2016-01-22, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
Eftersom Inger Rönnbäck anser att handsken och örhängena är planterade/ditlagda i efterhand borde hon ha kallat
Yttre kommissarie Henrik Axelsson /9475

Se bild 11 sid 626. Då ser du ett sådant där band som används runt paket av olika slag. Om man kommer åt det med foten så kan det fösa fram så att det blir synligt sådant som legat dolt. Inget märkvärdigt alls.
2016-01-22, 01:19
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av citrusdoft
Sidan 856 i FUP

På grund av att det vid obduktionen anträffades en växtdel på kroppen säkrades ett grönt
blad med välliknande utseende från vegetationen på utsidan av arbetsboden.

Vet du om obducenten åkte till byssjan för att inhämta ett jämförelsematerial eller har hen bara tittat på bilderna i FUP och valde mellan 1X2?
2016-01-22, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Ja, men vart lövet kommer ifrån lär det inte bli något svar på.
Det är inte helt otippat att löv följde med kroppen in vid byssjan när man ser till bilder av byssjan.
NB kan ju ha placerat dit lövet i efterhand. Han ville vara lite omtänksam för flickan satt i baracken med bar underkropp. Han hade helt enkelt tänkt att placera ett fikonlöv över de vitala delarna.

Skämt åsido. I morgon Fredag blir det lite mer intressant, då ska de nya vittnena träda fram + att NB:s fru ska medverka via länk.

Även på Måndag blir intressant, då slutpläderingen sker.
2016-01-22, 01:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vet du om obducenten åkte till byssjan för att inhämta ett jämförelsematerial eller har hen bara tittat på bilderna i FUP och valde mellan 1X2?

Eftersom det står att ett blad säkrats från vegetationen så behövde väl obducenten inte titta på några bilder. Har man säkrat ett blad så har man väl helgarderat.
2016-01-22, 01:26
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Vad tycker du verkar mest rimligt givet all information i det här fallet, som fluktandet från taket tex?

Båda alternativen är exakt lika rimliga om man gör en objektiv bedömning, de flesta vill inte avslöjas när de onanerar, och de flest som vill se ut genom ett fönster täcker inte för fönstret, 0-0!
2016-01-22, 01:28
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av citrusdoft
Eftersom det står att ett blad säkrats från vegetationen så behövde väl obducenten inte titta på några bilder. Har man säkrat ett blad så har man väl helgarderat.

Inte säkert att bladet på kroppen kommer ifrån en växt vid byssjan, kan komma ifrån en annan plats även om det är samma art.
2016-01-22, 01:30
Medlem
PlanBoksBoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jo, jag vet om lövet men jag ifrågasätter att det sas i TR som det påstås nu. Eller så har jag missat det på ljudfil.

Det var Martina Olsson Frisk som nämnde det i tingsrätten. Det var i samband med att man diskuterade när LH placerades i skåpet i byssjan. Visste att hört och inte läst om det. Tredje gången gillt.
2016-01-22, 01:31
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
Det var Martina Olsson Frisk som nämnde det i tingsrätten. Det var i samband med att man diskuterade när LH placerades i skåpet i byssjan. Visste att hört och inte läst om det. Tredje gången gillt.
Exakt, nu är det mer korrekt.
2016-01-22, 01:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
Imorgon blir den intressantaste dagen i rättsprocessen. Förhör med Billy Bertilsson, Irina och framförallt DNA-experten Anne Kihlgren. Efter den sistnämndas vittnesmål kommer det stå klart om det finns någon öppning för en friande dom. Hittills har Inger Rönnbäcks vittnen inte levererat särskilt mycket. Men kanske har hon sparat sitt tyngsta vapen till sista ronden.
Tror verkligen inte att hon sparat sina tyngsta vapen till sist, hon tar vad hon får och in i sista sekunden skall det som vanligt vara ovisst hur det kommer att gå. Kommer IB att klara av att ljuga fram ett vittnesmål om det blir med videolänk eller blir det kanske via telefon så hon kan "bryta" samtalet när det blir för jobbigt, om "ledningen" trasslar eller något?
Och, undrar om Billy Batong lever upp till sitt rykte? Och, hur intressant är hans vittnesmål när andra varit där och sett annat? Och så "DNA-experten", den privata, den köpta, hur intressant kan det vara med tanke på den tyngd, de resurser och kompetens som finns hos NFC?
Tror det blir lite gäspningar, pliktskyldigt lyssnande.
"Öppning för friande dom"?
Nej, det enda som öppnas är dörren till NB:s livstidsstraff.
2016-01-22, 01:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Inte säkert att bladet på kroppen kommer ifrån en växt vid byssjan, kan komma ifrån en annan plats även om det är samma art.

Säkert, det är väl enda stället kroppen har varit på där dessa blad finns.
Eller har du sett några buskar inne i gamla mjölkrummet?
2016-01-22, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av April62
NB kan ju ha placerat dit lövet i efterhand. Han ville vara lite omtänksam för flickan satt i baracken med bar underkropp. Han hade helt enkelt tänkt att placera ett fikonlöv över de vitala delarna.

Skämt åsido. I morgon Fredag blir det lite mer intressant, då ska de nya vittnena träda fram + att NB:s fru ska medverka via länk.

Även på Måndag blir intressant, då slutpläderingen sker.

Jag tycker det var särskilt bra att HR var så envetna att dom hittade en likartad motpart (HR) där videolänkar fungerar när det gäller IBs förhör imorgon.

