppgifterna.

Din fråga om källan till att rättsläkaren anländer betydligt senare än man funnit offret är många tidigare fall. Dom stressar inte ihjäl sig det ska man veta. Ibland flygs dom in i helikopter osv.
Lena Ström bor en bra bit ifrån Martorp och vill man ha en av dom bättre tar man dom ifrån Göteborg.

Tack för upplysningarna, det var bussigt
Lena Ström bor ca 1 timme och 40 minuter från Martorp.
2016-01-06, 21:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CatTheHunter

Skriver bara till dig en gång, KOLLA TIDIGARE INLÄGG VAD VI DISKUTERAT OCH LÄS FUP.

TACK! OBS! Det vi diskuterat är att IR inte kommer nån vart. Du är välkommen att läsa alla mina inlägg sen middag igår, så kanske du inser vad vi pratat om innan du gör bort dig fullständigt genom att spela Allan mot mig. Jag vet att de har rätten, men som Carl-Janne sa: Uppförsbacken och vägen ser lång ut, i synnerhet när man kallar in såna som lät Palmes mördare komma undan och IB som inte vet vilken fot hon ska stå på. Vad vi menar är att skattebetalarna har redan betalt och nu ska det gå åt ännu mer och IR behöver ju inte sitta och tjäna 1 mille för att försvara mördaren heller för den delen, stora summor. Nej jag kanske inte är någon paragratryttare och inte är jag kriminell helller så därför är jag inte så insatt mer än vad allmänbildningen bjuder. Du verkar vara lite mer inne i det eller
Nya på forumet älskar att sticka ut hakan, akta sig, då kan man få svar på tal.
Jag redogjorde i första hand för hur den rättsliga processen fortlöper. Det du skriver ovan är enbart en kverulants bullshit utifrån din totala okunskap. NB är i sin fulla rätt att överklaga domen i tingsrätten. Kanske inte läge att som du uttala sig när man är totalt okunnig i ämnet. Om du varit lite påläst i frågan så hade du fattat att rättsprocessen är så att den dömde i TR med en dom som den här är i sin fulla rätt att överklaga till högre instans.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in