2016-01-20, 20:30
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ett fingeravtryck kan bekräfta eller dementera en berättelse, vidare kan det bevisa att någon har varit på en viss plats, man kan inte plantera ett fingeravtryck, det kan inte kontaminera omgivande ytor.

Fingeravtryck kan visa hur ett föremål har hållits och med vilken hand med mera.

Det handlar inte om faderskapstest i den är tråden.

Du tog bort det jag citerade, undrar varför. Det brukar du inte göra.

DNA är svårt att plantera och hittas det i sperma eller blod visar det att personen har varit där och har med brottsoffret att göra. Det gör inte fingeravtryck som kan ha satts när som helst.

Hur kan det bekräfta eller dementera en berättelse? Den tilltalade kan bara säga att hen var där en gång för länge sen. Det kan man inte med t.ex sperma i en kropp.
2016-01-20, 20:32
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Att han orkar. Är han månne nervös?

Citat:
Nerijus Bilevicius hoppas att nya vittnen ska fria honom. Men nu kommer uppgifter om att litauisk domstol saknar tekniken för att ordna ett videoförhör med hans hustru. Samtidigt vill målsägarbiträdet Tore Brandtler att två vittnen återkallas.

Citat:
Lisa Holms familjs advokat, Tore Brandtler, är skeptisk till polismannens uppgifter.
- De överensstämmer inte med den kaféanställdas uppgifter. Med tanke på att han känner sig hotad och det inte stämmer tycker jag att man borde skona båda två från att vittna och återkalla vittnesmålen, säger han.
https://www.gp.se/nyheter/vastsverig...tegangsdagarna
2016-01-20, 20:33
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Det var inte dessa litauer. Det är redan utrett.
Detta är desinformation som har lagts i fupen istället för i slasken precis som Gerds "plast-litauer".

Intressant att Skövdepolisen lagt så mycket just desinformation i fupen medan relevant info som BB:s vittnesmål, SUV:en, sms:ens innehåll - och loggboken - inte finns med i fupen.

Källa på det .
I augusti pratade jag med en familj som bor söder om Blomberg , dom berättade att flera tjejer på spritfabriken tyckte att bröderna var "skitäckliga"

Är det också utrett enlig dig ?
2016-01-20, 20:41
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Att han orkar. Är han månne nervös?

https://www.gp.se/nyheter/vastsverig...tegangsdagarna

Ja Nerijus Bilevicius är nog väldigt nervös , och det kan man ju förstå !
2016-01-20, 20:42
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Den där gröna teleskoplastaren stog bakom ladan då 7.6 klockan 20.20. Det säger två vittnen i fupen. UL verkar vara ett rätt pålitligt vittne eftersom han känner väl området och gården och dagliga rutinerna där omrkring. Både han UL och hans fru YL bevittnade det samma. UL säger att teleskoplastaren står aldrig där annars. Nu var den vänd så att teleskopdelen pekade in i ladans öppning. Vem var där bakom ladan då?

Samma gröna lastare hade man sett tidigare på dagen i närheten av Gum. Det var Arne Jönsson med sin son som hade sett lastaren från långt håll. Varför var lastaren där då på söndagen, när alla arbetare var lediga. Borde den inte varit inne i den gamla spritfabriken?

Ja detta är ju en mycket underlig detalj. Den har ältats tidigare men det tål att dryftas igen. Den har setts av två trovärdiga vittnen kl 20:20. De är säkra på tiden för de har just tittat på klockan och regerar och pratar om det när det blir kännt att Lisa försvunnit.

Enligt FUP så anländer SH endast tio minuter efter att vittnena sett hjullastaren. De har även sett en minicooper-likande bil på parkeringen.

Om det med all säkerhet kan fastställas att denna observation skedde på samma kväll som Lisa försvann så kan jag inte förstå hur denna observation kan förbli outredd. I sånt fall tyder det ju på en av två saker.

1) Om mordet skett i ladan så verkar det osannolikt att den inte är inblandad på något sätt i mordet/försvinnandet.

2) Hjullastaren är inte inblandad. Då borde rimligtvis inte ladan vara mordplatsen.

Det pratas mycke om "helhetsbilden" men man bör ha i åtanke att om denna bild byggs upp likt ett korthus så behövs det endast att ett väl valt kort avlägsnas för att hela korthuset skall falla.
2016-01-20, 20:44
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det var militären vi diskuterade. Diskussionen började här.
Privatpersoner har inte heller rätt att stoppa och undersöka privatbilar. Vidare fanns det inget att avslöja på väg till Martorp, och efter Martorp kunde NB åkt söderut, bort från sökområdet om han ville dumpa kroppen någon annanstans.
Du har nämnt att NB skulle uppge till IB att han var rastlös och inte kunde sova. Det vore ju nåt om IB berättar om hans nattliga bilfärd..

