2016-01-17, 22:20
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annvonplaten
Tycker du inte att det är stor sannolikhet att hon tar fel på person när hon påstår att bilen är en hantverkarbil, en vit lådbil med bara två fönster.

Han som bott på Kinnekulle i tre år och var känd i området. Skulle han stanna en joggande kvinna som han bör förutsätta är boende i området och fråga om vägen till Medelplana? Medelplana som bara ligger rakt fram efter vägen. Ungefär som en kändis i stockholm kommer fram och frågar en annan stockholmare. Kan du visa mig på en karta var Gamla stan ligger när de står på Slussen.

Nu begår du ett klassiskt argumentationsfel. Du förutsätter att om det var Nerijus så hade han rent mjöl i påsen och stoppade verkligen kvinnan (som även om hon är äldre påminner otäckt mycket om Lisa, blond, smal och söt på ett rätt oskyldigt vis) för att få reda på vägen.

Stoppade han henne så var det naturligtvis av samma skäl som att han dagen efter gav sig på Lisa. Personligen säger jag som GW: Hata slumpen. Vittnet pekade ut honom med god säkerhet, är du inte intresserad av bilar är det lätt att ta fel på och blanda ihop olika fordon. Det vet jag av egen erfarenhet. Allt talar för att det var Nerijus.
2016-01-17, 22:20
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Tycker du inte att det är stor sannolikhet att hon tar fel på person när hon påstår att bilen är en hantverkarbil, en vit lådbil med bara två fönster.
Nej, det var den minnesbild hon hade av bilen som hon hastigt sett bakifrån, när hon varit koncentrerad på att bemöta bilens ägare, som hon stått alldeles bredvid.
2016-01-17, 22:22
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Åh, så bra och pricksäkert beskrivet. Är precis så det är.
Så skönt att få en sådan bra förklaring och bekräftelse på det man själv tycker, PUH!
Det du beskriver syns så tydligt här i tråden, sida upp och sida ner.
Inlägget passar ypperligt ihop med den där resistensen som nån nämnde som nytt ord..
Faktaresistens eller vad det nu hette. Mal och mal om samma saker trots överbevisade och trots tillagda förklaringar. Helvete så trögt.
2016-01-17, 22:23
Bannlyst
Citat:
Vet du om jalousiet fanns i bilen eller inte? Det går ju ta bort. Givetvis en viktig detalj om man vill påstå att han åkt hem med en död person i bilen.

Det pågår en rättegång och det pågår en disskussion om det- ifrågasättande av uppgifter eller godkännande. Om du har problem med det att det inte bara finns en åsikt som du representerar så förstår jag inte överhuvudtaget vad du gör på detta diskussionsforum.
Nej givetvis så vet jag inte om jalusiet var på plats i bilen. Det går utmärkt att skyla en last utan jalusi genom att täcka över med t.ex. byggplast eller något annat. Jag påtalade att det är standardutrustning i den här bilmodellen. Jag har absolut inte problem ned att det finns olika åsikter. Däremot så reagerar jag på att ni alternativteoretiker/rättshaverister helt utan grund bortser från de faktiska omständigheterna och hänger upp er på rent trams och nonsens.
Att du inte förstår vad jag gör här på forumet är inte förvånande på något sätt. Det är helt i linje med hur du tolkar den samlade bevisningen som renderade NB livstidsfängelse för mordet på Lisa Holm. Att så totalt blunda och ifrågasätta de faktiska omständigheterna är direkt osunt och kvalificerar direkt till en topplacering bland alternativteoretikerna/rättshaveristerna.
2016-01-17, 22:28
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp

Om den tekniska bevisningen är kärnan, varför friades inte NB? TR ansåg inte bevisningen övertygande.

Vad menar du med det?

Citat:
Den samlade bevisningen styrker åklagarens gärningspåstående. Det har inte
framkommit något som talar för att en annan gärningsman än Nerijus Bilevicius
kunnat vara aktuell. Tingsrättens slutsats är därför att det är ställt utom rimligt tvivel
att det varit Nerijus Bilevicius som med avsikt berövat Lisa Holm livet på sätt
åklagaren påstått. Gärningen kan inte bedömas som mindre grov. Nerijus
Bilevicius ska därför dömas för mord
.

Ingenstans i domen hittar jag något som tyder på att inte tingsrätten finner att den tekniska bevisningen starkt talar för att NB är guilty as charged. Ordet "övertygande" förekommer öht inte i domen om inte min sökfunktion i Acrobat har fått spader.
2016-01-17, 22:28
Medlem
Reviewss avatar
[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Som du kanske minns åkte GJ förbi ladan strax före kl. 19.00 och såg då en bil som kan antas ha varit NB:s. - Såg NB även GJ:s bil?

