2016-01-09, 01:00
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Inte alls osammanhängande utan mycket bra iaktagelser och frågor tycker jag

Särskilt det här är ju helt ofattbart och pekar mot att det inte är gärningsmannen som kastat jackan och hjälmen i rishögen:

"MEN sen väldigt vårdslöst slänga jacka och hjälm i en rishög utanför utan att täcka för dem alls.. varför VARFÖR inte bara köra rakt ut i skogen och dumpa i en sjö eller under en gran?"
Vad skulle vara ofattbart om han gömmer den väl dold bakom en rishög som är 2 meter hög och som ingen går bakom bland brännässlor? Vårdslöst kastad är den heller inte - den är instucken bland grenar.
2016-01-09, 01:04
Medlem
Vad rädd Lisa Holm måste ha varit. Det vänder sig i magen på mig när jag tänker på det.
Och vad mycket ont gärningsmannen har gjort Lisas anhöriga. Jag lyssnade på rättegången där Lisas pappa blev utfrågad. Han sa att han var mycket drivande i att Lisa skulle klara detta med att åka moppe till jobbet själv, jobba, och sedan åka hem. Han ville ju att Lisa skulle få visa att hon kan stå på egna ben, och så slutar det så här.
Den mannen kommer aldrig att förlåta sig själv. RIP Lisa.
2016-01-09, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Det blir nästintill offtopic nu men..
Jag är ganska försiktig när jag läser medias artiklar och om det ibland kan uppstå en viss vinkel pga artikeluppbyggnad.
I uppfattningen att främst Irina rör sig i huvudet på IR, är i mitt ödmjuka tycke, lite av en vinkel media målat upp, dock faktiskt uppbackat av IR´s överklagan iaf till utseendet.

Överklagan omfattar tydligt att det gäller utredningsförhören om NB+IB, kanske för att det finns små stick av utnyttjbara "tveksamheter" i egentligen alla polisförhör, men där upphör sakfråga egentligen.
Eller rättare sagt borde upphöra, för att få ordning på syftet med själva vittnesförhören - Pål + Niklas.

Resten vart nog ur försvarssynpunkt, en ganska användbar bit, även om det i mitt tycke (igen) helt saknar relevans - behandlingen på Arlanda och Litauenförhöret, vilket IR lägger vikt på i syfte att "övertyga" rätten att finna helheten av överklagan intressant.

Media har bara lite osnyggt klumpat ihop relevans med ickerelevans, men detta kommer förhoppningsvis bli separerat under förhandlingarna.

Ontopic då
Det vore misslyckat av IR att ens lyfta Litauenförhöret eller Arlanda-händelsen, då det ligger så långt bort i periferin från hennes klient som det går att komma.
Polisförhören från start tills det IB frisläpptes, skulle dock vara bra att fokusera på.

Stort tack.

Tillbaka till Basics. Polisförhören från början är det.
2016-01-09, 01:06
Moderator
OYs avatar
Citat:

Särskilt det här är ju helt ofattbart och pekar mot att det inte är gärningsmannen som kastat jackan och hjälmen i rishögen:

"MEN sen väldigt vårdslöst slänga jacka och hjälm i en rishög utanför utan att täcka för dem alls.. varför VARFÖR inte bara köra rakt ut i skogen och dumpa i en sjö eller under en gran?"

I FUP framgår det klart och tydligt att i princip ingen vistas vid boden och rishögen, ett säkert ställe att dumpa kläder och hjälm tänkte NB, notera att dumpningen gjordes på baksidan av skräphögen, där tippar inte gårdskarlen gräsklipp.
2016-01-09, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vad skulle vara ofattbart om han gömmer den väl dold bakom en rishög som är 2 meter hög och som ingen går bakom bland brännässlor? Vårdslöst kastad är den heller inte - den är instucken bland grenar.

Tvivlas det på att rätt gärningsman är gripen?
2016-01-09, 01:07
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:

Men snälla du.... vem menar du skulle det mer tyda på ha gömt hjälm och jacka?