Hans förflyttningstid låg högst troligt planerad på kvällstid under en av hans vanliga rutter på några timmar där IB inte hade en susning om han varit (står i FUP)

Privatpersoner iakttar, noterar bilnr samt kan följa efter om det förefaller suspekt. Varför inte ta ett foto samt ringa polis till plats?
Det är givetvis risk att billjus iakttas på Martorp som ska vara obemannat nattetid. Hur skulle han kunna t.ex. gräva ner henne utan belysning på natten?
Det handlar om 1000 tips de inledande dagarna säger en del. Alla "var på tårna" som det uttrycktes, inte bara polisen.

Med tanke på NBs diskussioner så var han fundersam om DNA på kläderna. Hoppet att flytta henne hade falnat och övergått till hoppet att att sökområdet ska fortsätta utvidgas (som det skett dag för dag) och passera Martorp utan att hitta henne.

Mask brukade hämtas vid en spannmålshög vid ladan. Masken ska letas hux flux:
Citat:
Och efter en halvtimme då blev jag lite sugen på mat då gjorde jag två mackor. Och då jag var inte ens klar med mina mackor när min bror säger vi åker till det här stället då får vi be polisen att dom får lov och så tillåta oss och gräva.
Citat:
Varför åkte ni just till Martorp för och leta mask?
Jo för att det var ju polisavspärrningar där annars vi brukar gräva mask där.
NB vänder på turordningen om ladan-Martorp ena stunden, för att i nästa säga att de var till ladan först. Jag tror således att maskletandet började vid ladan och avspärrningarna.
NB:
Citat:
Och där visa sig alltid vi åkte och hämta mask när vi fiskade.
Okej och det kunde ni inte göra nu?
Det var fullt med polisen.
Vart åkte ni nu då i stället?
Och då min brorsa sa då kanske vi åker till Mar … Martorp, där kanske vi hittar mask.
AB igen:
Citat:
Ok. Varför åkte ni just till Martorp för och leta mask?
Jo för att det var ju polisavspärrningar där annars vi brukar gräva mask där.
Väster om ladan i Blomberg?
Ja här .
Mmm
Och det var ju så att säga rutten spannmål det där vi hittar dom. För att det var avspärrat så
min bror säger vi åker dit.
IB:
Citat:
där är mängder av ( ohörbart ) där för att fiska, och dom åkte dit men dom fick inte göra något där, dom fick inte ( ohörbart ) och då reste dom tror jag till Martorp
Dom åkte till Martorp?
Ja, det brukar var, gödsel där, då hittade dom bara två stycken, Aivaras säger nej då går jag härifrån, jag är trött, Nerijus säger om det är, om du får napp ring mig

Att gå fram till en polis vid en avspärrning och fråga efter att få leta mask är så korkad så jag tror snarare det är med flit. Han kommer få ett nej och han kan då vinkla in en anledning att åka till Martorp. De har aldrig letat mask på Martorp förut.
Han har iakttagit trafiken (igen) som passerar hans hus mot Martorp under dagen.
BS:
Citat:
När gruppen har sökt i området runt Blomberg tar dom en paus och sedan ska dom till Martorp och söka vidare, när dom åker till Martorp så passerar dom förbi Blomberg. Björn noterar då att killen med hängslebyxor står på samma ställe och tittar på dom när dom åker förbi, Björns upplevelse är att mannen ser vart dom åker.
Citat:
Björn passerade sedan huset vid tre tillfällen under den närmaste timmen efter första observationen och mannen var på samma plats vid minst två av dessa tillfällen.
Iakttagelserna är troligen då NB och AB är hemma för lunch på em.
Citat:
"Ca 15-20 min efter att dom kommit till Martorp"..."Björn känner ingen den ena mannen då det är tredje gången han ser honom idag och det är han med hängslebyxor som stått utanför huset på Blomberg"
Martorp är nu hot spot på fredag och NB vill dit och påtala att det redan sökts där:
"Waste of time."
..letar mask i ett par minuter, sen hem. AB hittade maskar under stenar hemma och drar iväg för att fiska. NB är inte värst intresserad av att fiska och struntar i det. Han har högst troligt inte varit intresserad överhuvudtaget.
Senast redigerad av develi 2016-01-20 kl. 20:47.
2016-01-20, 20:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Den där gröna teleskoplastaren stog bakom ladan då 7.6 klockan 20.20. Det säger två vittnen i fupen. UL verkar vara ett rätt pålitligt vittne eftersom han känner väl området och gården och dagliga rutinerna där omrkring. Både han UL och hans fru YL bevittnade det samma. UL säger att teleskoplastaren står aldrig där annars. Nu var den vänd så att teleskopdelen pekade in i ladans öppning. Vem var där bakom ladan då?

