2016-01-11, 15:31
Medlem
"Inger Rönnbäck läser upp Niklas Lindströms förhör med Nerijus hustru."

Vadå får dom använda dom vittnesförhören nu? Hoppas det! Då är han körd
2016-01-11, 15:32
Medlem
Varför får Niklas Lindström sitta med i salen när Pål Johansson ska höras? Varför får han denna milda specialbehandling? Är han särskilt känslig?

Jämför med hur han behandlade IB och betrakta hur olika människor behandlas olika av vårt rättsväsende.
2016-01-11, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Mitt fetande.

Det var jag som skrev det iom att det stod i FUP att det bara fanns flugägg i det sår Lisa hade på halsen (efter snaran/repet), men jag uppmärksammades att det faktiskt hittats fluglarver men det var enbart i högra hörsegången och i munnen.
Och det väsentliga är ju hur utväcklade dessa larver var, för på så sätt kan man gaska präcist bestämma när en person har dött.
Men åklagaren valde att man INTE skulle undersöka dessa flugägg och larver och det är ju otroligt märkligt iom man ju var SÅ osäker på dödstidpunkten de första flera månader och till och med i
rättsläkare Adam Berkowicz's slutgiltiga obduktions-protokol stod det att dödstidpunkten var mellan den 7 och 12 Juni.
Det var inte förän att åklagaren, EFTER att han hade mottagit Berkowicz's slutgiltiga obduktions-protokol, bad Berkowicz om att "korrigera" dödsdatumet att det ändrades till den 7 Juni!
(manipulations skandal efter min mening)

I dommen står det så här sidan 18-19
Det är rättsläkare Martina Olsson Frisk (IRs expertvittne i Tingsrätten) som uttalar sig i Tingsrätten:

Martina Olsson Frisk har uppgett att det inte helt kan uteslutas att Lisa Holm levt i
något dygn efter den 7 juni 2015, att hon då fått mat och vatten och inte varit
bunden. Hon kan ha varit placerad någon annanstans och efter att likstelheten släppt
placerats i klädskåpet under veckan. Man hade kunnat undersöka flugägg och larver
för att räkna ut hur länge kroppen legat på platsen/offret varit dött, men detta har
inte gjorts
.

Kan det finnas någon särskild anledning till denna (ytterligare ) fadäs tro?
2016-01-11, 15:45
Medlem
T34Panzers avatar
Gud hjälpe mej, vet inte om jag skall skratta eller gråta, människan är ju helt gränslös.
Och hennes förvar är lika bisarrt som i TR.

NLTs rapporering (Semir Hasanbegovic)

Cirkusdrottningen Ingers minnesvärda påståenden:

"Mest troligt har flickan varit levande en tid. Några dagar"

"Blomberg är en liten ort med ganska mycket människor. Det är lite speciellt. Det bor människor där som i vissa lägen kanske kan vara lite udda.."

"Vad man vidare har reagerat på är att Nerijus har bajsat i ladan. Ja, det här är på landet. Folk gör så ibland."

Amen herregud: är det vedertagna fakta att folk som bor på landet skiter i lador eller liknande utrymmen?

KÄLLA PÅ DET, INGER!
2016-01-11, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Syclone71
Och just de fotot på den tejpbiten har den avgörande delen i detta fallet för att fria NB?..

Eller vart vill du komma med ditt inlägg...

Visa på utredarnas uppenbara brist på professionalitet. De ska vara objektiva.
2016-01-11, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av birkaboo
I din föreställningsvärld förstår jag att du tolkar det så. I annat fall kan du enkelt sätta det ihop med Advokat Inger Rönnböcks utspel om nedsläkta instakonton, och hennes fantasier om att "flickan" som lekte i ladan möjligen hade mördarna bland sina vänner/bekanta som föräldrarna inte kände till.

Det spelar ingen roll om hon "lydde" eller inte - hon skulle vara precis lika mycket värd för det!
Men det som Brandtler säger ger en viss vägledning om hur "patriarken" såg på Lisa.
2016-01-11, 15:59
Moderator
OYs avatar
Hur IR än vrider och vänder på DNA bevisen och bajset, hur förklarar hon att vittnen har sett NB köra bil i området just under den tid som NB hävdar att han var hemma?
Senast redigerad av OY 2016-01-11 kl. 16:12.
2016-01-11, 16:01
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Varför får Niklas Lindström sitta med i salen när Pål Johansson ska höras? Varför får han denna milda specialbehandling? Är han särskilt känslig?
Jämför med hur han behandlade IB och betrakta hur olika människor behandlas olika av vårt rättsväsende.[/b]
Ja gissa tre ggr... Det ska bli mest intressant med hans förhör sen, hur han bemöter kritiken. För att inte tala om vad advokaten sysslade med under pågående förhör då hon var närvarande per telefon den 22 juni som diskuteras just nu av Pål:
Citat:
Ett annat förhör, med Nerijus Bilevicius, där förhörsledaren lyfter fram att ambassadören har hört av sig och beklagat att hans medborgare är misstänks för mordet. Förhörsledaren nämner även vid det här tillfället att Nerijus och de andra har namn och bild publicerade i litauisk media.
– Jag kan inte se att det har någon bäring för utredningen att lägga fram de här uppgifterna, säger Pål Johansson, som tolkar tillvägagångssättet som ett sätt att skapa en hotfull stämning. Expressen live
När detta beskrevs från FL så finns detta direkt efteråt från henne i FUP:
Citat:
(hostar)

