Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-06, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Fast det här handlar mer om psykologi. Frugan är mer som ett karaktärsvittne. Om hon stannar kvar i Litauen så kommer det att se illa ut.

Spelar ingen roll. Hon är att betrakta som ett jävigt vittne.
2016-01-06, 01:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Intressant reflektion med tanke på google translate som användes hela tiden (uppges i förhör). Media var inte nådiga i att gnälla på bristande bevisning fram till åtal väcktes, moderns DNA diskussioner och andra bortförklaringar lär väl ha påverkat likaväl via media.

Sen dök det upp helt ny information om alternativa gärningsmän: "ganska konstig bil" med två män, sen en till med två unga killar, sen 4-5 män på motorcyklar som stod upp på dem.
Att h
on inte tidigare berättat om 8-9 män i nåt förhör innan berodde på att hon var så chockad.
(pladdra på om allt annat verkar dock ha gått bra)
Hon verkar inte vilja ha med rättegången att göra öht iom att hon blånekade inledningsvis med orden "jag vägrar vittna". Det känns som ett forcerat deltagande.

Undrar hur samtalen innan gått till?

Förslag:

IR: Irina, det är mycket viktigt att du försöker minnas om du sett någon eller några misstänkta.
Det behöver inte vara några du tyckte var konstiga eller så, det viktiga är att du minns NÅGOT, förstår du?
IB: Ja, ska jag tänka på om jag sett några män alls häromkring, såna jag inte känner alltså?
IR: Ja, precis, vilka som helst som kan verka mystiska. Har vi sånt att berätta så tror de nog att nån annan än NB kan ha mördat.
IB: Tycker inte poliserna det är konstigt jag berättar om sånt nu?
IR: Nej, du kan bara skylla på att du var chockad. Men, kom ihåg att det är bra om du låter lite ängslig över när du såg dessa män.
IB: Ok, Är det ok om jag berättar om sånt jag sett för länge sen men säger det var då?
IR: Det sista hörde jag nog inte, men jag tror du förstår vad det är du ska berätta.
IR/IB: Ok, då hörs vi i TR.
2016-01-06, 01:48
Medlem
Citat:
Ja, då behålls ju utsidan skyddad och det är ju främst där som kontaktytor med en gm sker.

Precis. Man eftersträvar ju att säkra så mycket bevis som möjligt.

Vilket man lyckades med anser jag.

Varför fanns det släpspår till skåpet i Byssjan, men inga dylika i Ladan och BP? Udda fråga kanske och helt betydelslöst i sammanhangen. Men ändå en undran.
2016-01-06, 01:49
Medlem
1) Motiv till körschemat: ladan - fyndvägen - Blomberg - Martorp: mobilen MÅSTE först tystas UTAN vittnen, SEN Blomberg just för att bli SEDD AV VITTNEN och kan även ge sken komma FRÅN fullt legitimt jobbärende i Gum?
2) Ang spekulationer om AGM=alternativ? Meningslöst minutiöst plantera/kontaminera först och SEN åka och GÖMMA/dölja detta? I synnerhet mordkvällen hade det varit väl genomskinligt/suspekt försvinna i 2h för att ordna slutförvar? Senare omöjliggjordes det av "nedhållande eld/spärreld"? Därför många ej igensopade spår då/där?
Ang avsaknad av spår på fynden och i bilen: Aramir (?) slår nog huvet på spiken: Hart när INGA spår alls!!! Säger väl nästan allt?
3) Fortf dock intresserad av vilka de hotande litauerna var och deras påstådda motiv?
2016-01-06, 01:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Tycker det är märkligt att försvaret vill kalla NB:s fru som vittne till hans fördel.

Det måste vara ett utspel för media, då hon borde känna till att ett sådant vittnesmål inte är värt något, utan rätten ska bortse från detta.

Om däremot åklagaren åberopat henne som vittne för att sänka hans påstådda alibi, hade det varit mer intressant.

Dessutom kan inte hans fru tvingas att vittna.

Det handlar nog mest om att det ska se ut som om frun stöttar honom, att hon tror på honom. Ett desperat försök till att få honom att framstå som Irinas oskyldigt dömde make.
Dyker hon inte upp i Hovrätten heller så ser det ju ganska illa ut, för Nerijus skull.
2016-01-06, 01:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Undrar hur samtalen innan gått till?