Samma gröna lastare hade man sett tidigare på dagen i närheten av Gum. Det var Arne Jönsson med sin son som hade sett lastaren från långt håll. Varför var lastaren där då på söndagen, när alla arbetare var lediga. Borde den inte varit inne i den gamla spritfabriken?
Ok! Vad användes hjullastaren till innan 20.20 den7/6? Är det otänkbart att din kära balt NB brukade hjullastaren?
2016-01-20, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Oj Det är bäst att du talar om det för NFC:s webbmaster.
NFC: Tjänster

Jag vet, det som hör till forensisk verksamhet. Det den "avknoppade" AK arbetar med pysslar inte NFC med.
2016-01-20, 20:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
Farbror Leif är en virrpanna. Han tror t.ex. att NB ska ha spolat vatten på LH för att avlägsna spår. Jag vet för det första inte om det ens finns utrustning för ett sådant göromål i ladan. Men om så skett hade hennes kläder helt säkert luktat som en sur disktrasa när hon hittades vilket det inte finns några uppgifter om. Men om man trots allt skulle anta att LH spolats med vatten så öppnar det ju för att NB:s torkade blod på golvet kan ha blötts upp av fukten och därigenom hamnat på LH:s kläder.

LGWP är underhållande att lyssna på och funkar bra i TV men man ska inte fästa för stor tilltro till hans teorier och analyser.

Du tror inte att andra dofter hade tagit överhanden av disktrasedoften?
Har du missat att uppblötta blodfläckar inte ser ut som dom som finns på offrets kläder. Och hade det varit uppblötta blodfläckar så hade det märkts i NFC:s analyser av fläckarna. Var har du läst att det fanns torkade bloddroppar på golvet efter baltäcklet? Har han drällt blod överallt? Har han besudlat både väggar och golv med allehanda vätskor?
2016-01-20, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ja, det var familjens vänner som ställde upp för att hjälpa till för att finna Lisa (vid liv) och pappan deltog också. Alla använde sina privata bilar.

Bra kompisar.

Vilket betyder att de var där i egenskap av privatpersoner och letade efter Lisa.
2016-01-20, 20:49
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Det var inga arbetsbyxor - det var vardagsbyxor. De dessutom var "dammiga". Påpekas flera gånger i förhör.

Konstigt att NB:s vardagsbyxor beskrivs fel så lätt medan smutsen på Lisas jacka/byxor (och skor) försvinner.

Hennes överdragsbyxor är väldigt smutsiga på hö knä och har dessutom skador i knävecket och hö vad. Förmodligen sparkad hårt två gånger av NB så att hon ramlade framåt. SKITET i ladan på mer än ett sätt.
2016-01-20, 20:50
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Du har nämnt att NB skulle uppge till IB att han var rastlös och inte kunde sova. Det vore ju nåt om IB berättar om hans nattliga bilfärd..

Hans förflyttningstid låg högst troligt planerad på kvällstid under en av hans vanliga rutter på några timmar där IB inte hade en susning om han varit (står i FUP)

Privatpersoner iakttar, noterar bilnr samt kan följa efter om det förefaller suspekt. Varför inte ta ett foto samt ringa polis till plats?
Det är givetvis risk att billjus iakttas på Martorp som ska vara obemannat nattetid. Hur skulle han kunna t.ex. gräva ner henne utan belysning på natten?
Det handlar om 1000 tips de inledande dagarna säger en del. Alla "var på tårna" som det uttrycktes, inte bara polisen.
Han åkte inte till Martorp, iaf inte till byssjan igen, så hon har inget att berätta. Jo, hans färd till och från Martorp på söndag kväll blev noterad. Vem skulle se billjus på Martorp? Och är inte ljuset släckbart på hans bil? I juni finns det tillräckligt med ljus för att gräva i stort sett hela natten, för att inte tala om att dumpa i vatten.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in