2016-01-18, 23:34
Medlem
develis avatar
Citat:
– Jag är inte hotad till livet men det är massa andra saker. Det är säkert 50 personer som har hört av sig. Jag har arbetat som polis i över 40 år och är van vid sådant här men familjen gråter ju, säger Billy Bertilsson.
På grund av hoten vill han nu helst avstå från att vittna.
– Jag tycker att det hade räckt med polisförhöret som jag gjorde i fredags, men måste jag vittna så gör jag det. Helst så gör jag det i så fall via telefon.
Billy Bertilsson berättar att ett slutgiltigt beslut angåendes hans vittnesmål kommer att tas under tisdagen.
http://www.expressen.se/gt/forsvaret...y-mordlosning/

Blir det mindre hotfullt via att berätta till media att han vill göra det via telefon?
Senast redigerad av develi 2016-01-18 kl. 23:42.
2016-01-18, 23:35
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shaman2001
Varför är endast det relevant, hur det såg ut när Julia och de andra lämnade platsen, och inte relevant vad ngn annan såg vid tiden mellan stängning och förmodat bortförande av LH?

Ja, om man t.ex. kan omfamna teorin att alla kollegor ljuger och att det i själva verket var dessa som tog livet av Lisa och arrangerade det hela som ett sexbrott, då är alla iakttagelser runt Blomberg vid stängningsdags värdefulla.
Sådana teorier hör iofs hemma i den alternativa tråden, men om vi nu ska tala om anledningar att gå till botten med saker och ting kan väl en sådan misstanke få komma upp till ytan?
Visst, den förklarar lika lite som något annat känt, de många DNA-träffarna. Men vi ska se vad de senaste rönen inom DNA-forskningen har att bidra med, när IR:s expertvittne som faktiskt står med som "klagande" i målbeskrivningen (enligt HR:s dagbok) kommer till tals på fredag. Vi kan bli överraskade.

Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det finns andra vittnesmål som ser Lisa och de ser ingen bil bredvid Lisa och samtidigt ser de Rebecka och Lowa på den andra parkeringen. Dessa vore ypperliga att kalla för de förstärker det Julia och sen Rebecka säger (tider, inga mer bilar runt cafét).

Men det där vittnet som du åberopar har, dessvärre, stark släktanknytning till kaféets personal
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2016-01-18 kl. 23:38.
2016-01-18, 23:36
Medlem
TheMiracles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av citrusdoft
Det är väl skit samma vad han kallar baltäcklet.
Jag tycker mer att det är din tolkning som är skruvad.
Trevlig och hjälpsam?
Det var väl det minsta han hade i kikarn med sitt maskletande.
Han börjar bli dålig i magen igen eftersom man börjar leta lite väl nära där han vet att offret är gömt.
Vad BS uppfattar verkar vara vad alla andra uppfattat också.
Ja, utom du och nopomil då förstås.

Du menar att NB ska ha gått där och vaktat sitt lik. Varför skulle han göra det? Om han lyckats avleda Missing People från att leta i området, vad skulle vara nästa steg då? Skulle han i sällskap med Aivarus gå in i byssjan, med stor möda dra ut kroppen ur skåpet, lasta över den i bilen i fullt dagsljus och sedan åka iväg och bränna upp den? Och detta först fem dagar efter mordet när liket med all säkerhet har börjat ruttna. Känns det realistiskt?

Den som placerat kroppen i byssjan har naturligtvis insett att den förr eller senare skulle hittas. Annars hade det varit enkelt att förbereda en grop eller dylikt att dumpa den i. Om NB visste var kroppen låg hade han bara kunnat hitta på någon förevändning att gå in i byssjan och låtsas vara den som upptäckte liket, rört vid det så att DNA-spåren från honom blev förklarliga och gjort det omöjligt att fälla honom för mordet. Men han har inte gjort minsta ansats till detta utan bara varit och letat mask och sedan åkt iväg.
2016-01-18, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nja, man är skyldig att vittna om man kallas av domstol, inget annat. Domstol kan kalla på begäran av parterna.

Du kan ju lyssna på vad lagmannen i ärendet säger

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6347730
2016-01-18, 23:37
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Varför ljuger du?
Citat från Expressen:
"Men nu vill han inte närvara i rätten.
När Bertilsson senare pratar med tidningen SLA berättar han att situationen blivit "fruktansvärt jobbig" för hans familj och att han nu inte vill närvara i rätten.
– Jag kan sträcka mig till ett telefonförhör
."
http://www.expressen.se/gt/rattegang...et-fortsatter/

Vad är det som är lögn?
Ta reda på fakta så du vet vad du uttalar dig om yrskalle!
2016-01-18, 23:38
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FelipeVilla
NB hade nog handskar hela tiden.Det DNA han lämnat kommer från blod som inte är från händerna. ..
Vad kom det ifrån då? Näsblod? Stoppade han näsan innanför jeansen? Hade han fruns DNA på näsan när han sniffade på trosorna? Klart det kom från händerna.
2016-01-18, 23:38
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Vad har du för källa på detta kexchoklad papper?är det utrett? ?

Nej inte utrett - men noterat.
2016-01-18, 23:39
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Du kan ju lyssna på vad lagmannen i ärendet säger

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6347730
Japp, när domstolen kallar kommer man.
2016-01-18, 23:39
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Men det där vittnet som du åberopar har, dessvärre, stark släktanknytning till kaféets personal
Så nu blir den blå Renault som bara passerar i maskopi för att de känner den som lagar mat på cafét?
Soppan har de ju försökts att skapa tvivel om så varför inte.
2016-01-18, 23:43
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Så nu blir den blå Renault som bara passerar i maskopi för att de känner den som lagar mat på cafét?
Soppan har de ju försökts att skapa tvivel om så varför inte.

You got my point!
2016-01-18, 23:45
Medlem
Xenia

Men varför hade han inte handskar först och sen när han slängde ut lisas saker efter vägen då hade han handskar för på dom sakerna finns inget DNA från NB..
2016-01-18, 23:46
Medlem
Citat:
NB hade nog handskar hela tiden.Det DNA han lämnat kommer från blod som inte är från händerna. ..

Annars skulle jag kunna tänka mig att han inte hade handskar i början eftersom han verkade vara ganska impulsiv och verkade handla först och tänka sen. Känns inte helt otänkbart att han tog på sig handskar senare i förloppet

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in