2016-01-20, 21:07
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Det står i FUP. Ett tips ringdes in och det framkom att det var helt andra Litauer. Det kanske tom var de du snackade med som ringt in tipset. Annars vill jag nog ha en trovärdig källa på det.

Det verkar finnas en stor grupp som inte riktigt har koll på läget men sitter och uttalar sig om saker de antingen vill misstolka eller bara antar för att det passar deras agenda. Med andra ord så är inte du en trovärdig som källa.

Menar du att jag skall skriva ut namn och adress på familjen jag pratade med ?

Vilka som är trovärdiga i tråden är väl upp till var och en att bedöma , du är absolut inte lämplig att avgöra det .
2016-01-20, 21:22
Medlem
TheMiracles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av citrusdoft
Du tror inte att andra dofter hade tagit överhanden av disktrasedoften?
Har du missat att uppblötta blodfläckar inte ser ut som dom som finns på offrets kläder. Och hade det varit uppblötta blodfläckar så hade det märkts i NFC:s analyser av fläckarna. Var har du läst att det fanns torkade bloddroppar på golvet efter baltäcklet? Har han drällt blod överallt? Har han besudlat både väggar och golv med allehanda vätskor?

Jo, till en början. Men när kläderna avlägsnats skulle man ha känt den sura lukten. Dessutom brukar kläder som blötts ner och torkat långsamt bli stela och hårda.

Han har arbetat i ladan, i regel utan handskar, och ofta skadat sig, så det är ganska troligt att det kan ha funnits intorkat blod från honom här och där.

Det du säger om att NFC skulle ha märkt om det var uppblötta blodfläckar var inget som expertvittnet i tingsrätten nämnde något om.

Här kan du se hur lätt en blodfläck som fuktats upp överförs från en tygbit till en annan:
http://www.homokozo.se/lh-fakta.php
2016-01-20, 21:23
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Menar du att jag skall skriva ut namn och adress på familjen jag pratade med ?

Vilka som är trovärdiga i tråden är väl upp till var och en att bedöma , du är absolut inte lämplig att avgöra det .

Detta finns i FUP i förhör med Agneta Stenberg:

Citat:
Ursprungligen postat av FUP s.274
Längst ner i raden av hus ligger en villa som är under renovering. Agneta har tankar kring de
två männen som jobbar där. De är från Lettland och har tidigare varit otrevliga mot tjejer som
jobbat på spritfabriken när den låg vid Blomberg. Detta har Agneta hört av en kvinna som
heter Rajli Kosonen. Rajli har tidigare arbetat på spritfabriken.

Citat:
Ursprungligen postat av FUP s.276
På måndagen den 8 juni eller tisdagen den 9 juni pratade Agneta med sin väninna, Raila
Kosinen. Raila, som nu arbetar på spritfabriken i Götene och som tidigare arbetat på
spritfabriken i Blomberg, hade sagt till Agneta att hon skulle säga till polisen att de skulle
syna litauerna som hjälper Jönsson. Raila hade berättat att litauerna tidigare hade ofredat flera
tjejer som arbetade på spritfabriken i Blomberg. De skulle även ha varit hemma hos flickorna
i deras övernattningsrum. Enligt Agneta upphörde verksamheten i spritfabriken för ett år
sedan.

Men läser man innehållförteckningen på s. 5 (PDF sidnumrering) så står:

Citat:
Tidigare händelser kopplade till den s.k. spritfabriken.
I ärendet finns uppgifter om att det när byggnanden var spritfabrik så skall det vid
några tillfällen ha varit bråk mellan anställda. En eventuell koppling till nuvarande
ärende har undersökts. Detta har kunnat avfärdas.
Förhör med vittne, Kosonen, Raili Sinikka .................................................. ....... 49
Förhör med annan, Janssen, Peter Mikael Tips, 14-SKÖ-15-2880................... 50

