2016-01-22, 00:48
Medlem
TheMiracles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annvonplaten
Det där är faktiskt lite intressant det du skriver.

I morgon ska jag åka 20 mil och gå på en rättegång. Det ska bli intressant och höra vad som framkommer.

Imorgon blir den intressantaste dagen i rättsprocessen. Förhör med Billy Bertilsson, Irina och framförallt DNA-experten Anne Kihlgren. Efter den sistnämndas vittnesmål kommer det stå klart om det finns någon öppning för en friande dom. Hittills har Inger Rönnbäcks vittnen inte levererat särskilt mycket. Men kanske har hon sparat sitt tyngsta vapen till sista ronden.
2016-01-22, 00:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ingen av dem mig veterligt.

Sidan 856 i FUP

På grund av att det vid obduktionen anträffades en växtdel på kroppen säkrades ett grönt
blad med välliknande utseende från vegetationen på utsidan av arbetsboden.
2016-01-22, 00:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Skillnaden är att de flesta begriper när statistiken är tillämplig.
Att använda statistik utan relevans eller tillämplighet, ja då förloras värdet av det statistiska.
"Visa statistiskt utom rimligt tvivel"? Vad är det för låtsasvärld du lever i?
Med det påståendet så förklarar du att allt du påstår är på låtsas, det är siffror i din hjärna.
Tack och lov.
Vi vet att mordet begåtts med ett sexuellt motiv, sexuell sadism.
Det är det NB kommer att dömas för.
Att statistiken säger att det är ett ovanligt mord, påverkar inte ett skit.
Livstidsdomen fastställs, inget snack om saken.
Den statistik det handlar om är från rättsläkare Berkowicz som-även-anser-att-Lisa-mördats - så det faller på sin orimlighet att lösrycka hans ord.
Utöver detta finns ingen statistisk alls om nekrofiler som ramlar över lik. Det finns inget belägg och inget rim och reson.
Senast redigerad av develi 2016-01-22 kl. 00:56.
2016-01-22, 00:54
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av citrusdoft
Sidan 856 i FUP
På grund av att det vid obduktionen anträffades en växtdel på kroppen säkrades ett grönt
blad med välliknande utseende från vegetationen på utsidan av arbetsboden.
Jo, jag vet om lövet men jag ifrågasätter att det sas i TR som det påstås nu. Eller så har jag missat det på ljudfil.
2016-01-22, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Åldern på lövet kan givetvis vara av intresse, men det mest intressanta är ju hur det hamnade på offret tycker jag.

Det kan säga något om var offret och/eller gärningspersonen har befunnit sig. Med tanke på den behandling som offret utsattes för i ladan så bör inga löv ha kvarstannat på naken hud tänker jag mig.

Satt lövet som ett "klistermärke" på huden? Det borde ta ett litet tag för lövet att fastna. Jag har svårt att se hur det trycks dit i förbifarten och sitter kvar. Det kanske tryckte mot huden under biltransporten. Det kanske låg i bilen sedan tidigare.

Edit: Eller om NB satte ner Lisa på trappen upp till byssjan. Öppnade dörren. Lyfte upp Lisa över axeln och bar in och fick ett löv mellan axeln och Lisa.
Senast redigerad av X-pert 2016-01-22 kl. 01:05.
2016-01-22, 01:04
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Ja, så som rummet såg ut när polisen undersökte utrymmet. Vet du att NB inte hängde en tröja för fönstret när han var där och runkade, så att ingen skulle råka se honom genom fönstret?
Vad tycker du verkar mest rimligt givet all information i det här fallet, som fluktandet från taket tex?
Citat:
Du och andra ser det ni vill se, förtränger precis alla alternativa och naturliga förklaringar som kan finnas, det är inte objektivt och definitivt inte särskilt seriöst tycker jag.
Skojar du?
Vilken naturlig förklaring vill du ha, med tanke på att de flesta män inte sprutar sperma på väggar?
Det är ju du som inte är seriös. "Hänga för en tröja", när han kunde valt en vrå utan fönster.
2016-01-22, 01:04
Medlem
PlanBoksBoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
Imorgon blir den intressantaste dagen i rättsprocessen. Förhör med Billy Bertilsson, Irina och framförallt DNA-experten Anne Kihlgren. Efter den sistnämndas vittnesmål kommer det stå klart om det finns någon öppning för en friande dom. Hittills har Inger Rönnbäcks vittnen inte levererat särskilt mycket. Men kanske har hon sparat sitt tyngsta vapen till sista ronden.

Eftersom Inger Rönnbäck anser att handsken och örhängena är planterade/ditlagda i efterhand borde hon ha kallat
Yttre kommissarie Henrik Axelsson /9475

Citat:
Kvällen 8/6-15 var undertecknad PIC i SH ang Människorov i Blomberg Kinnekulle. Uppdraget var att söka av bland annat en lada/magasin i anslutning till platsen där det misstänkta människorovet begåtts. Ladan/magasinet söktes av specialsökshundar (lik, blod och sperma) och Tekniker samt Polispersonal. Efter avslutad undersökning gick jag in i ladan för att titta. Ladan är under ombyggnad och det låg fyllnadsmassor och diverse verktyg och jordbruksredskap utspritt över golvet. Där örhängena anträffades (platsen identifierad via foto från patrull) 10/6-15 kl 22:00 minns jag särskilt eftersom de platsen var vid en trattliknande plåtkonstruktion som jag blev extra nyfiken på under mitt besök den 8/6-15. Jag kan med 100% säkerhet säga att det INTE låg något örhänge på den platsen den 8/6-15 utan detta måste kommit dit efteråt. Yttre kommissarie Henrik Axelsson /9475
2016-01-22, 01:06
Medlem
Citat:
Åldern på lövet kan givetvis vara av intresse, men det mest intressanta är ju hur det hamnade på offret tycker jag.

