Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Intressant reflektion med tanke på google translate som användes hela tiden (uppges i förhör). Media var inte nådiga i att gnälla på bristande bevisning fram till åtal väcktes, moderns DNA diskussioner och andra bortförklaringar lär väl ha påverkat likaväl via media.
Sen dök det upp helt ny information om alternativa gärningsmän: "ganska konstig bil" med två män, sen en till med två unga killar, sen 4-5 män på motorcyklar som stod upp på dem.
Att hon inte tidigare berättat om 8-9 män i nåt förhör innan berodde på att hon var så chockad.
(pladdra på om allt annat verkar dock ha gått bra)
Hon verkar inte vilja ha med rättegången att göra öht iom att hon blånekade inledningsvis med orden "jag vägrar vittna". Det känns som ett forcerat deltagande.
Undrar hur samtalen innan gått till?
Förslag:
IR: Irina, det är mycket viktigt att du försöker minnas om du sett någon eller några misstänkta.
Det behöver inte vara några du tyckte var konstiga eller så, det viktiga är att du minns NÅGOT, förstår du?
IB: Ja, ska jag tänka på om jag sett några män alls häromkring, såna jag inte känner alltså?
IR: Ja, precis, vilka som helst som kan verka mystiska. Har vi sånt att berätta så tror de nog att nån annan än NB kan ha mördat.
IB: Tycker inte poliserna det är konstigt jag berättar om sånt nu?
IR: Nej, du kan bara skylla på att du var chockad. Men, kom ihåg att det är bra om du låter lite ängslig över när du såg dessa män.
IB: Ok, Är det ok om jag berättar om sånt jag sett för länge sen men säger det var då?
IR: Det sista hörde jag nog inte, men jag tror du förstår vad det är du ska berätta.
IR/IB: Ok, då hörs vi i TR.