Citat:
Ursprungligen postat av
XeniaOnatopp
Det var militären vi diskuterade. Diskussionen började här.
Privatpersoner har inte heller rätt att stoppa och undersöka privatbilar. Vidare fanns det inget att avslöja på väg till Martorp, och efter Martorp kunde NB åkt söderut, bort från sökområdet om han ville dumpa kroppen någon annanstans.
Du har nämnt att NB skulle uppge till IB att han var rastlös och inte kunde sova. Det vore ju nåt om IB berättar om hans nattliga bilfärd..
Hans förflyttningstid låg högst troligt planerad på
kvällstid under en av hans vanliga rutter på några timmar där IB inte hade en susning om han varit (står i FUP)
Privatpersoner iakttar, noterar bilnr samt kan följa efter om det förefaller suspekt. Varför inte ta ett foto samt ringa polis till plats?
Det är givetvis risk att billjus iakttas på Martorp som ska vara
obemannat nattetid. Hur skulle han kunna t.ex. gräva ner henne utan belysning på natten?
Det handlar om 1000 tips de inledande dagarna säger en del. Alla "var på tårna" som det uttrycktes, inte bara polisen.
Med tanke på NBs diskussioner så var han fundersam om DNA på kläderna. Hoppet att flytta henne hade falnat och övergått till hoppet att att sökområdet ska fortsätta utvidgas (som det skett dag för dag) och passera Martorp utan att hitta henne.
Mask brukade hämtas vid en spannmålshög vid ladan. Masken ska letas hux flux:
Citat:
Och efter en halvtimme då blev jag lite sugen på mat då gjorde jag två mackor. Och då jag var inte ens klar med mina mackor när min bror säger vi åker till det här stället då får vi be polisen att dom får lov och så tillåta oss och gräva.
Citat:
Varför åkte ni just till Martorp för och leta mask?
Jo för att det var ju polisavspärrningar där annars vi brukar gräva mask där.
NB vänder på turordningen om ladan-Martorp ena stunden, för att i nästa säga att de var till ladan först. Jag tror således att maskletandet började vid ladan och avspärrningarna.
NB:
Citat:
Och där visa sig alltid vi åkte och hämta mask när vi fiskade.
Okej och det kunde ni inte göra nu?
Det var fullt med polisen.
Vart åkte ni nu då i stället?
Och då min brorsa sa då kanske vi åker till Mar … Martorp, där kanske vi hittar mask.
AB igen:
Citat:
Ok. Varför åkte ni just till Martorp för och leta mask?
Jo för att det var ju polisavspärrningar där annars vi brukar gräva mask där.
Väster om ladan i Blomberg?
Ja här .
Mmm
Och det var ju så att säga rutten spannmål det där vi hittar dom. För att det var avspärrat så
min bror säger vi åker dit.
IB:
Citat:
där är mängder av ( ohörbart ) där för att fiska, och dom åkte dit men dom fick inte göra något där, dom fick inte ( ohörbart ) och då reste dom tror jag till Martorp
Dom åkte till Martorp?
Ja, det brukar var, gödsel där, då hittade dom bara två stycken, Aivaras säger nej då går jag härifrån, jag är trött, Nerijus säger om det är, om du får napp ring mig
Att gå fram till en polis vid en avspärrning och fråga efter att få leta mask är så korkad så jag tror snarare det är med flit. Han kommer få ett nej och han kan då vinkla in en anledning att åka till Martorp. De har aldrig letat mask på Martorp förut.
Han har iakttagit trafiken (igen) som passerar hans hus mot Martorp under dagen.
BS:
Citat:
När gruppen har sökt i området runt Blomberg tar dom en paus och sedan ska dom till Martorp och söka vidare, när dom åker till Martorp så passerar dom förbi Blomberg. Björn noterar då att killen med hängslebyxor står på samma ställe och tittar på dom när dom åker förbi, Björns upplevelse är att mannen ser vart dom åker.
Citat:
Björn passerade sedan huset vid tre tillfällen under den närmaste timmen efter första observationen och mannen var på samma plats vid minst två av dessa tillfällen.
Iakttagelserna är troligen då NB och AB är hemma för lunch på em.
Citat:
"Ca 15-20 min efter att dom kommit till Martorp"..."Björn känner ingen den ena mannen då det är tredje gången han ser honom idag och det är han med hängslebyxor som stått utanför huset på Blomberg"
Martorp är nu hot spot på fredag och NB vill dit och påtala att det redan sökts där:
"Waste of time."
..letar mask i ett par minuter, sen hem. AB hittade maskar under stenar hemma och drar iväg för att fiska. NB är inte värst intresserad av att fiska och struntar i det. Han har högst troligt inte varit intresserad överhuvudtaget.