2016-01-17, 21:32
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HYDRA2016
Nej..jag svarade på en fråga av KATTEN....sedan lade du dig i.

Datum 2015/6/6 Lördag har inte något med själva mord dagen och mordet att göra.

Mordet på Lisa var datum den 2015/6/7 SÖNDAG.

Vad har då kvitto och filminspelning gjord den 2015/6/6 att göra med själva mordet att göra.
Inte ett skit.

Men för utredningen kan det ha betydelse och då relaterar jag inte bara till Adriana - utan inköp verifierat via kvitto. Inget bindande men ytterligare en indicium som pekar mot NB. Så är det förstår du.
2016-01-17, 21:41
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
Nu påstår jag inte att någon plantering har förekommit i just detta fall. Därtill finns inga bevis. Men att kategoriskt avfärda att detta som trams och att det inte kan förekomma inom vårt lands gränser, därför att vi har ett genomärligt rättsväsende, det är att blunda för sanningen. Ta fallet Quick och dom tre fallen nedan.

Sen behöver det inte vara planterade bevis. Det kan ju vara olyckliga omständigheter och misstag som kan begåtts.

http://www.dagensjuridik.se/2013/03/...-mordutredning

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt...programid=3381

https://samtiden.nu/10670/para%C2%A7...attegangsfall/

Nästa idiot som jämför med Quick...

För femhundrasjuttiotolfte gången: Quick är inte jämförbart med andra rättsfall - allra minst naturligtvis fall där den misstänkte nekar. Rättsrötan i Quickfallet uppstod därför att samtliga - INKLUSIVE DEN ÅTALADE SJÄLV OCH HANS FÖRSVARSADVOKAT - hade ett intresse av fällande domar. Det var ingen som direkt fejkade eller planterade bevis heller. Fallet förstås bäst som en slags syntes av masspsykos och group think. Man såg det man ville se, inkluderat domstolarna. Naturligtvis hade Quick aldrig blivit fälld här mot sitt nekande eller med en advokat som likt Råstam påtalat oklarheterna och de rena felaktigheterna.

Att dra upp Quick i dessa trådar visar därför bara att man inget förstått och inget begriper. Inget särskilt smickrande, men nu har du i varje fall chansen att inte dra ner brallorna på dig själv i fortsättningen frivilligt. You've been warned

Dina länkar begriper jag inte ett jota av:

- En polis som (denna har diskuterats tidigare) inte talade sanning om hur bevis hade tillvaratagits. Det är allvarligt, men det är INTE plantering och inte ett försök att föra in falsk bevisning i ett ärende. I denna utredning hittades det mesta i början av privatpersoner och det har blivit vederbörligen antecknat. Kroppen och offrets jacka och hjälm har hittats av polispersonal som hanterat dem i enlighet med instruktionerna (Inga bevis eller ens indikationer på motsatsen finns så det är rent debilt förtal att påstå något sådant som vissa idioter i tråden gör)
- En länk om en polis som slutade sin tjänst - vad fan har det med bevisplantering att göra???
- En länk som åtminstone för mig bara är en rubrik

Slutligen:

Citat:
Sen behöver det inte vara planterade bevis. Det kan ju vara olyckliga omständigheter och misstag som kan begåtts.

Det här har jag försökt påpeka gång på gång för er alternativteoretiker. Att det KAN ha begåtts fel är givetvis INTE ett argument för att bevisningen inte håller. I så fall skulle ju alla brottslingar som nekar frikännas, eftersom fel KAN ha begåtts.

Det du skriver är i själva verket ett klassiskt exempel på ett nonsensargument - ett påstående helt utan värde eller relevans eftersom det är en logisk luftpastej. Att grejer i den här stilen dyker upp hela tiden från alternativteoretikerhåll ändå säger något om vilken jävla svag position ni har i det här fallet.

Frankly my dear så var ditt inlägg ett bottennapp ur alla tänkbara synvinklar.
2016-01-17, 21:46
Medlem
Annvonplatens avatar
Rycker du inte citat ur dess sammanhang och sedan kommenterar det?

Vad kallar du då det här som du citerade och sedan kommenterar?

Ditt Citat:
"Det är därför om man bortser från blodspår på jacka och byxor att det är viktigt att gå igenom detaljer, tidschema mm i utredningen för att kunna klarlägga om det står rätt till eller inte med denna utredning"
Ditt svar
Man bortser inte från den tyngsta delen och tror att en mjölkkartong eller annat är viktigt. Det är vad ni alternativteoretiker däremot fokuserar hellre på.

Så här skrev jag och då får det helt annan betydelse än dina lösryckta citat. Ska du diskutera och kommentera vad man skriver så visa då lite etik och moral och klipp inte ur text som ger ett helt annat innehåll.

