2016-01-18, 22:22
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Xenia har helt snöat inne på 18.15 och utgår detta. Däremot svarar Rebecka ja på frågan om 18.15-18.20. Lägger man sen till vittnesiakttagelser samt Julia så framkommer en bild.
Tjejerna har uppenbart gått omlott när sen Julia lämnar stället. Det handlar om minuter hit och dit och är rent dravel. Däremot uppges inga bilar befinna sig i området (Harald, Lucia, Rebecka, Julia) runt 18.20.

Ja. Det enda som är relevant här är vilken tid Julia och de övriga lämnar platsen och hur omgivningen ser ut just där och då.
2016-01-18, 22:23
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carro22
Det står i GT.. han säger själv att familjen är helt förstörd och gråter m.m

Han får ta sig till Hovrätten ändå den gamla skojaren. Det har lagmannen i Hovrätten meddelat idag.
Så antingen tar han sig dit eller så blir det inget vittnesmål.
2016-01-18, 22:26
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
...Fingeravtryck på dragkedjan(flärpen som man drar i, vet ej vad en sån heter), handskar och plast, varför hittades det inte där allt annat hittades? Allt annat är hittat vad jag känner till. Och jag har min egen teori om bajset som du känner till...

"Löparen" heter den flärp man drar i om det gäller blixtlås. Ja, ja.
Skitbeviset är intressant. Han har bajsat nån gång där, torsdag eller fredag säger han själv. Men huir som helst går bajset inte att tidsbestämma lika lite som det går att DNA-bestämma. Att man hittade hans DNA där beror på pappret. Kanske var det från blod? Det är inte utsagt. Men om han använde papper så där prudentligt, var han nog inte i värsta adrenalinruset med mord i sinnet och kaotisk plan.
Sen ska vi komma ihåg att han ändå sket på rätt ställe i ladan, d.v.s. i gödselrännan, när än det nu skedde. Toan var faktiskt ur funktion.
2016-01-18, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Desinformation av det här slaget kan man bortse ifrån. Det existerar inte utan är lögner.
Åklagaren är förundersökningsledare och inget annat.

Som förundersökningsledare är åklagaren ansvarig för att brottet utreds på bästa möjliga sätt. Utredningen genomförs av polisen efter åklagarens direktiv.
http://www.aklagare.se/Aklagarens-ro...ndersokningen/

Precis.

"Som förundersökningsledare är åklagaren ansvarig för att brottet utreds på bästa möjliga sätt. Utredningen genomförs av polisen efter åklagarens direktiv. Åklagaren följer utredningen fortlöpande och tar hela tiden ställning till vilka utredningsåtgärder och beslut som krävs. När utredningen gäller grov och komplicerad brottslighet deltar åklagaren ofta direkt i utredningen som vid rekonstruktioner av brottet eller vid viktiga förhör."

Åklagaren visar inga tecken på sviktande hälsa alls.
2016-01-18, 22:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
Björn Sahl verkar rätt rörig. Han har inte ens koll på Nerijus namn utan kallar honom hela tiden för "Marijus" i tingsrättsförhöret. Vad han tycker sig ha uppfattat får man nog ta med en nypa salt.

När jag lyssnar på BS berättelse så framstår NB:s beteende som helt normalt. Han har försökt vara trevlig och hjälpsam när han tagit kontakt och sedan iakttagit Missing People lite nyfiket medan han och brodern letade mask. Inga konstigheter alls. Det är BS tolkning som är skruvad. Det är mycket underligt hur hans uppgifter kunde leda till gripandet av litauerna.

Det är väl skit samma vad han kallar baltäcklet.
Jag tycker mer att det är din tolkning som är skruvad.
Trevlig och hjälpsam?
Det var väl det minsta han hade i kikarn med sitt maskletande.
Han börjar bli dålig i magen igen eftersom man börjar leta lite väl nära där han vet att offret är gömt.
Vad BS uppfattar verkar vara vad alla andra uppfattat också.
Ja, utom du och nopomil då förstås.
2016-01-18, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Han får ta sig till Hovrätten ändå den gamla skojaren. Det har lagmannen i Hovrätten meddelat idag.
Så antingen tar han sig dit eller så blir det inget vittnesmål.

