Citat:
Ursprungligen postat av
Theforeigner
Det finns ingen upplysning om vilken tid Lisa's kropp togs ur skåpet, det är sekretessbelagt, VARFÖR ?
Källa på att det "är vanligt att dom (rättsläkare) anländer långt senare än då offret hittas"
Och att det går hela 7 timmar! från offret (ett barn i ett högprofilerat bestialisk mord) hittas till rättsläkare anländer ja det tror jag ganska enkelt inte på hör under det normala, långt ifrån.
Så här är det att man sekretessbelade mycket inledningsvis av åtalet. Jag fick skriftliga beslut på orsaken som handlar om att skydda privatlivet och anhöriga kort sagt. Sen så drog rättegången igång och man började vittna och en del inför öppen domstol och annat inför stängda dörrar.
Jag gjorde ett nytt försök fick samma svar som innan, men den här gången överklagade jag till Hovrätten, och dom skickade begäran tillbaka till Tingsrätten som var tvingade att lämna ut en viss del av det som avhandlats inför öppen domstol. Lagmannen menade först att det inte hade betydelse vad som rapporterats osv. Men hon hade fel och fick med minsta marginal lämna ut en del.
Så ibland får man svar av domstolen att det ligger i den sekretessbelagda delen och då ger många upp. Men det kan finnas material i den delen som faktiskt går att lämna ut.
Om du nu är intresserad av tiderna tex, så kan du begära ut dom specifikt och hänvisa till att det redan har dragits i offentlig domstol.
Men det gäller bara det som är offentligt sedan innan.
Det är lite rörigt i FU angående brottsplatsundersökningen och obduktionsmaterial eftersom dom hackat i det för att sekretessbelägga det. Men du kan säkert leta och lyssna så du kan anteckna vad du saknar och begära ut uppgifterna.
Din fråga om källan till att rättsläkaren anländer betydligt senare än man funnit offret är många tidigare fall. Dom stressar inte ihjäl sig det ska man veta. Ibland flygs dom in i helikopter osv.
Lena Ström bor en bra bit ifrån Martorp och vill man ha en av dom bättre tar man dom ifrån Göteborg.