Kan du bevisa utom varje rimlig tvivel att polisen inte har planterat bevis för att de har blivit övertygade att han är den skyldige? Det kan jag säga med en gång. Det kan du inte och inte jag heller. Men i skillnad från dig så ser jag en rad märkliga omständigheter som tyder på att så kan vara fallet. Och stänger man dörren där när så mycket sammantaget pekar åt det hållet är man lite naiv. Och har en övertro på svenska rättssamhället.
Det är därför om man bortser från blodspår på jacka och byxor att det är viktigt att gå igenom detaljer, tidschema mm i utredningen för att kunna klarlägga om det står rätt till eller inte med denna utredning. Får man inte det att stämma kan han faktiskt vara oskyldig av ovan framförda skäl.
2016-01-17, 21:57
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Det måste vara skönt att bara kunna hänvisa till professorn utan att behöva tänka själv, att inte behöva formulera sig, skriva och slösa tid. Det svaret i länken var grinigt förmodligen pga av mitt påstående att trångsynta forskare kommer att ha svårt att få Nobelpriset. Vi pratar olika språk och förstår inte varandra. Sist jag kollade var H inte professor i rättsvetenskap eller liknande. Att han är mycket kunnig inom sitt område är mycket möjligt men jag har inte funnit något viktigt som han publicerat eller ens vilken högskola han nu är anställd vid. Inga utmärkelser mer än SR-priset "Årets Medieorm 2011" vad jag kan se.

Han ger sin syn baserad på sin kunskap och några andra här i tråden och jag håller inte med utan söker oss till andra källor. Jag anser att det i det här fallet är det möjligt med omfattande kontaminering för det har varit NB: arbetsplats. Jag anser också att blodfläckarna kan vara Lisas, andras, nya eller gamla med NB:s DNA ovanpå, jag ser det inte som en omöjlighet. Framför allt då vi inte vet hur fläckarna har analyserats (klippts ur och lösts eller bara toppsad på ytan). Att man kan säga vems blodfläck det är svårt utan man har gjort ett antagande att det NB:s därför att man inte funnit någon annans DNA (som kan ha varit dålig, förstörd).

Jag anser också att det inte är helt uteslutet att polisen fuskat i sitt arbete då dom inte fann bevis som räckte till en fällande dom och livstids fängelse. Dom hade allt för stor press på sig från media och LGWP som sågade dom rejält i början. Att polisen inte gjort ett bra arbete tycker jag är uppenbart då mycket inte undersökts och vittnen inte följts upp.

Jag tycker helt enkelt att dom bevis som finns inte duger till livstids fängelse. Inga fingeravtryck, fibrer, bra vittnen eller vettigt motiv. Han kan ha hanterat kroppen så griftefridsbrott eller på sin höjd dråp om jag måste dömma honom. Ingen vet exakt hur, var och varför Lisa dog. Flickan hade ett snöre runt halsen, kläder i oordning och var tejpad runt huvudet. Inga spår på tejp, snöret runt halsen eller kroppen från NB så var det han som dödade flickan? Det närmaste sexuella man kan komma är ett underligt spår från hans fru IB på Lisas trosor och det ska ge NB livstis fängelse alltså.

Ska vi kanske bidra med lite intressant om DNA istället för att gnälla så finns det mycket på internet att ta del av för oss lekmän.

Crime labs need new tools
http://www.bu.edu/research/articles/dna-profiling/

Forensic DNA Contamination
http://www.injusticeinperugia.org/vi...ilmington.html

DNA forensics not as infallible as investigators claim — But not because of science
https://www.geneticliteracyproject.o...se-of-science/

The problem with DNA
http://www.apa.org/monitor/jun07/problem.aspx

UCI Professor Finds DNA Laboratory Errors That Sent Wrong Man to Prison
http://www.scientific.org/archive/Su...%20Release.htm

ETC ...
Ingen har påstått att all DNA-bevisning som någonsin har framlagts har varit giltig. Men kan du förklara hur någon av de länkar som du hänvisar till har relevans för diskussionen här i tråden? Har du öht läst dem, eller bara googlat fram själva länkarna?

Tanken att du skulle kunna bedöma om en publikation innehåller något viktigt är naturligvis vidare i sig löjeväckande. Men normalt brukar tidskrifter som Nature, Science och PNAS anses hålla rätt hög klass.
2016-01-17, 21:57
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Därför att en traditionell alternativteoretiker bestämmer sig för huruvida den misstänkte är skyldig eller ej långt innan det finns någon utredning att ifrågasätta. Utredningskritiken är således sekundär till en primär intuitiv uppfattning att polisen misstänker fel person.

