2016-01-24, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
NB:s bil har setts vid ladan och när han kört till och från Martorp.

LB och Mb möter en bil som kommer i hög fart och kör i riktning mot Martorp. Noterar att bilen var utländsk. Såg ett L som nationstecken. (hur hinner man uppfatta nationstecknet men inte en enda bokstav i regnumret med tanke på skillnad i storlek på bokstäverna??).
- Inget bevis för att det var NB's bil. Fanns fler utländska bilar i området. T.ex gästarbetarna på Gerds torp. (är dessa förhörda?) Verkar mer troligt att NB kört "fyndvägen" till Martorp.

Silverfärgad bil sedd utanför ladan.
-Ingen kan med säkerhet säga att det var NB's bil.

HJ tidsangivelser när han anländer till AE stämmer inte med AE's uppgifter.
- Är tidpunkten för AE's telefonsamtal kontrollerat mot samtalslista? (HJ har ett personligt intresse av att se NB dömd eftersom han tror att det var NB som stoppade AB.)

Olika uttalanden som NB gjort.
-Kan ha missuppfattas, NB talade inte så bra engelska.

IB's vittnesmål; Försök sätta er in i hennes situation. Hon blir hämtad av polisen, förstår inte vad som händer, förstår inte språket. Får höra att hennes make och hon själv är misstänkt för mord. Blir förhörd med hjälp av tolk. Ska försöka minnas vad som hände vid vilka klockslag för flera dagar sen. (hur många av er minns exakt vad ni gjorde vid ett visst klockslag fem dagar tillbaka?) Inte lätt att svara rätt på alla frågor då när hon befinner sig i ett chocktillstånd och försöker fatta vad som händer.

När dog LH? Går inte med exakthet säga.
Var mördades LH? Går inte med exakthet säga.

DNA-bevisen är svåra att bortförklara, (även om i teorin det skulle gå) och är det enda som binder NB till brottet.

(OBS jag påstår INTE att NB är oskyldig.)
2016-01-24, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Han har väl en del för att komma ikapp 36 mord, men kan kan tro att Bundy var schysst så ....

Bundy var säkerligen schysst också - det hör liksom till bilden

En person som aldrig träffat på denna mkt trevliga och skötsamma typ som i en handvändning skiftar humör och kan bli fullständigt galen - dom är lyckligt ovetande

Sedan finns det, framför allt kvinnor, som förnekar att denna djävulska sida av personligheten har någon större betydelse pga av att "han är ju så charmig och duktig"

Att se dett skiftande humör första gången kan göra vem som helst till en fågelholk och som den am polisen säger:

"This guy was an animal, and it amazed me that the media seemed unable to understand that."
Den här snubben var ett djur, och det förvånade mig att media inte fattade det
2016-01-24, 09:06
Medlem
Och till Godsägar-Arne säger jag:

var lite försiktig nästa gång du anställer folk, förr eller senare blir det problem om man chansar
2016-01-24, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annvonplaten
Nu stämmer det med personers uppgifter som inte har kunnat prata ihop sig. Och kom inte dragandes med sånt där där löjligt machosnack.Ta dig i häcken
Du kan väl börja med att förklara för oss mindre vetande hur Irinas DNA hamnade på Lisas trosa om det inte var via Nerijus. Irina själv blev förbannad vid förhöret. Har hon något att dölja? Var hon otrogen med er alternativgärningsman före mordet? Innan man går in på osäkra vittnesuppgifter oavsett åt vilket håll de än pekar och gör dem till absolut sanning bör man börja med att förklara det som är sant, alltså Irinas DNA på Lisas trosa. Den enda som jag kan tänka mig förutom NB är AB men NB borde ha sett om AB lånade och körde iväg med bilen den aktuella tidpunkten.
2016-01-24, 09:28
Medlem
Har inte vart inne här på ett tag och har inte läst de senaste diskussionerna.... Men apropå ingenting så kom jag att tänka på en grej med denna kupan, och på sperman i den samma... Har man undersökt hur sperman är riktad i kupad? Kan han ha stått och sprutat vid handfatet ner i den eller är sperman riktad som om att han hållt upp skålen och sprutat i den? Tillvägagångssätten borde ge annorlunda "mönster" och på så vis bättre kunna fastställa om kupan tagits med in i exempelvis mjölkrummet?
2016-01-24, 09:31
Medlem
TheMiracles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Arnes fru minns inte vilken dag det var. Vittnena som sett NB:s bil har inte tagit fel på dag och de är dessutom flera."Långt, rufsigt hår"- den beskrivningen har jag inte läst? Var det inte mörkblont av medellängd el dyl. Att Irina vittnar under ed, det betyder ungefär lika mycket som när snål-Arne berömmer gästarbetaren Nerijus, d.v.s INGET ALLS.

Det finns bara två vittnen (ett par) som säkert säger sig ha sett NB och hans bil, och det är just de som man kan anta har tagit fel på dagen.

Vad tycker du själv är troligast? Att NB åker i hög fart som han brukar, med nedvevad ruta och vinkar till de han möter på vägen när han:
1. Har varit och tankat
2. Just har varit och gömt en flicka som han mördat?

NB berättade för övrigt för polisen om tankningen på lördagen innan han konfronterades med vittnenas påståenden om att de sett honom på söndagen.

Angående utseendet på mannen som kom ut från ladan så kan man läsa i FUP på sid 312:
J beskriver mannen som 25 -40 år gammal, han var av medellängd mellan 175 – 185
cm, J själv är 180 cm och han tror att denne man var något kortare än honom. Han hade
blå kläder på sig, troligen blå jeans och en något ljusare blå jacka av midjemodell. Han hade
mörkt hår av medellängd och J uppfattade det som att håret var rufsigt. Mannen hade
skäggstubb, inget skägg. Han var ljushyad och normalbyggd. J säger att det var "en
kille" ingen gubbe. Han såg inte smutsig ut och såg inte ut att vara någon missbrukartyp.