NB kan mycket väl ha gjort en avstickare till bostaden för att visa upp sig i sitt jagande efter alibi. Övertäckt i hans bagageutrymme låg i så fall LH. Fynden utefter grusvägen slutar också där han bör ha svängt av för att snabbt nå bostaden och om möjligt hinna fram samtidigt med GJ; något han fick hjälp med då GJ genom samtalet med sin bror HJ i allén blev försinkas c:a 3 min och vilket gjorde att NB kunde slänga sig ned på trappan utanför bostaden och ta en cig innan han skulle fortsätta mot Martorp. - I detta läge har IB hört honom komma och slitit sig från sitt änglaspel för att samröka:

G*stav möter H*nrik c:a 18.52 i Allén och pratar några minuter. Strax innan, någon minut tidigare, har han passerat kafét och ladan och ser då en "hantverkarbil" stå parkerad med nosen mot norr. NB har förmodligen haft bilen parkerad på baksidan dessförinnan. Där, innanför ladan, kan han ha plockat upp hjälm, jacka och hörlurar. Han slår samtidigt sönder mobilen som ligger i jackfickan (kl 19.39 är mobilen fortfarande påslagen, kl 19.59 är den avstängd). Tejpen lägger han tillbaka i verktygslådan. Med både ögon och öron öppna - på helspänn - ser han G*stavs bil susa förbi och bestämmer sig för att skaffa sig ytterligare ett alibi.
Under tiden bröderna pratar med varandra i Allén tar NB andra avtagsvägen till vänster och börjar dumpa mobiltelefon, fodral och löst innehåll, gör sedan en vänstersväng mot bostaden. C:a 18.55 når NB bostaden och tar fram en cigg samtidigt som IB går ut och gör honom sällskap. Nu, ett par minuter senare, anländer G*stav med övningskörande dotter. Han har kostymen på sig och hejar snabbt på paret innan han och dottern åker vidare till Gum för att byta om. NB kan här beskriva G*stavs skjorta.
IB går in för att fortsätta sitt änglaspel medan NB får bråttom mot Martorp.

S.375-377: När de kom åter till parkeringen var tiden mellan kl 19:00 och 19:15. De lämnade parkeringen och körde i riktning mot Västerplana och hann inte långt innan de mötte en bil som kom ut från grusvägen strax väster om parkeringen, de stått på. Grusvägen är utpekad på karta och är märkt som NR 2. Lars och Malin reagerade på att bilen kom i väldigt hög fart ut från grusvägen. Lars säger att Malin reagerade på att det dammade efter bilen. Bilen han mötte körde från grusvägen i riktning mot Martorp. Lars noterade att bilen var utländsk, han såg att ett L fanns med som nationstecken på skylten och säger att den kanske kan ha varit polsk eller liknande. Grusvägen som Lars visar (delar sig de sista metrarna) har två utfarter men han är helt säker på att bilen kördes ut från den utfarten som ligger närmst Martorp.

A*ne uppger i förhör att G*stav med dotter kom förbi efter middagen, kl 19.10-19.15. Det skulle kunna betyda att de aldrig stannade upp vid Blombergs säteri utan körde vidare mot Gum direkt för att snabbt byta om till något bekvämare, för att sedan åka tillbaka till säteriet.
2016-01-17, 22:33
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Under tiden bröderna pratar med varandra i Allén tar NB andra avtagsvägen till vänster och börjar dumpa mobiltelefon, fodral och löst innehåll, gör sedan en vänstersväng mot bostaden. C:a 18.55 når NB bostaden och tar fram en cigg samtidigt som IB går ut och gör honom sällskap. Nu, ett par minuter senare, anländer G*stav med övningskörande dotter. Han har kostymen på sig och hejar snabbt på paret innan han och dottern åker vidare till Gum för att byta om. NB kan här beskriva G*stavs skjorta.
Att han ser skjortan är helt ovidkommande - det stärker inte hypotesen. Jag vill gärna veta varför det är intressant att bygga teorier utifrån det nya ändrade alibit från Irina när nu GJ inte anser det som ens troligt att han varit hem och bytt om pga gästerna?
Att NB sett GJ vid 19-tiden saknar förankring ur tidigare förhör med IB.
2016-01-17, 22:33
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Vad menar du med det?

