Citat:
Ursprungligen postat av
nopomil
Varför får Niklas Lindström sitta med i salen när Pål Johansson ska höras? Varför får han denna milda specialbehandling? Är han särskilt känslig?
Jämför med hur han behandlade IB och betrakta hur olika människor behandlas olika av vårt rättsväsende.[/b]
Ja gissa tre ggr... Det ska bli mest intressant med hans förhör sen, hur han bemöter kritiken. För att inte tala om vad advokaten sysslade med under pågående förhör då hon var närvarande per telefon den 22 juni som diskuteras just nu av Pål:
Citat:
Ett annat förhör, med Nerijus Bilevicius, där förhörsledaren lyfter fram att ambassadören har hört av sig och beklagat att hans medborgare är misstänks för mordet. Förhörsledaren nämner även vid det här tillfället att Nerijus och de andra har namn och bild publicerade i litauisk media.
– Jag kan inte se att det har någon bäring för utredningen att lägga fram de här uppgifterna, säger Pål Johansson, som tolkar tillvägagångssättet som ett sätt att skapa en hotfull stämning. Expressen live
När detta beskrevs från FL så finns detta direkt efteråt från henne i FUP:
Lite längre in i förhöret efter den diskussionen:
Citat:
Citat:
IR: Hallå, nu är det otydligt igen
Citat:
IR: Hallå
Ja, vi är kvar här, vi är tysta
IR: Ni kanske är tysta just nu bara
Ja (tyst 17 sekunder)
Citat:
Okej, äh, Inger
IR: Ja
Äh, du har hört vad vi har sagt i stora drag i alla fall
IR: Ja, visst det har gått ganska bra
Har du några frågor till äh, Nerijus eller till oss?
IR: Nej, det har jag inte
Nej, då gör vi så här, att klockan är nu 12.59 och vi avslutar förhöret. Och är det så att
äh, Nerijus i kontakt med dig Inger önskar att vi ska hålla ytterligare nåt förhör så får
ni påkalla detta
IR: Absol, absolut, det gör vi.
Citat:
Ja då avslutar jag inspelnin…
IR: Niklas kan jag låna tolken en liten stund
Ja, jag ska bara avsluta inspelningen här
IR: Tack
Ja, det var alles. Mer sa inte Rönnbäck såvitt jag kan se.
Citat:
Pål Johansson säger att en sådan här förhörsteknik riskerar att framkalla falska erkännanden. Om Nerijus Bilevicius hade erkänt hade detta varit ett viktigt vittnesmål.
... och skillnaden är att så har icke skett så detta som tas fram verkar inte ha bitit så är analysen korrekt?