2016-01-21, 00:35
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nej, jag missar inte poängen. Jag ser samma svammel från dig sen tidigare som inte har minsta bäring och susar iväg åt annat håll - för att klara ansiktet.

Jo, du missade poängen och försöker nu rädda ansiktet. Helt ok. Jag är inte så emotionellt engagerad som du.

Citat:
DNA är centralt i målet, ÅK anser att han har tillräckligt att väcka åtal ihop med annat (skyldighet) och på den vägen är det.

Utredningen bedrevs från början som om det fanns DNA. Det visade sig att det fanns DNA, efter två månader. På den vägen är det.
2016-01-21, 00:38
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
BB tipsade polisen i ett tidigt skede men hörde inte av dem så han ringde IR. Hon blev totalt överraskad.

Men stod det inte i slasken att BB tipsat polisen? Varför blir IR överraskad? Har hon inte granskat slasken?

Polisen säger att de känner till tipset och massa andra tips om bilar på platsen. Finns inte dessa tips ens i slasken?

Här borde även tipset om att NB:s bil samt en bil till kom farande i närheten av platsen för fyndet G206(nycklar) finnas. Mig veterligt har observatören inte kommit till tals i FUP eller domstol.

Om NB var nära Ladugårdsbacken 1, varför fortsatte han inte till Martorp istället för att vända och köra över huvudbyggnaden på säteriet? Han har hunnit med mycket på kort tid vill jag säga.

Att vittnet inte får säga något finns det en trolig förklaring till, citat;

När GT når en annan av de boende längs vägen säger personen:
– Polisen har förbjudit mig att tala med media.

Det var kanske när NB och IB körde en sväng och handlade?
Nja, hur kan de då ha sett en brun bil vid caféet?
2016-01-21, 00:38
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag tycker att IB också skulle få frid med sin son. Hennes vittnesmål ät betydelselöst, varför inte lämna kvinnan i fred?
Jo, förvisso.
.. Den friden med sonen borde hon dock ha prioriterat redan innan. Över två år närmare bestämt.
Nu har hon hamnat med sin son för att NB är häktad.
2016-01-21, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Precis. Jag har dessutom svårt att tänka mig att hon skulle vilja gå till verklig attack mot NFC, kan inte tänka mig att hon misstror dem. Jag förväntar mig en liten vänlig föreläsning om DNA-spår, som antagligen NFC skulle kunna instämma i och resultatet i rätten bli "Jaha, ...?" Rönnbäckskan kommer väl att ställa några ledande frågor, men de är så dåligt underbyggda kunskapsmässigt så vittnet tvingas motsäga henne.

Jag tror inte det tillför något. ÅK har inte heller kallat någon från NFC (vad jag vet).
2016-01-21, 00:42
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
BB tipsade polisen i ett tidigt skede men hörde inte av dem så han ringde IR. Hon blev totalt överraskad.

Men stod det inte i slasken att BB tipsat polisen? Varför blir IR överraskad? Har hon inte granskat slasken?

Polisen säger att de känner till tipset och massa andra tips om bilar på platsen. Finns inte dessa tips ens i slasken?

Glömde källan:

Citat:
Billy Bertilsson ringde polisen när han fick höra om försvinnandet.
– Jag berättade vad jag precis har sagt till dig, att vi varit där och vilken tid vi varit där. Jag sa att jag är gammal polis och att de kunde ringa på mitt nummer.
Men han väntade förgäves på att de skulle återkomma och i julas, efter att ha talat med gamla poliskolleger, så bestämde han sig för att undersöka vad som hade hänt.
– Jag hörde av mig till advokaten, Inger Rönnbäck. Jag frågade om hon hade fått höra om mina uppgifter och hon sa: "Kära någon, det har jag verkligen inte fått. Det här måste du bli hörd om igen".

http://www.expressen.se/gt/han-ar-ny...-holm--fallet/
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Här borde även tipset om att NB:s bil samt en bil till kom farande i närheten av platsen för fyndet G206(nycklar) finnas. Mig veterligt har observatören inte kommit till tals i FUP eller domstol.
Om NB var nära Ladugårdsbacken 1, varför fortsatte han inte till Martorp istället för att vända och köra över huvudbyggnaden på säteriet? Han har hunnit med mycket på kort tid vill jag säga.
Att vittnet inte får säga något finns det en trolig förklaring till, citat;
När GT når en annan av de boende längs vägen säger personen:
– Polisen har förbjudit mig att tala med media.