Citat:
Ursprungligen postat av FUP s. 49
Raili berättar att hon arbetade på sprifabriken i Blomberg när den var igång. Hon har varit
både förman och vanlig arbetare.
Hon berättar att det jobbade ett antal personer från Lettland och Litauen i fabriken.
För ca ett år sedan var det stökigt kring bostäderna där personalen bodde. Och en flicka kände
sig trakasserad. Personalen bodde i en stenbyggnad uppe vid herrgården i Blomberg.
Raili känner till vilka litauerna är som nu är gripna av polis.
Raili säger att de två inte hade något att göra med stöket kring bostädera.
Senast redigerad av Ruggedo 2016-01-20 kl. 21:25.
2016-01-20, 21:31
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Nej, grunden till detta korthus är den starka tekniska bevisningen +4 som härstammar och matchar DNA från NB. Sedan har jag idag förklarat att vittnesuppgifter är av mindre betydelse i just detta fall.

Ett kort är inget korthus, men låt gå. Ett korthus är ändå bara ett korthus. Den kloka grisen han murade sig ett rejält hus av tegelsten och murbruk. Han blev inte rädd när vargen började blåsa på det.
2016-01-20, 21:39
Medlem
Dessa vittnen såg både arbetskollegorna i Rebeccas röda bil vid södra gaveln och Lisa vid mopeden vid norra gaveln kl 18.20. INGEN bil noterades vid cafeét!

"Den 7 juni var Lucia tillsammans med sin man Harald Fallgren och sin dementa mamma ute och åkte bil på Kinnekulle. När klockan var runt 18.20-tiden passerade de förbi Blombergs Café. Lucia minns tiden för att hon i samband med att de passerade caféet tittade på sin klocka och funderade på om hennes dotter hade kommit hem än, då de har en katt som var ensam hemma.

När de åkte förbi Blombergs café såg Lucia att caféet var stängt. Lucia har en svägerska som jobbar i köket på caféet som heter Maria. Lucia vet att hon tänkte att om Maria jobbade så kunde hon åka med dem hem.

Lucia tittade åt caféet och hon kommer ihåg att det stod en tjej intill en moped på vänster sida av caféet. Såsom Lucia minns det så stod tjejen intill mopeden och mopedens bakhjul var närmast vägen. Lucia minns inte om tjejen hade på sig hjälm eller inte. Hon minns inte hur flickan var klädd eller hur hon såg ut. Flickan och mopeden stod på grusplanen på vänstra sidan av caféet, närmare baksidan vid gaveln av caféet, enligt Lucia.

På andra sidan av caféet alltså den högra sidan såg Lucia en liten röd bil som det satt två tjejer i. Såsom Lucia uppfattade det var de på väg att köra därifrån. När Lucia och Harald kört en liten bit efter caféet blev de omkörde av den röda bilen.

Lucia säger att hon tittade mest åt vänster mot caféet när de passerade förbi då hon tittade efter sin svägerska.
För övrigt har Lucia inte sett andra bilar eller personer i närheten av Blombergs café."

Själv tycker jag det är ett starkt vittnesmål, eftersom det ger en samlad bild av hur det såg ut kl 18.20.
2016-01-20, 21:41
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
Jo, till en början. Men när kläderna avlägsnats skulle man ha känt den sura lukten. Dessutom brukar kläder som blötts ner och torkat långsamt bli stela och hårda.

Han har arbetat i ladan, i regel utan handskar, och ofta skadat sig, så det är ganska troligt att det kan ha funnits intorkat blod från honom här och där.

Det du säger om att NFC skulle ha märkt om det var uppblötta blodfläckar var inget som expertvittnet i tingsrätten nämnde något om.

Här kan du se hur lätt en blodfläck som fuktats upp överförs från en tygbit till en annan:
http://www.homokozo.se/lh-fakta.php

Det där med blodet har jag påtalat tidigare, givetvis kan blod föras över mellan textilier på det viset. Problemet för NB i det här fallet är att jackan var vrängd ut och in, blodet fanns på jackans rätsida. Besudlingarna har hamnat på jackan innan den togs av offret. NB har aldrig träffat Lisa.