Förslag:

IR: Irina, det är mycket viktigt att du försöker minnas om du sett någon eller några misstänkta.
Det behöver inte vara några du tyckte var konstiga eller så, det viktiga är att du minns NÅGOT, förstår du?
IB: Ja, ska jag tänka på om jag sett några män alls häromkring, såna jag inte känner alltså?
IR: Ja, precis, vilka som helst som kan verka mystiska. Har vi sånt att berätta så tror de nog att nån annan än NB kan ha mördat.
IB: Tycker inte poliserna det är konstigt jag berättar om sånt nu?
IR: Nej, du kan bara skylla på att du var chockad. Men, kom ihåg att det är bra om du låter lite ängslig över när du såg dessa män.
IB: Ok, Är det ok om jag berättar om sånt jag sett för länge sen men säger det var då?
IR: Det sista hörde jag nog inte, men jag tror du förstår vad det är du ska berätta.
IR/IB: Ok, då hörs vi i TR.
Tyvärr glömdes det bort en sak i det hypotetiska samtalet. Dödshotet som inte ens NB vidhöll efter en kontrolll via Brandtler..
Citat:
Har Nerijus uppgett att han känt sig hotad av någon?
Det fanns inga direkta hot. Det var när de kom till Sverige och började arbeta. Det kom en man från ett Litauiskt företag. Han sa att han skulle göra allt möjligt, för Nerijus hade inte rätt att
jobba på den här platsen. Han har inte hotat Nerijus personligt. Det var en annan som jobbade med Nerijus.
Citat:
Detta skedde i påsk för två år sedan?
Ja
Har det skett något efter det?
Nej
Citat:
Så det var varken Aivaras, Nerijus eller du som blev hotade, utan det var en fjärde person som blev hotad?
Ja
Har Nerijus eller Aivaras blivit hotade av Gintaras eller någon annan person?
Inte vad Irina vet.
Känner du till att någon annan hotat dem?
Nej
2016-01-06, 01:59
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Varför fanns det släpspår till skåpet i Byssjan, men inga dylika i Ladan och BP? Udda fråga kanske och helt betydelslöst i sammanhangen. Men ändå en undran.
Märkena omtalas i samband med att det är högt från backen till tröskeln, hon liksom välts in på golvet. Sen ser det lite ut som om han tänkt en sväng mot soffan tycker jag.
2016-01-06, 02:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Remark

Han plastade väl in henne i ladan och bar henne till bilen. Han hade kanske både byggplast som skydd i bagageutrymmet och att han rullade in henne i skyddsplast/plastsäck i ladan. Då kan han bära utan risk att få spår på sig. I byssjan däremot är plast avtagen, så därför drar han henne mot skåpet där han ska lägga henne. Handskar på men så lite kontakt med oskyddad kropp som möjligt?
2016-01-06, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Det handlar nog mest om att det ska se ut som om frun stöttar honom, att hon tror på honom. Ett desperat försök till att få honom att framstå som Irinas oskyldigt dömde make.
Dyker hon inte upp i Hovrätten heller så ser det ju ganska illa ut, för Nerijus skull.

Juridiskt har det ingen betydelse vilket hon gör. Skulle vara för den moraliska biten, att få NB öppna truten och förklara sina förehavanden, vilket jag tror är omöjligt.
2016-01-06, 02:07
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dnaems
1) Motiv till körschemat: ladan - fyndvägen - Blomberg - Martorp: mobilen MÅSTE först tystas UTAN vittnen, SEN Blomberg just för att bli SEDD AV VITTNEN och kan även ge sken komma FRÅN fullt legitimt jobbärende i Gum?
2) Ang spekulationer om AGM=alternativ? Meningslöst minutiöst plantera/kontaminera först och SEN åka och GÖMMA/dölja detta? I synnerhet mordkvällen hade det varit väl genomskinligt/suspekt försvinna i 2h för att ordna slutförvar? Senare omöjliggjordes det av "nedhållande eld/spärreld"? Därför många ej igensopade spår då/där?
Ang avsaknad av spår på fynden och i bilen: Aramir (?) slår nog huvet på spiken: Hart när INGA spår alls!!! Säger väl nästan allt?
3) Fortf dock intresserad av vilka de hotande litauerna var och deras påstådda motiv?

Han blödde så därav tror jag på handskar. Samma sak med rullen eftersom han lägger rullen i spiklådan efteråt (endast Lisas DNA)
2016-01-06, 02:08
Bannlyst
Citat:
Tyvärr glömdes det bort en sak i det hypotetiska samtalet. Dödshotet som inte ens NB vidhöll efter en kontrolll via Brandtler..
Hmmm, det hypotetiska "dödshotet", som inte ens var riktat mot NB eller någon av de andra två?

Och, det har Rönnbäck använt som en av dessa alternativvarianter, att "det ska ha funnits en hotbild mot Nerijus". Det är nu jag börjar undra om inte IR också borde få något straff? Åtminstone någon allvarlig tillsägelse av advokatsamfundet för åtminstone vissa saker hon påstått och fört fram i denna härvan. Måste finnas någon slags gräns även för en advokat?
2016-01-06, 02:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Juridiskt har det ingen betydelse vilket hon gör. Skulle vara för den moraliska biten, att få NB öppna truten och förklara sina förehavanden, vilket jag tror är omöjligt.

Ja, du har rätt. Och, det är nog lite sent nu, med mycket. Han kommer att hålla tyst, det är jag helt övertygad om. Dels har han något kvar då - det är att HAN är den ende som vet exakt hur allt gick till och han finner säkert njutning i att så är fallet, då har han den kontrollen och makten kvar.
Sen så har han inte sin familj kvar heller, om han erkänner detta skambrott.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in