Det kan säga något om var offret och/eller gärningspersonen har befunnit sig. Med tanke på den behandling som offret utsattes för i ladan så bör inga löv ha kvarstannat på naken hud tänker jag mig.

Ja, men vart lövet kommer ifrån lär det inte bli något svar på.
Det är inte helt otippat att löv följde med kroppen in vid byssjan när man ser till bilder av byssjan.
2016-01-22, 01:08
Bannlyst
Citat:

Vad är det som du tror att hon kan komma med som skulle få hovrätten att vilja fria honom?
Jag tror det blir knockout för skvättbalten i sista ronden. 1-10 och sen livstid nästa.
2016-01-22, 01:11
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Jag uppdaterar min lista över omständigheter som talar för att NB är oskyldig.

*Inget DNA från LH i NB:s bil.
*Inga spår från NB i byssjan där kroppen hittades.
*Inget DNA från NB på LH:s kropp.
*Inga fingeravtryck från NB.
*Inga avvärjningsskador på NB när han undersöks av polis.
*Inga egentliga indikationer på en sexualsadistisk läggning.
*Inga säkra iakttagelser av NB:s bil eller NB själv under den kritiska tiden.
*Ett vittne som är bekant med NB tycker sig ha sett honom vid hans hem vid 18-tiden.
*Vissa uppgifter talar för att NB var hemma även vid 19-tiden.
*Även om man utgår från att han kom hem först omkring 19.30 så vore det svårt, om än inte omöjligt, att hinna med allt han ska ha gjort inom loppet av en timme.
*Byssjan olämplig som dumpningsplats för NB, särskilt med tanke på den antagna tiden för brottet. Att liket var intryckt i ett skåp och krävde stor ansträngning från flera personer för att få ut talar vidare starkt emot att byssjan var tänkt som tillfällig förvaringsplats som antagits av åklagarsidan.
*Hjälmen och jackan förefaller inte gömda utan utplacerade för att hittas, vilket NB svårligen kan ha haft något motiv till.
*Ingen har sett NB:s bil på grusvägen där LH:s tillhörigheter hittades.
*Det finns uppgifter som starkt talar för att tillhörigheter från LH har placerats i ladan efter polisens första sökande. Detta kan näppeligen ha gjorts av NB och gör också att det uppstår frågetecken kring mordplatsen.
*NB försökte inte göra sig av med handsken som hans bror först upptäckte i ladan.
*NB var lugn och betedde sig normalt fram till dess att han topsades och förstod att han var misstänkt.
*NB har inte försökt lämna Sverige efter mordet vilket hade varit rimligt att han velat göra om han var skyldig, särskilt efter topsningen.
*NB har inte försagt sig eller beslagits med någon påvisbar lögn en enda gång under förhören. Tvärtom har flera antagna lögner senare visat sig vara sanning.
*NB har trots att han upplysts av sin advokat om möjligheten att få ett lindrigare straff genom att lämna en tillrättalagd berättelse som förklarar DNA-spåren hela tiden hållit fast vid att han aldrig sett LH.
*Om det var mördaren som LH pratade med när hon fickringde så talade denne svenska.
*Det finns vittnesuppgifter om andra bilar och personer med annat utseende än NB:s i området kring mordplatsen den kritiska tiden.

Det enda som egentligen talar för att NB är skyldig är DNA-spåren på LH:s kläder, men dessa utgör inget vattentätt bevis, utan kan ha hamnat där av andra orsaker. Och mot bakgrund av den rika mängd omständigheter som talar mot att NB är gärningsmannen, som listats ovan, finns all anledning att förhålla sig skeptisk till och kritiskt granska DNA-bevisen.

Som vanligt består argumentationen av " inte, inga, ingen". Allt fokus på det som inte finns istället på det som finns.

Det är inte gärningsmannen som får avvärjningsskador, det är offret som försöker värja sig.
2016-01-22, 01:15
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jaha, du har samma erfarenhet som jag om detta. Män berättar inte. Men varför påstod du det?
Men det finns trots allt sexualforskning som kan berätta om människors beteenden, och just sprutande på väggar tillhör, mig veterligen, avarterna. Men det som är det mest intressanta är ju att han samtidigt haft uppsikt över kaféet. Att han haft ett sexuellt intresse för flickorna på kaféet är därför rätt troligt. Men givetvis säger inte just detta något om sadism.
2016-01-22, 01:16
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Ja, men vart lövet kommer ifrån lär det inte bli något svar på.
Det är inte helt otippat att löv följde med kroppen in vid byssjan när man ser till bilder av byssjan.

Så kan det givetvis vara, men jag tycker inte att man bör bedriva brottsutredningar på samma sätt som man fyller i en tipskupong.

Vi har förmodligen olika sätt att se på ett fynd och angripa en frågeställning, jag respekterar dig om du respekterar mig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in