På LH finns DNA/blod som kan bindas till EN person? Den som bevisligen har mördat henne? Och som rör sig fritt i hela området.?
2016-01-09, 01:09
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Oj då hyvens, hade ni inte skrivit, förlåt för att jag övertolkade!

Men att det uttryckts ett viss sympati mot henne då, duger de orden?
Varken du eller jag vet, om hon är så blåst och helt oskyldig?
Jag har inte så mycket övers för henne, hon visste, väldigt tidigt.
Om jag själv får tro!
För vet gör bara de inblandade!
Nej vi vet inte men jag tror inte hon har en susning när man läser förhör. Hon verkar naiv och lättlurad.
Nej jag känner inte sympati heller. Det är diskuterat utifrån att dels är det vanligt att anhöriga är de som blivit mest grundlurade när männen begått brott och levt dubbelliv - det får man tro att han gjort när ingen i omgivningen kunde ana hur det var ställt versus ett vidrigt mord.
Det som man dock känner är fel är om hon i ett dåligt psykiskt skick och ska vittna - hon har dess innan totalvägrat. Jag tror inte hon egentligen vill detta alls när det dras till sin spets att inställa sig i rätten.
För övrigt har jag inget till övers så sett för hon tar till riktiga skamgrepp när hon byter fot i slutförhör. Dock har jag funderat på om det är nån form av skuldförskjutning aka hon blundar för att han är skyldig och börjar leta fel nån annanstans. Hon verkar röra ihop allting gällande hur hon mår.
Men hon är ett offer för omständigheterna likaväl eftersom hon levt med ett äckel som mördat och blivit grundlurad troligen.
2016-01-09, 01:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Alltså kommer man norrifrån, dvs från Västerplana, ser man klart och tydligt hela baksidan av kaféet, redan på ganska långt avstånd. Aftonbladet gjorde en filmad intervju med RR på den platsen under den veckan LH var försvunnen och då ser man att löven ännu inte fullt slagit ut. Bra insyn således redan en bra bit därifrån.

1. Vad gäller GJ är han och V på Årnäs. Kollar man kronologi så blir det ju så att de närmar sig kaféet norrifrån ca 18.45-18.50. GJ ser en moped vid kaféet. Den står där LH parkerade den. Den är inte flyttad på efter att LH parkerat den tills SH flyttar den omkring 20.30.
GJ och V observerar en bil rakt över gatan sett från LHs parkerade moped.

Vid punkt 1 pågår brottet mot LH inne i mjölkrummet.

2. GJ och V åker den korta vägen, ca 700 m, från kaféet genom allén till herrgården där de träffar HJ och pratar kort med denne.
HJ åker samma väg som GJ och V nyss kom i motsatt riktning. Kör ut höger, norrut på väg 2714, och ser ingen bil vid vare sig kaféet eller ladan. Klockan bör vara strax före 19.00.

Vid punkt 2 har GM flyttat sin bil till baksidan av ladan och förbereder kroppen för färden mot Martorp.

3. 19.05-19.10 ser vittnena L och M en ljus bil komma ut på väg 2720, vägen mellan Husaby och Västerplana, på den plats där vägen genom allén, dvs från kaféet, väg 2714, förbi herrgården och ut på väg 2720.

Vid punkt 3 har GM kört från ladans baksida ca 19.00, gissningsvis ner baksidan och sen ut på 2714 strax norr om kaféet. Svänger höger mot Källbyhållet och kör förbi kaféet och svänger sedan in på den så kallade fyndvägen. Där slänger han ut LHs saker, när han gjort det svänger han vänster in mot herrgården kör förbi sin bostad och ut på 2720 där L och M ser GM.

4.Strax efter 19.30 ser vittnena T och A, bara ett stenkast från den plats där L och M ser GM ca 20 minuter tidagare, när Ts granne i hög fart kommer mot hemmet.

Mellan punkt 3 och 4 har GM varit på Martorp och dumpat kroppen och gjort sig av med jacka, hjälm och lurar.

