2016-01-20, 21:51
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
BB passerade tidigare än 18.20 ...

Och?

Före eller mellan 18.10 och 18:15 kan BB ha sett en svart SUV på parkeringen, när BB har passerat kan SUV:en ha flyttats till baksidan av caféet innan Lisa kommer till sin moped, är det en omöjlighet menar du?
2016-01-20, 21:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag kan bara se ett enda scenario där NB:s blod teoretiskt skulle kunna hamna på offrets kläder utan att NB har varit i närheten av offret eller hennes kläder.

Någon har med blöta handskar rört ett av NB:s klädesplagg som har varit blodigt och därefter vidrört offret kläder. Det påstås att man inte kan få en +4 på det kontaminerade plagget ifrån en sådan besudling, jag har fortfarande inte sett något vetenskapligt stöd för att det stämmer, såvitt jag minns.

Jag tror inte att det har gått till såhär, men om, så blir ju den tröja som LÅ påstår sig ha kastat, den som fanns i ladan, helt plötsligt relevant.
LÅ påstår sig ha kastat en skjorta, tröjan vet han inget om. Hur är resten teoretiskt sett rimligt?
+4 har inte med sammanhanget att göra, har inte ens varit fokus. Diskussionen tidigare handlar om primär versus sekundär överföring och skillnad om gammalt blod som löses upp. Samt hur då detta blod ser ut på mottagande plagg och blodbild.
2016-01-20, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Vittnesmål BS:

Dels Hela utstrålningen, sedan att han faktiskt levererar en lögn , säger att det varit mycket militärer där på platsen, mig veterligen är det bara vi som framryckte i militära fordon dagen innan,

Björn Sahl påstår att NB "levererar" en lögn. För att sedan ange att de varit där dagen innan.
Vem är det då som "levererar" en lögn?

NB pratar med BS om mycket militärer som varit på platsen.
Det finns två sätt för NB att förstå att de var militärer. Antingen hade de fältuniform på sig då de letade igenom Martorp. Den informationen hade BS haft om så varit fallet. Eller så hade de anlänt i militära fordon. Men det var bara BS och hans kamrater som hade sådana. Var det kanske BS med kamrater som letat igenom Martorp innan? Det visste han att de inte hade gjort. De hade framryckt i militära fordon. Det vill säga färdats i militära fordon. Kört förbi. Möjligen stannat tillfälligt.
För övrigt var de i så fall inte ensamma om att stanna till. Beridna polisen hade ställt sina hästtransporter där har jag för mig. Jag kanske minns fel.
2016-01-20, 21:57
Medlem
Katten30s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kicki.sweden
Appropå vittnen..... Jag vet inte hur det är med er men jag har i alla fall svårt att tala om vilka bilar jag sett i går i vår mycket lilla by, men i det här fallet formligen dröser det av vittnen som har sett något, sett något annat eller inte sett något alls. Hur många av de här vittnena minns egentligen rätt dag och minns rätt bil etc? Är man mer trovärdig om man som vittne är en pensionerad polis eller om man är typ 25 och tex kock? Fan vet, men jag tycker i alla fall att det är tänkvärt.....
Man kan be en person att teckna, genom minnet, ett föremål du använder dagligen - nyckeln t huset, lägenheten.Pröva!
2016-01-20, 22:00
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
LÅ påstår sig ha kastat en skjorta, tröjan vet han inget om. Hur är resten teoretiskt sett rimligt?
+4 har inte med sammanhanget att göra, har inte ens varit fokus. Diskussionen tidigare handlar om primär versus sekundär överföring och skillnad om gammalt blod som löses upp. Samt hur då detta blod ser ut på mottagande plagg och blodbild.

Om vi tittar på det här testet: http://www.homokozo.se/lh-fakta.php så kan jag inte se hur man kan avgöra vad som är vad.

Ett ovetenskapligt amatörtest, vi vet inte hur länge det har fått torka och så vidare, förmodligen tryckt med en blödande tumme eller liknande mot tyget på bild 1.

Har en speciell utvärdering av blodbesudlingarna gjorts som ställer hypoteser mot varandra, finns det protokollfört?
2016-01-20, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Och?

Före eller mellan 18.10 och 18:15 kan BB ha sett en svart SUV på parkeringen, när BB har passerat kan SUV:en ha flyttats till baksidan av caféet innan Lisa kommer till sin moped, är det en omöjlighet menar du?

Du tycker inte att det är sannolikare att hon förts/lurats till ladan tvärs över vägen?

Där man hittar handske, örhängen, färskt blod, blandbesudlingar på balsnören ... LH har varit där. Och NB.
2016-01-20, 22:04
Medlem
Katten30s avatar
Överföring från en primärintorkad blodfläck gm uppfuktning av DET tyget eljest tvärtom, överförd till annat tyg kan inte ge ett +4. Värdet måste bli <. Eller?
2016-01-20, 22:07
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katten30
Överföring från en primärintorkad blodfläck gm uppfuktning av DET tyget eljest tvärtom, överförd till annat tyg kan inte ge ett +4. Värdet måste bli <. Eller?
+4 säger ingenting om hur blodet har överförts, hur mycket det är, hur koncentrerat det är, hur gammalt det är eller någonting annat än hur väl det går att matcha till person.
2016-01-20, 22:08
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Det jag skriver om har inget med det som står i FUP att göra.
Det rör sig om helt andra personer som uttalat sig.
Jag har läst FUP NOGA!

Ok. FUP är det förundersökningsprotokoll som rör mordet på Lisa Holm. Varför skriver du om saker som inte hör dit?

Var har de personerna du pratat med fått sin information tror du? Kan det vara så att de gärna skvallrar på Handlar'n?* Med Agneta kanske?* De verkar ju ha gillat att skvallra med dig i alla fall.

Om nu denna viktiga info finns, borde den inte finnas i FUP då?

Nu när den inte gör det kan det;

A) Bero på att det är samma info som avförts?
B) Är en ganska dålig utredning som inte följt upp alla spår?

Dessa två alternativ utesluter ju inte varandra så båda kan vara sanna. Att båda påståenden är falska är dock inte sannolikt.

* Ren spekulation.
2016-01-20, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Det finns två sätt för NB att förstå att de var militärer. Antingen hade de fältuniform på sig då de letade igenom Martorp. Den informationen hade BS haft om så varit fallet. Eller så hade de anlänt i militära fordon. Men det var bara BS och hans kamrater som hade sådana. Var det kanske BS med kamrater som letat igenom Martorp innan? Det visste han att de inte hade gjort. De hade framryckt i militära fordon. Det vill säga färdats i militära fordon. Kört förbi. Möjligen stannat tillfälligt.
För övrigt var de i så fall inte ensamma om att stanna till. Beridna polisen hade ställt sina hästtransporter där har jag för mig. Jag kanske minns fel.

Det var det BS reagerade på, tror jag. Eftersom han var med visste han, att dom bara stannat till, på väg till Martorps-skogen som dom genomsökte. Inte Martorp. Han visste att NB ljög.
2016-01-20, 22:09
Medlem
Katten30s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
NB fick detta berätta för sig av Claes B. Han själv har inte sett militären.
2016-01-20, 22:11
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Du tycker inte att det är sannolikare att hon förts/lurats till ladan tvärs över vägen?

Där man hittar handske, örhängen, färskt blod, blandbesudlingar på balsnören ... LH har varit där. Och NB.

Hur färskt har man konstaterat att blodet var? Hur gjorde man det?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in