Jag kan bara se ett enda scenario där NB:s blod teoretiskt skulle kunna hamna på offrets kläder utan att NB har varit i närheten av offret eller hennes kläder.

Någon har med blöta handskar rört ett av NB:s klädesplagg som har varit blodigt och därefter vidrört offrets kläder. Det påstås att man inte kan få en +4 på det kontaminerade plagget ifrån en sådan besudling, jag har fortfarande inte sett något vetenskapligt stöd för att det stämmer, såvitt jag minns.

Jag tror inte att det har gått till såhär, men om, så blir ju den tröja som LÅ påstår sig ha kastat, den som fanns i ladan, helt plötsligt relevant.
Senast redigerad av OY 2016-01-20 kl. 21:48.
2016-01-20, 21:47
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Dessa vittnen såg både arbetskollegorna i Rebeccas röda bil vid södra gaveln och Lisa vid mopeden vid norra gaveln kl 18.20. INGEN bil noterades vid cafeét!

"Den 7 juni var Lucia tillsammans med sin man Harald Fallgren och sin dementa mamma ute och åkte bil på Kinnekulle. När klockan var runt 18.20-tiden passerade de förbi Blombergs Café. Lucia minns tiden för att hon i samband med att de passerade caféet tittade på sin klocka och funderade på om hennes dotter hade kommit hem än, då de har en katt som var ensam hemma.

När de åkte förbi Blombergs café såg Lucia att caféet var stängt. Lucia har en svägerska som jobbar i köket på caféet som heter Maria. Lucia vet att hon tänkte att om Maria jobbade så kunde hon åka med dem hem.

Lucia tittade åt caféet och hon kommer ihåg att det stod en tjej intill en moped på vänster sida av caféet. Såsom Lucia minns det så stod tjejen intill mopeden och mopedens bakhjul var närmast vägen. Lucia minns inte om tjejen hade på sig hjälm eller inte. Hon minns inte hur flickan var klädd eller hur hon såg ut. Flickan och mopeden stod på grusplanen på vänstra sidan av caféet, närmare baksidan vid gaveln av caféet, enligt Lucia.

På andra sidan av caféet alltså den högra sidan såg Lucia en liten röd bil som det satt två tjejer i. Såsom Lucia uppfattade det var de på väg att köra därifrån. När Lucia och Harald kört en liten bit efter caféet blev de omkörde av den röda bilen.

Lucia säger att hon tittade mest åt vänster mot caféet när de passerade förbi då hon tittade efter sin svägerska.
För övrigt har Lucia inte sett andra bilar eller personer i närheten av Blombergs café."

Själv tycker jag det är ett starkt vittnesmål, eftersom det ger en samlad bild av hur det såg ut kl 18.20.

Finns det något som talar emot att den svarta SUV:en efter att BB såg den rullade in mellan Lisas moped och trädgårdsbordet på baksidan av caféet, och stannar vid lastbryggan/skjulet? Där syns den knappast ifrån vägen. Jag tänker på att hundföraren inte fick upp något utgående spår när han gjorde ett cirkelsök runt mopeden.
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:

Det jag skriver om har inget med det som står i FUP att göra.
Det rör sig om helt andra personer som uttalat sig.
Jag har läst FUP NOGA!
Medlem
Citat:

När lades spritfabriken ner?
2016-01-20, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Finns det något som talar emot att den svarta SUV:en efter att BB såg den rullade in mellan Lisas moped och trädgårdsbordet på baksidan av caféet, och stannar vid lastbryggan/skjulet? Där syns den knappast ifrån vägen. Jag tänker på att hundföraren inte fick upp något utgående spår när han gjorde ett cirkelsök runt mopeden.

BB passerade tidigare än 18.20 ...
2016-01-20, 21:49
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
När lades spritfabriken ner?
2014
http://www.skaraborgslanstidning.se/...-mitt-i-flytt/
Google is a girl's best friend.
2016-01-20, 21:50
Medlem