Ja, jag sätter en slant på att förhöret uteblir.

IR har fått sin hotbild och BB sina timmar of fame.
2016-01-18, 22:36
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Hur stämmer det tidsförloppet med det både IB och NB säger: att de suttit på trappan (eller i vart fall befunnit sig utanför bostaden) och sett när GJ anlänt till AJ resp. hur han 3-5 min senare åkt i väg igen?

Enligt GJ anlände han till AJ 18.50 - 19.05, åkte ev. hem för klädbyte före Formel 1 (minns inte); återvände, såg Formel 1 och åkte sedan hem (som tidigast) någon gång efter 20.30. - Att döma av HJ:s vän AE så anlände HJ till honom kl. 19.04 ./. 4 min = HJ anlände 19.00, och om han från ladan räknat hade 5 min restid har NB lämnat ladan senast 18.55. /.../

Förstår jag dig rätt om jag tolkar dig som så att NB på väg mot Martorp stannade upp vid sin bostad (med BO i bilen) och tog en rökpaus på trappan för att sedan fortsätta mot Martorp?

Är det förutsättning för att NB,s alibi skall spricka?
2016-01-18, 22:36
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
Då kanske Billy Batong körde förbi senare än han antagit. Hans klocka kan ha gått fel ett antal minuter, vem vet. Eftersom kaféet var igenbommat kan han i alla fall inte ha varit där tidigare. Jag tror hur som helst inte att hans vittnesmål kommer göra någon skillnad. Det intressanta blir att höra vad IR:s DNA-expert har att säga.
Ja, nåt yrar det med honom eftersom 4 andra inte bekräftar ett igenbommat café den tiden han anger.
Drar han fram klockan får han problem med att 4 andra inte sett några bilar eller annat.

Men jag håller med. DNA är mer intressant.
2016-01-18, 22:40
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annvonplaten
Ägaren till den svarta suven måste väl kunna ge sig till känna och tala om när han var där. Har man varit där så nära i tid så kan väl denne inte missa det här i media. Det bör ju kunna klaras ut tycker jag annars är det märkligt. Om nu denne svarta suv var svenskreggad förståss.
Den har de nog kört till skroten - eftersom den inte verkar finnas. Om IR vore riktigt intresserad av denna svarta bil vid cafét (via CB i TR som hört via Lena som hört via..) hade hon nog kallat Lena.
2016-01-18, 22:41
Medlem
Visst kommer det bli intressant att höra vad DNA vittnet har att säga som är experter men det kommer ju ändå bara bli spekulation om hur hans DNA finns där osv,det intressanta och något son skulle kunna påverka domen är ju om NB kommer med nån förklaring till att hans DNA finns på 10 ställen.Men det får vi nog aldrig veta för jag tror han kommer fortsätta med sitt nekande...
2016-01-18, 22:44
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ja, jag sätter en slant på att förhöret uteblir.
IR har fått sin hotbild och BB sina timmar of fame.
Uteblir? Hur skulle det ske?
2016-01-18, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Uteblir? Hur skulle det ske?

Just ja. Det går inte nu. För sent att vrida klockan tillbaka för BB.

Jag tar tillbaka slanten från potten

EDIT.

I Sverige har vi allmän vittnesplikt. Det betyder att man är skyldig att vittna i domstol om åklagaren eller den misstänkte och hans försvarare anser att det behövs. Man kan alltså inte bestämma själv om man vill vittna eller inte. Undantag görs bara om man till exempel är nära släkt med den åtalade.
Senast redigerad av Remark 2016-01-18 kl. 22:58.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in