Lite längre in i förhöret efter den diskussionen:
Citat:
Citat:
IR: Hallå, nu är det otydligt igen
Citat:
IR: Hallå
Ja, vi är kvar här, vi är tysta
IR: Ni kanske är tysta just nu bara
Ja (tyst 17 sekunder)
Citat:
(harkling)
Citat:
Okej, äh, Inger
IR: Ja
Äh, du har hört vad vi har sagt i stora drag i alla fall
IR: Ja, visst det har gått ganska bra
Har du några frågor till äh, Nerijus eller till oss?
IR: Nej, det har jag inte
Nej, då gör vi så här, att klockan är nu 12.59 och vi avslutar förhöret. Och är det så att
äh, Nerijus i kontakt med dig Inger önskar att vi ska hålla ytterligare nåt förhör så får
ni påkalla detta
IR: Absol, absolut, det gör vi.
Citat:
Ja då avslutar jag inspelnin…
IR: Niklas kan jag låna tolken en liten stund
Ja, jag ska bara avsluta inspelningen här
IR: Tack
Ja, det var alles. Mer sa inte Rönnbäck såvitt jag kan se.

Citat:
Pål Johansson säger att en sådan här förhörsteknik riskerar att framkalla falska erkännanden. Om Nerijus Bilevicius hade erkänt hade detta varit ett viktigt vittnesmål.
... och skillnaden är att så har icke skett så detta som tas fram verkar inte ha bitit så är analysen korrekt?
2016-01-11, 16:08
Medlem
develis avatar
Citat:
Åklagare Lars-Göran Wennerholm får Pål Johansson att medge att han inte själv har hållit så många förhör sedan 1988.
Du har inte lyssnat på de här förhören eller sett inspelning på video?
– Nej, svarar Pål Johansson.
Citat:
Du spekulerar men vet egentligen inte vad förhörsledaren har för syfte med sina frågor? säger Lars-Göran Wennerholm.
– Nej, det vet jag inte, säger Pål Johansson.
Citat:
Målsägandebiträde Tore Brandtler menar att Pål Johanssons åsikter saknar bäring eftersom Nerijus, trots förhören, aldrig har erkänt mordet. Expressen live
.
2016-01-11, 16:09
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja du... vissa delar hon säger är helt korkade - ett exempel är det du nämner. Det är dels vanligt och likaväl en skyldighet att utreda.
Fy fan i kubik för föräldrarna att behöva lyssna på det här:

Ja hon borde skämmas ögonen ur sig, och även uteslutas ur advokatsamfundet eftersom hon är fullständigt oseriös och gränslös. Jag hoppas Karma hinner upp henne och att hon på något sätt en dag får smaka på sin egen medicin. Det är hon värd.
2016-01-11, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Hur IR än vrider och vänder på DNA bevisen oh bajset, hur förklarar hon att vittnen har sett NB köra bil i området just under den tid som NB hävdar att han var hemma?

Men herregud - t om Niklas Lindström säger ju till slut (efter att de har höftat bakåt med tiden till 1945):

Hm, äh, 19:35 var du med all sannolikhet hemma, det håller jag med om.

Vittnena har tagit fel på dag och sett NB:s bild i media. De är alltså förbrukade. Lägg ner.
2016-01-11, 16:12
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Britta Svensson: Nerijus Bilevicius försvarsadvokat Inger Rönnbäck talar nu, osammanhängande och fullt med irrelevanta detaljer. Hon säger ofta "flickan", i stället för Lisa H eller Lisa . Ger ett märkligt intryck. Jag tycker hon kunde ha en mer korrekt och mindre nedlåtande ton.

http://www.expressen.se/gt/lisa-holm...t-i-hovratten/
.

Kan i det här fallet verkligen hålla med krönikören. Advokatskan är både oseriös och obehagligt gränslös.
Ger allvarligt talat ett smått dement intryck

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in