2016-01-15, 09:32
Medlem
Tamborinos avatar
Kan någon ge ett tips om var jag kan läsa mer om det otrevliga som IR hävde ur sig om Lisa lekte i ladan med snören m m.
Jag missade det mesta av detta, men jag vill veta mer för det låter helt hårresande.
2016-01-15, 09:41
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Polisen ska inte avgöra om försvarets vittne är intressant.

Självklart avsåg jag att inte ens IR kanske värderar upp resultatet av hållet polisförhör, (eftersom hon själv bläddrat i slasken) men i slutändan är det rätten som avgör om det är relevant.

Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Mitt fetade: nu verkar det som att han kommer att kallas:

"Sent under torsdagseftermiddagen meddelade Göta hovrätt att man låter både Arne Jönsson och den pensionerade polisen vitttna". http://www.skovdenyheter.se/article/...der-torsdagen/

Intressant, för det bör ju betyda att båda nya vittnen enligt HR har någonting av värde att tillföra målet.

Ser där ja, dubbelfel av mig. Han kallas och han förhördes igår.
Expressens artikel ger en skaplig sammanfattning av vad BB´s tips består av, men han är inte unik med dessa uppgifter.
Men jag kan instämma i att han åtminstone borde hörts, i syfte att ge ytterligare en nyans till vad som skett vid vägen innan Lisa försvann, såvida hans bägge tips inte var uttömmande till den grad att polisen fick nyansen utan att anse det nödvändigt att hålla förhör.
Jag skulle inte vara förvånad om en fd. polis har förmågan att lämna en beskrivande uppgift, som blir lättbehandlad i en polisutredning, men för ordningens skulle borde han hörts redan då.

Johansson i Expressen:
Citat:
Men bilarna: att det står en svart SUV och en annan bil utanför?
– De uppgifterna hade vi sedan tidigare också.
(avser inte Flashback, även om uppgiften dök upp här tidigt)

Ordet "mörka" är veckans ord, men i detta fallet ska man nog beakta att BB nog inte tagit del av slasken.
Just "svart SUV" nämns även i FUP om jag inte minns helt fel nu, men BB´s andra uppgifter vågar jag inte värdera. Där kanske IR har fog för sitt visade intresse.

Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
"40 minuter Innan" innan vaddå?

Och skulle du kunna vara så snäll att dela med dig bilmärke och delar av reg nummer ?

Det står inte heller något om vilken färg bilen hade eller om det var en SUV, kan du bekräfta att det var en svart SUV ?

Det enda jag kan bekräfta är att det rör sig om en svart SUV av nyare modell, iakttagen av minst tre vittnen däribland BB, vilket nu framgått.
Polisen har fått in regnr via annat vittne.
Bilen är med största säkerhet utredd och finns i slasken. Därav Johanssons uttal om att BB´s tips redan är avhandlat redan i tips-form.

Det hela klarnar nog vid vittnesmålet.
Vidare går det inte att undgå att reflektera över hur många fler tipsare som potentiellt lämnat likvärdiga uppgifter.
2016-01-15, 10:06
Medlem
Annvonplatens avatar
Står det en svart Suv parkerad klockan 18.10 i närheten av Lisas moped, så ska ägaren fram. Har polisen inte haft identitéten till ägaren av bilen skulle han naturligtvis uppmanats via media att ta kontakt med polisen. Har polisen inte brytt sig om denna uppgift, inte bemödats sig att ta fram hans identitét så har de precis som BB säger "mörkat" uppgiften. Anledningen till det kan de bara svara på själva. Har de hans identitet skulle han funnits med i FUP.
2016-01-15, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
/.../
Det enda jag kan bekräfta är att det rör sig om en svart SUV av nyare modell, iakttagen av minst tre vittnen däribland BB, vilket nu framgått.
Polisen har fått in regnr via annat vittne.

Bilen är med största säkerhet utredd och finns i slasken. Därav Johanssons uttal om att BB´s tips redan är avhandlat redan i tips-form.

Det hela klarnar nog vid vittnesmålet.
Vidare går det inte att undgå att reflektera över hur många fler tipsare som potentiellt lämnat likvärdiga uppgifter.

Den svart SUV som Billy såg stod parkerad utanför caféets norra gavel. Den bil som sågs "40 min innan" stod parkerad på ladsidan. Så om du fått det bekräftat att det är samma bil så stod bilen först på ladsidan och sen körde och parkerade sig på caféets norra gavel då?
2016-01-15, 10:16
Medlem
Theforeigners avatar

NBs FRU IB KOMMER ATT HÖRAS VIA TELEFON ELLER VIDEOLINK

http://www.expressen.se/gt/nya-vittn...m-rattegangen/

Nya vittnen i Lisa Holm-rättegången
Publicerad 15 jan 2016 kl 09.12

Hovrätten har nu godkänt att försvarets två nya vittnen hörs i den pågående rättegången om mordet på Lisa Holm, uppger P4 Skaraborg. Dessutom är det klart att hustrun till den i tingsrätten morddömde Nerijus Bilevicius får höras per telefon eller över videolänk från Litauen. En begäran om rättshjälp har skickats till landet.

Förhöret med hustrun planeras till fredag nästa vecka, rättegångens sista ordinarie dag. Då hörs också ägaren till flera fastigheter som varit aktuella i fallet, samt den pensionerade polisman som var vid kaféet på Kinnekulle samma eftermiddag som Lisa Holm försvann.
2016-01-15, 10:22
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annvonplaten
Står det en svart Suv parkerad klockan 18.10 i närheten av Lisas moped, så ska ägaren fram. Har polisen inte haft identitéten till ägaren av bilen skulle han naturligtvis uppmanats via media att ta kontakt med polisen. Har polisen inte brytt sig om denna uppgift, inte bemödats sig att ta fram hans identitét så har de precis som BB säger "mörkat" uppgiften. Anledningen till det kan de bara svara på själva. Har de hans identitet skulle han funnits med i FUP.

