2016-01-24, 11:54
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Det är ju just alibi som NB saknar. Hade han haft alibi till 100% som intygats av oberoende som vittnat under ed hade han inte blivit dömd i TR.
Sådant alibi är sällsynt. NB har alibi, men inte lika starkt.
2016-01-24, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Om man misstänker en person som nu i fallet NB, det absolut viktigaste är att få fram var befann sig NB när brottet begicks.
Om NB befann sig i bostaden från 17.30 till 20.00 som ett flertal vittnesuppgifter gör gällande då har han alibi för tiden när brottet mot Lisa begicks.
Finns det uppgifter som talar emot att han fanns i bostaden måste de uppgifterna granskas mycket noggrant och finna ut var felet finns.

Ja den starka DNA bevisningen talar för att han inte fanns i bostaden vid denna tidpunkt. Men jag förstår att ni tvivlare gärna vill låtsas om som att det skulle sakna betydelse. Bättre då att utan minsta lilla tvivel tro på en fru som ändrar sin berättelse gång på gång. Ett vittne som säger sig ha sett några "utan ansikten" sitta på trp. Men de uppgifterna granskas inte särskilt mycket av er.

Oavsett är det inte vittnen från försvaret, eller åklagaren som kommer vara den störst bidragande orsaken till att hovrätten låser in N på livstid för mordet på Lisa Holm.
2016-01-24, 11:57
Medlem
Citat:
I stället för att dribbla fram och tillbaka med vittnesuppgifter som aldrig är hundraprocentiga bör man angripa problemet från andra hållet, dvs det som kan antagas vara sant, alltså den tekniska bevisningen. Den första frågan som bör besvaras är hur hamnade Irinas DNA på Lisas trosa. Vilka alternativ finns det för den besudlingen om man undantar NB:s medverkan? IB själv? AB? NFC? Polisen? Suv-ägaren? Någon annan? Den som kan komma med ett svar på frågan utan NB:s medverkan och som alla inklusive HR kan svälja har gjort sig förtjänt av en guldstjärna. Vi kan hålla på och tjata om vittnesuppgifter i 100 000 inlägg till utan att komma någonvart eftersom de oftast är osäkra till sin natur. Hur många av oss har fotografiskt minne? Inte jag i alla fall. Det enda sättet att komma framåt är att gå rakt på den tekniska bevisningen utan hämningar. Varför blev Irina
upprörd när frågan om hennes DNA på Lisas trosa togs upp kan man fråga sig
. Har hon diskuterat saken med NB? Har hon varit otrogen med någon i närtid? Är hon själv mer inblandad än vad som kommit fram?

Skulle man inte vara upprörd av denna frågan?
Hur skulle du reagera på denna frågan?
2016-01-24, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Sådant alibi är sällsynt. NB har alibi, men inte lika starkt.
Av nära anhöriga, ja. Varför har inte IR begärt att Gustav ska vittna om sina iakttagelser? Han är ju en oberoende person. Gustav kan inte neka att ställa upp om begäran kommer.
2016-01-24, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Skulle man inte vara upprörd av denna frågan?
Hur skulle du reagera på denna frågan?
Jag skulle bli förbannad är det minsta man kan säga. Men samtidigt skulle jag nog undra hur det kom sig om jag inte själv varit i kontakt med personen i fråga.
2016-01-24, 12:05
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Av nära anhöriga, ja. Varför har inte IR begärt att Gustav ska vittna om sina iakttagelser? Han är ju en oberoende person. Gustav kan inte neka att ställa upp om begäran kommer.
Han vittnade, och minns inte ens om han åkte till Gum.
2016-01-24, 12:07
Medlem
Citat:
Jag skulle bli förbannad är det minsta man kan säga. Men samtidigt skulle jag nog undra hur det kom sig om jag inte själv varit i kontakt med personen i fråga.

Det hjälper inte att bli förbannad.
Vad skulle du svara på frågan: Hur kommit din DNA på offrets trosor?
2016-01-24, 12:09
Medlem
Citat:
Med slutsatsen att man inte kan lita på testresultat och NFC är ju frågan varför man har skapat NFC överhuvudtaget om man inte kan lita på dem och deras testresultat. Visst kan det bli fel, det medger jag, men man får inte göra undantagen till huvudregel. I alla kommande rättsfall kan man ju alltid hävda att NFC inte går att lita på. Blodbesudling och DNA har då tappat allt sitt värde vid bevisvärderingar.

Det är klart att man inte får göra undantagen till huvudregel, men det är väldigt få (om ens ngn) här som gör tror jag. Men när stödbevisningen är osäker så måste man ju vara ÄN mer säker på att ALLT kring dna:t är solklart. Det går ju att få en second opinion tex som sagt, och att kräva mer/noggrannare analyser etc..
2016-01-24, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Det hjälper inte att bli förbannad.
Vad skulle du svara på frågan: Hur kommit din DNA på offrets trosor?
Jag skulle genast misstänka min äkta hälft om jag inte varit otrogen eller så.
2016-01-24, 12:14
Medlem
Citat:

Och om han/hon varit hemma då?
2016-01-24, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shaman2001
Det är klart att man inte får göra undantagen till huvudregel, men det är väldigt få (om ens ngn) här som gör tror jag. Men när stödbevisningen är osäker så måste man ju vara ÄN mer säker på att ALLT kring dna:t är solklart. Det går ju att få en second opinion tex som sagt, och att kräva mer/noggrannare analyser etc..
Jag vet inte om jag håller med dig om att stödbevisningen är så osäker. Det finns ju flera iakttagelser från edsvurna oberoende vittnen att de sett i alla fall hans bil, låt vara att det kunde ha varit AB som körde, den aktuella tiden. Naturligtvis skulle inte enbart dessa vittnesiakttagelser lett till en fällande dom men man får lägga ihop vittnesuppgifter och den tekniska bevisningen för att få en helhet vid bedömningen.
2016-01-24, 12:21
Medlem
Citat:

Är det förklaring? Det finns inte din äkta hälftens DNA i offrets trosor, bara din DNA.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in