5. NB kommer hem strax efter 19.30 och börjar Skypa tämligen omgående.

Vid de här punkterna ser vittnen en bil som är lik den NB förfogar. Vittnena T och A ser dessutom att det är just NB som kör sin egen bil.

Vad gäller DNA i mjölkrummet så är det så att man har bara hittat DNA från NB och LH. Visst DNA hittas men är inte jämförbart med mänskligt DNA. Det är alltså bara NB och LH som har lämnat DNA som är jämförbart med person. Det finns inget annat.

Vad gäller tejpningen av LHs ansikte är den gjord medan hon hänger. Repet är övertejpat och ändarna är i sträck, dvs att LHs tyngd har spänt repet under tiden GM tejpar. Ändarna sticker ut på sådant sätt så att det visar att repet är i spänn rakt upp från LHs huvud medan tejpen anbringas.

På repen och mordplatsen med intilliggande rum hittas DNA från både NB och LH.
Det är osannolikt att LH har varit i mjölkrummet tidigare så allt DNA från henne där har hamnat där i samband med att hon dör.

Det blandade DNA visar att att NB varit därinne samtidigt som LH.

Det hela ger inget utrymme för alternativa GM eller konstiga scenarier. Fallet är uppklarat. Endast små obetydliga detaljer för fallets dom återstår.
TACK så mycket för denna mycket informativa och tydliggörande sammanställning.

Faktabaserat, logiskt och så nära sanningen man nog kan komma. Det här inlägget borde alla läsa, det är som du skriver - fallet är uppklarat.
Citat:
Det hela ger inget utrymme för alternativa GM eller konstiga scenarier. Fallet är uppklarat. Endast små obetydliga detaljer för fallets dom återstår.
Senast redigerad av blackmolly123 2016-01-09 kl. 02:06.
2016-01-09, 01:29
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nej vi vet inte men jag tror inte hon har en susning när man läser förhör. Hon verkar naiv och lättlurad.
Nej jag känner inte sympati heller. Det är diskuterat utifrån att dels är det vanligt att anhöriga är de som blivit mest grundlurade när männen begått brott och levt dubbelliv - det får man tro att han gjort när ingen i omgivningen kunde ana hur det var ställt versus ett vidrigt mord.
Det som man dock känner är fel är om hon i ett dåligt psykiskt skick och ska vittna - hon har dess innan totalvägrat. Jag tror inte hon egentligen vill detta alls när det dras till sin spets att inställa sig i rätten.
För övrigt har jag inget till övers så sett för hon tar till riktiga skamgrepp när hon byter fot i slutförhör. Dock har jag funderat på om det är nån form av skuldförskjutning aka hon blundar för att han är skyldig och börjar leta fel nån annanstans. Hon verkar röra ihop allting gällande hur hon mår.
Men hon är ett offer för omständigheterna likaväl eftersom hon levt med ett äckel som mördat och blivit grundlurad troligen.

Ok, vi får väl enas om att vi tror olika.

Men förstår inte varför du så lätt drar de slutsatserna?

Hon kan ju lika gärna spela oskyldig?
Minns jag rätt, så var det ju brodern som tycktes må mest dåligt vid Lisa försvinnande.
2016-01-09, 01:29
Medlem
Håller med om det mesta förutom tejpningen av lisas ansikte det tror jag sker när han skurit ner henne.annars måste han stå på en pall eller så för att nå upp..
2016-01-09, 01:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Alltså kommer man norrifrån, dvs från Västerplana, ser man klart och tydligt hela baksidan av kaféet, redan på ganska långt avstånd. Aftonbladet gjorde en filmad intervju med RR på den platsen under den veckan LH var försvunnen och då ser man att löven ännu inte fullt slagit ut. Bra insyn således redan en bra bit därifrån.

1. Vad gäller GJ är han och V på Årnäs. Kollar man kronologi så blir det ju så att de närmar sig kaféet norrifrån ca 18.45-18.50. GJ ser en moped vid kaféet. Den står där LH parkerade den. Den är inte flyttad på efter att LH parkerat den tills SH flyttar den omkring 20.30.
GJ och V observerar en bil rakt över gatan sett från LHs parkerade moped.

