2016-01-22, 02:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
Vad skulle du själv säga om du blev anklagad för att ha mördat LH? "Jag var inte där", "jag har aldrig träffat henne", osv. Det är naturligt att man mest talar om frånvaron av bevis och indicier när man argumenterar för att man inte har gjort något. Sen tog jag i och för sig upp saker som att han troligtvis varit hemma vid vissa klockslag också, så det finns även positiva argument för att NB är oskyldig.

En gärningsman kan också få avvärjningsskador under sin kamp med offret. Polisen har kollat efter detta på NB.
Sid 1342: "Nerijus hade inga avvärjningsskador på hals eller underarmar."

Han har väl aldrig gett henne en minsta lilla chans att försvara sig det vidriga svinet.
Säkerligen så har han gett sig på henne bakifrån och hon har aldrig fått chansen att klösa ut ögonen på honom.
2016-01-22, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag tycker det var särskilt bra att HR var så envetna att dom hittade en likartad motpart (HR) där videolänkar fungerar när det gäller IBs förhör imorgon.

Inte för att hennes utsaga kommer att ha särskild vikt.

Det intressantaste är väl DNA experten IR inkallat, möjligen.
Instämmer men jag tycker till viss del att IB:s vittnande ska bli intressant. Om hon kommer att ge NB alibi eller om står fast vid vad hon sa i polisförhör att han inte var hemma. Sen har det visserligen ingen större betydelse för rätten.
2016-01-22, 02:06
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Ja, det lilla lövet har väl inte dissekerats (diskuterats?) tillräckligt kanske?
Vem vet vilka sidospår det lilla kan leda in på? Kanske det finns ett sådant lövträd precis vid huset där ny alternativ GM bor.
Tänk tanken att Nero blir fri och han och Inger firar triumfen på löpsedlarna.
Då ställer man sig frågan - skulle Inger kunna tänka sig att fira segern med Nero ensam, på någon öde landsortskrog?
Eller, om hon har någon dotter, skulle hon våga presentera dottern för honom?
Skulle inte tro det.....

Exakt var lövet satt kan säga något om när det bör ha kommit dit, om lövet inte är ifrån trakten så finns det en förklaring. Den förklaringen bör rimligen harmoniera med allt annat som står i FUP. Om lövet inte gör det, så stämmer inte heller åklagarens teori om händelseförloppet.

Som sagt, jag vill veta vad som hände och varför, det här handlar först och främst inte om skuldfrågan.
2016-01-22, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vad hände med BBs önskan om telefon fjärran från huvudregeln - jag vet inte om det kom fram nåt mer eller har jag missat nåt?
Han infinner sig på plats.
2016-01-22, 02:07
Medlem
Citat:
Vad hände med BBs önskan om telefon fjärran från huvudregeln - jag vet inte om det kom fram nåt mer eller har jag missat nåt?

Jag vet inte vem som angav det "stället" varifrån det ursprungligen skulle sändas ifrån, men där fungerade inte videolänkar och då dök Skype och telefon upp.

Nu har HR hittat en fungerande lösning med en likvärdig motpart. Nu blir det videolänk.
2016-01-22, 02:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Nej det har jag naturligtvis inte belägg för, dum fråga tycker jag. Det är åklagaren som ska ha belägg, inte jag. Lövet satt på offret, då borde det ha undersökts, det kan ju komma ifrån en plats flera mil ifrån byssjan, det hade ju vänt upp och ner på åklagarens teori såklart.

Jag finner inget stöd för att lövet är undersökt och att man har säkerställt att lövet kommer ifrån växterna utanför byssjan, finns en sådan undersökning dokumenterad, jag känner i alla fall inte till någon sådan undersökning.

Lövet borde vara lika intressant som allt annat som hittades på kroppen, det växer nämligen inte löv på människor, lövet kan ge ett uppslag som man tidigare inte har tänkt på. Just därför borde lövet ha analyserats i detalj anser jag.

Jaha, men vad ska du göra åt det så här i efterskott har du tänkt.
Så du tror att det är troligare att det kommer från en buske flera mil bort
än att det kommer från buskarna som växer i direkt anslutning till byssjan.
Nu är du inne på väldigt långsökta tankar TYCKER JAG.
2016-01-22, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Instämmer men jag tycker till viss del att IB:s vittnande ska bli intressant. Om hon kommer att ge NB alibi eller om står fast vid vad hon sa i polisförhör att han inte var hemma. Sen har det visserligen ingen större betydelse för rätten.

IB själv hade önskat skype eller telefon. Så klarar hon videolänk? Är frågan.
2016-01-22, 02:16
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
... Jag undrar om det landat på proportionalitetsbedömning nu gällande IB...

Telefonförhör igen. Jag tror som Blackmolly att samtalet kommer att avslutas när det "bränner till" när åklagaren får ställa frågor. Trassel på linjen, förstår inte tolken, har inte hört frågan osv.
2016-01-22, 02:16
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag vet inte vem som angav det "stället" varifrån det ursprungligen skulle sändas ifrån, men där fungerade inte videolänkar och då dök Skype och telefon upp.
Nu har HR hittat en fungerande lösning med en likvärdig motpart. Nu blir det videolänk.
Nä, jag menade Billy? Han ville ju också hoppa huvudregeln.
2016-01-22, 02:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av citrusdoft
Han har väl aldrig gett henne en minsta lilla chans att försvara sig det vidriga svinet.
Säkerligen så har han gett sig på henne bakifrån och hon har aldrig fått chansen att klösa ut ögonen på honom.
Ja, han har väl bara överrumplat henne bakifrån.
Hon hade ju ingen chans, liten, späd 17-årig tjej mot 35-årig stor, stark hantverkare.
Det gick nog väldigt snabbt.
Äckligt fegt kräk, han är inte värd att kallas människa.
2016-01-22, 02:21
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av citrusdoft
Jaha, men vad ska du göra åt det så här i efterskott har du tänkt.
Så du tror att det är troligare att det kommer från en buske flera mil bort
än att det kommer från buskarna som växer i direkt anslutning till byssjan.
Nu är du inne på väldigt långsökta tankar TYCKER JAG.

Vad jag ska göra åt det, dum fråga tycker jag. Jag är kritisk mot att man inte har undersökt lövet och säkerställt att det härstammar ifrån vegetationen kring byssjan.

Jag har inte sagt att jag tror att lövet kommer ifrån en annan plats än runt byssjan, men det kan göra det. Jag tror ingenting, jag antager inte, jag anser inte, jag utgår inte ifrån, därför att vi inte vet.

Vilka tankar är långsökta tycker du och varför är de långsökta? Är det omöjligt att lövet kommer ifrån till exempel Medelplana eller lite längre norrut?
2016-01-22, 02:22
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:

Jaha, blev det videolänk, då har jag missuppfattat, trodde det blev telefon igen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in