Det borde ligga i utredarens intresse att i FUP visa att SUV:en inte har med saken att göra tycker jag. Att bilen skulle bli allmänt känd kunde man kanske inte veta då, men med facit i hand så vet vi att försvaret intresserar sig för fordonet, vore bra om det klargjordes hur utredaren kom fram till att den här bilen inte kan ha med saken att göra, tycker jag.

En tanke som slog mig, vet inte om det har sagts något om det, men kan det vara så att om SUV:en fanns där, att det kan vara en kvardröjande sista kund på caféet? Det behöver inte vara något mystiskt med bilen som sådan, dock så kanske man skulle kunna få fram en tidsangivelse som kan förstärka eller försvaga andra vittnesmål?

Det har absolut inte med DNA bevisningen eller annan teknisk bevisning att göra, men det borde ligga i alla inblandade aktörers intresse att få en så noggrann bild av den här kvällen som möjligt är, vad som verkligen hände och när det hände är fortfarande inte klarlagt såvitt jag känner till, åklagarens version är trots allt bara ett vagt antagande anser jag.

Det må vara ovidkommande för skuldfrågan, men händelseförloppet är det förmodligen många som vill ha ett svar på, annars hade fallet knappast rönt det stora intresse som faktiskt råder oaktat om man är frälst eller en tvivlare.
2016-01-15, 10:25
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Om polisen tagit reda på vad den svarta suvens förare hade för ärende på cafét och visat sig inte vara intressant för mordutredningen hamnar dessa uppgifter i den så kallade slasken, inte i den fup vi kan läsa. Det kommer säkert klarna i rätten i sinom tid.
Men polisen har inte tagit reda på vad den svarta SUV:ns förare hade för ärende på kaféet, jag upprepar:
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
"Vi har inte bedömt det som intressant", säger Johansson, och det är inte samma sak som "Vi har följt upp och avfört det".
http://www.expressen.se/gt/han-ar-ny...-holm--fallet/
2016-01-15, 10:43
Medlem
Annvonplatens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det borde ligga i utredarens intresse att i FUP visa att SUV:en inte har med saken att göra tycker jag. Att bilen skulle bli allmänt känd kunde man kanske inte veta då, men med facit i hand så vet vi att försvaret intresserar sig för fordonet, vore bra om det klargjordes hur utredaren kom fram till att den här bilen inte kan ha med saken att göra, tycker jag.

En tanke som slog mig, vet inte om det har sagts något om det, men kan det vara så att om SUV:en fanns där, att det kan vara en kvardröjande sista kund på caféet? Det behöver inte vara något mystiskt med bilen som sådan, dock så kanske man skulle kunna få fram en tidsangivelse som kan förstärka eller försvaga andra vittnesmål?

Det har absolut inte med DNA bevisningen eller annan teknisk bevisning att göra, men det borde ligga i alla inblandade aktörers intresse att få en så noggrann bild av den här kvällen som möjligt är, vad som verkligen hände och när det hände är fortfarande inte klarlagt såvitt jag känner till, åklagarens version är trots allt bara ett vagt antagande anser jag.

Det må vara ovidkommande för skuldfrågan, men händelseförloppet är det förmodligen många som vill ha ett svar på, annars hade fallet knappast rönt det stora intresse som faktiskt råder oaktat om man är frälst eller en tvivlare.

Håller med ovanstående talare. Den svarta suvens ägares iakttagelser är av största vikt, vad han sett eller inte sett. Caféet låstes kl 18.00. Bilen står där kl 18.10. BB säger också att det stod ytterligare en bil parkerad på samma plats som Lisas moped. Har man inte ägarna till dessa två bilar borde polisen efterlyst dem via media. Oavsett ska observationen ha redogjorts för i FUP. Har ingen av dessa bilägare typ inte observerat något, så är det också intressant. Hade de efterlyst bilägarna via media och om de ändå inte hört av sig, ligger det nära till hands att anta att de kan haft något med mordet att göra. All heder till BB som kontaktar Inger Rönnbäck.
2016-01-15, 10:55
Medlem
Men varför skulle en som inte känner till området hänga upp lisa och ssen gömma henne i det där skåpet..
2016-01-15, 10:57
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Vilken suvägare är kriminell? Har fler tipsat om samma suv och blivit förhörda kan jag tänka mig att det räckte. Varför förhöra alla tipsare? Det låter inte så effektivt. En annan orsak kan va att den svärande pensionärspolisen första uppgav en helt annan tid. Han sågbilen någon gång mellan 17.40-18.10.När lämnade sista gästen cafét?
Jag känner inte till någon kriminell SUV-ägare i sammanhanget. I övrigt hänvisar jag till inlägget som du citerade. Tipset är inte utrett, det ansågs ointressant.
2016-01-15, 11:06
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Hans tips kan vara ointressant om polisen redan vet vad suvföraren hade för ärende genom andra tipsare.
Om tipset är utrett genom andra tipsare är det utrett.
2016-01-15, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ruskit
Det borde ju även finnas DNA ifrån hennes föräldrar, kollegor och dyl. Och i ladan och bjyssan borde det verkligen finnas fler individers DNA, eller det är enbart NB och company som varit på dessa platser, någonsin?
Jag har skrivit DNA från "OKÄNDA" personer i/på Lisas kropp. Hennes familj, arbetskollegor, de som jobbat i ladan eller andra som kunde ha fysisk kontakt med henne, räknas inte som okända. Polisen har redan kollat dem!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in