Vid punkt 1 pågår brottet mot LH inne i mjölkrummet.

2. GJ och V åker den korta vägen, ca 700 m, från kaféet genom allén till herrgården där de träffar HJ och pratar kort med denne.
HJ åker samma väg som GJ och V nyss kom i motsatt riktning. Kör ut höger, norrut på väg 2714, och ser ingen bil vid vare sig kaféet eller ladan. Klockan bör vara strax före 19.00.

Vid punkt 2 har GM flyttat sin bil till baksidan av ladan och förbereder kroppen för färden mot Martorp.

3. 19.05-19.10 ser vittnena L och M en ljus bil komma ut på väg 2720, vägen mellan Husaby och Västerplana, på den plats där vägen genom allén, dvs från kaféet, väg 2714, förbi herrgården och ut på väg 2720.

Vid punkt 3 har GM kört från ladans baksida ca 19.00, gissningsvis ner baksidan och sen ut på 2714 strax norr om kaféet. Svänger höger mot Källbyhållet och kör förbi kaféet och svänger sedan in på den så kallade fyndvägen. Där slänger han ut LHs saker, när han gjort det svänger han vänster in mot herrgården kör förbi sin bostad och ut på 2720 där L och M ser GM.

4.Strax efter 19.30 ser vittnena T och A, bara ett stenkast från den plats där L och M ser GM ca 20 minuter tidagare, när Ts granne i hög fart kommer mot hemmet.

Mellan punkt 3 och 4 har GM varit på Martorp och dumpat kroppen och gjort sig av med jacka, hjälm och lurar.

5. NB kommer hem strax efter 19.30 och börjar Skypa tämligen omgående.

Vid de här punkterna ser vittnen en bil som är lik den NB förfogar. Vittnena T och A ser dessutom att det är just NB som kör sin egen bil.

Vad gäller DNA i mjölkrummet så är det så att man har bara hittat DNA från NB och LH. Visst DNA hittas men är inte jämförbart med mänskligt DNA. Det är alltså bara NB och LH som har lämnat DNA som är jämförbart med person. Det finns inget annat.

Vad gäller tejpningen av LHs ansikte är den gjord medan hon hänger. Repet är övertejpat och ändarna är i sträck, dvs att LHs tyngd har spänt repet under tiden GM tejpar. Ändarna sticker ut på sådant sätt så att det visar att repet är i spänn rakt upp från LHs huvud medan tejpen anbringas.

På repen och mordplatsen med intilliggande rum hittas DNA från både NB och LH.
Det är osannolikt att LH har varit i mjölkrummet tidigare så allt DNA från henne där har hamnat där i samband med att hon dör.

Det blandade DNA visar att att NB varit därinne samtidigt som LH.

Det hela ger inget utrymme för alternativa GM eller konstiga sscenarier. Fallet är uppklarat. Endast små obetydliga detaljer för fallets dom återstår.
Bra sammanställning - sammanfaller delvis med det jag skrev om men la in hypotetiskt tidsperspektiv inne i ladan (punkt 1) eftersom det anses så omöjligt att hinna på den tiden.

Senast redigerad av develi 2016-01-09 kl. 01:36.
2016-01-09, 01:34
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Ok, vi får väl enas om att vi tror olika.
Men förstår inte varför du så lätt drar de slutsatserna?
Hon kan ju lika gärna spela oskyldig?
Minns jag rätt, så var det ju brodern som tycktes må mest dåligt vid Lisa försvinnande.
Utifrån det jag fått till mig är det sällsynt att kvinnorna är medbrottslingar (mord, sexualbrott) - det är mannen som är ute och lever dubbelliv och jag tror inte han erkänt ett dugg för henne om man läser förhören - hon verkar pladdra spontant och naivt när hon berättar att hon frågat honom. Hon mår oerhört dåligt efteråt, ter sig förvirrad. Anat kanske och varit ambivalent möjligen iom de märkliga frågor hon ställer till honom om han gömt henne.
.. Men vi kan enas i frågan som du säger.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in