Så sant! Så är det verkligen här också. Trådens mest uthålliga (för att inte säga besatta) alternativteoretiker hade bestämt sig långt före FUP om den tilltalades oskuld. TheForeigner och Nopomil är väl de mest extrema exemplen av de som fortfarande är aktiva, men det finns fler.

I det förstnämnda fallet (som ju även är övertygad om att Vatchareeyas mördare är ditsatt av en ondskefull planteringsmördare, ev med polisens hjälp) handlar det om en amatörpsykologisk analys gjord på ett mycket tidigt stadium utifrån uppgifter i kvällspressen, såvitt jag förstår utifrån att personen själv är övertygad om att hon är expert på gärningsmannaprofilering efter att ha haft mordfall som intresse i många år. Offentliggjord bevisning i FUP har sen lästs i ljuset av att hon är övertygad om att hennes psykologiska expertis väger tyngre än den kriminaltekniska bevisningen och vittnesmål. Vid behov åberopas fel i utredningen (ev. ren korruption från polis och åklagare) för att få ihop det.

Bara ett exempel, men vi kan ju se i Lisa Holm-fallet att varenda en av de mer aktiva alternativteoretikerna tvingas åberopa antingen fel (omedvetna eller medvetna) i polisens tekniska undersökning och utredning för att hålla liv i sin oskuldshypotes. Kombinerat med mer eller mindre vidlyftiga spekulationer om konspirationer mot den litauiske lantarbetaren som till all lycka numera är hänvisade till en egen tråd.

Det är ganska talande att inte en enda person (vad jag kan komma på åtminstone) enbart utifrån en värdering av de faktiska, kända bevisen anser sig kunna argumentera för en friande dom, utan tvingas uppfinna både totalt inkompetenta eller rentav korrupta poliser och ondskefulla konspirationer för att få ihop sin alternativa teori.

Ju mer godtyckliga hjälphypoteser - ju sämre teori är en sanning som gäller i de flesta vetenskapliga sammanhang. Så även i denna tråd.
2016-01-17, 22:01
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annvonplaten
Rycker du inte citat ur dess sammanhang och sedan kommenterar det?

Vad kallar du då det här som du citerade och sedan kommenterar?

Ditt Citat:
"Det är därför om man bortser från blodspår på jacka och byxor att det är viktigt att gå igenom detaljer, tidschema mm i utredningen för att kunna klarlägga om det står rätt till eller inte med denna utredning"
Ditt svar
Man bortser inte från den tyngsta delen och tror att en mjölkkartong eller annat är viktigt. Det är vad ni alternativteoretiker däremot fokuserar hellre på.

Så här skrev jag och då får det helt annan betydelse än dina lösryckta citat. Ska du diskutera och kommentera vad man skriver så visa då lite etik och moral och klipp inte ur text som ger ett helt annat innehåll.

Kan du bevisa utom varje rimlig tvivel att polisen inte har planterat bevis för att de har blivit övertygade att han är den skyldige? Det kan jag säga med en gång. Det kan du inte och inte jag heller. Men i skillnad från dig så ser jag en rad märkliga omständigheter som tyder på att så kan vara fallet. Och stänger man dörren där när så mycket sammantaget pekar åt det hållet är man lite naiv. Och har en övertro på svenska rättssamhället.
Det är därför om man bortser från blodspår på jacka och byxor att det är viktigt att gå igenom detaljer, tidschema mm i utredningen för att kunna klarlägga om det står rätt till eller inte med denna utredning. Får man inte det att stämma kan han faktiskt vara oskyldig av ovan framförda skäl.

Hur ska någon kunna bevisa att polis inte har planterat bevis? Detta kan ju gälla alla rättsfall. Fine, vi dömer ingen för vi kan inte bevisa att polis inte har planterat bevis. Har du så liten tilltro till alla dessa personer som i så fall är inblandade? En rättsskandal av enorma mått som du så lättvindigt påstår har hänt.

Vi bortser från blodiga jackan och kläderna, fine, i nästa rättsfall bortser vi från blodiga kniven så ser vi till att inte heller den mördaren blir fälld.

Sen är termen "bortom rimligt tvivel". "Beyond reasonable doubt".
2016-01-17, 22:02
Medlem
Katten30s avatar
Till hydra2016 det finns ett kvitto i FUP daterat 7/6 + bild på NB och IB hos Handlarn i Källby ca 20:10. Dom köpte öl, cig, pizza för 400 spänn något. Sid efter 395.
2016-01-17, 22:05
Medlem
develis avatar
Citat:
Kära du. Jag ska förklara igen (som vanligt..)
Ett allmänt svammel utan belägg bemöttes med befintlig bevisning osv. som är tillräckligt för fällande dom enligt TR och enligt mig.
Enligt ditt paranoida resonemang så kan ingen dömas till mord för det kan minsann vara ditten och datten.
Jag efterfrågar rimligheten, jag efterfrågar förklaring.
Den uteblir - du kommer enbart med en grund av misstro.