Detta är den mest troliga iakttagelsen av mördaren och hans utseende påminner inte nämnvärt om NB. Hårfärgen och frisyren överensstämmer inte alls. Jag har inte hittat några uppgifter om NB:s klädsel på morddagen men han ska väl ha haft arbetsbyxor och inte jeans. Ägde han någon ljusblå jacka? AB säger i vilket fall att NB troligtvis enbart bar t-shirt.
2016-01-24, 09:48
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blygtjej
Det var inte det jag frågade, vad som avgör en dom i en domstol.
Jag frågade vad du har för 100 % säkra bevis för att han inte träffade offret innan hon dog?
Det har väl inget med domen att göra.
Eftersom du påstår detta så måste du ju veta säkert att det ligger till på det viset.
Hur kan du annars påstå detta?
När sa jag att jag har 100 säkra bevis för något? Hur kan du påstå att NB är skyldig?
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Vilken tid anser du är sannolik att NB hittade Lisa och vilken tid är det sannolikt att han var hemma igen? Vilket fordon använde han för att flytta kroppen?
Ca 18:45, ca 19:45, sitt eget.
2016-01-24, 10:06
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Vem skypade då med mamman, samtalet startade 19.35.
NB troligen. Jag baserade tidpunkten ca 19:45 på att han sågs runt den tiden, men det kan ha varit kl 19:30.
2016-01-24, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
Det finns bara två vittnen (ett par) som säkert säger sig ha sett NB och hans bil, och det är just de som man kan anta har tagit fel på dagen.

Vad tycker du själv är troligast? Att NB åker i hög fart som han brukar, med nedvevad ruta och vinkar till de han möter på vägen när han:
1. Har varit och tankat
2. Just har varit och gömt en flicka som han mördat?

NB berättade för övrigt för polisen om tankningen på lördagen innan han konfronterades med vittnenas påståenden om att de sett honom på söndagen.

Angående utseendet på mannen som kom ut från ladan så kan man läsa i FUP på sid 312:
J beskriver mannen som 25 -40 år gammal, han var av medellängd mellan 175 – 185
cm, J själv är 180 cm och han tror att denne man var något kortare än honom. Han hade
blå kläder på sig, troligen blå jeans och en något ljusare blå jacka av midjemodell. Han hade
mörkt hår av medellängd och J uppfattade det som att håret var rufsigt. Mannen hade
skäggstubb, inget skägg. Han var ljushyad och normalbyggd. J säger att det var "en
kille" ingen gubbe. Han såg inte smutsig ut och såg inte ut att vara någon missbrukartyp.

Detta är den mest troliga iakttagelsen av mördaren och hans utseende påminner inte nämnvärt om NB. Hårfärgen och frisyren överensstämmer inte alls. Jag har inte hittat några uppgifter om NB:s klädsel på morddagen men han ska väl ha haft arbetsbyxor och inte jeans. Ägde han någon ljusblå jacka? AB säger i vilket fall att NB troligtvis enbart bar t-shirt.

Har den mörkhårige manen hört av sig till polisen? Kanske han är den person som såg LH sist?
Eller han kanske såg NB i närheten av café vid aktuella tiden?
Om han inte hört av sig kan det betyda att han har någonting att gömma.
2016-01-24, 10:17
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Tidsfönstret krymper när jag försöker få ihop en teori utifrån din teori. Det krävs en del förberedelser som NB har god tid att förbereda tills ca 18.30. Om han kom dit först 18.45 måste allt gått vansinnigt fort. Hämta lampkupa, klä av Lisa, onanera, fixa plats i bilen, se till att den skyddas, åka till Martorp osv osv och är hemma senast 19.30. Jag undrar om det är möjligt?
Oavsett om det är möjligt eller inte ansluter jag mig till åklagarens gärningsbeskrivning efter Lisas död. Om åklagaren har fel så har jag fel.
2016-01-24, 10:26
Medlem
Katten30s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Oavsett antal svarta SUVar i området ...

är det likt förbenat 10 DNA från NB som finns på just dom ställen som dom svårligen kan förklaras med annat än att NB är den som, enligt enig TR, mördat Lisa Holm.

Hur bortförklara dom, trovärdigt?
Plus DNA från IB.
2016-01-24, 10:30
Medlem
I stället för att dribbla fram och tillbaka med vittnesuppgifter som aldrig är hundraprocentiga bör man angripa problemet från andra hållet, dvs det som kan antagas vara sant, alltså den tekniska bevisningen. Den första frågan som bör besvaras är hur hamnade Irinas DNA på Lisas trosa. Vilka alternativ finns det för den besudlingen om man undantar NB:s medverkan? IB själv? AB? NFC? Polisen? Suv-ägaren? Någon annan? Den som kan komma med ett svar på frågan utan NB:s medverkan och som alla inklusive HR kan svälja har gjort sig förtjänt av en guldstjärna. Vi kan hålla på och tjata om vittnesuppgifter i 100 000 inlägg till utan att komma någonvart eftersom de oftast är osäkra till sin natur. Hur många av oss har fotografiskt minne? Inte jag i alla fall. Det enda sättet att komma framåt är att gå rakt på den tekniska bevisningen utan hämningar. Varför blev Irina
upprörd när frågan om hennes DNA på Lisas trosa togs upp kan man fråga sig. Har hon diskuterat saken med NB? Har hon varit otrogen med någon i närtid? Är hon själv mer inblandad än vad som kommit fram?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in