Ingenstans i domen hittar jag något som tyder på att inte tingsrätten finner att den tekniska bevisningen starkt talar för att NB är guilty as charged. Ordet "övertygande" förekommer öht inte i domen om inte min sökfunktion i Acrobat har fått spader.
Övertygande brukar användas för bevis utom rimligt tvivel. Att denna dom inte gjorde det betyder inte att den samlade bevisningen inte var övertygande. Men eftersom domstolen använde svagare beskrivning på den tekniska bevisningen visar att den inte övertygade utom rimligt tvivel. Däremot stärkte den förklaringsbördan.
2016-01-17, 22:39
Medlem
Annvonplatens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Han ljög väl för fan fattar du väl?! Han ville ha henne över vägen för att plocka henne som offer.
Hon fattar misstanke och sticker därifrån. Dagen efter slår han till brutalt, målmedvetet och lyckas tyvärr. Nästa offer skulle inte komma undan.

Det finns ju ingen anledning att ifrågasätta och misstänka att Adriana tagit fel eller hur?

Fotokonfrontationen 15 juni

Bild 8:
A: Kan vara
Fhl: Kan vara?
A: Jag är inte säker, men……är betydligt likare än de andra
Fhl: Åtta är mer lik än de andra? Okay, kan vara men du är inte säker.

Bild 9:
A tittar länge säger sedan "Kan vara, vet inte"
Fhl: Kan vara? Du vet inte….
A: Det är likt, han är i åttans fack
Fhl: Han är i åttans fack, den är lik, kan vara säger du men du är inte säker

A: Nej
Bild 10:
A tittar länge säger sedan "Han är mest lik av alla men han känns väldigt kraftig
Fhl: Han är mest lik av alla men, va sa du, han känns…
A: Han känns för kraftig men…
Fhl: Inte säker

Bild 11:
Nej det är inte han

Bild 12:
A är tittar länge och säger sedan "Nej"
Fhl: "Nej" säger du?
A: Nej

Fhl: Ska vi ta ett varv till med dem? Lite överblick

Fhl: Nr 8
A: Nej det var inte han heller, har för stora läppar

Fhl: Nr 9
A: Nej det var inte han heller
Fhl: Det var inte 9 heller

Fhl: Nr 10
A: A tittar en sund säger sedan "Det är likt, jag kan inte säga säkert, men det är likt"
Fhl: Nr 10 är likt men du kan inte säga säkert
A: Ja, han är den som är mest likt
Fhl: Han som är mest likt av alla eller…..

A: Och 12:an. 10:an och 12:an
Fhl: 10:an och 12:an är mest likt
Fhl: Nr 11…inte alls och 12:an…
A: 10:an är mest lik
Fhl: 10:an är mest lik…
A: Lite för bred i ansiktet men han är mest lik
Fhl: Utav samtliga tolv så är 10:an mest lik säger du, och12:an sa du också någonting om…
A: Han är som en blandning mellan 10:an och 12:an, han är som en smalare 10:a
Fhl: Okay, nr 10 fast smalare, en blandning av 10:an och 12:an. 12:an är lite smalare menar
du?
A: Ja ungefär så
Förhöret avslutas
2016-01-17, 22:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Den här texten lade du i citat för att den inte skulle komma med i citeringen av ditt inlägg.
Om den tekniska bevisningen är kärnan, varför friades inte NB? TR ansåg inte bevisningen övertygande.
Vad yrar du om? TR dömde Nerjius till livstid för mord med DNA i centrum av domen. Lägg ner dina irrationella kommentarer som inte leder nån vart. Ska du prata om din griftefrid så fortsätt och bygg där din hypotes ligger.
2016-01-17, 22:43
Medlem
develis avatar
Citat:
Det finns ju ingen anledning att ifrågasätta och misstänka att Adriana tagit fel eller hur?
Nej.
Citat:
Fhl: Nr 10 är likt men du kan inte säga säkert
A: Ja, han är den som är mest likt
Fhl: Han som är mest likt av alla eller…..

A: Och 12:an. 10:an och 12:an
Fhl: 10:an och 12:an är mest likt
Fhl: Nr 11…inte alls och 12:an…
A: 10:an är mest lik
2016-01-17, 22:44
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Och det är inte så konstigt att Adriana varit tveksam över den första bilden hon fått se, när den dokumenterar hans uppenbarelse så pass dåligt. En bild är tvådimensionell, medan verkligheten är tredimensionell. Dessutom ser man högst sannolikt personen med olika belysning i ansiktet i verkligheten om han rör på sig. På fotot ser hon inte heller hans kropp eller kroppsspråk. Sen får man inte glömma den audiella aspekten som är minst lika viktig för ett igenkännande - i rätten fick hon både se och höra honom.

Synd att man inte först arrangerade en vittneskonfrontation, eftersom nu rätten påverkats av det mer osäkra utpekandet via fotot. Det man hör i Tingsrätten är en person som säkert pekar ut NB. Dennes attack mot Lisa var alltså mer eller mindre planerad.

Hon stod alltså alldeles bredvid honom under mötet på lördagen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in