Inte för att hennes utsaga kommer att ha särskild vikt.

Det intressantaste är väl DNA experten IR inkallat, möjligen.
2016-01-22, 01:38
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annvonplaten
Jag tror att utredarna blev väldigt övertygade tidigt i utredningen över att det var rätt gärningsman de hade gripit. Men de är också väl medvetna om att det krävs tunga bevis, framförallt DNA för att de ska kunna fälla honom. Vittnen och indicium räcker inte för att dömma en person för ett sådant grovt brott där enda påföljden blir livstid om han döms. De har säkerligen varit med om att de ansett att de gripit rätt gärningsman vid flertal tillfällen för att sedan sett att denne blivit frikänd i domstol och det har nog känts frustrerande. Och i detta fall är det ett synnerligen grovt och djävulskt brott som begåtts och de är övertygande om att det är rätt person de gripit. Vad som helst, men honom vill de inte se gå fri från detta brott. Där tror jag att lockelsen blivit för stor. För kunde de inte presentera bevis, så skulle han gå fri och det kunde de inte acceptera i ett så grymt fall. Så därför tror jag att lockelsen blev för stor att lösa den biten, Finns det några som vet hur man sätter fast en gärningsman så är det just de som har erfarehet av det, alltså polisen. Och den här personen med deras övertygelse ville de inte bara släppa. Samtidigt så fick de kritik av landets mest kända brottsforskare att de gripit fel man. De borde leta efter en gärningsman i Lisas egen ålder påstod han. Uttryckte att det verkade som om de hade lite på fötterna etc. Och med den enorma mediabevakning i fallet så blev det psykisa trycket enormt och säkerligen gick det också prestige i fallet. Lindström som har utbildat sig fyra å r på polishögskolan, flera år på universitet och läst beteendevetenskap, står mitt i karriären. Här kommer stockholmaren och den kände brottsforskaren Leif GW Persson och ifrågasätter hans kompetens. Resten är historia. Jag kan inte säga att han inte är skyldig det kan vara så. Men jag ser hellre att nio skyldiga går fria än en enda oskyldig döms till fängelse. Med det rättssamhälle vi har där beviskraven är höga -Utom varje rimlig tvivel. så innebär det att många skyldiga går fria, men jag tycker det är ändå rätt i grund för att inte riskera att någon oskyldig blir dömd, framförallt inte till lagens strängaste straff. Jag vill leva i det rättssamhället och inte i en polisstat där polisen tar lagen i egna händer för deras övertygelse skull. Det är min princip och det är den jag försvarar när jag ser att det är allt för mycket som tyder på att just polisen i detta exeptionella grova och djävulska brott har tagit lagen i egna händer. Inte för att jag tror att de kan vara rätt ute, men just för att principen om rättssamhället är oerhört viktigt. Vi har exemplet Christer Pettersson som polisen var övertygad om att det var han som var mördaren och gjorde allt för att sätta dit han och manipulerade utredningen, upplyste vittnet Lisbeth Palme om att den hon skulle peka ut på vittneskonfrontation var alkoholist bland annat. Det kunde innebära att han åkt in på livstid, som mördaren av Sveriges statsminister. Jag kan ibland tro att han var den skyldige, ibland inte, men jag vill leva i ett rättssamhälle och inte i ett samhälle där polisen tar lagen i egna händer för deras övertygelse skull. Därför tycker jag det är viktigt att diskutera detaljerna runt mordfallet förutom DNA träffarna, eftersom jag är övertygad om att de är planterade för att se om alla indicium, vittnen, alibi, förhörsmetoder, mordscenariot, mystiska svarta suvar, tidschmema, för att se om det verkligen håller eller inte. Utan att bli kallad rättshaverist.

"Felaktigt dömda" av JK:s rättssäkerhetsprojekt.

UR FELAKTIGT DÖMDA:

[i]
Ofta har vi hört att ”det är bättre att tio skyldiga släpps fria än att en oskyldig fälls”. Det är ett uttryck för värderingen att enskilda över huvud taget inte ska behöva räkna med risken att drabbas av något så orimligt och kränkande som att dömas oskyldig för brott. Och det är också ett uttryck för värderingen att det inte är alls på samma sätt orimligt och kränkande att som brottsoffer bli utsatt för att den skyldige inte kan dömas.
Vad vi däremot inte brukar fråga oss – eller i varje fall inte har svarat tydligt på – är om det också är ”bättre att tio tusen skyldiga släpps än att en oskyldig fälls”. Ställer man frågan på det sättet upptäcker man att samhället nog faktiskt måste ta en viss liten risk att även oskyldiga någon gång döms. Annars skulle alltför många skyldiga gå fria och rättstryggheten därmed vara alltför dålig.
Det får inte vara så att en skyldig kan gå fri bara genom att framställa vilken påhittad invändning som helst. Och eftersom sanningen ofta är förborgad för alla utom de direkt inblandade, måste domstolen få ta vissa risker. Detta risktagande kommer att drabba enstaka oskyldiga, men det kan tyvärr inte hjälpas. Det är ett pris som måste betalas. Vi kan inte ge avkall på rättstryggheten så långt att det i praktiken blir omöjligt att fälla någon enda skyldig person som väljer att inte erkänna och berätta som det är.

Kan du ta dig en funderare på detta och se om du håller med eller inte.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in