Citat:
Man kan inte bortse från den tekniska bevisningen (DNA blod) som finns i detta rättsfall - den är kärnan för domen.

Förutom detta finns vittnen och då kan du gräva ihjäl dig i petimeterdetaljer - det leder ingen vägen.
2016-01-17, 22:10
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Kära du. Jag ska förklara igen (som vanligt..)
Ett allmänt svammel utan belägg bemöttes med befintlig bevisning osv. som är tillräckligt för fällande dom enligt TR och enligt mig.
Enligt ditt paranoida resonemang så kan ingen dömas till mord för det kan minsann vara ditten och datten.
Jag efterfrågar rimligheten, jag efterfrågar förklaring.
Den uteblir - du kommer enbart med en grund av misstro.

Förutom detta finns vittnen och då kan du gräva ihjäl dig i petimeterdetaljer - det leder ingen vägen.
Den här texten lade du i citat för att den inte skulle komma med i citeringen av ditt inlägg.
Citat:
Man kan inte bortse från den tekniska bevisningen (DNA blod) som finns i detta rättsfall - den är kärnan för domen.
Om den tekniska bevisningen är kärnan, varför friades inte NB? TR ansåg inte bevisningen övertygande.
2016-01-17, 22:13
Medlem
Annvonplatens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Absolut. Jag anser även att Adriana ska med som indiceförlopp - hennes utpekande är starkt. Synd att det inte framkom bättre hur bra hon har beskrivit äcklet och de enbart gick på fotokonfrontationen.

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

Tycker du inte att det är stor sannolikhet att hon tar fel på person när hon påstår att bilen är en hantverkarbil, en vit lådbil med bara två fönster.

Han som bott på Kinnekulle i tre år och var känd i området. Skulle han stanna en joggande kvinna som han bör förutsätta är boende i området och fråga om vägen till Medelplana? Medelplana som bara ligger rakt fram efter vägen. Ungefär som en kändis i stockholm kommer fram och frågar en annan stockholmare. Kan du visa mig på en karta var Gamla stan ligger när de står på Slussen.
2016-01-17, 22:13
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Bara ett exempel, men vi kan ju se i Lisa Holm-fallet att varenda en av de mer aktiva alternativteoretikerna tvingas åberopa antingen fel (omedvetna eller medvetna) i polisens tekniska undersökning och utredning för att hålla liv i sin oskuldshypotes. Kombinerat med mer eller mindre vidlyftiga spekulationer om konspirationer mot den litauiske lantarbetaren som till all lycka numera är hänvisade till en egen tråd.

Det är ganska talande att inte en enda person (vad jag kan komma på åtminstone) enbart utifrån en värdering av de faktiska, kända bevisen anser sig kunna argumentera för en friande dom, utan tvingas uppfinna både totalt inkompetenta eller rentav korrupta poliser och ondskefulla konspirationer för att få ihop sin alternativa teori.
Ju mer godtyckliga hjälphypoteser - ju sämre teori är en sanning som gäller i de flesta vetenskapliga sammanhang. Så även i denna tråd.
Dagens sanning. Förvanskar text eller bedömer helt galet och vrålar hur mystiskt det minsann är. Utgår från en grav misstro utan förankring och allmänt svammel.
Inte en jävel kommer med nåt konkret som skulle kunna belägga rimligt tvivel.
Vilket också en domstol dömer utifrån:

Är det rimligt?
2016-01-17, 22:16
Medlem
develis avatar
Citat:
Tycker du inte att det är stor sannolikhet att hon tar fel på person när hon påstår att bilen är en hantverkarbil, en vit lådbil med bara två fönster.

Han som bott på Kinnekulle i tre år och var känd i området. Skulle han stanna en joggande kvinna som han bör förutsätta är boende i området och fråga om vägen till Medelplana? Medelplana som bara ligger rakt fram efter vägen. Ungefär som en kändis i stockholm kommer fram och frågar en annan stockholmare. Kan du visa mig på en karta var Gamla stan ligger när de står på Slussen.
Han ljög väl för fan fattar du väl?! Han ville ha henne över vägen för att plocka henne som offer.
Hon fattar misstanke och sticker därifrån. Dagen efter slår han till brutalt, målmedvetet och lyckas tyvärr. Nästa offer skulle inte komma undan.
Senast redigerad av develi 2016-01-17 kl. 22:18.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in