Citat:
Ursprungligen postat av
TheMiracle
Jo, till en början. Men när kläderna avlägsnats skulle man ha känt den sura lukten. Dessutom brukar kläder som blötts ner och torkat långsamt bli stela och hårda.
Han har arbetat i ladan, i regel utan handskar, och ofta skadat sig, så det är ganska troligt att det kan ha funnits intorkat blod från honom här och där.
Det du säger om att NFC skulle ha märkt om det var uppblötta blodfläckar var inget som expertvittnet i tingsrätten nämnde något om.
Här kan du se hur lätt en blodfläck som fuktats upp överförs från en tygbit till en annan:
http://www.homokozo.se/lh-fakta.php
Det där med blodet har jag påtalat tidigare, givetvis kan blod föras över mellan textilier på det viset. Problemet för NB i det här fallet är att jackan var vrängd ut och in, blodet fanns på jackans rätsida. Besudlingarna har hamnat på jackan innan den togs av offret. NB har aldrig träffat Lisa.
Jag kan bara se ett enda scenario där NB:s blod teoretiskt skulle kunna hamna på offrets kläder utan att NB har varit i närheten av offret eller hennes kläder.
Någon har med blöta handskar rört ett av NB:s klädesplagg som har varit blodigt och därefter vidrört offrets kläder. Det påstås att man inte kan få en +4 på det kontaminerade plagget ifrån en sådan besudling, jag har fortfarande inte sett något vetenskapligt stöd för att det stämmer, såvitt jag minns.
Jag tror inte att det har gått till såhär, men
om, så blir ju den tröja som LÅ påstår sig ha kastat, den som fanns i ladan, helt plötsligt relevant.