Citat:
Ursprungligen postat av
Vierstein
Jag skulle ta dj....t illa upp om inte min bror och min fru inte bemödade sig om att komma till rättegången och avge sina vittnesmål om alibin att de var tillsammans med mig den aktuella tiden. Bryr de sig inte mer om sin make och sin bror att de inte ens ids komma och vittna till hans fördel? Eller kan de helt enkelt vara så att de inte kan ge honom alibi eftersom han inte var hemma den aktuella tiden. Vilken variant är mer trovärdig? Jag själv väljer nog varianten att de inte kan ge NB alibi.
Om NB fanns i bostaden den tiden när Lisa försvann och sannolikt blev mördad, kan inte NB ha någonting med mordet på Lisa att göra.
Det absolut starkaste beviset att NB fanns i bostaden är att han ser Gustav och dottern komma med deras vita Audi bil ca 19.00 och passera där NB sitter ensam på trappen framför bostaden, och de kör in till herrgården.
NB observerade också att Gustav hade en blå skjorta med vit krage.
Gustav samtalade med sin bror Henrik när han kom in på gårdsplanen som bekräftade att det var ca 19.00 som Gustav kom in på gården.
Gustav och dottern kom från ett party i Årnäs och polisen gjorde en egen beräkning när Gustav borde ha varit framme i Blomberg, sett till när de åkte från Årnäs och polisen kom fram till 18,46 +- 5 minuter som stämmer också in med tiden när Gustav kom till Blomberg.
Det skulle ha varit helt omöjligt för NB att veta att Gustav och dottern kom från Årnäs den tiden som han observerade, om han inte suttit på trappen framför huset och sett det hela.
Hans fru Irina såg aldrig när Gustav kom in till herrgården, däremot observerade hon när Gustav och dottern åkte från herrgården efter ett kort besök där, då satt de tillsammans NB och Irina och rökte på trappen .
När Gustav och dottern åkte från herrgården försökte NB stoppa Gustav och berätta att han gjort jobbet på huset hans under dagen, men Gustav hälsade honom och körde vidare.
Vid förhören stämmer Irinas vittnesmål identiskt med NB:s även detaljer hur allt förlöpte när Gustav och dottern passerade.
De här vittnesmålen skulle inte ha överensstämt som de gjorde om inte både NB och Irina satt på trappen och båda kunde observera alltsammans.
Vid förhören med Irina det senast i Litauen, har hon sagt att hon är 100% säker på att NB fanns i bostaden vid 19.00 tiden.
Aivaras har sagt i förhör att NB fanns i bostaden från 17.30 till 20.00 när han åker med sin fru och köper pizza i källby vid 20.00 tiden.
Vid förhören i Litauen sade Aivaras att han vidhåller de uppgifterna han lämnat vid förhören i Sverige.
Eftersom NB skall ha funnits i bostaden när Lisa försvann och blev mördad, blir alla dessa DNA och blodspår från NB helt betydelselösa, de måste ha kommit dit på något sätt och finns ett motiv till det, men att NB skulle ha orsakat dem är helt osannolikt.