Det var kanske när NB och IB körde en sväng och handlade?
Nja, hur kan de då ha sett en brun bil vid caféet?
Ja, det fanns högst troligt i slasken. Fel tid och allt möjligt kan det ha varit och lika ointressant som BB: IR var inte intresserad iaf..

Sug på vad det är som är två separata tillhörigheter relaterat till eftersök internationellt.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goonsteady
Ok! Vad användes hjullastaren till innan 20.20 den7/6? Är det otänkbart att din kära balt NB brukade hjullastaren?

Sätt inte dina ord i min mun. Du bara gör dig löjlig.

Tänk att det var NB jag täkte på.
2016-01-21, 00:44
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ja absolut kan jag visa det, förmodligen har du missat den här länken som jag postade för några dagar sedan.

Citat;

När man ser hur många misstag polisen i Escondido
begick på brottsplatsen och med bevismaterialet efteråt
är det mycket troligt att DNA:t på Tuites tröja var resultatet
av kontaminering. DNA bevisningen bestod av:

http://www.skl.polisen.se/Global/www...ingsrisker.pdf

Jodå, den läste jag men blev inte klokare. Blodexperten ser "blodfläck med förändrad fysisk form". Helt klart kontaminerat av klantig polis 1998 i Kalifornien.

Sedan jämförs med svensk brottsplatsundersökning vid mordet på Anna Lindh som beskrivs som hållande hög standard.

Plantering är å andra sidan något annat. Då misstror man antingen rättssystemet eller tror på en brottsling med tillgång till NB:s blod.
2016-01-21, 00:45
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Jamenellerhur? Visst är det intressant. Sen undrar jag varför BB satt och väntade på förhör från 7 juni till Jul och beslutade sig kontakta IR. Utöver detta varför han sen väntade ännu mer och (enligt IR) ringde mitt i pågående Hovrättsförhandling?

Jaha du, han kanske är som du att han litar på polisen.
Vad är din teori om BB? Han har ju ett y-namn så statistiskt är han väl kriminell?
2016-01-21, 00:47
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Jo, du missade poängen och försöker nu rädda ansiktet. Helt ok. Jag är inte så emotionellt engagerad som du.
Utredningen bedrevs från början som om det fanns DNA. Det visade sig att det fanns DNA, efter två månader. På den vägen är det.
Svammel, svammel, svammel - när du har fått svar och är inmålad i ett hörn. Det fanns inte DNA efter två månader, det har däremot Foreigner försökt lyfta fram och som jag dementerat (som vanligt..).
2016-01-21, 00:50
Medlem
develis avatar
Citat:
Jaha du, han kanske är som du att han litar på polisen.
Vad är din teori om BB? Han har ju ett y-namn så statistiskt är han väl kriminell?
Han är polis och vet turerna kring rätten. Därav intressant varför han säger sig vänta på förhör fram till jul och enligt IR inte hör av sig förrän i rådande hovrättsförhandling.
Kriminell har inte påtalats - har ingenting med diskussionen att göra. Eller menade du Y-front?
2016-01-21, 00:52
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Högst troligt? Vad baserar du detta på? Finns det ett enda uttalande från AB där han verkar tycka den svenska polisen verkar rättvis i sin behandling av Litauer?

Om så vore fallet, vore det då inte mer logiskt att han ställde upp för denna polis och hjälpte ÅK till att bringa klarthet i det hela och ge detta vittnesmål mot sin bror? Han har ju ingen bror hävdar han om det är NB som gjort det.

Att han är rädd för sin brors vrede för att det delvis är han som satt honom där han sitter är förståeligt. Att han är rädd att hans bror börjar göra samma sak mot honom är inte heller svårt att förstå.

Vi har dock ingen som helst aning varför han försvunnit. Han kan tom vara mördad utan att vi har koll på det.

Det verkar inte vara någon som tänkt tanken att IB och AB kanske är osäkra och inte vet riktigt. De kanske själva är osäkra på sitt minne och vad som egentligen hände. Att älta saker i sitt eget huvud kan få den bäste att börja tvivla. Även de har ju fått reda på att det finns DNA som pekar på NB.

Att de inte är säkra på det skulle ju ändå inte vara ett bevis för NBs skuld. Det finns DNA. Ta bort det kortet och korthuset faller. En dålig konstruktion.

Det är väl klart att om du räknar bort det viktigaste beviset i vilken rättegång som helst så finns en lucka i gärningsbeskrivningen. Ta bort vapnet i ett rånmord, ta bort kniven i ett knivmord.

DNA i detta fall finns på så många ställen och de olika delarna är hanterade av så många olika personer att det vore en gigantisk komplott om det var planterat.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in