2016-01-18, 18:20
Medlem
De flesta mnniskor r inte srskilt insatta i filosofi/argumentation/logik, eller hur?
Det godtar alla som axiom/premiss?
Det rcker att skda valfria diskussioner fr att det ska bli uppenbart.

Jag undrar varfr?

Varfr har inte grundskolan en rejl undervisning i detta?

Skulle det inte vara till frdel fr alla mnniskors beslutfattanden och ageranden?

Skulle det inte gra alla diskussioner och samtal mer konstruktiva?

Skulle inte en sdan befolkning vara till strre gagn fr att lsa dagens globala utmaningar?

Eller finns det ett maktintresse av att folk ska godta pstenden och retorik rakt av?
Citera
2016-01-18, 18:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Esolcsid
De flesta mnniskor r inte srskilt insatta i filosofi/argumentation/logik, eller hur?

Jag undrar varfr?

Skulle det inte vara till frdel fr alla mnniskors beslutfattanden och ageranden?

Skulle inte en sdan befolkning vara till strre gagn fr att lsa dagens globala utmaningar?

Eller finns det ett maktintresse av att folk ska godta pstenden och retorik rakt av?

De flesta mnniskor r idioter, behver man tillgga ngot mer egentligen?

Finns ganska mycket fel p grundskolan och samhllet, och r lngt ifrn ngot man ska peka p och sga detta r exemplariskt. Det gller politiker och system i samhllet, hur de flesta resonerar och allting.

Personer brjar inte tnka efter och ifrgastta saker bara fr att de lser filosofi, de kommer vara samma idioter sen innan som bara ser allting som ett mste.
Vill man bli insatt i detta med filosofi s r de vl bara att bli de? Varfr krysta fram att personer att tnka?
Citera
2016-01-18, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll

Finns ganska mycket fel p grundskolan och samhllet, och r lngt ifrn ngot man ska peka p och sga detta r exemplariskt. Det gller politiker och system i samhllet, hur de flesta resonerar och allting.

Personer brjar inte tnka efter och ifrgastta saker bara fr att de lser filosofi, de kommer vara samma idioter sen innan som bara ser allting som ett mste.
Vill man bli insatt i detta med filosofi s r de vl bara att bli de? Varfr krysta fram att personer att tnka?

r inte deras "idioti" och ovilja att lra sig argumentation/logik ett resultat av just det att de aldrig blev lrda dessa frdigheter till att brja med?
Citera
2016-01-18, 20:59
Medlem
derivats avatar
Citat:

Jag undrar varfr?

Nr du fostrades av din mamma och pappa, lrde de dig filosofi/argumentation/logik?
Nr du fostrades av dina lrare p skolan, lrde de dig filosofi/argumentation/logik?
Nr du bytte ideer med dina kamrater, pratade ni om filosofi/argumentation/logik?
Nr du exponeras av TV/Tidningar/media, lr de dig filosofi/argumentation/logik?
etc.

Det r s folk fr sina vrderingar.
Citera
2016-01-18, 21:06
Bannlyst
Citat:
r inte deras "idioti" och ovilja att lra sig argumentation/logik ett resultat av just det att de aldrig blev lrda dessa frdigheter till att brja med?

Nej. Men fr att frst de som mste man frst att man r princip en personlighet direkt, vi r inte skapade likadana. Massan liknar massan eftersom de r s de r skapta, alla r inte skapade fr att tnka logiskt, de r skapade bara fr att flja med.

Det r de som gr oss till mnniskor, eftersom vi har olika frmgor.
Om alla skulle ifrgastta allt p samma niv skulle ocks mycket stanna upp.
S ett samhlle gr emot att gynna att majoriteten skall vara avvikande, dremot fr att gynna utveckling s br man ocks sponsra de till viss grad ocks.

Jag kan bara ge orimliga surrealistiska scenarion som exempel.

Som ett land dr alla r forskare, vad skulle hnda? skulle alla fortstta vara forskare eller skulle vissa forskare tvingas till att stda toaletter nd?
Helt rligt gr de knappt beskriva hur saker skulle funka om alla skulle vara filosofer fr vran art.

S jag vill avsluta med sga att de behvs p stt och viss en ologisk massa, ven om man r trtt p dom. Tyvrr kan alltid ngon ful typ frstra syftet med vad som r bra.

Men lsningen r inte att man ska frska utbilda folk att tnka fritt om de inte har anlag fr de redan frn brjan att inte bara flja. Mnniskan r inte perfekt skapad fr den hr typen av vrld.
Citera
2016-01-19, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll

Helt jvla riktigt, nej man behver inte tillgga ngot mer egentligen

Min uppfattning r att det hade varit slseri med tid att g igenom argumentation och logik p en adekvat teoretisk niv fr den stora massan, av precis det skl som uttrycks i din avslutande retoriska frga.

Citat:

P stt och vis r det nog s. Jag tror att de flesta kan n mycket lngre intellektuellt n de nnsin ges mjlighet under sin livstid, om bara rtt pedagogik och handledning tillgodoses. Fr en stor massa antar jag dock att denna visionra mlsttning vore orealistisk i praktiken som lget r idag - idiotin vi menar i detta sammanhang r allts det krav p individanpassning, super-pedagogisk kompetens som bara vissa exceptionella lrare/pedagoger uppvisar, samt tidstgng med pedagogen som skjuter i hjden fr puckon.
Citera
2016-01-19, 02:54
Medlem
Apologists avatar
Svensk Grundskola gnar oerhrt lite timtid till Filosofi i motsats till USA tror jag, rtta mig om jag har fel.

Men det verkar snarare vara s att svenska skolan frutstter att man lr sig logik genom matematiken.
Citera
2016-01-19, 10:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Svensk Grundskola gnar oerhrt lite timtid till Filosofi i motsats till USA tror jag, rtta mig om jag har fel.

Men det verkar snarare vara s att svenska skolan frutstter att man lr sig logik genom matematiken.

Det tror jag man frstr att de inte har med varandra att gra, nr jag lste matte s var de mest bara att rkna huvudrkning och kunna multiplikationstabellen. Det tog inte heller upp direkt anvndnings omrdet i matematiken, utan man skulle bara lra sig uppstllningar utan frst funktionen.

Matematiken r i grund och botten ngot man har fr att kunna hantera pengar, och drfr man inte fr gra affrer riktigt med ngon under 16 r.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in